Kuinka häädetää kyyt pois?

  • Viestiketjun aloittaja inhoan ja pelkään
  • Ensimmäinen viesti
kyyt
Alkuperäinen kirjoittaja kyyt:
tuli radiosta eräspäivä jokin luonto-ohjelma. Siinä eräs kyseli miten saa kyyt talonpihamaalta pois. VAstaukseksi annettiin että:

Koppaa kyyt johonkin ämpäriin, ja vie kahden kilometrin päähän johonkin maaston missä ne viihtyvät. Eivät takuulla tule takaisin.
Että kyillä on todella pieni reviiri niin siksi tuo edes kaksi kilometriä riittää, kun eivät osaa suunnistella takaisin.'

Tämä on varmasti toimiva keino.
 
vieras
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/lait/suoj.html#kyy
Saako kyyn tappaa?

Kyyn saa tappaa. Kyytä ei Suomessa ole rauhoitettu. Euroopan luonnonsuojelusopimus edellyttää kaikkien matelijoiden rauhoittamista, mutta Suomi on tehnyt varauman liittyessään sopimukseen.

Mutta jos kyyn tappaa, se on tehtävä tuottamatta tarpeetonta kärsimystä kyylle; ei pidä ruveta hommaan, ellei osaa tehdä sitä oikein. Luonnonsuojelulaki ei estä kyyn tappamista, mutta eläinsuojelulain säädökset koskevat rauhoittamattomiakin eläimiä; sen 32 § säätää: "Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti".
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja niitä ei saa millään pois:
asumme vilkkaan rekkaliikennetien varressa ja meillä oma yritys josa paljon rekkoja käy asiakkaana lapset alelevat pihassa skoottereilla ja mönkijöillä eivät pelkää mitään.on muuraisenkekoja,siilejä vaikka sun mitä peloketta.eivät pelkää. nykyajan kyyt ovat niin sopeutuneita hälinään ettei niitä saa ainaakaan meidänkulmilta pois.niin ja ne muuten tulevat kilometrienkin päästä talvehtimaan isoina röykkiöinä lämpimille kallioille.
juuri tätä pelkäänkin että nuo kyyt ovat jo niin sopeutuneita. Meillä on myös mönkijä ja vieressä rakennustyömaa jossa räjäytellään kalliota, ei tunnu auttavan kyy ongelmaan
 
Idella
Meillä on myös muurahaisia, mutta silti joka vuosi kyitä nähdään. Ollaan kyllä tapettu, kun pihaan uskaltavat tulla. Meillä on myös usein meteliä, joten eivät sitä enää pelkää. Minä pelkään lasten puolesta, joten henki lähtee jos meille luikertelee.
Onkohan kyyt lisääntyneet, kun tuntuu että se on monella ongelma?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riittävästi töminää, muurahaiset ja lemmikkipöllö. Jos päädyt suolaan, osta rautakaupoista sitä 25 kg säkeissä myytävää maantiesuolaa, on aika edullista ;)

Nyt on ollut niin paljon ravintoa (hiiret ja myyrät) että kyitä on paljon.
JUst naapurien kanssa juteltiin ja hyö olivat mielissään, et meitin kissat syö naapurustosta kaikki myyrät ym. ni ei oo kuulemma käärmeitäkään enää, ku niille ei oo ruokaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Muurahaiset ja siili. mua on purrut kyy joten inhoan niitä todella! :/
Hui ja hyi! Sattuiko kamalasti ja mitä siitä puremasta seurasi?
Tuntui kuin heinä olisi tökännyt jalkaan. Juoksentelin sen jälkeen vielä puolisen tuntia kunnes alkoi näkö kummasti sumentumaan..ja patti alkoi nousta jalkaan. Käskin toistenkin katsoa sitä kohtaa ja siihen tulokseen tultiin että käärmeen purema. Kiireesti sairaalaan! En enää nähnyt kunnolla, oksensin ja melkein nukahdin autoon..olin menossa shokkitilaan. Alapainetta ei enää sairaalassa saatu. Äkkiä tippaan ja lääkkeitä. Jalka mustui polveen asti. Siihen laitettiin lasta joka oli aika kauan siinä. Jos jalan laski alaspäin tuli aivan kamala kipu! :/
 
Inhoan myös
Meidän kesämökillä saaressa on myös kyyt ruenneet ilmestymään/lisimään. 20 vuotta kuulin, "ettei täällä kyitä ole", mutta kyllä on nyt viime vuosina ilmestynyt.
Muurahaisia on joka puolella, ainakin 8 pesää mökin ympärillä ja silti tulevat ihan pihaan asti.
Olen myös noita siilejä harkinnut pyydystäväni sinne, eihän ne saaresta karkuun pääsisi ja jospa laittaisivat käärmeet sen verran ahtaalle, että pois olisi lähdettävä.
Olen myös kuullut, että käärmeiden ruoan eli hiirten ja rottien hävittäminen pitäisi ne poissa tontilta, joten biojätteet yms hiiriä/rottia houkuttelevat pois niiden saatavilta.
Meillä on koiria ja pelkään niiden puolesta kun kuono maassa kulkevat, että jos kyy puree päähän/kaulaan, se on aika varma lähdön paikka..
Mutta hyviä keinoja odotan myös minäkin innolla niin pääsisi kokeilemaan. Olen ansaakin yrittänyt päässäni suunnitella, mutta taitaa olla vain unelmaa sen keksiminen..
Meillä myös jokainen tontilla/saaressa vastaan tuleva kyy pääsee hengestään hyvin nopeasti ja varmasti.. :)
 
vieras
jostain joskus olen kuullut,että kun polttaa käärmeen elävänä,niin pitää selllasta ääntä,mitä ihminen ei voi kuulla,mutta toiset käärmeet kuulee ja ei ole sen jälkeen käärmeitä.en tiedä pitääkö paikkaansa.
 
vieras
Nyt tuntuu olevan käärmeitä paljon, meidänkin pihassa olen jo kolmesti nähnyt:( Jos meidän pihaan tulevat niin mies kyllä heti tappaa ne! Meilläkin pieniä lapsia ja ulkona ovat todella paljon...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jostain joskus olen kuullut,että kun polttaa käärmeen elävänä,niin pitää selllasta ääntä,mitä ihminen ei voi kuulla,mutta toiset käärmeet kuulee ja ei ole sen jälkeen käärmeitä.en tiedä pitääkö paikkaansa.
Minä olen kanssa kuullut tuon jutun, en tiedä onko siinä perää?
 
Carlos74
Toi polttojuttu on tullut kyllä jo niin monta kertaa, että on miltei pakko kokeilla. Meillä noita kyitä ei onneks pihaan tule kun ehkä kerran-kaks kesässä, mut sekin on liikaa :kieh: . Mihinkähän toi perustuu? En oikein usko tohon ääni juttuun, mut mene ja tiedä.
Ja ihan tavallisella pistolapiollahan ne kätevä on hakata poikki.
 
Huopatossu harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Kutistunut:
Muurahaiset pitää kyyt loitolla.
Niitä vaan haalitte keollisen jostain :D
Tää ei sitten auta!
Meillä on muurahaiskekoja pihassa ja yhtään käärmettä ei ole ollut. kyllä muurahaiset ne yleensä hyvin loitolla pitää.
ei tehoa meillä!Pihapiirissä on neljä kekoa ja kyitä vilisee
 

Yhteistyössä