Kuinka monta yötä teidän vauvat on huutanut unikoulussa?

  • Viestiketjun aloittaja "help"
  • Ensimmäinen viesti
"help"
Lujatahtoinen 8-kuinen tissi-suussa nukkuja pitäis opettaa nukahtamaan ja nukkumaan. Valvoo puolille öin ja nukkuu aamuun asti tissillä. Ilman huutoa hän ei tule uusiin nukkumisjärjestelyihin suostumaan, nukkuu max 10min omassa sängyssä monen tunnin nukutuksen päätteeksi joten neuvoja kaivataan!!
 
"vieras"
unohda edellisenkaltaiset vastaukset...

tiedän mitä se on kun vauva ei muuten nuku kuin tissi suussa, eikä itse saa nukuttua. kuinka kauan teidän unikoulu on kestänyt ja millainen toteutustapa?
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";27919655]unohda edellisenkaltaiset vastaukset...

tiedän mitä se on kun vauva ei muuten nuku kuin tissi suussa, eikä itse saa nukuttua. kuinka kauan teidän unikoulu on kestänyt ja millainen toteutustapa?[/QUOTE]

Ei olla vielä aloitettu. Kerran kokeiltiin, mutta epäonnistui täysin.. nyt pitäis saada jostain lisää luonteen lujuutta et sais kerralla opin perille eikä tarvitsis vauvan montaa yötä karjua.. :|
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";27919694]Ei olla vielä aloitettu. Kerran kokeiltiin, mutta epäonnistui täysin.. nyt pitäis saada jostain lisää luonteen lujuutta et sais kerralla opin perille eikä tarvitsis vauvan montaa yötä karjua.. :|[/QUOTE]

Ok. Sit kun sen aloittaa niin ei saa jättää kesken, siitä tulee ihan turha lisästressi lapselle kun on epäjohdonmukaisuutta. Ja lue tassutusohjeet, niitä noudatatte kunnolla. Ei kannata aloittaa jos ei itse ole siihen täysin valmis. Yleensä alta viikossa tilanne muuttuu ja lapsi oppii uuden tavan :)
 
"pehmis"
Suosittelen pehmeää tyyliä esim. Syliin kun itkee jos ei muuten rauhoitu. Vesihuikkaa voi antaa. Ei siihen kauaa mee. Ite jatkettiin perhepedissä vaikka yösyötöt lopetinkin vuoden iässä. N. 1,5 v siirrettiin omaan sänkyyn ilman ongelmia.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";27919760]Meillävauva aloittaa saman tien aivan järkyttävän karjumisen ja huutaa itsensä näännyksiin helposti yli puolituntia, eli pelkkä pepulle taputtelu ei kyllä meillä riitä.. :([/QUOTE]

syliin saa nostaa jos menee ihan kauhiaksi itkuksi, mut sit heti sänkyyn takas kun rauhottuu. Ja miehen ehkä kannattaa hoitaa asia, yleensä miehet kestää sen itkun vähän paremmin kuin me äidit eikä me olla vieressä haisemalla maidolle ja tisseinemme...
 
"Ööp"
Tuo ikä saattaa olla hankala unikoulun kannalta kun päällä on aika kova eroahdistus. Jos viikossa ei tule yhtään tulosta, kokeilisin vaikka kuukauden päästä uudelleen. Meillä oli samanlainen tissillä nukkuja tuon ikäisenä ja nyt vuotta myöhemmin nukkuu siivosti omassa punkassaan vaikka olinkin silloin epätoivoinen. Onhan terve ettei ole mitään allergioita tai refluksia mikä voisi haitata?
 
juuh
jos jaksat niin parikuukautta ikää lisää helpottaa urakkaa. meillä noin11kk lopetettu yösyötöt ja isä nukuttamaan ja äiti muualle nukkumaan ensimmäiseksi viikoksi ja si ei vauvan viereen takas vaan vauva omassa petissä tai isän vieressä. pari yötä meni mut ei mitenkää paljon huutanut kun isä oli vieressä.
 
"vieras"
Meillä iskä toteutti tassuttelu-unikoulun kun vauveli oli 6kk. 2 ekaa iltaa huusi nukkumaanmennessä tunnin ja keskellä yötä toisen tunnin, kolmantena yönä nukahti vartissa eikä herännyt yöllä kertaakaan. :) Yösyötöt ja yövalvomiset jäi sitten siihen.
 
Hmm...
[QUOTE="aloittaja";27919694]Ei olla vielä aloitettu. Kerran kokeiltiin, mutta epäonnistui täysin.. nyt pitäis saada jostain lisää luonteen lujuutta et sais kerralla opin perille eikä tarvitsis vauvan montaa yötä karjua.. :|[/QUOTE]

Lisää luonteen lujuutta, jotta oppi menisi perille, tai vaihtoehtoisesti lisää luonteen herkkyyttä, jotta vauvan tarpeisiin jaksaisi vielä jonkin aikaa eläytyä.

Ehkä paras lukemani vauvanhoito-oppi on mielestäni se, että mitään sellaista ei kannata yrittää, mikä saa vauvan suunniltaan - hän ei ole sellaiseen valmis. Muutaman kuukauden päästä tilanne voi olla jo ihan toinen. Oma lapseni kuului näihin vauvoihin, jotka ennemmin huutavat itsensä tukehtumispisteeseen kuin rauhoittuvat millään tassuttelulla. No nyt on melkein kaksivuotias, ja nukkuu 11 tuntia putkeen.

Tietysti jos vanhemmat ovat rättipoikkiväsyneitä, on unta jollakin keinolla järjestettävä.
 
Meillä isä piti unikoulun 8 kk ikäiselle vauvalle. Eka yönä jaksoi heräillä ja itkeä tunteja, toka yönä pari herätystä ja kolmantena nukkui jo 20-06, jolloin sai maitoa ja nukkui vielä pari tuntia. Toimi kuin unelma. Yöimetykset väheni tuohon yhteen kertaan per yö, paitsi tietty sairastelujen tms yhteydessä olen sitten enemmän vielä imettänyt.
 
Meillä 6kk pojalle tuli unikoulu vastaan kun kieltäytyi yöllä syömästä rintaa ja huusi maitopullon perään (jota jo päivällä sai). Itse olen niin jääräpää, että jos tissistä tulee maitoa mutta se ei kelpaa yöllä niin muutakaan ei tipu. Ennen unikoulua, poika oli sellainen että nukkui vain 8 tunnin yöunia ja söi rintaa 4 kertaa. Mutta tuossa 6kk iässä ei tissi kelvannut enää edes yöllä.

Ekana yönä oli kolmen tunnin huuto, rauhoittelin ja tarjosin tissiä, vettä ja tuttia. Lopulta nukahti ja nukkui neljä tuntia yhteen menoon. Toisena yönä oli kahden tunnin huuto, jolloin tarjosin vain vettä ja tuttia. Kolmantena yönä ei ollut huutoa ollenkaan, poika nukkui 12 tuntia yhteen menoon. Ja siitä eteenpäin on nukkunut joka yö noin 11 tuntia yhteen menoon.

Ensimmäisen kanssa pidettiin unikoulu myös 6kk ikäisenä. Siinä meni myös kaksi yötä, koko perhe valvoi. Mutta oli se sen arvoista, kolmannesta yöstä eteenpäin on kaikki yöt nukuttu yhtäjaksoisesti (on nyt 2vee).

Itse suosittelen unikoulua. Kun sen tekee hallitusti ja eritoten psyykkaa itsensä siihen hommaan niin se ei ole rääkkäystä. Ennen sitä kannattaa varmistaa, että lapsi saa päivän aikana riittävän määrän maitoa ja ruokaa. Meillä muksut söi 5kertaa päivässä ja päivän maitomäärä oli jotain 8dl. Toinen juttu on että itse pitää olla rauhallinen. Kun lapsi huutaa, niin ei saisi itse hermostua vaan rauhassa rauhoittaa pikkuinen. Ja varautua että ekoina öinä et välttämättä saa itse nukuttua ollenkaan. Mutta jos unikoulu onnistuu, niin saat nukkua kaikki univelat pois :)
 

Yhteistyössä