Kuinka joku voi antaa lapselleen alle 20e viikkorahaa?

  • Viestiketjun aloittaja Hämillään!
  • Ensimmäinen viesti
"femin"
No meillä on yksi lapsi,ikää 10 vuotta ja olemme huommannut että 15 e viikkorahaa on oikein sopiva.
Sääntönä toki on ettei poika saa ostaa namia koko rahalla,oikeestaan meillä on tapana ollut aina että me ostamme joka perjantai jonkun karkkipussin tms herkku lapselle.
Jos koulussa kokeet on mennyt hyvin,niin silloin viikkoraha nousee aina tuohon 20 euroon.

Ei todellakaan ole kovin paljon,siis tarkoitankin nyt tuon ikäiselle kun meidän lapsi.

Saa käydä ostamassa jotain kivaa aina itselleen ja jos ei juuri keksi mitään ostettavaa,niin poika on laittanut säästöön.
No on kyllä aika paljon 10-vuotiaalle... :O Mihin ihmeeseen 10-vuotias tarvii 60€ taskurahaa kuukaudessa? Itse sain vielä 4 vuotta sitten (17-vuotiaana) viikkorahaa 11€, eli 44€/kk ja oli ihan sopiva määrä.

Itse antaisin ennemmin vaikka ikävuotta vastaavan euromäärän ja hyvästä koulumenestyksestä jotain ekstraa.
 
Hämillään!
[QUOTE="vihreä";29236447]En mä anna penniäkään viikko rahaa lapselle käteen. Iso-vanhemmat antaa rahaa jo niin paljon tuhlattavaksi, että saa riittää. Meidän osuus menee tililleen säästöön.[/QUOTE]

Toki meilläkin on oma säästötili lapselle. Saa rahat kun täyttää 18-vuotta.
 
HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja Hämillään!;29236444:
Onko sitten töissä?
Ei.

Koulussa, asuu viikot opiskelupaikkakunnalla, ruokarahaa saa tarpeen mukaan. Ei ole koskaan saanut viikkorahaa. Rahaa on tosin saanut pyytämällä mutta eipä se juuri oo pyydelly.
 
no jaa
Usotko jos kerron, että on maita, jossa kukaan ei anna lapsilleen viikkorahaa ollenkaan, vaan lapset pistetään tienaamaan rahaa vanhemmilleenkin...

No nyt vasta varmaan ootkin hämillään!

Näin se oma hyvinvointi varmaan sokeuttaa maailmassa. Merja Ailuksen sanoin: kaikkihan me halutaan nättiä ja kaunista ittelle.... Nii että eikö meillä kaikilla ookaan miljoonien työsuhdeasuntoa ja autoetua hyvän palkan päälle...?
 
"niin"
[QUOTE="niin";29236468]Surullista tyttö tietää vanhempiensa huonon rahatilanteen.[/QUOTE]

Oli sitten ihan pakko laittaa sama nimimerkki mikä minullakin oli jo sua ennen tässä ketjussa... :/
 
Hämillään!
Usotko jos kerron, että on maita, jossa kukaan ei anna lapsilleen viikkorahaa ollenkaan, vaan lapset pistetään tienaamaan rahaa vanhemmilleenkin...

No nyt vasta varmaan ootkin hämillään!

Näin se oma hyvinvointi varmaan sokeuttaa maailmassa. Merja Ailuksen sanoin: kaikkihan me halutaan nättiä ja kaunista ittelle.... Nii että eikö meillä kaikilla ookaan miljoonien työsuhdeasuntoa ja autoetua hyvän palkan päälle...?
Se onkin hyvä, että asumme Suomessa. :) Miksi minun pitäisi muiden maiden tilannetta ajatella? Olen kyllä perillä niistä, mutta se ei vaikuta meidän kulutukseen. Minua ei ole sokeuttanut mikään, mieheni on suht hyväpalkkaisessa työssä ja itsellemme emme tarvitse mitään, niin mieluummin annan rahaa tyttärelleni kuin käytän sitä turhuuksiin. Taitaa olla siellä katkera ihminen kun olet noin kateellinen jos joillakin on työsuhdeasunnot ja autoedut :) Edellämainittuja siis ei meilläkään ole.
 
[QUOTE="niin";29236473]Oli sitten ihan pakko laittaa sama nimimerkki mikä minullakin oli jo sua ennen tässä ketjussa... :/[/QUOTE]

Rekisteröitykää tolvanat, niin ei tarvitse inistä.

Ei kai kukaan katso ketjun aikaisempien viestien harmaita nimimerkkejä, ettei vaan satu sama....halloota halloo nyt taas.
 
no jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Hämillään!;29236475:
Se onkin hyvä, että asumme Suomessa. :) Miksi minun pitäisi muiden maiden tilannetta ajatella? Olen kyllä perillä niistä, mutta se ei vaikuta meidän kulutukseen. Minua ei ole sokeuttanut mikään, mieheni on suht hyväpalkkaisessa työssä ja itsellemme emme tarvitse mitään, niin mieluummin annan rahaa tyttärelleni kuin käytän sitä turhuuksiin. Taitaa olla siellä katkera ihminen kun olet noin kateellinen jos joillakin on työsuhdeasunnot ja autoedut :) Edellämainittuja siis ei meilläkään ole.
Et nyt sitten ehkä tajunnut pointtia. Että täällä Suomen maassakin on ihmisiä joilla ei oikeasti ole antaa välttämättä edes sitä vitosta tai kymppiä lapselle per viikko.

Huomaa kyllä mitä muuta teillä EI ole vaikka rahaa olisikin...

Ehkä se mitä teillä EI ole on kuitenkin niin oleellista monen mielestä että monet mieluummin pitääkin SEN eikä isoja rahoja...
 
Hämillään!
Et nyt sitten ehkä tajunnut pointtia. Että täällä Suomen maassakin on ihmisiä joilla ei oikeasti ole antaa välttämättä edes sitä vitosta tai kymppiä lapselle per viikko.

Huomaa kyllä mitä muuta teillä EI ole vaikka rahaa olisikin...

Ehkä se mitä teillä EI ole on kuitenkin niin oleellista monen mielestä että monet mieluummin pitääkin SEN eikä isoja rahoja...
No miksi senkään pitäisi vaikuttaa kulutukseen? Mitä muuta meillä sitten EI ole? :) Rakastetaan ainoata tytärtämme valtavasti ja halutaan hänelle kaikkea parasta. Sekö kertoo siitä että meillä olisi isot rahat jos annamme lapsellemme vähän isompaa viikkorahaa? :)
 
HippuTAR
[QUOTE="niin";29236468]Surullista tyttö tietää vanhempiensa huonon rahatilanteen.[/QUOTE]

Meidän rahatilanteella ei ole mitään tekemistä likan rahansaannin kans. Niinkuin kirjoitin rahaa saa pyytämällä. Ja näin on ollu aina eikä se koskaan oo juuri pyydelly. Me ostetaan kaikki tarpeellinen ja herkut. Likka hyvin harvoin ostaa itte mitään (paitsi nyt ruuat), pizzalla käy joskus kavereitten kans. Siinä sulle surullista, nyyh nyyh.
 
Liian suuri viikkoraha
Itse en ole koskaan tajunnut, minkä vuoksi nykyään lasten kuuluisi saada jotenkin erityisen paljon omaa rahaa "jolla voi tehdä mitä haluaa". Itse sain viikkorahaa 2e viikossa ja kuukausirahaa 10e. Se riitti. Eihän kotona asuessa sitä rahaa mihinkään tarvinnut, kun kaikki tarpeellinen ostettiin ja pyynnöstä toki joskus ekstraakin. Ikinä en ole kokenut, että minulta olisi jotain puuttunut.

En ymmärrä mihin alakouluikäinen käyttää 80e kuussa, en usko sen mihinkään järkevään ainakaan menevän. Ei minun mielestä lapsella tarvitse olla omaa rahaa ystävien kanssa hengailuun, pizzalla tai hampurilaisella käymiseen. Jos jotain "erityistä" haluaa tehdä, niin rahaa voi pyytää sitä varten, jolloin vanhemmalla on mahdollisuus miettiä, kuulostaako kohde mitenkään järkevältä. Ei mielestäni lapsen tarvitse päästä omin päin käymään pizzalla kavereiden kanssa, ruokaa on kotona tarjolla, eikä roskaruoan syöminen usein ole kuitenkaan mitenkään ideaalia.

Nyt varmasti joku ajattelee, että olen elänyt kurjan ja yksinäisen lapsuuden, koska ikinä en mitään saanut. Näin ei kuitenkaan ollut. Sain kaiken mitä tarvitsin ja päälle vielä jotakin, mitä halusin, mikäli vanhempani sen katsoivat järkeväksi. Ja toki sain myös asioita, joita vanhempani eivät ymmärtänee, ihan vaan siksi, että minä sen asian halusin. Kuitenkin yhdistävänä tekijänä oli se, että oli hankinnat oli aina vanhempien harkintakyvyn takana. Jos asiaa oikeasti ajattelee, niin ei kotona asuva lapsi TARVITSE omaa rahaa yhtään mihinkään, on vain kiva, että sitä on, että voi tehdä mitä haluaa. Mutta ei lapsen tarvitse saada tehdä mitä haluaa, syödä mitä haluaa ja ostaa mitä haluaa silloin kun haluaa. Ei kaikkea tarvitse, eikä saa, saada.
 
"someone"
11v tilille pistän kuukausittain säästöön 50€ ja tarvittaessa nostan sieltä ja muutoin annan hiluja lompakon pohjalta, jos niitä on. En koe,että hän tarvitsisi jatkuvasti rahaa käyttöönsä. Ja aina mietitään yhdessä mihin haluaa käyttää enemmän rahaa. Tuolta tilitä on kätevä maksella harrastuksia ja kursseja joita haluaa käydä. Välillä saa rahaa kotitöistä, mutta niitä kun on vähemmän meillä(käy siivooja ym.) mutta auttaa isomummoa siivouksessa :)
 
vieras"
Itse en ole koskaan tajunnut, minkä vuoksi nykyään lasten kuuluisi saada jotenkin erityisen paljon omaa rahaa "jolla voi tehdä mitä haluaa". Itse sain viikkorahaa 2e viikossa ja kuukausirahaa 10e. Se riitti. Eihän kotona asuessa sitä rahaa mihinkään tarvinnut, kun kaikki tarpeellinen ostettiin ja pyynnöstä toki joskus ekstraakin. Ikinä en ole kokenut, että minulta olisi jotain puuttunut.
Sehän riippuu ihan perheestä, mitä sillä viikkorahalla pitää maksaa itse. Joissakin esimerkiksi on tapana, että lapset maksaa itse kännykkälaskunsa. Tai että pyynnöstä ei saa ylimääräistä rahaa. Me ostettiin itse viikkorahoista ja joulu- ja synttärirahoista esimerkiksi harrastustarvikkeita, ja jos joskus halusi vaikka elokuviin, se maksettiin itse.
 
"veera"
Meillä 10-vuotias saa 5 euroa perjantaisin karkkirahaa.Jokaisesta kiitettävästä koenumerosta saa 10 euroa ekstra rahaa...Ja joka kuukausi menee 10 euroa neidin tilille,josta saa rahat täysi ikäisenä.Halutessaa ja tarvittaessa maksamme leffakäynnit,pizzat,leffat sum muut huvitukset,mutta en koe että pitäisi antaa 20 euroa sen takia viikkorahaa!!!Ja toki ostamme vaatteet jne... Ja siltikin joutuu osallistumaan koti töihin,mm.siivota oma huone,ja mitä nyt kaikkea pinetä voikaan ja osaa tehdä...Ja tyttö osaa jopa säästää nuo ekstra kympit,ja ostaa monesti niillä jotain kalliimpaa mitä haluaa tai maksaa osan siitä itse...Itse olen kasvanut siinä opissa,että raha ei kasva puussa ja sen eteen on töitä tehtävä ja tämän aion opettaa myös omille lapsilleni,vaikka varaa ois tuo 20 euroa antaakkin joka viikko,niin sitä en tee...
 
Wieruus
Saati lapsi raukat jotka ei saa viikkorahaa ollenkaan. Hävettää ihan tunnustaa olevansa niin inhottava vanhempi ettei ajattele miten lapsen pitäisi saada joka viikko ostaa jotain kerran muutkin saa.

Meillä toimii systeemi, että rahaa saa kun tarvitsee.:ashamed:
 
Saati lapsi raukat jotka ei saa viikkorahaa ollenkaan. Hävettää ihan tunnustaa olevansa niin inhottava vanhempi ettei ajattele miten lapsen pitäisi saada joka viikko ostaa jotain kerran muutkin saa.

Meillä toimii systeemi, että rahaa saa kun tarvitsee.:ashamed:
Ei meilläkään tule lapset saamaan viikkorahaa. Asutaan sen verran pienellä kylällä, ettei täällä ole mitään mihin sitä rahaa käyttää.
 

Yhteistyössä