Kortisooni pass-hoidossa

Hei, tietoa kaivataan kortisooni lääkkeestä/piikistä Pass-hoidossa.
Määrätäänkö sitä vain luovutetuilla munasolu-hoidoissa? vai saako sitä myös omille munasolu pass siirroille? kaikki tieto on tervetullutta mikä koskee kortisoonia
 
Kertokaa millä ihmeellä ootte saanu sen kortisonin mukaan hoitoihin?!? Julkisella ei tipu vaikka kuinka kinuaa :headwall: ja vaikka on tosiaan endokin.
Onko mitään reseptivapaata vastaavaa valmistetta mitä vois käyttää? Vai alanko syömään jotain v*tun rasvoja... joo, oon vaan niin turhautunu, väsyny ja epätoivonen :ashamed: :'(

:attn:
Onko jollain ollu niin että tullu monesta siirrosta tuloksena aina täysin negaa mutta sitten jonain kertana onnistunu? Pakko koittaa keräillä toivonrippeitä siihen yhteen ja ainooseen passiin.. vaikka taitaa ajatukset olla jo hiljalleen syksyssä ja siinä kolmannessa eli julkisen viimesessä ivf.ssä. Tuntuu vaan turhalta jo etukäteen kun ei kuitenkaan mitään lisäkeinoja suostuta kokeileen..

Ei saa nukuttua, on vaan niin paska olo kokoajan.
 
Minulle määrättiin Riikassa deksametsonitabletteja (1,5 mg). Hoito aloitettiin siirtopäivänä yksi tabletti päivässä. Ilman reseptiä Suomessa on vastaavana Käärme-tabletti 4 tabletin pakkauksina. Suomessa käytetään prednislonia, joka täysin reseptilääke.

Minulla tärppäsi...
 
Minulle määrättiin yksityisellä puolella PASiin (omilla soluilla) kortisoni Prednison. Kun ivf:stä ei hyvistä lähtökohdista huolimatta (useita hyväkuntoisia soluja, kaikki hedelmöittyi, suurin osa jakautui normaalisti) tullut plussaa niin lääkäri ehdotti että voisimme ottaa lisää verikokeita.

Verikokeissa multa löytyi tumavasta-aineita jotka siis vaikuttaa alkion kiinnittymiseen, ja hoidoksi niihin otettiin kortisoni. Kortisonia otettiin PAS-kierrossa ensin yksi isompi annos ja ja sitten muistaakseni 1 tabletti päivässä jonnekin rv11 asti. Nyt tuloksena 5 viikon ikäinen poika, uskon että kortisoni auttoi ainakin meillä!
 
Tota kans mietin että kauanko niitä pitäis/vois jatkaa...siis jos testi ois +? Yks lääkäri sano että vois olla alkiolle/sikiölle haitallisia, että aiheuttas suuremman riskin cp-vammojen tyyppisiin.. :eek:
Onko noi tumavasta-aineet jotain eri juttuja kun esim. kilpirauhasen vasta-aineet?
 

Tää menee nyt aikalailla ohitse PAS:n, mutta meillä kakkosta yritetty reilut kaksi vuotta, tuloksetta. Lukemattomia haamuplussia on tullut, mutta lopullinen kiinnittyminen epäonnistunut. Nyt olen lapsettomuusklinikalla hoidossa ja eka Menopur-kierto menossa. Loppukiertoon otetaan luget ja kortisoni avuksi. Vielä en tiedä Prednisolonin annoksista, mutta lääkäri sanoi, että rv 8:aan asti syödään, jos siis tärppi käy.

Mulla kilppariarvot vähän koholla (TSH 3.0) ja vaikkei muissa vasta-ainekokeissa ollut mitään häikkää, niin TSH:n ja "kiinnittymättömyyden" perusteella määrää kortisonia.
 
Nyt minäkin haluan tietää: mulle tulossa PAS toivottavasti tähän kiertoon, ollaan naikkarilla josta ei varmaan määrätä kortisonia, mulla on sitä kotona ja otan sit vaan ominluvin, siis yksi isompi annos koska? ennen siirtoa vai siirtopäivänä vai??? sitten 1 tbl päivässä rv 11 asti. Minkä vahvuista prednisolon oli, niitähän on kait erivahvuisia. Aion myös aloittaa miniaspiriinit, mulla on ollut laskimotukos ja vaikka tukostaipumusta ei verikokeilla löytynyt niin kyllähän aiempi tukos nostaa riskiä tosi paljon. Kuitenkin kolme hyvälaatuisen alkion siirtoa takana eikä minkäännäköistä kiinnittymisyritystä. Yrittänyttä ei laiteta prkele!
 
Minuakin alkoi kiinnostamaan tämä kortisoni-asia. Meillä on luovutetun munasolun pas-siirto näillä näkymin maaliskuun alussa ja lääkäri ei ole halukas lisäämään muuta lääkitystä kuin Lugesteron, 800 mg/päivä, siirron jälkeen.

Toki otan minidisperiiniä niinkuin tuoresiirrossakin, nyt vaan tuplamäärän eli 100 mg päivässä. Missä reseptivapaissa lääkkeissä on kortisonia? Jotenkin on niin turhauttavaa mennä samoilla tukilääkityksillä hoidosta toiseen, kun kiinnittymistä ei tapahdu hyvistä alkioista huolimatta. Haluaisin lyödä kaikki kortit pöytään, jos ei siitä kerran mitään haittaakaan alkiolle ole.
 
Yritin etsiä mun viime kevään hoitolappuja jos olis ollut tarkkoja tietoja noista annoksista mutten löytänyt... Päiväkirjastani bongasin että Prednisonia otettiin 4 tabletin annos samana päivänä kun aloin piikittä gonal-f:ää eli tais olla n.kp3. Sen jälkeen jatkettiin 10mg päivä jonnekin rv11 alkuun asti.

Ja meille ei ainakaan puhuttu mistään nousseesta cp-riskistä, varmasti olisi lääkäri sanonut jos sellainen olis ollut! Jenkeissähän kortisonia käytetään usein ivf-hoidon tukena. Jos raskautuu niin pitää sitten kertoa seulaverikokeissa lääkityksestä, ettei tule vääriä hälytyksiä.
 
...ja kovin kiinnostaa tietää lisääkin. Mulla hiukan samanlainen tilanne kuin Risupesällä. Takana 3 vuotta hoitoja, 2 tuoresiirtoa ja lukuisia PAS:eja (oliskohan kuusi kappaletta), mutta ei edes haamun haamua. Hoidossa ollaan julkisella, ja jotenkin tulee mieleen, ettei edes niitä tarpeellisiakaan tutkimuksia tehdä. Miun kilpirauhasen vajaatoimintakin huomattiin vasta viime vuoden lopussa (ties kuinka kauan se on mulla ollutkaan) ja sekin toisen poliklinikan, kuin fertin toimesta. Mitään vasta-ainetutkimuksia minulle ei ole edes ehdotettu, varmaan ovat liian tyyriitä, julkisen asiakas kun olen :$ . Kohdun limakalvoa moititaan aina liian ohueksi siirtohetkellä, mutta tulee mieleen, onko jotain muutakin häikkää? Onko kenelläkään ollut kortisonituki samaan aikaan mini-asperiinihoidon kanssa? Vaikka mitä olen yrittänyt hoitavalta lääkäriltäni kysyä, mutta vastaus on aina sama:" Ei ole mitään näyttöä.....". Jos joku tietää jotain tutkimuksia tms. tästä aiheesta, niin olisin kovasti kiinnostunut tietämään lisää.
 
Mua kiinnostais myös muiden kokemus milloin tuo kortisoni lopetetaan? Kun joillakin raskaustestiin, joillakin jatketaan rvX:ään asti (täällä 8/11)? Miten sulla Discovery jatkettiin?

Mulla nyt passissa puoli tablettia tuota dexa...jotain, mutta lopetuksesta ei ollut puhetta vielä. Siirto ensi viikolla.
 
Minulla vaihdettiin Avalla kortisoni Prednisoloniin, jota otan 10 milligrammaa päivässä. Yleensä Suomessa kuulemma lopetetaan, kun raskaustesti positiivinen. Kortisoni ei tietääkseni aiheuta Cp-vammoja eikä missään tapauksessa tulehduksia, vaan hillitsee ja estää niitä. Pitkäaikainen käyttö voi heikentää vastustuskykyä. odotan ultran tulosta ja ehkä sitten lopetan sen hoidon. Minulla on uutena myös Fragmin-lääkitys tukoksia estämään. Muuten tietenkin Lugesteron ja Zumenon, kun ikää on. Kaikki pelissä nyt.
 
Niin ja Risuperä dexametasoni ja prednisoloni eri vaikuttavia aineita. Ei voi vertailla milligrammamääriä. Ja mielestäni kortisonin liittämällä hoitoon ei ainakaan menetä mitään. Itse syön astmaankin silloin tällöin 20 milligrammaa prednisolonia 10 vuorokautta. Naama vähän turpoaa ei muuta. Ja astma helpottuu...
 
Inia, mä sain ohjeen menkkojen alkaessa pienentää annosta 10 mg:sta 5 mg:aan neljänä päivänä ja sitten lopetus. Kortisonia ei yleensäkään saa lopettaa kerrasta, vaan vähentämällä, koska silloin kroppa osaa alkaa itse tuottamaan hormonia. Mutta kannattaa tietysti kysyä hoitavalta lääkäriltä ohjeet.
 
Mä söin ennen siirtoa 4 päivän ajan 4tbl/pvä eli 20mg predisionia.Sitten jatkettiin 2tbl/pvä raskaustestin saakka joka plussa.Nyt jatketaan rv8 asti 2tbl/pvä.

Ja meillä lapsettomuuden syy mun kilpirauhas vasta-aineet jotka olivat koholla.
 
Mulla oli eilen kahden alkion PAS-siirto Naikkarilla. NKL ei edes suostu harkitsemaan kortisonin / miniaspiriinin käyttöä, joten otin yhteyttä siihen lääkäriin kenen hoidossa oltiin Felicitaksessa ja kysyin neuvoa. Tiesin että jos siellä oltais jatkettu niin kortisoni oltais otettu mukaan. Hän sanoi että voin käyttää Prednisonia10 mg päivässä rv 8 asti, siitä ei ole mitään haittaa alkiolle. Hyötyä siitä saattaa olla. Jos nyt plussaan ekan kerran ikinä niin tiedän kyllä mistä johtuu!
 
hei, kertokaa äkkiä kortisonilääkkeen Dexametason 1.5mg (puolikas) sivuoireista, kun huomenna pitää aloittaa? pelottaa puheet unettomuudesta ja erityisesti kasvojen turvotuksesta! tsh-arvoja ei ole mitattu, mutta lääkäri päätti kaiken varalta määrätä kortisonia tukemaan kiinnittymistä, kun hyvät alkiot ei kiinnity. Onko puolikas niin mieto että ei tarvitse pelätä sivuoireita? apua
 
Mulla ei oo tosta puolikkaasta tullut mitään turvotusta, ainakaan en oo huomannut... pitäisköhön katsoa peiliin? :LOL: Mutta unettomuudesta kärsin, se kyllä voi yhtä hyvin johtua hoitostressistä. Tiedä häntä.
 
Saako noita dexoja useemman paketin kerrallaan kun menee ostaan, vai onko samanlaisia rajotuksia kun esim. särkylääkkeissä? Jos ne rajottaa sitä, niin onnistuuko siten että kävelee apteekista pihalle ja taas sisään ja näin siitä tulee erillinen ostokerta? :kieh:
Sopiiko siis asperiini käytettäväks kortisonin kanssa? Aattelin ottaa molemmat käyttöön seuraavan kerran.. eipä niistä nyt varmaan haittakaan oo.
 

Yhteistyössä