Kuinka kauan vastasyntynyt "yksin"?

  • Viestiketjun aloittaja Kysymysmerkkinä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jos vauva joutuu huutaa monesti sen puoli tuntia yksinään niin lueppas mitä se voi aiheuttaa:

"Pieniä vauvoja hoidettaessa ehkä tärkein vanhempien ominaisuus on ns. responsiivisuus. Tällä tarkoitetaan sitä, että vauvan itkuun pitää aina reagoida, koska vauva ei kykene jäsentämään ympäristöään niin hyvin, että voisi käsittää miksei itkuun vastata. Vauva ei itke koskaan turhaan, vaan itku on aina hälytysmerkki. Vanhemmat oppivat vähitellen erottamaan lapsensa itkun eri sävyjä. Kipuitku on kovaa ja kimeää, kun taas nälkäitku vähitellen voimistuvaa.

Vauvat voivat itkeä paitsi nälkäänsä ja janoaan, myös erilaista epämukavaa oloa (kipu, palelu, kuumuus, vaipanvaihdon merkiksi, sairaus, hampaat jne). Vauva osaa itkullaan ilmaista kaipaavansa myös seuraa tai syliä. Jo aivan pienet vauvat tarvitsevatkin muiden ihmisten seuraa, vaikka eivät vielä osaakaan leikkiä. Lasta ei voi liiaksi pitää sylissä.

Vauva rauhoitetaan katsomalla silmiin eikä lasta pidä kääntää selin aikuiseen nähden, sillä katsekontakti on jo aivan pienelle lapselle elintärkeä. Monesti katsekontaktin merkitys tuntuu unohtuvan: levoton lapsi ei aina rauhoitu sylissä ollessaan, jos katsekontakti puuttuu. Pientä vauvaa ei voi liiaksi hemmotella, ja vastaamalla nopeasti vauvan antamiin merkkeihin taataan se, että vauva tuntee itsensä tervetulleeksi tähän maailmaan. Sellainen vauva, jonka itkuun ei reagoida ei tunne oloaan turvalliseksi. Se ilmenee tyypillisesti esimerkiksi univaikeuksina ja yleisenä tyytymättömyytenä (ns. vaikea vauva).

Mitä vaikeampi vauvan temperamentti on, sitä tärkeämpää on, että vanhemmat herkistyvät kuuntelemaan vauvan antamia signaaleja. Tyypillistä on, etteivät tällaiset ns. vaikeahoitoiset vauvat viihdy itsekseen vaan haluavat syliin, nukkuvat vain lyhyitä jaksoja ja itkevät jäädessään yksin. Tämä on kuitenkin täysin normaalia, eikä sitä pitäisi sekoittaa esimerkiksi koliikkiin. Vaikean vauvan pitäisi saada olla vanhempien sylissä mahdollisimman paljon, jotta perusturvallisuus kehittyisi, mikä mahdollistaa sen että vauva oppii vähitellen olemaan tyytyväinen myös itsekseen. Vauvaan ei saa kyllästyä, vaikka mikään ei tuntuisi riittävän, sillä se vain pahentaa tilannetta. Toisaalta ongelmatilanteen laukeaminen saattaa jo olla lähempänä kuin arvataankaan. Hoidon laiminlyönti aiheuttaa vauvalle jatkuvan stressin, joka voi kärjistää ongelmia. "
 
"vieras"
Ei kai toi nyt sen kummempi juttu ole kuin olla eri kerrosessa :) Kunhan siellä ei kauan kuppaa. Kun laittaa vaihtovaatteita yms. valmiiksi niin ei siellä tartte alvariinsa rampata.
 
Asutteko kerrostalossa vai omakotitalossa? Onko mahdollista, että nukutat ennen ullakkokeikkaa vauvan vaunuihinsa ja sitten otat vaunut niin liki ullakkoa kuin on mahdollista. Jos asutte hissittömässä kerrostalossa, ja teillä on joku ullakkohäkki, niin hommatkaa sinne vaikka kirpparilta jotkut viitosen "parvekevaunut". Jos vauva nukkuu rauhaisasti, niin hyvinkin saat puuhastella. Mutta tosiaan, jos vauva alkaa itkeskellä, niin ullakolla pitää vaan jättää hommat kesken ja jatkaa sitten myöhemmin.
 
Kysymysmerkkinä
Vanhassa kerrostalossa. Tuossakin on ideaa, kiitos.

[QUOTE="Vieras";24764127]Juu samaa ihmettelin. Itse kipaisen kaupassa tuossa ajassa.[/QUOTE]

Eikä mulla toisaalta mene kauppareissussa koskaan yli kahtatoista minsaa, mutta ihmettelyt jätän väliin.:D Monella vastanneella tuntuu myös olevan keskittyminen kahtaalla, oon täsmentänyt noita jo.

Eiköhän tässä konstit keksitä. Muutamaa juttua en voi muuttaa, omaa huonoa selkääni ja miehen "pääongelmaa", mutta taktiikoita hiotaan.

Kiitos vielä näkökulmista ja kokemuksista! Lähden nyt hakemaan lämpimämpiä vaatteitani sieltä pahuksen ullakolta, että ovat tyrkyllä kun sairaalasta kotiudutaan.
 
"vieras"
Jos ullakko ei ole samassa tilassa vaan kys eon kerrostalosta niin en jättäisi. Lapsen jättämiseen yksin asuntoon piilee aina riskinsä. Muistan senkin kerran kun oven lukko hajosi eikä sisään pääsyt ilman korjaajaa (lapsi ei siis todellakaan ollut yksin sisällä). Mutta mitä vaan voi sattua, ei vauvalle vaan myös sinulle.
 
No, siitä lähtien kun meille esikoinen syntyi, on hän viettänyt asunnossa hetkiä yksin, tosin järjestäen aina nukkuen..Kyllä, olen käynyt postilaatikolla, vienyt roskat, pissattanut koiran yms..Ihan yhtälailla "yksin" vauva oli kun mä kävin suihkussa tms.

Välillä oli itkuhälytin mukana, joskus ei.

Mutta en mä nyt ihan kuitenkaa puoleks tunniks jättäis yksin..
 
"minä"
[QUOTE="vieras";24763820]Vaikka vauva heräisi ja hieman itkisikin, voi hän kyllä hetken olla yksinään sängyssään, kunhan sängyn lähistöllä ei ole mitään sellaista, mitä hän saisi vahingossa vedettyä päälleen ja tila on muuten turvallinen. Itse asiassa on ihan hyväkin, ettet ihan just sillä punaisella sekunnilla kaappaa pilttiä syliin, jotta hänestä ei tule "liian" sylivauvaa. :)[/QUOTE]

Minä kyllä olen kuullut ihan päinvastaista. Eli pienen vauvan tarpeisiin pitää vastata heti, jotta turvallisuudentunne ja pohja hyvälle kehitykselle saadaan luotua.

En itse ikinä jättäisi pientä vauvaa yksin, jos en pystyisi nopeasti (noin minuutissa) mennä lapsen luo lapsen itkiessä.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";24764489]Minä kyllä olen kuullut ihan päinvastaista. Eli pienen vauvan tarpeisiin pitää vastata heti, jotta turvallisuudentunne ja pohja hyvälle kehitykselle saadaan luotua.

En itse ikinä jättäisi pientä vauvaa yksin, jos en pystyisi nopeasti (noin minuutissa) mennä lapsen luo lapsen itkiessä.[/QUOTE]

Samoilla linjoilla, ja noin se oikeesti meneekin.

Tuolla yhdellä menny puurot ja vellit sevon.
Vauvan itkuun on vastattava.
Eriasia sit se et totuttaako vauvansa millaisiin rutiineihin...paskojakin juttuja ku voi saada aikaan.
 
Hae valmiiksi sieltä ullakolta ne tavarat, joita uskot tarvitsevasi. Kun vauva syntyy ja huomaat, että joku tärkeä tavara on ullakolla, niin yksinkertaisesti pärjäät ilman sitä siihen asti kunnes miehesi (tai joku muu) voi olla vauvan kanssa sen aikaa kun käyt sen sieltä hakemassa. Vauvan synnyttyä sulle tuskin tulee mielen viereenkään jättää sitä yksin puoleksi tunniksi, tai edes viideksi minuutiksi.
 
"vieras"
Mä oon jättänyt vauvan yksin nukkumaan ainoastaan kun oon hakenut postit postilaatikosta 10 metrin päästä. En uskaltais jättää pitkäksi aikaa, etenkään jos ei pääse välittömästi vauvan luokse jos tulee jotain. Meidän vauva on esikoinen, joten voi olla että olen ylihysteerinen.
 
EJK
Mitä pienempi vauva, sen tärkeämpää on vastata hänen tarpeisiinsa heti eikä puolentunnin päästä. Huh! Heti ensihetkistä alkaen vauva on virittäytynyt kiintymään ja kiinnittymään. Ja silloin kun hänen viesteisiin vastataan asianmukaseilla tavalla turhia viivyttelemättä, luo se hyvän pohjan kiintymyssuhteelle. Kiintymyssuhde taas on hyvin merkityksellinen koko vauvan kokonaiskehityksen kannalta kattaen läpi koko elämän. Ja syli on vauvan paras paikka. Se on myös paras paikka kiintymyssuhteen kehitykselle (viitaten siihen, kun joku antoi ymmärtää, toivottavasti huumorilla, että ei vauvaa ole hyvä totuttaa syliin).
 
Ullakolla käyntiä varten en jättäisi vauvaa yksin asuntoon, varsinkaan jos tuohon liittyy vielä huono selkä, se ettei sieltä pääse nopeasti pois jos vauva herää ja mahdollisesti isompi kaatumisen riskikin tuosta selästä johtuen.

Eli ottaisin asuntoon kaiken mitä tarvii ja jos jotain vielä huomaa kaipaavansa niin hakisin sitten kun on joku muu aikuinen vauvan seurana. Samoin ullakon järjestelyt sun muut silloin kun on lapsella hoitaja paikalla.
 
täh?
Minä kyllä lähden, tai vaikka roskia viemään, tai hakemaan esikoisen naapurista, tms... Jos lähden johonkin mistä en kuule vauvan ääntä, olen poissa korkeintaan viisi minuuttia, siis silloin jos vauva nukkuu. Jos se on hereillä, en yleensä lähde ellei ole pakottava tarve (harvoin on), ja silloin se hoidetaan pikanopeasti.

Eikä tämä tarkoita, että olen koko ajan kiinni vauvassa, vaan siis että olen kuuloetäisyydellä. Jos vauva itkee etkä heti pääse ottamaan syliin, riittää että vauva kuulee rauhoittelevan äänesi. Silloin ei tunne itseään kokonaan hylätyksi.
Täh? Menetkö naapuriin jos vauva on kotona nukkumassa... miten tän palstan äideistä voi tehdä ls-ilmoituksen...? Mua alkaa pelottaa tän keskustelun jutut jossa äidit kertoo menevänsä aika kauaksikin vauvasta tämän nukkuessa. En minäkään sängyn vieressä päivystänyt, mutten myöskään luottanut itkuhälyttimeen niin paljon että olisin lähtenyt laittamaan pyykkejä ulos jos vauva sisällä yms... Sairaita ihmisiä!
 
"vieras"
Hae valmiiksi sieltä ullakolta ne tavarat, joita uskot tarvitsevasi. Kun vauva syntyy ja huomaat, että joku tärkeä tavara on ullakolla, niin yksinkertaisesti pärjäät ilman sitä siihen asti kunnes miehesi (tai joku muu) voi olla vauvan kanssa sen aikaa kun käyt sen sieltä hakemassa.
Näin minäkin tekisin (ja teinkin, meilläkin oli vauvan synnyttyä suurin osa tavaroista vintillä, omakotitalossa tosin, mutta sinne meneminen ja tavaroiden etsiminen vei silti aikaa enemmän kuin pari minuuttia, piti pukea ulkovaatteetkin että sinne tarkeni mennä). Jos asunnossa on valmiiksi vaihtovaatteet, ulkovaatteet, vauvanvaatteita ja vaippoja jne.,hygieniatarvikkeet ja imuri, en ihan äkkiä keksi, mitä sieltä vintiltä olisi ihan pakko saada kesken päivän.
 
bbbb
meillä oli sen verran yksin että hain postin ja vein roskat..ja itkuhälytin mukana,vauvan huoneen ovi kiinni koska meillä oli silloin kissa joka änki itsensä pinnasänkyyn aina kun silmä vältti.
 
"hmm"
Vähän vaikeasti selität tuota kauanko olisit poissa, ja miten nopeasti pääset takaisin? Itkuhälyttimen kanssa (jos se toimii) voit kyllä olla vaikka siellä ullakolla silloin kun vauva nukkuu. Eli kun vauvalla alkaa oleen säännölliset päiväunirytmit, niin lähdet tekemään hommasi silloin kun vauva nukahtaa. Sängyssä ei saa olla mitään mihin voisi tukehtua. Vauva voi jopa tukehtua peittoon, jos onnistuu huitomaan sen päälleen, eikä saa pois. Tällöin hän kutsuu äitiä heti apuun. Mutta jos nukkuu ihan rauhassa, voit hyvin tehdä omia hommia sillä aikaa.
 
"vieras"
Kun vauvalla on unirytmi, voi itkuhälyttimen kanssa mennä jotain hakemaan, mutta täytyy olla valmiudessa palata takaisin heti, kun alkaa itkeä. Lapset ovat erilaisia, toiset heräävät hyväntuulisinä (ei niin kiire takaisin) ja toiset heräävät kiukkuisina ja hädissään (kiire). Lisäksi vauva voi tietenkin välillä herätä kiukkuisena, vaikka ei yleensä heräisikään. Eli siis minusta pitäisi alle 5 minuutissa ehtiä takaisin. Ja sekin on todella pitkä aika itkeä. Jotkin itkuhälyttimet ovat sellaisia, että niihin voi puhua, joilloin lapsi kuulee sun äänen. En sitten tiedä, kelpaako koneesta tuleva ääni vauvalle lohdutukseksi..

Selkävaivainen voi ottaa lapsen kantokopassa mukaan ja ottaa vaikka tavarat toiseen kassiin tai selkäreppuun. Ja tosiaan kannattaa miettiä tätä ullakkosäilytystä.. Ei kovin kätevää.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymysmerkkinä;24763906:
Niin, mua just mietityttää, mikä on se hetkessä takaisin kipaisemisen raja? Ne puolen tunnin roudailut on onneksi tehty, mutta pienempää on aina. Selkävikainen ei valitettavasti paljon liinalla kanna, vaikka se kivaa olisikin, eikä toisaalta moni muukaan liinavauvan lisäksi pysty kantamaan jotain taakkaa edessään rappuja, tullee fysiikan lait vastaan.

Toivon saavani ihan oikeita neuvoja, koska jotain varmasti joudun tekemään isän poissaollessakin. Miten se liittyy asiaan, mitä haettava tai vietävä on? Voin kyllä kertoa lisää esim vaatesäilytyssysteemistämme, mutta ei ehkä tuo mitään tärkeää tuo tieto.


Onko tosiaan niin, etteivät ok-taloissa asuvat esim poistu vauvan luota viemään pyykkiä narulle yms.?
Kyllä poistun, mutta jos itkuhälyttimestä kuuluu jotain, olen minuutissa paikalla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;24764760:
Täh? Menetkö naapuriin jos vauva on kotona nukkumassa... miten tän palstan äideistä voi tehdä ls-ilmoituksen...? Mua alkaa pelottaa tän keskustelun jutut jossa äidit kertoo menevänsä aika kauaksikin vauvasta tämän nukkuessa. En minäkään sängyn vieressä päivystänyt, mutten myöskään luottanut itkuhälyttimeen niin paljon että olisin lähtenyt laittamaan pyykkejä ulos jos vauva sisällä yms... Sairaita ihmisiä!
Ohhoh! Ootko tosissasi?
Monilla on kuule vaikka niitä muitakin lapsia siinä hoidettavana ja kotitöitä tehtävänä. Itkuhälyttimet on kuitenkin aika varmoja, vaikkei niihin tietenkään voi täysin ikinä luottaa. Itse esim. kovilla pakkasilla ulkoilin esikoisen kanssa hetken pihalla ja pieni vauva (liian pieni kovaan pakkasilmaan) nukkui sisällä itkuhälyttimen päässä. Välillä varmistin ulko-oveltakin, että hälytin toimii eikä itkua kuulu. Tai olen laittanut pyykkejä ulko-ovi auki tai itkuhälyttimen kanssa.
Sä olet nyt aika ylisuojeleva, mutta kukin tyylillään. Naapuri voi muuten olla vaikka samassa rappukäytävässä, joten itkuhälytin kuuluu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;24764760:
Täh? Menetkö naapuriin jos vauva on kotona nukkumassa... miten tän palstan äideistä voi tehdä ls-ilmoituksen...? Mua alkaa pelottaa tän keskustelun jutut jossa äidit kertoo menevänsä aika kauaksikin vauvasta tämän nukkuessa. En minäkään sängyn vieressä päivystänyt, mutten myöskään luottanut itkuhälyttimeen niin paljon että olisin lähtenyt laittamaan pyykkejä ulos jos vauva sisällä yms... Sairaita ihmisiä!
Ja sinä päivystät vauvan vaunujen vieressä kun hän nukkuu pihalla päikkäreitä. Aivan rauhassa nökötät, minä saatan vaikka imuroida sillä aikaa.
 

Yhteistyössä