Kuinka nopeasti olette saaneet Kelasta vammaistukipäätöksen?

"vieras"
Pari kolme kuukautta siinä aina vierähtää. Eikä ole merkitystä, millä ajalta tulee takautuvasti, se takautuvuus lähtee juoksemaan siitä, kun hakemus kirjataan kelaan eli siitä päivästästä taaksepäin voi saada kuudelta kuukaudelta, jos katsovat tarpeen alkaneen silloin. Saat vaan pidemmältä ajalta rahat kerralla, JOS myöntävät sen tuen.
 
"kirsikka"
Jatkohakemuksessakin kesti mulla 3kk. Onko diagnoosi tehty koska? Mä hain kans 6kk takautuvasti kun alotettiin tutkimukset sillon,mutta en saanut kun kuukaudelta takautuvasti koska dg oli sillon vasta saatu.
 
[QUOTE="kirsikka";23694472]Jatkohakemuksessakin kesti mulla 3kk. Onko diagnoosi tehty koska? Mä hain kans 6kk takautuvasti kun alotettiin tutkimukset sillon,mutta en saanut kun kuukaudelta takautuvasti koska dg oli sillon vasta saatu.[/QUOTE]

No siis diagnoosi tuli nyt viime viikolla. Mut kelasta sanoivat puhelimessa, että voi hakea siitä asti kun aloitettiin se ruokavalio (viljaton), koska siitä asti on ollut "rasitetta" perheessä.

Mitkä tutkimukset teillä aloitettiin/mikä dg?
 
[QUOTE="vieras";23694427]Pari kolme kuukautta siinä aina vierähtää. Eikä ole merkitystä, millä ajalta tulee takautuvasti, se takautuvuus lähtee juoksemaan siitä, kun hakemus kirjataan kelaan eli siitä päivästästä taaksepäin voi saada kuudelta kuukaudelta, jos katsovat tarpeen alkaneen silloin. Saat vaan pidemmältä ajalta rahat kerralla, JOS myöntävät sen tuen.[/QUOTE]

Näin mietinkin, että menee. En usko, että tässä on mitään ongelmaa saada tukea, ainakin 3 kertaa olen jo kelaan ollut yhteydessä tämän asian takia.
 
"kirsikka"
No siis diagnoosi tuli nyt viime viikolla. Mut kelasta sanoivat puhelimessa, että voi hakea siitä asti kun aloitettiin se ruokavalio (viljaton), koska siitä asti on ollut "rasitetta" perheessä.

Mitkä tutkimukset teillä aloitettiin/mikä dg?

Neurologikäynnit,toimintaterapia,puheterapia. Ja dg on kehitysvammanen. Meille sano kans neurologi että koko puolelta vuodelta voi hakee,mut kela oli erimieltä.
 
[QUOTE="kirsikka";23694513]Neurologikäynnit,toimintaterapia,puheterapia. Ja dg on kehitysvammanen. Meille sano kans neurologi että koko puolelta vuodelta voi hakee,mut kela oli erimieltä.[/QUOTE]

Minäkin ymmärsin, että on eri asia nuo ruoka-allergisen tuet muutenkin. Kurjaa, että kävi noin :( Mutta tee valitus jos tuntuu, että olet vielä eri mieltä. Serkulla on lievästi vammainen (ei kehitysvammainen) lapsi, saivat ensin reilu vuoden alinta vammaistukea. Sitten tekivät lääkärien kehoituksesta valituksen, niin saivatkin korjaavan päätöksen eli saivat kakkostason tuen + takautuvasti yli vuodelta sen erotuksen!
 
"kirsikka"
Minäkin ymmärsin, että on eri asia nuo ruoka-allergisen tuet muutenkin. Kurjaa, että kävi noin :( Mutta tee valitus jos tuntuu, että olet vielä eri mieltä. Serkulla on lievästi vammainen (ei kehitysvammainen) lapsi, saivat ensin reilu vuoden alinta vammaistukea. Sitten tekivät lääkärien kehoituksesta valituksen, niin saivatkin korjaavan päätöksen eli saivat kakkostason tuen + takautuvasti yli vuodelta sen erotuksen!
Ihan tosi??! mun pitäis tän kuukauden aikana viedä taas jatkohakemus kelaan. alinta oon nyt saanut... Oottelen vaan lääkärin c-lausuntoa.
 
[QUOTE="kirsikka";23694628]Ihan tosi??! mun pitäis tän kuukauden aikana viedä taas jatkohakemus kelaan. alinta oon nyt saanut... Oottelen vaan lääkärin c-lausuntoa.[/QUOTE]

Joo, minusta tuli kesällä nyt se korjattu päätös jolloin lapsi jo yli vuoden. Tuki alkoi lähes heti lapsen synnyttä, kun jo sikiöaikana oli tiedossa mikä dg tulossa. Ja tosiaan saivat yli vuodelta sen erotuksen takaisin, eli jotain 110e/kk x 14... ihan hyvä korjaus! Eli jos vaan olet erimieltä/epäileväinen niin noudata niitä päätöksen valitusohjeita ja pyydä vielä lisälausunto tarvittaessa lääkäriltä liiteeksi. Kyllä minusta kehitysvammaiselle kuuluu melko automaattisesti se isompi tuki!
 
Meillä pois maito, ohra, kaura ja ruis ja näillähän ei sitä tukea saa :/ Vehnäkin oli tosin jonkun aikaa pois kuvioista, mutta sietää sitä nyt ilmeisesti kuitenkin.
Juu jos ei vehnä ole pois niin ei saa tukea. Pitää olla vehnä, ruis ja ohra (vehnä pitää altistaa ekana). Meillä maito käy mainiosti. Kaurasta en tiedä, ei ole kokeiltu. Kelaa se kaura ei kiinnosta, vaikka syö tai on syömättä.
 

Yhteistyössä