kotikaljaa maidontulon palauttamiseen?

Moi,

minulla on 6-viikkoinen vauva, ja olen osittaisimettänyt häntä alusta asti. Viime viikot ovat olleet aivan hirveitä (vauva sairaalassa, kaikki kipeenä jne) ja stressi on ollut melkoinen, lisäksi olin mahataudissa ja vaikka koitin kovasti juoda ja pitää nestetasapainoa, epäilen että se on stressin kanssa yhdessä aiheuttanut sen että maito on loppumassa... :(

Olen koittanut vaan sinnikkäästi imettää, kyl sieltä vähän tulee mutta tuntuu ettei rinnat enää täyty eikä silleen "polttele" niinku maidon noustessa. Oon juonut kotikaljaa, paljonko sitä kannattaa juoda että siitä olis hyötyä? Onko peli menetetty?
 
Miina
Minä join useemman lasin päivässä jotan 0,5-1,0 litran väliltä ja mulla alko maitoa tulla viiveellä, meni kolme päivää ainakin siitä kun alotti juomaan että alko maitoa tulla.
 
Vaaksa väärää
Ei todellakaan ole menetetty!

Kotikaljaa tai ykkösolutta (tavallisenkin voi juoda sen puolesta, et alkoholia ei erity maitoon sen enempää kuin vereenkään... mutta suuremmat määrät alkoholia ei tee kovin hyvää maidontuotannolle) sekä kaurapuuroa. Fenkoliteetä käytetään myös maidontulon lisäämiseen, luontaistuotekaupoista saattaa löytyä myös imetysteetä joka on hintavampi yrttitee eikä taida vaikutuksiltaan juuri erota halpisfenkoliteestä. :) Ja äiti muistaa nesteyttää itseään mahd hyvin, että rinnoilla on mistá tuottaa maitoa! Sitte sänkyyn pesimään vauvan kanssa, mahd vähän molemmille päälle ja tissiä suuhun aina kun mahdollista. Jos vauvalla on ihan hirveä nälkä ja rintaruokailu ei vaan onnistu, niin helpointa on luultavasti juottaa hieman korviketta tai pumpattua maitoa joko hörppyyttämällä tai pullosta (kumpaan nyt vaan on tottunut) pahimpaan nälkään ja sen jälkeen tarjota rintaa. Jos vauva ei tissiä halua, niin älä turhaan pakota. Aina kannattaa kuitenkin tarjota.

Kannattaa muuten seurata pikemminkin märkien ja kakkavaippojen määrää ja vauvan vireystilaa, kuin tunnetta rinnoissa. Maidontuotanto nimittäin joka tapauksessa tasoittuu muutaman kuukauden kohdalla, jolloin samanlaista pakkautunutta tunnetta ei rintoihin tule kuin ihan alkupuolella. Paras tapa lisätä maidontuotantoa on tyhjentää rinnat mahd usein (tuotanto kiihtyy aina rintojen tyhjentyessä, eli rinta ei koskaan ole täysin tyhjä vaan tuottaa jatkuvasti lisää maitoa) esim tarjoamalla toista rintaa aina syötön jälkeen.

Tsemppiä!
 

Yhteistyössä