Kotihoidontuesta kysyttävää??

Elikkä kuinka moni on kotihoidontuella nyt? kuinka sillä pärjää? Miten olette sen itse kokeneet?

Tilanne on se että en pysty 10 kuukautista lasta hoitoon laittamaan, tuntuu koko ajatus todella ahdistavalta. odotan ekaa lasta ja rv 22+5 menossa ja nyt tää on ruvennu pyörii mielessä. En haluis laittaa omaa lastani niin pienenä vieraitten ihmisten sekaan, tuntuu todella pahalta etes ajatella sellasta vaihtoehtoo :( . Haluisin ainakin ton vuoden olla kotona ja hoitaa itse oman lapseni ja sit jatkaa opinnot loppuun hyvällä mielellä. Mietin vaan et pärjääkö tolla kotihoidontuella? Mies on kyllä vaki työssä, mutta jotenkin nyt oon ihan sekasin ja tää tilanne tekee itkusesk ja apeeks :( .

Kiitos kaikille vastauksista ja anteeks hirvee vuodatus :) .
 
näin
olen kohta ollut 5 vuotta kotona välillä aina äippälomalla, kolma lasta on
mies töissä, sellanen 1500e/kk saa käteen

meillä tietty kolmesta tuet mutta kolmesta myös menot...

ja lainaa menee joka kk 750e

ja hyvin pärjätään!

toki mies tekee välillä ylityötä mutta kyllä pärjää ainakin vuoden!
 
Muumi65
Koti on paras paikka lapsellesi ja kaikille alle 3-vuotiaille asiantuntijoidenkin mukaan. Pidä vaan kiinni tuosta ajatuksestasi! :) Kun laittaa suun säkkiä myöten, pärjää. Ja voihan sitä tehdä pikkujobiakin tarvittaessa. Lisäksi jos kuntasi maksaa kuntalisää, se nostaa tuota tukea ihan kivasti.
 
pärjää
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
olen kohta ollut 5 vuotta kotona välillä aina äippälomalla, kolma lasta on
mies töissä, sellanen 1500e/kk saa käteen

meillä tietty kolmesta tuet mutta kolmesta myös menot...

ja lainaa menee joka kk 750e

ja hyvin pärjätään!

toki mies tekee välillä ylityötä mutta kyllä pärjää ainakin vuoden!
Tää oli kuin minun kirjoitus paitsi kotona olen ollut yli 6 vuotta. :)
 
sinna
Riippuu tietty miehesi tuloista,menoistanne,kulutustottumuksistanne jne. Kannattaa vähän laskea noita etukäteen ja jos tuntuu tiukalta niin miettiä mistä vois tinkiä,voisko säästää etukäteen sen varalle jne.Me on pärjätty loistavasti ja töihin en sitten välillä mennykään kun syntyi toinen lapsi kun esikoinen oli 2.5v ja nytkin aion olla kotona ainakin siihen asti kun kuopus täyttää kaksi. Ja olen ratkaisuuni tosi tyytyväinen.Mutta mitäänhän ei voi yleistää,yksi sopii yhdelle perheelle,toinen toiselle.
 
Hoidin esikoista kotona. Mies opiskeli. Tuloina oli siis kotihoidontuki ja miehen opintotuki + satunaisista keikkatöistä saatu palkka.

Toimeen on tultu, ruoka ei ole loppunut kesken ja katto on pysynyt pääm päällä. Tietty mihinkään etelän matkoihin ei ole ollut varaa, mutta tämä on ollut meidän valintamme.

Ensi vuoden alussa tipahdan (tai tipahdan ja tipahdan) kotihoidontuelle ja tarkoitus olisi olla kotona lasten kanssa ainakin ensi syksyyn saakka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kotihoidontuki pitäisi poistaa
Jep, kotihoidontuki pois, mutta samalla myös päivähoidosta kaikki tuet pois ja maksu sen todellisen hinnan mukaan mitä hoito maksaa kuukaudessa.
Samoin maksulliseksi koulu, oppikirjat, kouluruokailu jne.
Asumistuki pois, ja toimeentulotuki.
Kun kukaan ei saa mitään tukia mistään, niin kenenkään ei tarvitse toisten saamia tukia näinollen kadehtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kotihoidontuki pitäisi poistaa
Jep, kotihoidontuki pois, mutta samalla myös päivähoidosta kaikki tuet pois ja maksu sen todellisen hinnan mukaan mitä hoito maksaa kuukaudessa.
Samoin maksulliseksi koulu, oppikirjat, kouluruokailu jne.
Asumistuki pois, ja toimeentulotuki.
Kun kukaan ei saa mitään tukia mistään, niin kenenkään ei tarvitse toisten saamia tukia näinollen kadehtia.
No jos tälle linjalle lähdetäään niin sitten tulisi poistaa myös tuet maanviljelijöille, yrityksille ja ylipäänsä ihan kaikki tuet. :p
 
Mun mielestä on kans koti paras paikka pikkuselle ja siks harkitsen aika vakaasti että oon ainaki sen vuoden ton lapsukaisen kans kotona. Onneks ei kauheesti noita omia menoja nyttenkä ole, elän opiskelija tuella+ asumislisä ja sillä pärjää kun karsin joskus ne aivan turhat menot pois. Haulan vaan että lapsella on sit hyvä olla ja sen vointi on kuitenkin etu sijalla. Sen ikänen tarvii äitiä, ei vieraita ihmisiä, siks tekee ajatuksena pahaa että veisin sen hoitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Höperö:
No jos tälle linjalle lähdetäään niin sitten tulisi poistaa myös tuet maanviljelijöille, yrityksille ja ylipäänsä ihan kaikki tuet. :p
Niin, niin... kaikki pois vaan ja jokainen tulkoon toimeen miten tulee... se se taitais olla joidenkin mielestä reilua, jos siitä n. 300?:n kotihoidontuesta pitää alkaa karsimaan, vaikka se on todellakin halvempaa kunnille kun päivähoidon järjestäminen.
 
kokoko
tilanteet muuttuu ja lapsi ei ole vielä syntynytkään.
ei kannata vielä miettiä kotihoitoa sitten joskus vuoden päästä, vaan nauti nyt ihan rauhassa loppuraskaudesta ja sitten siitä ihanasta pienestä vauvasta!
Varmasti pärjäätte kotihoidontuella, jos haluatte, menot vaan sitten tulojen mukaan! Ja jos mahdollista niin alatte säästä jo nyt vähän miehen palkasta ja omasta äitiysrahasta pahan päivän varalle.
 
Muumi65
Alkuperäinen kirjoittaja Joxu:
Mun mielestä on kans koti paras paikka pikkuselle ja siks harkitsen aika vakaasti että oon ainaki sen vuoden ton lapsukaisen kans kotona. Onneks ei kauheesti noita omia menoja nyttenkä ole, elän opiskelija tuella+ asumislisä ja sillä pärjää kun karsin joskus ne aivan turhat menot pois. Haulan vaan että lapsella on sit hyvä olla ja sen vointi on kuitenkin etu sijalla. Sen ikänen tarvii äitiä, ei vieraita ihmisiä, siks tekee ajatuksena pahaa että veisin sen hoitoon.
Mulla ollut periaatteena, että lapsen pitää osata ilmaista tahtonsa ja juosta karkuun siinä vaiheessa kun menee hoitoon ;) ja on mennyt mukavasti lapsenkin kannalta.
 

Yhteistyössä