Kuinka monta ateriaa perheenne syö yhtäaikaa pöydän ääressä arkena/viikonloppuna?

  • Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiina"
Meillä arkena syödään yhtäaikaa päivällinen niin, että kaikki istuvat yhtäaikaa pöytään.

Viikonloppuisin syömme yhdessä aamupalan, lounaan ja päivällisen. Lapset syö välipalan ja iltapalan yhdessä. Vanhemmat syö iltapalan sitten ku lapset jo nukkuvat.
 
"viola"
Arkisin pyritään syömään iltaruoka yhdessä, jos vain ollaan kaikki kotona. Viikonloppuisin syödään iltapäivällä lämmin ruoka yhdessä, jos taas vain kaikki ovat kotona. Ja toki usein pöydässä on mukana lasten kavereita. Mitään kiinteitä ruoka-aikoja meillä ei ole, arkisin iltaruoka on 15:30-20 välillä ja viikonloppuisin syödään ruoka joskus 12-16 välillä.
 
Vkonloppuisin pyritään syömään yhdessä enemmänkin, arkena käytännössä vähemmän. Minä syön usein pojan kanssa aamupalan ja päivällisen arkena. Tai ainakin päivällisen. Isänsä myös mikäli on kotona kun lapsi on aamupalalla tai päivällisellä.
 
Vvvieras
No vähintään se yksi ateria joka päivä. Viikonloppuisin on usein myös aamiainen ja lounas yhdessä. Ei kuitenkaan aina. Joskus lapset nukkuvat pidempään, joten me on jo ehditty syödä aamiainen, kun heräävät. Ja lounaan syö joskus jokainen omaan tahtiin eli milloin tulee nälkä. Joskus syödään sitten yhdessä.
 
"Ilona"
No mä syön yleensä lasten kaa aamupalan, arki-iltaisin ollaan yleensä vain toinen vanhempi kotona mun vuorotyön takia. Viikonloppuisin jos mulla vapaa syödään lounaat ja päivälliset yhdessä, aamiaisen jälleen yleensä lapset ja minä, mies nukkuu pidempään. Vain lapset syö välipalaa, ja iltapalan syön vasta lasten mentyä nukkumaan.
 
sdfas
Meilläkin toinen vanhempi teki vuosia vuorotöitä, mutta kyllä niitä yhteisiä aterioita silti tuli joka viikonloppu ainakin joku. Mä olen aina luullut, että nämä puheet perheistä, jotka ei aterioi yhdessä, ovat jotain legendaa. Ilmeisesti eivät, surullista:(
No jos olen vaikka yövuoroissa viikonlopun, niin pitäisikö
a) kaikkien herätä klo 8 syömään kanssani aamupalaa?
b) minun herätä iltapäivällä kesken unieni syömään muiden kanssa ruokaa?
c) muiden odotella minun nälkäni tulemista ja syödä vasta sitten? (Minä syön ruuan yleensä klo 20 ennen töihin lähtöä.)
 
Arkisin syön yleensä lasten kanssa yhtä aikaa aamupalan, illalla syömme koko perhe yhdessä. Joskus yhteinen iltaruoka menee tosi myöhäiseen, jotta kaikki saadaan paikalle, mutta siitä emme silti tingi kuin poikkeustapauksissa (toinen vanhemmista on työreissulla tms. kokonaan pois paikkakunnalta yms.).

Mieluummin syödään vähän välipalaa, että jaksetaan odottaa ilta-ateriaa, kuin jätetään yhteinen ateria väliin.

Viikonloppuisin syömme lounaan ja iltaruoan yleensä kaikki yhdessä, ellei tapahdu jotakin poikkeuksellista. Olisi ihan kamalaa, jos jokainen vain hakisi jotakin jääkaapista ja söisi yksin...
 
vieras...
Noo... Minä, mies ja esikoinen syödään pääsääntöisesti päivällinen ja viikonloppuisin myös lounas yhdessä. Vauva 7kk on aterioilla mukana jos on hereillä, tänään esimerkiksi nukkui lounasaikaan ja söi myöhemmin. Arkisin minä syön aamiaisen ja lounaan lasten kanssa. Välipalaa meillä harvoin syödään, iltapala-aikaan syö vain lapset (aikuiset syö lasten nukahdettua). Viikonloppuaamuisin yleensä aamuvirkut mies ja esikoinen syövät ennen kuin minä ja vauva noustaan sängystä...

Tiivistettynä arkisin 1, viikonloppuisin 2, ja vauva tekee vielä omia poikkeuksiaan kuvioihin.
 
"Henna"
Arkena 1-3 kertaa ollaan yhtäaikaa pöydän ääressä syömässä. Viikonloppuna sitten 3-5 kertaa.

Ja meillä ruokapöydässä ei lueta, ei räplätä puhelinta eikä näpytellä tabletilla!
 
vie ras
Viikon aikana ollaan koko perhe pöydän ääressä yhdessä syömässä 0-2 kertaa. Minä teen vuorotyötä ja mies tekee vuorotyötä. Mulla on 7 erilaista vuoroa, jotka siis alkavat eri aikaan. Miehen kaikki vuorot ovat 12 tunnin pituisia. Eli joko aamu tai yö. Emme kovin paljon ehdi toisiamme nähdä, jos vuorot menee ihan ristiin. Ja nälkäkin tulee miten sattuu, riippuen milloin edellisen kerran on syönyt.

Lapset on melkoisen heitteillä välillä, onneksi ovat jo teinejä. Ja pyrin aina tekemään ruuan jääkaappiin, jotta voivat syödä sitten koulun jälkeen/illalla.
 
v7erd
Meillä syödään harvoin kaikki yhdessä. Ja syödään myös telkkua katsellen. So? Se nyt vaan on meidän tapa ja sopii meille. On ihan typerää ajatella että yhdessä syöminen nätisti katetulta pöydältä siinä päivän tapahtumista keskustellen olisi ainoa oikea tapa hoitaa ruokahuoltoa ja perheen keskinäistä kommunikaatiota. Toki voidaan syödä suurin osa yhdessä jos sopii mutta mitään järjestelyitä ja odotteluja ei tehdä tavallisen ruokahetken eteen.
 

Yhteistyössä