kuinka monella on löytyny loppu raskauden verikokeessa

verinäytteessä on heikko punasuluvasta-aine anti E. alkuraskauden näytteestä vasta-ainetta ei löydetty. vahva anti E vasta-aine voi aiheuttaa vastasyntyneelle hemolyyttisen taudin. vasta-aine tulee ottaa huomioon mahdollisissa verensiirroisssa joten pyydämme liittämään vastauksen äitiyskorttiin synnytssairaalaa varten. niin siis tollanen teksti tuli tänään kun kävin neuvolassa niin siinä vastauksessa..
 
Viimeksi muokattu:
"mju"
Mulla löyty jo alkuraskaudessa ja vasta-ainetasoa seurattiin tiiviisti koko raskausajan. Lapselle tuli pian syntymän jälkeen vastasyntyneen hemolyyttinen tauti ja veri jouduttiin vaihtamaan.
 
"mju"
No tuskin sun vasta-ainetaso ehtii enää korkeaksi nousta. Vaikka ei se kovin korkea ollut mullakaan ja kaiken piti olla verikokeitten ja viimeisen ultran mukaan ok, mutta niin vain lapsi sairastui. Mutta se on hyvin hyvin harvinaista, että verensiirtoihin asti joudutaan.
 
"vieras"
Kertoisko joku tarkemmin mikä tää on?
Liittyykö mitenkään tuohon RH- juttuun?
Mulle on joskus puhuttu jostain veren vasta-aine jutuista, ja myöhemmin yritin siitä neuvolassa kysellä, mutta kukaan ei osannu mitään vastata.
 
Enkelin äiti
Hei!

Täällä yksi RH-negatiivinen äiti, jolla toisessa raskaudessa löydettiin heti alussa verivasta-aineet anti-DCE. Ekassa raskaudessa vasta-aineita ei ollut ja terve lapsi syntyi (luojalle kiitos hänestä).

Olen ihan varma, että sinulla menee kaikki hienosti, mutta halusin kertoa oman tarinani, kun tämä on melko harvinainen "tauti". Alussa titteri (eli vasta-ainetaso) oli 8 ja uusia verikokeita otettiin kuukauden väliin. Ensimmäiset kolme kuukautta titteri pysyi samana, sitten se nousi ensin 64:ään ja lopulta oli 256.

Vasta-ainetason nousun johdosta minua ultrattiin tiheämmin, lopulta viikon välein. Minulla oli sovittu seurantaultra paikkakuntamme keskussairaalassa raskausviikolla 24+6. Siinä huomattiin vauvalla anemia ja nesteytymistä (hydropsia), joten minut lähetettiin HUS:iin sikiön verensiirtoa varten. Kun saavuin saman päivän iltana HUSiin, minut ultrannut ja vauvan sydänäänet kuunnellut lääkäri teki päätöksen, että verensiirtoon ei ole aikaa (olisi ollut vasta kahden päivän päästä mahdollista) ja lähetti minut kiireelliseen sektioon. Vauva syntyi elottomana samana iltana ja hänet elvytettiin ja laitettiin tehohoitoon. Hänellä oli kuitenkin niin pahoin vaurioituneet aivot sekä muita osia (eikä hengittänyt itse), että hänen tehohoito päätettiin kahden päivän päästä.

Kuolinsyy ei ollut kuulemma anemia pelkästään, vaan lisänä oli ennenaikaisuus ja jokin kolmas syy, mikä ei ole täysin selvä. Vauvan aivot olivat jo kohdussa ollessaan vaurioituneet hapenpuutteen takia, ymmärtääkseni jonkin muutama viikko aiemmin tapahtuneen istukan verenkiertohäiriön tvs. vuoksi.

En kirjoita tätä peloitellakseni vaan halusin vain kertoa jotakin teille muille äideille, joilta verivasta-aineita on löytynyt. Minun tapaukseni sai kaikki minua hoitaneet lääkäritkin ymmälleen, oli kuulemma harvinaisen raju immunisaatio, jota eivät ole ennen nähneet. Yleensä tauti etenee toisella tavalla ja hoitoa vauvalle ehditään antaa ajoissa. Nyt itse toivon, että olisin (tai vauva olisi) saanut verensiirtona uusia verisoluja, vaikka sitä alussa pelkäsinkin, kun luulin sen olevan pahinta, mitä voi tapahtua. Uskon, ettei tällä sivustolla ole muita, joilla veren vasta-aineet on johtanut näin pahaan immunisaatioon ja toivon sydämestäni sinulle ja muille äideille onnea ja kaikkea hyvää!
 

Yhteistyössä