Kotiäidit! Gallup

  • Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
Äiti täälläkin....
Onko sinulla koulutus, mikä? ON, SH
- Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata? ON
- Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin? ON
- Pidätkö työstäsi? Tuletko esim. toimeen työkaverien kanssa? TULEN TOIMEEN JA TYÖKIN OK, JOSKIN RASKASTA FYYSISESTI JA KUORMITTAVAA MYÖS HENKISESTI
- Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut? SE ON SIINÄ JA SIINÄ
- Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla? PÄRJÄTÄÄN

-Olisiko työn ja perheen yhteesovittaminen helppoa vai ei? EI, AINAKIN ITSE OLISIN PALJON POISSA KOTOA (VIIKONLOPUT, LOMAPYHÄT TÖITÄ)

 
Onko sinulla koulutus, mikä?
- Graafisen alan perustutkinto, nuoriso- ja vapaa-aikapuolelta melkein valmis perustutkinto.

Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata?
- Ei ole. Jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle opinnoista.

Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin?
- On. Kenttä on laaja, joten varmasti johonkin pääsen halutessani.

Pidätkö työstäsi? Tuletko esim. toimeen työkaverien kanssa?
- Pidän. Työkaverien kanssa oon aina tullu toimeen, vaikka kaikkien kanssa ei aina kemiat natsaakaan.

Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa, kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut?
- Ala on pienipalkkainen, mutta kaipa se ihan kannattavaa olis. Olettaen, että olis täyspäiväsestä hommasta kyse. Riippuu myös hommasta... Palkkahaarukka vaihtelee aika paljon tehtävien mukaan.

Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla?
- Ihan kivasti sillon ku mies on töissä. Nyt kun on lomautettuna, pitää kuluttaa harkitummin, mut kovin tiukilla ei olla nytkään.

Olisiko työn ja perheen yhteesovittaminen helppoa vai ei? (esim hankalat työajat, pitkät matkat, kova stressi, ketutus tms)
- Riippuu millaseen tehtävään menisin. Työn ja perheen yhteen sovittaminen on elämää, joten tuskin se kovin vaikeeta olis. Asenne- ja järjestelykysymys pitkälti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja gallup:
- Onko sinulla koulutus, mikä? Kokki (alan töitä en ole tehnyt)
- Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata? On
- Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin? on
- Pidätkö työstäsi? Työstä mutten työpaikasta. Aloitankin uuden alan opinnot.
- Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut? Ei
- Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla? Kyllä
- Miehen työn takia en ajattelekkaan itselleni pitkiä työmatkoja tai vuorotyötä.
 
- Tradenomi, opiskelen ylempää enkunkielistä
- on vakkarityö
- on ja aina tekevälle löytyy
- entinen toimenkuva ihan ok, mutta nyt pomo ylentää mut ku meen takas elokuussa. työkamut on aivan ok.
- minun työhönmeno on välttämätön meidän perheelle, koska mies on osittain lomautettuna ja saattaa olla syksyllä kokonaan lomautettu. tarhamaksut miehen kanssa pökkiin eli vähän yli 200 per lärvä, todellakin kannattaa mennä tällä palkalla töihin.
- no jos pakko ois, jos se ois kokonaan töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja gallup:
- Onko sinulla koulutus, mikä? LÄHIHOITAJA
- Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata? ON
- Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin? ON
- Pidätkö työstäsi? Tuletko esim. toimeen työkaverien kanssa? KYLLÄ
- Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut? KYLLÄ
- Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla? EI

Siinä olkaa hyvä.
 
vinku
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
onpas täällä surkeasti koulutettua väkeä... paria poikkeusta lukuunottamatta.
Kaikkien pitäs olla korkeekoulutettuja vai? :whistle: Kaikkia tarvitaan... Siks tarjolla onkin monenlaista koulutusta, josta jokainen voi valita itelleen sopivan. :)
Ei kaikkien toki. :) Mutta silmiinpistävää, että näinkin vähän täällä akateemisia... Sitä tarkoitin.

 
Turkilmas
- Onko sinulla koulutus, mikä? On. Yo-merkonomi ja leipuri. Opiskelen ammattikorkeassa.
- Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata? Juu on. Kaupassa olen osastovastaavana
- Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin? Ihan varmasti on.
- Pidätkö työstäsi? Tuletko esim. toimeen työkaverien kanssa? Pidän kyllä ja mulla on sangen ihanat työkaverit.
- Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut? Kyllähän se olisi. Paljon kannattavampaa kuin kotihoidontuella eläminen.
- Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla? En tiedä. Nyt on eka kuukausi kotihoidontuella, joten miehen tuloilla eläminen on meille täysin uutta. Eiköhän me pärjätä, mutta tuskin sentään hyvin.

 
vinku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
onpas täällä surkeasti koulutettua väkeä... paria poikkeusta lukuunottamatta.
No mikäs itse olet koulutkseltas?
TtM
Eli mielestäsi vain maisterin koulutus on hyvä? Kaikki muut surkeita?
No esim. lähihoitajat, merkonomit ja parturikampaajat ovat mun mittarilla TODELLA heikosti kouluttautuneita. Vaikka töitä riittäisikin, niin yleissivistyksen rooli esim. juuri noissa koulutuksissa on aivan olematon.

 
- Onko sinulla koulutus, mikä? On. Joku.
- Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata? Ei ollut.
- Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin? Kyllä oli.
- Pidätkö työstäsi? Tuletko esim. toimeen työkaverien kanssa? Pidän. Meillä on loistava työporukka.
- Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut? Kyllä se kannattaa.
- Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla? Pärjättiin, kun elettiin säästäen.

Pitkän kotiäitiyden jälkeen menin töihin viime syksynä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
No esim. lähihoitajat, merkonomit ja parturikampaajat ovat mun mittarilla TODELLA heikosti kouluttautuneita. Vaikka töitä riittäisikin, niin yleissivistyksen rooli esim. juuri noissa koulutuksissa on aivan olematon.
No todella hyvin osaatkin mitata yleissivistyksen määrää tuntematta ihmisiä muuta kuin ammatin perusteella...
 
Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja gallup:
- Onko sinulla koulutus, mikä?
- Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata?

On, ja olen siis palannut jo tekemään puolikasta

- Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin?

On. Olen sh.

- Pidätkö työstäsi? Tuletko esim. toimeen työkaverien kanssa?

Kyllä

- Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut?

MEnee aika samoihin kun nyt, koska eivät montaa päivää/kk tule päiväkodissa olemaan koska teemme kumpikin 3 vuorotyötä. Max 10 pvää/kk.
Nyt saan puolikkaan palkan, yövuorolisät (teen pääasiassa yövuoroja), kotihoidontuen kummastakin, kuntalisän kummastakin ja lapsilisät. Käteen jää 1500-1800/kk. Joskus enemmänkin.



- Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla?

Ei pärjättäisi, siksi osaksi olen puolikkaalle palannutkin.

Siinä olkaa hyvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
onpas täällä surkeasti koulutettua väkeä... paria poikkeusta lukuunottamatta.
No mikäs itse olet koulutkseltas?
TtM
Eli mielestäsi vain maisterin koulutus on hyvä? Kaikki muut surkeita?
No esim. lähihoitajat, merkonomit ja parturikampaajat ovat mun mittarilla TODELLA heikosti kouluttautuneita. Vaikka töitä riittäisikin, niin yleissivistyksen rooli esim. juuri noissa koulutuksissa on aivan olematon.
ja maisteri ei vissiin käy kampaamossa eikä aja jonkun duunarin tekemällä tiellä eikä asu duunarin tekemässä talossa? joku duunari ne sinunkin sähköt on asentanut, että pääset koneelle. ja joku merkonomi myy sinunkin maitopurkkisi ja joku lähihoitaja pyyhkii perseesi kun olet vanha. en usko, että olet oikeasti mikään maisteri, kun et hyvinvointiyhteiskunnan rakenteista mitään tajua.
 
Häh?
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
onpas täällä surkeasti koulutettua väkeä... paria poikkeusta lukuunottamatta.
No mikäs itse olet koulutkseltas?
TtM
Eli mielestäsi vain maisterin koulutus on hyvä? Kaikki muut surkeita?
No esim. lähihoitajat, merkonomit ja parturikampaajat ovat mun mittarilla TODELLA heikosti kouluttautuneita. Vaikka töitä riittäisikin, niin yleissivistyksen rooli esim. juuri noissa koulutuksissa on aivan olematon.
Tiedän monia, jotka ovat ensin kouluttautuneet perushoitajiksi (nyk.lähihoitaja), sen jälkeen sairaanhoitajiksi ja siitä opiskelleet vielä terveystieteidenmaisteriksi ja tällä hetkellä opettavat AMK:ssa ja toimivat yliopistosairaalassa osastonhoitajina. Siitähän voi yletä vielä vaikka ylihoitajaksi...SE siitä "sivistyksen" puutteesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
onpas täällä surkeasti koulutettua väkeä... paria poikkeusta lukuunottamatta.
No mikäs itse olet koulutkseltas?
TtM
Eli mielestäsi vain maisterin koulutus on hyvä? Kaikki muut surkeita?
No esim. lähihoitajat, merkonomit ja parturikampaajat ovat mun mittarilla TODELLA heikosti kouluttautuneita. Vaikka töitä riittäisikin, niin yleissivistyksen rooli esim. juuri noissa koulutuksissa on aivan olematon.
Ja sekö automaattisesti tarkottaa, että mm. noitten kyseisten ammattien edustajat olis sivistymättömiä? :eek: Yleissivistystä saa muualtaki ku koulusta ja sivistystä oon muunkinlaista ku kirjaviisaus. :)
 
vinku
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja maisteri ei vissiin käy kampaamossa eikä aja jonkun duunarin tekemällä tiellä eikä asu duunarin tekemässä talossa? joku duunari ne sinunkin sähköt on asentanut, että pääset koneelle. ja joku merkonomi myy sinunkin maitopurkkisi ja joku lähihoitaja pyyhkii perseesi kun olet vanha. en usko, että olet oikeasti mikään maisteri, kun et hyvinvointiyhteiskunnan rakenteista mitään tajua.
tottakai käyn ja ajan ja asun, mutta miten se siihen liittyy, että en pidä ko. ammattien edustajia välttämättä erityisen hyvin kouluttautuneina tai älykkäinä? että taisi nyt sulta tässä mennä puurot ja vellit hyvinvointiyhteiskunnan rakenteista sekaisin. :) en itse haluaisi olla koulutustaustaltani mikään muu kuin akateeminen, mutta ei kai se vie minulta pois oikeutta ihmetellä, kuinka heikosti kouluttautuneita ihmisiä tällä palstalla vaikuttaa olevan? koska se ihmettely nimittäin oli se pointtini tässä, ei oman koulutukseni korostaminen.

 
vinku
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Ja sekö automaattisesti tarkottaa, että mm. noitten kyseisten ammattien edustajat olis sivistymättömiä? :eek: Yleissivistystä saa muualtaki ku koulusta ja sivistystä oon muunkinlaista ku kirjaviisaus. :)
no mitä nyt kellekin yleissivistys sitten tarkoittaa... ;) mulle se on mm. kaikkea sitä, mitä korkeakouluissa opitaan, mutta tietenkin ihminen voi itsekin sivistää itseään. hiustenkuivaajan ja kihartimen käsittelytaito on sinänsä ihan kiva juttu, mutta ei se mun mielestä ole erityinen merkki sivistyksestä, mutta sitä eivät kai kampaajaopiskelijat koulustaan ole kai lähteneet etsimäänkään?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja maisteri ei vissiin käy kampaamossa eikä aja jonkun duunarin tekemällä tiellä eikä asu duunarin tekemässä talossa? joku duunari ne sinunkin sähköt on asentanut, että pääset koneelle. ja joku merkonomi myy sinunkin maitopurkkisi ja joku lähihoitaja pyyhkii perseesi kun olet vanha. en usko, että olet oikeasti mikään maisteri, kun et hyvinvointiyhteiskunnan rakenteista mitään tajua.
tottakai käyn ja ajan ja asun, mutta miten se siihen liittyy, että en pidä ko. ammattien edustajia välttämättä erityisen hyvin kouluttautuneina tai älykkäinä? että taisi nyt sulta tässä mennä puurot ja vellit hyvinvointiyhteiskunnan rakenteista sekaisin. :) en itse haluaisi olla koulutustaustaltani mikään muu kuin akateeminen, mutta ei kai se vie minulta pois oikeutta ihmetellä, kuinka heikosti kouluttautuneita ihmisiä tällä palstalla vaikuttaa olevan? koska se ihmettely nimittäin oli se pointtini tässä, ei oman koulutukseni korostaminen.
ihmisen henkinen kehitys ei ole kiinni koulutustasosta. ja jos palsta ei maisterille ole mieleen, niin muistaakseni helistimen-palstalla on akateeemisia enemmän. tosin, täällä on minusta oikeita ihmisiä.
 
vinku
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ihmisen henkinen kehitys ei ole kiinni koulutustasosta. ja jos palsta ei maisterille ole mieleen, niin muistaakseni helistimen-palstalla on akateeemisia enemmän. tosin, täällä on minusta oikeita ihmisiä.
en aio poistua palstalta sinun suosituksestasi huolimatta eikä kyse ole muutenkaan siitä mikä minua miellyttää ja mikä ei, kunhan nyt vain ilmaisin ihmetykseni ko. asiasta. ihmeen vaikea pala mun olemassaoloni taisi olla sinulle? :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vinku:
en aio poistua palstalta sinun suosituksestasi huolimatta eikä kyse ole muutenkaan siitä mikä minua miellyttää ja mikä ei, kunhan nyt vain ilmaisin ihmetykseni ko. asiasta. ihmeen vaikea pala mun olemassaoloni taisi olla sinulle? :)
Ihmeen vaikea asia taitaa olla myös sinulle ymmärtää että korkea koulutus ei välttämättä takaa sivistystä tai etenkään käytöstapoja. On aika epäkorrektia alkaa lokeroimaan ihmisten sivistyksen määrää koulutuksen perusteella. Jos joku tykkää tehdä kampaajan tai lähihoitajan työtä, niin sallittakoon se heille. Se saattaa olla myös kutsumustyötä - ei koulutodistuksesta kiinni!
 
- Onko sinulla koulutus, mikä?

*lähihoitaja ja merkonomi, ja aion vielä hakea opiskelemaan terveydenhoitajaksi

- Onko sinulla vakituinen työpaikka, johon voit palata?

*ei ole

- Onko alallasi töitä tarjolla jos haluat palata töihin?

*sijaisuuksia varmasti löytyy esim päiväkodeista, mutta vakipaikkaa tuskin saa

- Pidätkö työstäsi? Tuletko esim. toimeen työkaverien kanssa?

*pidän, ja aina olen tullut toimeen työkavereiden kanssa

- Olisiko töissäkäyntisi taloudellisesti kannattavaa kun ottaa huomioon esim. lasten päivähoitomaksut?

*ei oikeastaan, jos nyt lähtisin töihin, menisi kahdesta lapsesta isot hoitomaksut, lisäksi työmatkakulut, eväät jne

- Pärjäättekö hyvin miehen tuloilla?

*ei hyvin pärjätä, mutta jotenkuten. Pulaa ei mistään välttämättömästä ole, turhuuksiin ei tosin rahaa ole. Ja mieluummin karsin turhuudesta ja leveästä elintasosta, kunhan saan hoitaa lapsia kotona ainakin siihen 3 vuotiaaksi asti.

 

Yhteistyössä