Kuinka monen mies osallistuu lapsen hoitoon ja kotitöihin?

  • Viestiketjun aloittaja "jenni"
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
me olemme aikuisina tsavertaisia joten kotityöt kuuluu klummallekin. myös lapsile kuulu kotitöitä, esim tiskaamista, roskapussin vientiä, omanhuoneen sivous kerran viikossa jne. äiti ei ole mikään kotitalouskone joka tekee kaikki. KOti on yhteinen yritys ja KAIKKI jotke täällä asuvat tekevät jotakin viihtyvyyden eteen.Meilä saa lapsetkin tehdä ruokaa JOA HALUAVAT. eilen teki 9 vja 10v yhdessä nakkipastaa. Oli tarkkaa puuhaa:)
 
meillä
todellakin osallistuu!! Miks ei osallistuis, onhan ne lapset sen lapsia myös ja kotikin yhnteinen. toki hoidan suurimman osan kotitöistä ja lapset päiväsaikaan, mut kun ollaan yhdessä vapaa-aika, niin silloin molemmat tekee jotain...
 
"jenni"
me olemme aikuisina tsavertaisia joten kotityöt kuuluu klummallekin. myös lapsile kuulu kotitöitä, esim tiskaamista, roskapussin vientiä, omanhuoneen sivous kerran viikossa jne. äiti ei ole mikään kotitalouskone joka tekee kaikki. KOti on yhteinen yritys ja KAIKKI jotke täällä asuvat tekevät jotakin viihtyvyyden eteen.Meilä saa lapsetkin tehdä ruokaa JOA HALUAVAT. eilen teki 9 vja 10v yhdessä nakkipastaa. Oli tarkkaa puuhaa:)
ihanan järkevää tekstiä!!näin sen kuuluu olla:)!!!!
 
"minä"
Hakee lapset hoidosta pari kertaa viikossa ja hoitaa (ts. ruokkii, vaihtaa vaipat jne.) heitä kun en ole kotona. Lastenhoito on täysin vastuullani ollessani kotona. Paitsi että mies laitaa kyllä koko perheelle ruokaa viikonloppuisin. Lisäksi mies käy enemmän kaupassa kuin minä ja hoitaa kotona tietokoneeseen, autoon ymv. liittyvät asiat. Mies toki puuhaa lasten kanssa myös minun ollessa kotona, mutta ns. perushuolto on täysin vastuullani. Lastenhoito ei ole jakautunut tasan, mutta olen tyytyväinen tilanteeseen, minä haluankin olla 100-prosenttisesti lasten kanssa silloin kun olen kotona. Pyykkiä saisi mies vaikka pestä useamminkin :)
 
Lastenhoito on aina ollut molemmille mieleistä eikä siitä tarvitse edes neuvotella.
Kotityöt ovat lähestulkoot kaikki minun vastuullani mutta ei johdu sukupuolirooleista vaan lähinnä siitä että miehelle siivoaminen jne. on vastenmielistä ja minulle taas ihan mieluisaa puuhaa enkä toistaiseksi ole halunnut siivoojaa vaikka mies sitä ehdottanut.
 
"vieras"
Yhdessä hoidetaan koti ja lapset. Molemmat käydään töissä ja lapset hoidetaan kotona, joten jo tästäkin syystä. Minä varmaan teen enemmän, koska olen kotona kuitenkin vähän enemmän. Joitain hommia mies ei osaa kunnolla esim. pyykkien viikkaaminen. Minä myös nukun lasten kanssa, koska mies lähtee klo 6 töihin ja me nukutaan usein kahdeksaan.
 
"vieras"
Voi osallistuu toki. Itse teen kyllä nyt (omasta tahdostani) enemmän, koska olen kotona. Mutta kyllä mies iltaisin ja viikonloppuisin osallistuu niin paljon kuin ehtii. Mä en oikein osaa edes käsittää sellaista parisuhdetta, jossa mies ei osallistu ollenkaan. Mä en sellaista kattelis edes.
 
Meillä mies herännyt vasta muutettua erillemme. Aikaisemmin kaikki... IHAN KAIKKI oli minun vastuullani. Riitelimmekin aivan jatkuvasti asioista. Nyt mieheni käy useamman kerran viikossa luonamme ja auttaa kotitöissä jos en itse ole ehtinyt hoitamaan lasten ohessa. Viikonloput viettää isompien lasten kanssa joten saan silloin edes vähän enempi omaa aikaa. Kummasti pieni välimatka auttoi valaisemaan asiaa. Meilläkin välit paranemaan päin...
 
"vieras"
Meillä mies herännyt vasta muutettua erillemme. Aikaisemmin kaikki... IHAN KAIKKI oli minun vastuullani. Riitelimmekin aivan jatkuvasti asioista. Nyt mieheni käy useamman kerran viikossa luonamme ja auttaa kotitöissä jos en itse ole ehtinyt hoitamaan lasten ohessa. Viikonloput viettää isompien lasten kanssa joten saan silloin edes vähän enempi omaa aikaa. Kummasti pieni välimatka auttoi valaisemaan asiaa. Meilläkin välit paranemaan päin...
Kuulostaa hyvältä, mutta mikä käänteinen logiikka tässä nyt on taustalla? Miten miehen poismuuttaminen (?) sai hänet ymmärtämään, että kotitöitä pitää perheessä tehdä kaikkien?
 
joo-o
Lapsenhoitoon osallistuu useimmiten kun pyytää, oma-aloitteisesti harvoin.
Kotitöihin osallistuu monen päivän maanitellun,nätisti pyytämisen, vähemmän nätisti pyytämisen,uhkailun jnejne. sen verran että vie vaikkapa roskapussin tai tiskaa omat lautasensa.
Kyllä alkaa olla kupoli täynnä tätä touhua.
 
"kuula"
[QUOTE="jenni";22165189]Ihan tiedonhalusta kyselen.Voin kertoa että mun mies ei osallistu millään tavalla.[/QUOTE]

Kyllä, tekee melkein aina ruuan, imuroi, tuulettaa matot, jne.
 
"vieras"
Lapsenhoitoon kyllä, koska minulla vuorotyö ja muutenkin puuhastelee lapsen kanssa. Kotitöihin ei, mutta syystä, että olemme sopineet että mä hoidan sisähommat, ja hän ulkotyöt ja remontin, kun omakotitalossa asutaan.
 
"vieras"
No todellakin osallistuu! Yhteinen yrityshän tämä perhe on?! En minä ole mikään piika tai kotiapulainen!!
MOlemmat ollaan töissä, neljä lasta ja aika tasapuolisesti kotityöt jakautuu...mies siivoaa useammin kun minä, minä taas puolestani useimmiten laitan ruuan ja käyn kaupassa. Vuorotyöläinen kun olen, niin miehen on "pakko" hoitaa lapsia ja kotia paljonkin. Mutta osallistuu lasten hoitoon myös silloin kun minä olen kotona.
Ja täytyy myöntää, että mies tekee noiden lisäksi kaikki "miesten työt" (leikkaa ruohon, kodin pienet huoltotyöt, katsastaa auton yms.)
Ja lapset osallistuu myös, koululaiset siivoaa omat huoneensa, käy joskus kaupassa pikkuasioilla, kuorii perunoita, vahtii pienempiään yms.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22165453]Lapsenhoitoon kyllä, koska minulla vuorotyö ja muutenkin puuhastelee lapsen kanssa. Kotitöihin ei, mutta syystä, että olemme sopineet että mä hoidan sisähommat, ja hän ulkotyöt ja remontin, kun omakotitalossa asutaan.[/QUOTE]

Onko teillä päivittäistä ulkohommaa tai remontointia? Koko ajan? Entäs puutarhanhoito tms? Kuuluvatko nekin miehelle?
 

Yhteistyössä