Kuinka moni muu saa minimi- äitiysrahaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kohtalotovereita
  • Ensimmäinen viesti
nyt saan jo huomattavasti parempaa kun minimin,mutta esikoisesta sain minimiä. en asunu lapsen isänkanssa joten sain muutakin tukea. lapslisä 136 ja se äippäraha n. 300 lapsen isä maksoi 185 elatusta vaikka seurustelimme. ei muuten sitten osallistunu kuluihin. asumistukea sain n.200 euroa. en ollut oikeutettui kuitenkaan toimeentulotukeen,ennen lapsen syntymää sain sitä. tosin sähkölaskut he maksoivat. tulin toimeen tällä summalla. vanhempani joskus ostivat ruokaa,mutta muuten ei pahemmin avustaneet. eihän nuo riitä ylelliseen elämään,mutta toimeen tulee kun katsoo miten rahan käyttää. nyt asiat on onneksi paljon paremmin.
 
Infinity
En kyllä ymmärrä tuota minimi-rahaitkemistä niiltä, joiden mies käy töissä ja ansaitsee edes jotain. Joo ei ehkä jää niin paljoa rahaa shoppailuun, mutta osalle meistä se minimillä kituuttaminen ilman miehen palkkatuloja on ihan jokapäiväistä tuijottamista hintalappuihin eikä mistään extrasta voi edes haaveilla! Esim. meillä mies opiskelee ja vuokralla asutaan.
 
täällä myös minimiä tullaan saamaan niinkuin tässö muutama kerta aiemminkin...no eipä se nyt niin paljoa eroa ole onko sitä kotihoidon tuella vai äitiyslomalla...
juu mies kyllä töissä mut eipä noi senkään tulot oo päätähuimaavia..talolaina ja remontit painaa päälle..sou..olisha se kiva saada joskus toi ulkoseinä korjattua ja lämmitys olisi kiva...ruokaakin on pakko olla ...eipä sitä rikastu mut vielä ainakin ollaan aina jotenki pärjätty..korkeintaan 400e /kuukaudessa ruokaan sisältäen kaikki kaupasta ja kirppareilta ostettavat...ja meitä on vaan 8 hengen pikkuperhe...elokuussa meitä 9 henkeä....
kyl sitä pärjää jos haluu, totta kai kun joskus saadaan vaatelahjotuksia tai muuta...niin ilolla kiittäen otamme vastaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 21:53 Vauvelihaave harmaa kirjoitti:
Täällä kans yksi esikoisen odottaja, joka todennäköisesti tulee saamaan minimi äitiyspäivärahaa :wave: :/

Opiskelin viime elokuusta saakka AMK:ssa, opintorahaa jäi käteen 231?/kk ja se oli ainoa tuloni. Asumislisään en ole oikeutettu, kun asutaan miehen omistusasunnossa (ollaan naimisissa, onneksi miehen tulot ei sentään opintorahaa alenna!).

Mutta mutta, mulla tuo 231?/kk ei riittänyt edes koulumatkoihin, niihin kun ei AMK:ssa saa matkatukea, ja mulla koulumatkaa 66km yhteen suuntaan. Julkisia ei kulje, joten pakko olla oma auto ja sillä ajella, ja nää bensahinnat on huimia...

Mulle Kelassa virkailija sanoi, että tälläisessä tapauksessa äitiyspäiväraha voidaan laskea kuuden kuukauden tulojen perusteella siten, että hypätään opiskeluaikani yli, ja otetaan se 6kk ennen kuin aloitin opiskelun viime elokuussa. Onnistuu hänen mukaansa opiskelijoilla ja työttömillä. Olin siis viime vuonna koko alkuvuoden palkkatöissä siihen saakka, kunnes koulu alkoi elokuun loppupuolella. Ja verovuonna 2005 siis olin vaan kesän töissä, joten se ei riitä nostamaan päivärahaa minimistä ansiosidonnaiseen.
Toinen virkailija sanoi, ettei onnistu sellainen systeemi, ja en sitä uskokaan, ennen kuin näen mustaa valkoisella... :whistle:

Oliko Arjaana joka sanoi, että asut miehesi kanssa yhdessä, mutta koska olet alle 20 v. niin vanhempien tulot vaikuttavat? Eikös se ole niin, että joko tai, vanhempien TAI puolison tulot, vaikuttavat, mutta ei kai molempien tulot voi vaikuttaa alentavasti opintotukeen?? Sellainen käsitys mulla ainakin on.


Ja vielä tuosta opintorahasta ja minimi äitiyspäivärahasta, niin mua ainakin kismittää suunnattomasti se, että työttömänä saa enemmän rahaa/tukea. Ei kovin kannustavalta tuntunut viime syksynä lähteä opiskelemaan, kun jos olisin jäänyt kotiin loikomaan tekemättä mitää (jäin työttömäksi) niin olisi tullut reippaasti enemmän rahaa, kuin nyt kun läksin kouluun. Silloin sitä olisi vähemmän kulunutkin, koska en olisi pakosti tarvinnut omaa autoa (vakuutukset+bensat kalliita) ja muutenkin eihän tuo koulun käynti halvalsi tule, kun ostettava kirjoja, opiskelutarvikkeita ym.
Juu siis ei puolison tulot vaikuta opintotukeen, mutta kun asutaan omassa kämpässä, niin se vaikuttaa (ilm. asumislisään?) Ja vanhempien tulot vaikuttavat ensi viikon tiistaihin asti kunnes täytän 20 :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 01:41 Infinity kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tuota minimi-rahaitkemistä niiltä, joiden mies käy töissä ja ansaitsee edes jotain. Joo ei ehkä jää niin paljoa rahaa shoppailuun, mutta osalle meistä se minimillä kituuttaminen ilman miehen palkkatuloja on ihan jokapäiväistä tuijottamista hintalappuihin eikä mistään extrasta voi edes haaveilla! Esim. meillä mies opiskelee ja vuokralla asutaan.
vaikka mies käy töissä, niin ei se tarkoita että jää ylimäärästä shoppailuun. meillä on ainakin molemmilla lainanmaksut ja vuokrakin on melko korkea. ei siitä paljoa jää käteen. tottakai paremmin kun niillä, joilla kumpikin on opiskelijoita.
tuli vaan mieleen
 
Juu siis ei puolison tulot vaikuta opintotukeen, mutta kun asutaan omassa kämpässä, niin se vaikuttaa (ilm. asumislisään?) Ja vanhempien tulot vaikuttavat ensi viikon tiistaihin asti kunnes täytän 20 :D

Arjaana Niin, puolison tulot eivät voi alentaa opintorahaa, mutta tosiaan asumislisää ei makseta, jos asuu omassa, vanhempien tai puolison omistusasunnossa (vaikka sitten oliskin vielä "pankin omaisuutta", eli asuntolainan lyhennys kuukausittain).
Mä oon ymmärtänyt Kelan esitteestä, että vanhempien tulot voivat vaikuttaa alentavasti niiden alle 20-vuotiaiden opintorahaan, jotka asuvat yksin. Mutta siis jos on jo oma perhe, jollaiseksi Kela katsoo, kun asuu puolison tai lapsensa kanssa, niin silloin ei mun mielestä pitäisi vanhempien tulot vaikuttaa.

Mutta ehkä sit oon ymmärtäny väärin...kannattaa kuitenkin tarkistaa asia :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 14:58 Vauvelihaave kirjoitti:
Juu siis ei puolison tulot vaikuta opintotukeen, mutta kun asutaan omassa kämpässä, niin se vaikuttaa (ilm. asumislisään?) Ja vanhempien tulot vaikuttavat ensi viikon tiistaihin asti kunnes täytän 20 :D

Arjaana Niin, puolison tulot eivät voi alentaa opintorahaa, mutta tosiaan asumislisää ei makseta, jos asuu omassa, vanhempien tai puolison omistusasunnossa (vaikka sitten oliskin vielä "pankin omaisuutta", eli asuntolainan lyhennys kuukausittain).
Mä oon ymmärtänyt Kelan esitteestä, että vanhempien tulot voivat vaikuttaa alentavasti niiden alle 20-vuotiaiden opintorahaan, jotka asuvat yksin. Mutta siis jos on jo oma perhe, jollaiseksi Kela katsoo, kun asuu puolison tai lapsensa kanssa, niin silloin ei mun mielestä pitäisi vanhempien tulot vaikuttaa.

Mutta ehkä sit oon ymmärtäny väärin...kannattaa kuitenkin tarkistaa asia :)
Joo no en tiedä vaikka mua ois kelassa k*setettu, asian yritin kyllä miljoona kertaa miljoonan eri lapun kanssa kelan neuvojalla tarkistaa... Mutta onneks nyt ei tarvii enää huolehtia siitä =)
 

Yhteistyössä