Kotiäidit, onko teillä muilla sitä, että olette koko ajan mumpsimassa jotain ja jääkaapilla...?

  • Viestiketjun aloittaja lotits
  • Ensimmäinen viesti
lotits
Mulle tämä kotona oleminen on tosi huono juttu siinä mielessä, että mietin koko ajan mitö söisin.. :( Nytkin on lapset (2,5v ja 3kk) päikkäreillä ja mulla jätskikulho edessä :(

Syön kun on tylsää / väsyttää / harmittaa... jne.. Mietin koko ajan mitä söis ja koluan kaappeja. Tää antaa jo lapsillekin ihan väärän kuvan syömisestä ja ruuasta. En siis ole ylipainoinen - vielä! Mutta totta kai paino nousee tätä menoa, vaikkei se nyt olekaan se ainoa pointti tässä.

Onko muilla kotiäideillä tätä mässytysongelmaa? Miten olette saaneet sen hallintaan? Miten te estätte jatkuvan puputuksen ja kaapeilla koluamisen?
 
kotiäitinä10v
Mulla ei ole onneksi tuota ongelmaa. Paremminkin jätän syömättä, en muista syödä tai en pysty syömään kuin vasta sitten kun talossa on rauhallista.
Oli mulla jossain vaiheessa joku herkkuhimokausi ja vedin yhtä leivosta jatkuvasti naamaan ja se alkoi kyllä näkymäänkin. Loppui onneksi se himokausi ja nyt on paino tasaisesti pysynyt samassa. Ylipainoinen en ole koskaan ollut paitsi raskaana.
 
ap.
Töissä ei tällaista ongelmaa ollut :( Toimistolla oli selkeä kahvitauko 2x päivässä ja lounastauko, jolloin söin terveellisen lounaan. Kahvilla ehkä jonkun välipalan jos sattui olemaan.. Nyt puputan jatkuvasti jotain :(
 
i feel u bro
Minä juon koko ajan... Siis vettä, mehua ja kahvia. :D Koko ajan mukissa / lasissa jotain.

Syön kyllä herkkukaapin tyhjäksi, jos siellä jotain on... Mutta eipä siellä oo kuin joskus tosi harvoin keksejä, jotka mutustelen lasten päikkäriaikaan... :p
 
kotiäitinä10v.
Mitäs jos jemmaisit sinne kaappeihin jotain sellaista purtavaa mikä olisi mahdollisimman vähäkalorista? Et jos sulla on toi puputushimo niin sallisit itsellesi sen mutta tilalle jotain kevyttä. Ja sitten paljon vettä. Jos vaikka ennen kaappien koluamista kävisit juomassa lasillisen vettä niin ehkä sekin hiukan hilllitsisi. Ja sitten purkkaa kehiin. Kun tekee mieli suuhun jotain, purkka suuhun ja sillä pärjää taas hetken.

Meillä on esim. purkkaa purkissa, riittää joksikin aikaa kun lapset ottaa myös.
 
"satu"
Mulla oli ihan samaa, kun olin kotona, vähän väliä olin syömässä jotain.
(Heti kun lähdin kodin ulkopuolelle töihin, laihduin muutaman kilon, ihan vain siksi etten enää voinut koko ajan olla syömässä jotain ylimääräistä...)
 
Kyllä! Tutulta kuulostaa... :) Oon joustavalla hoitovapaalla ja työpäivinä syöminen rytmittyy taukojen mukaan, mutta kotipäivinä, mumpsutan suussa koko ajan jotain. Ja silloin, kun lapset ei näe, niin herkkujaaaa..... :p
 
v.ieras
Eipä oo tuollaista ongelmaa.

Mulla on sitä, että en välttämättä muista syödä päivän aikana mitään, illalla havahtuu siihen, että ehkä jotain tarvis syödäkin tänään (enkä välttämättä syö silloinkaan).

Kahvia kyllä kuluu muutama pannullinen.
 
"Hep"
Mulla menee kyllä ihan päinvastoin. Kotona lasten kanssa on rytmi syömisessä eli 5 kertaa päivässä ettei siinä edes jaksa syödä mitään välissä :D mä en edes olis pystynyt mässyttää pitkin päivää ilman että lapsi olis huomannut ja päikkäreille riitti kuppi kahvia ja ehkä vähän suklaata. töissä taas tulee pitkiä taukoja ilman ruokaa eikä ehdi kotona päivällistäkään syömään kunnolla niin ilta menee usein mässäilyksi.
 
noei
En syö, itseasiassa syön varmaan liian vähän, mutta juon tosi paljon vihreää teetä, siksi ehkä jää syömättäkin, mietin että mitä söisin lounaaksi kun sitä yleensä on vaan lapsien tarpeiksi, ja sitten juon teetä enkä syökään mitään.
 
juuu
Kyllä. Raskauskilot mulla oli poissa kahdessa viikossa, mutta siitä onkin paino noussut 14kg. Meillä oli ensimmäinen vuosi tosi rankka, ja tuntui ettei ikinä saanut itse syödä kunnolla, aina oli ruoka jäähtyny, tai piti pompata johonkin.. Ja sit söin koko ajan jotain, varmuuden vuoks kun en tienny millon seuraavan kerran pääsen syömään, sen vuoks kun edellinen ruoka jäi kesken, väsytti yritin ahtaa energiaa sisääni, tuntui että lapsen itkua oli helpompi kestää jos oli suklaata suussa jne...
 
"Tiiu"
Lasten myötä tottunut tähän 5 kertaa päivässä ateriarytmin. Tosin jos herkkuja on niin syön kyllä kahvin kanssa, samoin iltaisin lasten mentyä nukkumaan voisin vaan herkutella....Suksipä meille ostetaan herkkuja vaan vkonloppuksi :D

Juotko ap tarpeeksi vettä?
Mulla ekana aamulla 0,5l tuoppi vettä täynnä,)'juon sen ennen aamu-ulkoilua. Toisen tuopillisen täytän lounaan jälkeen, kolmannen saatan juoda vielä ennen iltaa.
 
Vierras
Kyllä. Mässytin otseni tosi ylipainoiseksi. Nyt oon kolmessa kuukaudessa saanu 20kg pois. Kun tulee mässytyshimo otan kurkkupastillin tai sisupastillin tai syön purkkaa. Huonoina päivinä menee pari askia pastilleja, välillä monta päivää ettei tuu syötyä mitään.
 
ennen ei enää
Vuosi takaperin mumpsutin koko ajan. Takana oli rankka vauvavuosi ja jäi päälle hamsteri vaihde.
Olo oli turvonnut ja makean nälkä ihan mahdoton.

Nyt säännöllinen ruokarytmi lasten kanssa ja ainut poikkeama on päiväkahvi herkulla höystettynä. Muulloin juon vettä ja saatan laittaa ksylitolipastillin suuhun makean himon iskiessä.

Täytyy todeta, että vaatii aluksi sisua ja päättäväisyyttä. Nyt tuntuu syntiseltä, jos sortuu kaapille ruokailujen välissä. Lapsetkaan ei mömmellä aterioiden välissä yleensä mitään, satunnaisia repsahduksia laskematta. Meillä ei ole kaapissa keksi tai karkkivarastoja. Kahvin kanssa otan yleensä suklaata ja kaupasta ostetut kaksi levyä (100g/kpl) tulee riittää koko viikon. Lapset ei syö karkkeja ja heidän herkut ovat hedelmät, porkkana-/kurkkutikut ja pähkinät.

Hyvä keino taitaa olla kaappien tyhjääminen kaikesta herkuista ja tuoda terveellisiä vaihtoehtoja tilalle. Veden juonti avuksi ja ksylitoli purkka suuhun jauhettavaksi niin, että leuat väsyy. Kerta rysäyksellä aloitat ettei tarvitse kitua.
 

Yhteistyössä