Koululaiset kaverit kylässä...tarjoillaanko välipalaa aina?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sitä jäin miettimään että millainen vanhempi antaa lapsrnsa surutta syödä tyyliin päivittäin toisten luona?? Ei ole käynyt pienessä mielessäkään että tuo olis jotenkin ok.

Me asutaan kaukana koulusta, ja niinpä meidän muksut on useimmiten niitä jotka jää koulun läheisyydessä oleville leikkimään. Mut kun haen lapsia olen viennyt usein jotain purtavaa mukanani. Leipää, juustoa, hedelmiä. Se nyt vaan tuntuu oikeellisemmalta kun asumme kauempana eikä vastavuoroisuus ole tasapuolista.

No kai se toisista on helppoa syötättää lapsensa muualla ilman "huolen häivää". Totta ihmeessä se ruoka tarjotaan, ei lasta nälkäisenä pidetä. Mutta aikuisten tehtävä on toimia reilusti ja tasavertaisesti.
 
Käytin hakua löytääkseni tämäntyyppistä ketjua....juuri parhaillaan istuu keittiössä tyttäreni ja hänen kaverinsa, joka oli meillä yökylässä. Kaverilla on kotona viisi lasta, äiti kotiäiti ja isä duunari, joten ylimääräistä rahaa ei varmasti ole. Meillä tilanne eri, yksi lapsi ja molemmat vanhemmat töissä, tulot n 4500 e/kk käteen....ja kyllä, eroja välipalan ja kaikessa muussakin ruuassa on aika isosti. Mä ymmärrän, että kun on seitsemänhenkinen perhe, niitä viiliksiä jne ei voi joka päivä tai edes viikko ostaa yhden ihmisen palkalla. Meinasi itku tulla, kun kaverin silmät pyörähti ympäri aamupalapöydässä...ei oikeasti raukka tiennyt, mitä ottaisi ekana. Halusi kaikkea: muroja (onko niitäkin kahta ERIÄ?), hapankorppua (onko teillä makkaraakin leivälle?), jogurttia, ja tuoreet vihanneksetkin häviää kovaa kyytiä. Viimeksi mainitut myös omalle muksulle, eilen Lidlistä ostamani erivärisiä kirsikkatomaatteja sisältävä rasia on pian tyhjä...:). Kaveri kertoi, että aamupalalle on aina vain puuroa tai leipää, leivän päälle pelkästään juustoa. Viikonlopuksi saa jogurttia isosta purkista, mutta ei aina. Lounas on edellispäivän päivällisen jämiä, eilen se oli ollut spagettia ja nakinpaloja...ja oma tytär sanoi yksi päivä, että "äiti niillä ei oo oikeasti koskaan jääkaapissa paljon mitään"...

Että tekis hyvää meijänki prinsessalle olla muuan viikko tuollaisella ruokavaliolla, maistuis nuo kanelimurotkin, joita piti ostaa mut ne ei kelvannukkaan...mutta: suloisen surullista katsoa lasta, joka vetää aamupalalla kaks kulhollista muroja, kolme hapankorppua päällisineen ja kaakaota, välillä napsii kulhosta vihanneksia...ja oma tytär kysyy: "Roosa!! Vieläkö sää otat!!!???" (nimi muutettu) :D.
 
Pitää vielä tässä yhteydessä kysyä, että tykkäisittekö huonoa, jos jonkun teillä välillä välipalaa syövän lapsen vanhempi toisi teille välipalatarpeita? Siis leipää, juustoköntin, omppupussin, vaikka litran jogurttia...? Meidän tytär vierailee tuon ketjussa mainitun isoperheisen kaverin luona pari kertaa viikossa koulun jälkeen, mutta tosiaan sitten kaveri (ja usein myös hänen pikkuveljensä) meillä ihan vastaavasti...että molemmin puolin kyllä...
 
vierailija
Pitää vielä tässä yhteydessä kysyä, että tykkäisittekö huonoa, jos jonkun teillä välillä välipalaa syövän lapsen vanhempi toisi teille välipalatarpeita? Siis leipää, juustoköntin, omppupussin, vaikka litran jogurttia...? Meidän tytär vierailee tuon ketjussa mainitun isoperheisen kaverin luona pari kertaa viikossa koulun jälkeen, mutta tosiaan sitten kaveri (ja usein myös hänen pikkuveljensä) meillä ihan vastaavasti...että molemmin puolin kyllä...
Tykkäisin huonoa ainakin äskeisen avautumisen jälkeen.
 
vierailija
Tykkäisin huonoa ainakin äskeisen avautumisen jälkeen.
Että antakaa mun v*ttu rauhassa olla köyhä!!! En halua mitään, tai siis haluan, mutten halua. Tai siis haluan kyllä, mutta en just sulta. Tai siis haluan kyllä just sulta, mutta verorahojen muodossa. Tai siis kun olen köyhä, mutta en halua että sä ajattelet mun olevan köyhä. Haluan sun rahat, mutta vähän niinku salaa. Siis sillä tavalla, että et sä muka mitään anna ja mä muka mitään saa, vaikka niin just.
 
Titta55
Kannattaa muistaa että lapset kasvaa, joten ylasteella välipalat haetaan sitten ostareilta ja kauppakeskuksista, välipalapatukoita ynnämuita huonoja energiajuomia... välipalalla on väliä. Voisihan lapset jo opetella tekemään vaikka esim munakkaan keskenään. Ja hakea ne kananmunat kaupasta koulusta tullessaan.
 
vierailija
Jos kavereille tarjottu välipala tulee liian kalliiksi, niin sitten teillä on väärät välipalat. Kilon pikakaurahiutaleita saa eurolla, ja siitä riittää puuroa monen moneksi päiväksi. Jos on nälkä, niin kyllä puuro kelpaa.
 

Yhteistyössä