Kotitöiden jakamisesta

  • Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"kyselijä"
Meneekö se asenteen tasolla yleisimmin niin että jos nainen PÄÄTTÄÄ olla kotiäiti ja mies käy töissä niin silloin naisen velvollisuus on ottaa myös niistä lapsista vastuu kokopäiväisesti. Onko lastenhoitovastuun jakaminen oikeutetumpaa ja luonnollisempaa silloin jos molemmat vanhemmista ovat työelämässä?
 
Turkilmas
Meillä ainakin on ollut aivan luonnollista että se, joka on kotona, hoitaa päävastuun sekä kotitöistä että lastenhoidosta.

Silloin kun ollaan molemmat oltu työelämässä, on kieltämättä tullut jonnin verran vääntöä kotitöistä. Mies kun on todella laiska niitä tekemään.

Muoks: mutta siis mies hoiti kyllä lomautettuna ollessaan enemmän lapsia ja kotia kuin minä. Eli homma on toiminut molempiin suuntiin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
siinä vaiheessa jos toinen osapuoli yksipuolisesti päättää olla kotiäiti, mennään jo aikapahasti metsään...

ja kyllä, kotityöt kuuluvat sille kotona olevalle osapuolelle. toki työssäkäyvä voi omat astiansa tiskiin viedä mutta ei ole kohtuullista että työpäivän jälkeen kotonaoleva osapuoli iskee imurin käteen. kotonaolo on vapaata ja kotiäiti vapaalla joka päivä
 
"kyselijä"
Mun mielestä on aivan luonnollista, että se, joka on kotona, kantaa päävastuun sekä lapsista että kodinhoidosta. Sitä vartenhan hän kotona on.
Tässä ajoinkin takaa sitä että tällä kotona olevalla ei välttämättä ole sitä hengähdystaukoa ollenkaan kun katsotaan hänen olevan koko ajan ""vapaalla. Jos siis toinen käy töissä ja mielestään ansaitsee hengähdystauon töiden jälkeen.

Onko kotiäitiyden valinnut siis käytännössä sitoutunut siihen että tekee kaikki hommat aamusta iltaan kun mies tekee vaan leipätyöt?
 
[QUOTE="kyselijä";25423449]Tässä ajoinkin takaa sitä että tällä kotona olevalla ei välttämättä ole sitä hengähdystaukoa ollenkaan kun katsotaan hänen olevan koko ajan ""vapaalla. Jos siis toinen käy töissä ja mielestään ansaitsee hengähdystauon töiden jälkeen.

Onko kotiäitiyden valinnut siis käytännössä sitoutunut siihen että tekee kaikki hommat aamusta iltaan kun mies tekee vaan leipätyöt?[/QUOTE]

Ei ole. Ainakaan meillä. Kyllä mullakin on oikeus omaan aikaan. Teen suurimman osan kotitöistä, kun kotona olen, mutta loput tehdään sitten yhdessä. Ja tottakai mies hoitaa illalla lapsia mun kanssa (tai yksin, jos oon vaikka jumpassa) eikä vedä vaan lonkkaa sohvalla.
 
ei mitään uutta
Nämähän on taas näitä kahden koulukunnan välisiä tappeluita. Toisen koulukunnan mielestä kotiäiti tekee työtä ja toisen mielestä vetää lonkkaa koko päivän.

Jos pitäisi jotain sanoa oikeuksista niin sanoisin että riippuu kotiäidistä miten ansaitsee jakaa pottia. Jos kyseessä on laiska lisääntymishimoinen uramiehen loinen, niin hoitakoon itse aamusta iltaan kaiken kotiin liittyvän, mutta jos suhtautuu kotiäitiyteen asiaan kuuluvalla uhrautuvuudella niin ehkä silloin mieskin sitä kunnioittaa ja haluaa antaa työpanoksensa myös kotona.
 
mä hoidan kotityöt, mies omat työnsä. lapsen hoidan suurimmaksi osaksi minä tietysti kun mies päivät poissa, mutta sitten kun tulee töistä niin lasta hoidetaan yhdessä. vapaapäivinä mies saattaakin sitten hoitaa enemmän ja mä saan huilia. niin ja mä hoidan kotityöt vaikka mies ois kotona, eikä haittaa.
 
mä hoidan kotityöt, mies omat työnsä. lapsen hoidan suurimmaksi osaksi minä tietysti kun mies päivät poissa, mutta sitten kun tulee töistä niin lasta hoidetaan yhdessä. vapaapäivinä mies saattaakin sitten hoitaa enemmän ja mä saan huilia. niin ja mä hoidan kotityöt vaikka mies ois kotona, eikä haittaa.
tässäkin on hiukan vaikutusta lasten iällä ja määrällä. Teillä on käsittääkseni vain 1 lapsi. Kolmen erittäin hulivilin kanssa homma on jo vähän haastavampaa...
 
"mona"
Kyllä meillä ainakin niitä kotitöitä meihellekin riittää. Toki mä niinä päivinä ku olin kirjaimmellisesti KOTONA kerkesin tehdä kaikenlaista, mutta pääasiassa me käytiin kerhoissa ja kavereilla, ulkoiltiin. En mä nyt niin ihmeellisisä ehtinyt siinä päivän aikana tehä. Ja toki mä leikin paljon pojan kanssa mieluummin ku luuttuisn lattioita. Iltaisin sit puoliks hoideltiin kotitöitä ja lastenhoitoa. Meidän perheelle tää sopii, ei mies ainakaan oo valittanut.
 
Mulle ei kyllä kotitöille ole jäänyt äitiyslomalla ja hoitovapailla ollessani juurikaan aikaa miehen ollessa töissä; aamupalan ja -toimien jälkeen ulkoiltiin, sen jälkeen ruuanlaittoa, syömistä ja keittiön siivousta, sitten mun vähäuniset lapset nukkuivat 30-60 min ja sitten olikin välipalan ja ulkoilun aika, jonka jälkeen kotiin ruuanlaittoon. Tässä vaiheessa kello olikin sitten n. 16.
Missä välissä te muut niitä kotihommia olette tehneet? Mä olen laittanut mm. ulkoilun etusijalle. Kotitöillä tarkoitan imurointia, lattianpesua, vessojen pesua ym. siivousta.
 

Yhteistyössä