Koulutusko tekee ihmisestä älykkään?

artenomi
Minä olen korkeammin koulutettu kuin mieheni joka on vain amiksen käynyt. Tullaan paremmin juttuun kuin tulin edellisen mieheni kanssa, jolla sama koulutustaso kuin itselläni. Ei se siitä koulutuksesta kiinni ole, jos jutunaiheet ei ole yhteiset. Naapurin työttömällä kouluttamattomalla tätillä on välillä niin korkealentoisia juttuja, etten pysy itse perässä, kun ei aihe kiinnosta.
 
FM
No mun elämästä on kadonneet kaikki ne entiset kaverit, joilla ei ole lukiota taustalla ja sen jälkeen hankittua amk- tai akateemista koulutusta. Ei vaan ole mitään yhteistä puhuttavaa, meidän ajattelutapa on kai niin erilainen. He mm. rupeavat heti kiljahtelemaan jos vaikka puheessa vilahtaa jokin ns. sivistyssana. Pitäisi kai keskustella vaan arkisista asioista, ei mistään arvoista, politiikasta, hypoteeseista...

Ei vaan jaksa.

Eikä kai nekään.

Elämänikäiset ystäväni olen saanut opiskelujen (yliopisto) ja sen jälkeisten koulutusta vastaavien työpaikkojen myötä.

 
lili
Alkuperäinen kirjoittaja artenomi:
Minä olen korkeammin koulutettu kuin mieheni joka on vain amiksen käynyt. Tullaan paremmin juttuun kuin tulin edellisen mieheni kanssa, jolla sama koulutustaso kuin itselläni. Ei se siitä koulutuksesta kiinni ole, jos jutunaiheet ei ole yhteiset. Naapurin työttömällä kouluttamattomalla tätillä on välillä niin korkealentoisia juttuja, etten pysy itse perässä, kun ei aihe kiinnosta.

Meillä sama juttu. Työjutuista nyt ei kauheasti jakseta höpistä kotona ja jos puhutaan niin se on vaan mielenkiintoista kun on niin erilaiset työjutut. Mun miehellä on kuitenkin ns. sydämen sivistystä ja on hoksaavainen sekä osaa keskustella syvällisesti, kun sille päälle satutaan. Sivistyssanoja minä tiedän enemmän, mutta kaikille löytyy suomenkielinen vastine.
 

Yhteistyössä