Kuinka nuorena lapsi päivähoitoon?

vieraija
Esikoinen meni hoitoon 2,5 vuotiaana, puheenkehityksen takia tosin. Oli kahtena päivänä viikossa pph:lla. Uutta ammattia lähdin opiskelemaan kun oli 4v, jatkoi samalla pph:lla.
Kuopus aloitti päiväkodissa kun ikää oli 3v4kk, mä palasin töihin tuolloin.

Mä oon halunnut olla kotona lasten kanssa niin paljon kuin mahdollista.
 
Heti kun siltä tuntuu
Mielestäni lapsen voi laittaa hoitoon heti kun siltä tuntuu. Vaikka heti synnäriltä kotiuduttua, jos työnteon haluaa aloittaa;). Tärkeintä on, miten kukin äiti asian itse kokee. Eli kun äiti voi hyvin, voi koko perhe hyvin. Itse laitoin kuopuksen hoitoon, kun oli 1,5 v. Muutaman kuukauden pidin hoitovapaata, jotta saatiin kesä pulkkaan. (Tästä on aikaa tosin jo n. 10 vuotta). Tällaista asiaa kun kyselee palstalla, niin melko varmasti enemmistö vastaajista on sitä mieltä että "pienen lapsen paikka on kotona, ei vieraan hoidossa" tai "vain itsekäs äiti menee töihin ja jättää herranterttusensa vieraiden hoitoon, kerrassaan vastuutonta ja itsekästä toimintaa".
 
vierailijanikki ei toimi
10 kk ikäisenä on pakko. Yhteiskunnan tuet ovat niin heikot, ettei yh pysty jäämään lapsen kanssa kotiin. Omistusasunnossa ei saa yhtä hyviä tukia kuin vuokra-asunnossa. Suomessa selvästi palkitaan siitä, että hoitaa asiansa huonosti, ja se on takaperoista. Vain kaiken törsääville laiskamadoille jaetaan rahaa täysin vastikkeettomasti, mutta muut joutuvat töihin.
 
vierailij
10 kk ikäisenä on pakko. Yhteiskunnan tuet ovat niin heikot, ettei yh pysty jäämään lapsen kanssa kotiin. Omistusasunnossa ei saa yhtä hyviä tukia kuin vuokra-asunnossa. Suomessa selvästi palkitaan siitä, että hoitaa asiansa huonosti, ja se on takaperoista. Vain kaiken törsääville laiskamadoille jaetaan rahaa täysin vastikkeettomasti, mutta muut joutuvat töihin.
Ai onko vuokralla asuminenkin merkki siitä, että on hoitanut asiansa huonosti :D
 
vierailijanikki ei toimi
Ai onko vuokralla asuminenkin merkki siitä, että on hoitanut asiansa huonosti :D
On se siinä mielessä, ettei edes yritetä säästää rahaa. Asuntojen hinnat nousevat tasaisesti, joten omistusasunto on paras tapa säästää rahaa eläkepäiviä varten. Vuokralla-asujat taas törsäävät senkin rahan, jonka omistusasujat laittavat asuntoon kiinni. Mutta tosiaan, säästäminen ei Suomessa kannata, koska rahahanat aukeavat vain niille, jotka törsäävät kaiken minkä saavat.
 
mahdotonvastata
Esikoinen meni pph:lle 1v 2kk ikäisenä. Ihan sen takia, että itse en jaksanut enää yhtään olla kotona. Oli tosi raskas vauvavuosi, aika ei kulunut yhden vauvan kanssa mitenkään, olin uupunut univajeeseen ja yksinäisyyteen ja virikkeettömyyteen.

Hoidossa sujui hyvin.

Toinen lapsi meni hoitoon 1v 7kk iässä päiväkotiin, samaan aikaan isosisko meni päiväkotiin 4-vuotiaana.

Kun kuopus syntyi niin esikoinen jäi kotiin. Vähillä unilla pärjääminen toki oli raskasta, mutta kotona olo oli todella paljon mukavampaa, kun pystyi touhuamaan kaikenlaista isomman lapsen kanssa. Käytiin tosi paljon kerhoissa, puistoissa ja avoimessa päiväkodissa, saatiin uusia tuttuja ja kavereita.

Silti minusta ei ole ihan täysipäiväiseksi kotiäidiksi pitkäksi aikaa. Mutta oli ihanaa kun tein puolivuotta vain 3 päiväistä työviikkoa, se oli tosi kivaa aikaa :)
 
On se siinä mielessä, ettei edes yritetä säästää rahaa. Asuntojen hinnat nousevat tasaisesti, joten omistusasunto on paras tapa säästää rahaa eläkepäiviä varten. Vuokralla-asujat taas törsäävät senkin rahan, jonka omistusasujat laittavat asuntoon kiinni. Mutta tosiaan, säästäminen ei Suomessa kannata, koska rahahanat aukeavat vain niille, jotka törsäävät kaiken minkä saavat.
Jos mietit asiaa uudestaan, niin kai sä sen tajuat, ettei yhteiskunta voi maksaa ihmisten lainanlyhennyksiä. Koska silloin ne lainanlyhennykset olisi maksettava kaikille, joilla asuntolainaa sattuisi olemaan - minkä seurauksena ne nykyiset tukien saajat ostaisivat asunnot yhteiskunnan piikkiin. No, sinänsä jos saa niitä tukia pitkäaikaisesti, vaikka koko elämänsä, tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi ostaa se asunto ihmiselle. Mutta eihän niin silti voi tehdä.

Ja jos mietit asiaa uudestaan, ymmärrät varmaan että jos ihminen on työtön, häntä ei voi vauvansa kanssa häätää kadullekaan asumaan vain sillä perusteella, että muuten on epistä kun jotkut joutuvat maksamaan itse asuntolainansa. Tai siis voisihan niin toki tehdä, mutta haluaisitko sinäkään sellaista yhteiskuntaa?
 
Ei meilläkään ole varaa jäädä kotihoidontuelle, sääli sinänsä. Kunpa Suomessakin maksettaisi vanhempaintukea kunnes lapsi on 1-vuotias. Jotenkin se 1-vuotias kuulostaa jo paljon isommalle kuin 11-kuukautinen, vaikkei ikäeroa juuri olekaan.
 
vierailijaXC
Ei meilläkään ole varaa jäädä kotihoidontuelle, sääli sinänsä. Kunpa Suomessakin maksettaisi vanhempaintukea kunnes lapsi on 1-vuotias. Jotenkin se 1-vuotias kuulostaa jo paljon isommalle kuin 11-kuukautinen, vaikkei ikäeroa juuri olekaan.
Kesävauvan kanssa oli siinä mielessä helppoa, että sai lomien avulla pidennettyä 1-vuotiaaksi. Säästin edellisen kesäloman vauvavuoden loppuun (tämä toki riippuu työnantajan suopeudesta, meillä sai säästää). Mies aloitti kesäloman kun vauva syntyi heinäkuussa ja oltiin siis siinä kohtaa kuukausi molemmat kotona. Vanhempainvapaan loputtua pidin edellisen kesäloman ja mies oli siinä kohtaa kotona isyysvapaan ja oman kesälomansa (touko-kesä-heinäkuun). Pidin oman kesälomani elokuussa ja lapsi aloitti samalla päivähoidossa. Itse asiassa jos siis mies pitää oman isyysvapaansa kokonaan vanhempainvapaan jälkeen, niin lapsi on jo 1 hoidon aloituksessa, vaikka ei lomia säästeltäisikään.
 
vierailijaaa
On se siinä mielessä, ettei edes yritetä säästää rahaa. Asuntojen hinnat nousevat tasaisesti, joten omistusasunto on paras tapa säästää rahaa eläkepäiviä varten. Vuokralla-asujat taas törsäävät senkin rahan, jonka omistusasujat laittavat asuntoon kiinni. Mutta tosiaan, säästäminen ei Suomessa kannata, koska rahahanat aukeavat vain niille, jotka törsäävät kaiken minkä saavat.
Pienipalkkainen yh ei saa niin paljon lainas5että vois ostaa omistusasunnon!
 

Yhteistyössä