Kuinka paljon painoa on kertynyt, normaalipainoiset?

  • Viestiketjun aloittaja Pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti
Pohdiskelija
Tämä kysymys ei diskriminoi ylipainoisia, vaan pyrin vain saamaan realistista osviittaa siitä, kuinka paljon normaalipainoiset/hoikat (BMI alle 25) ovat saaneet painoa raskauden aikana. Mulla on nyt vajaa 12 viikkoa täynnä ja paino on noussut 1,5 kiloa, BMI tällä hetkellä n. 20,7. Syön melko terveellisesti ja pahoinvointia on ollut, mutta en ole oksentanut kertaakaan. Sen sijaan on välillä ollut pakko mättää melkein mitä tahansa, että vaan saa syötyä ja jaksaa tehdä töitä. Liikunta on myös töiden ja väsymyksen takia jäänyt 1-2 kertaan viikossa.

Keskusteluja lukiessa on tuntunut siltä, että yllättävän monella paino on jopa laskenut ja lopussakin saattanut olla miinuksella. (Tähän tosin on usein lisätty, että raskauden alussa ylipainoa). Olisi kiva vain tietää, mikä on ns. normaalin rajoissa ja mitä on mahdollisesti odotettavissa :p
 
Nyt rv35+, painoa tullut alusta + 17 kg. BMI raskauden alussa 19,4.

Esikoisesta BMI tais olla aika samoissa, painoa tuli + 15 kg.

Sopiva painonlisäys riippuu ja roikkuu aikalailla lähtöpainosta, esikoista odottaessa terkka antoi minulle sellaisen kaavion, minkä mukaan sopiva painonlisäys minun kokoiselle on n. 15 kg. En kyllä tiedä mihin se perustuu, imetykseen ehkäpä (hoikan on kerättävä muonavarastoa? :popcorn: :D). Tosin kaikkeenhan ei voi edes vaikuttaa, kuten turvotus ja nesteen kerääntyminen. Mutta monesti iso osa kiloista jääkin sinne synnärille, itselläni ne loput on kuluneet nopeasti imettäessä. Toisilla taas putoaa vasta imetyksen jälkeen.

Kai aika normaalia sekin että alussa tulee painoa enempi jos on pahoinvointia/väsymystä, sitten keskivaiheilla painonnousu hiljenee kunnes taas lopussa vähän kiihtyy.
 
"mii"
ekaa odottaessa painoa tuli 7kg ja toista odottaessa 19 kg, molemmissa BMI ennen raskautta 19. Ekassa painoin vähemmin synnytyksen jälkeen kuin ennen raskautta, tokassa synnytyksen jälkeen noin 5kg enemmän, mutta nekin kilot katosi viikossa.
 
"kahden äiti"
Esikoista odottaessa BMI oli 23, painoa tuli kaikkineen 20kg. Tuon jälkeen paino tippui hurjasti, pari vuotta synnytyksestä enää 45kg.
Seuraavaa odottaessa BMI 21, painoa tuli 23kg. Pari vuotta synnytyksestä, niin paino jäi 55kg.
Nyt raskauden alussa BMI 22, painoa tullut 17kg (rv36+4).

Toki kiloja on jäänyt synnärillekin, mutta suurin osa kertyneestä painosta on lähtenyt ensimmäisen vuoden aikana. Ekat 6kk olen täysimettänyt, kokonaan imetys on loppunut lasten ollessa noin 1,5vuotiaita.
Jokainen ihminen on erilainen (myös jokainen raskaus), joten tuo painokin kertyy erilailla. Liikaa ei siitä kannata stressata. Etenkin alkuraskaudessa tulee aikoja, jolloin syö sitä mikä menee alas. Joinakin päivinä voi syödä extra-terveellisesti, kun toisina menee alas vain pikkumakeat/-suolaiset.
Liikunnasta sen verran, että mulla meni kolme kuukautta tosi vähällä liikunnalla kun ei vaan jaksanut töiden ja perheen hoitamisen lisäksi. Nyt kun on äitiyslomalla, niin käyn päivittäin lenkillä :)
 
Pohdiskelija
Kiitos vastauksista! Näin oon vähän ymmärtänytin, että jokainen äiti (ja jokaisen äidin jokainen raskaus!) on aika erilainen. Olin vaan vähän huolissani näin "aikaisesta" lihomisesta, kun tuntui, että monilla sitä painoa alkoi tosissaan tulla sitten puolivälin jälkeen. Ja tätä en kysele niinkään pinnallisista syistä, vaan ihan uteliaisuuttani ja myös siksi, etten syö väärin/liikaa, mikä voi sitten vauvalle aiheuttaa ongelmia kuin myös synnytyksessä, jos lapsi onkin liian iso (joo, ekaa kertaa tässä tilanteessa, kummallisia huolia ;))

Maaliskuinen vierailija (tai joku muu), kertoisitko, mikä tuo radi-ruokavalio on ja miksi noudatat sitä?
 
Mulla nyt ei suuria meriittejä ole tähän kysymykseen vastata kun ekaa odotan ja se on juuri puolivälissä. Mutta kumminkin..
BMI ennen raskautta 23, kahden ekan kuukauden aikana paino nousi n 2kg, mua väsytti ihan järjettömästi mut sitten sain itseni liikkeelle ja paino tipahti alkuperäiseen ja mä söin siis jatkuvasti. En naahinut mitään herkkuja vaan söin ruokaa. Nyt puoliväliin mennes paino on noussut alkuperäisestä 2,5kg.

Saa nähdä kuinka käy lopussa.
 
"kahden äiti"
Jäi vielä kommentoimatta, että mulla tuo paino on noussut tasaisesti alusta lähtien. Ei siis ole missään vaiheessa hypännyt järkyttävän paljon vaan kilot on tulleet alusta loppuun :)
Tuo radi-ruokavalio tarkoittaa ruokavaliota jota noudatetaan raskausajan diabeteksen ilmetessä. Googlaamalla saat lisää tietoa :)
 
Mulla on ollut molempien raskauksien alussa bmi 19,47. Ekan raskauden aikana oksensin 10 viikkoa putkeen 24/7 eikä painoa lopulta tullut kuin kymmenisen kiloa. Toisen raskauden aikana en oksentanut kertaakaan ja painoa tuli liki 20kg.
Nyt bmi 22,31 ja edellisestä raskaudesta 7 vuotta aikaa. Mielenkiinnolla seuraan painon nousua kunhan tämä raskaus etenee :D
 
Pohdiskelija
Neiti-81, onpa hurjia lukemia! :) Miten olet palautunut raskauksien jälkeen? Jännä, että normaalista lähtöpainosta tääkin skaala vaihtelee vastaajien kesken niin runsaasti. Onko kyse ihan vain erilaisista hormoneista/geeneistä, vai ootteko huomanneet ruokavalion vaikuttavan paljonkin tähän asiaan? Mites muuten hedelmien syönti? Musta tuntuu, että niitä menee kevyesti ainakin kilo päivässä, kun taas monikaan muu asia ei maistu. Tuleeko liikaa sokeria?

Ihan muuten näin btw tuli mieleen yhden tutuntuttuni mies, joka oli aivan järkyttynyt siitä, kun nainen lihoi raskauden aikana 13 kiloa. Kyseisen (omasta painostaan hyvin neuroottisen) miehen kaaliin ei voinut mennä se, että kun vauva painaa alle 4 kiloa, niin.....
 
"Satu"
2 raskautta takana, molemmista tuli 17 kiloa. Painoin ennen ensimmäistä raskautta 53 kiloa, pituutta 168. Mulle tuli turvotusta ihan älyttömästi raskausaikoina, jopa kilo viikossa saattoi tulla painoa. Toki söinkin aivan rajattomasti. :p (Kävin myös sokerirasitustesteissä, mutta ne olivat ok.) Toisen raskauden alkaessa painoin about 58 kiloa.
Nyt painan 65, ja se on ihan hyvä luku, kun olen jo yli 40 vee.
 
Varmaan monen asian summa :) Jos mietin omaa ekaa ja tokaa raskautta, molemmissa ollut pahoinvointia joka on ns. pakottanut syömään isoja määriä ruokaa tai muuten olo oli kaamea. Pahoinvointihan on hormooniperäistä ainakin. Tottahan toki siinä paino nousee sivussa, ellei oksenna paljon ja pääse liikkumaan esim. väsymyksen vuoksi.

Ekaa odottaessa taas jaksoin liikkua pitempään ja mm. olin töissä äippäloman alkuun kun ei ollut minkäänlaisia vaivoja, kun taas tässä toisessa raskaudessa en ole päässyt liikkumaan kovien liitoskipujen, huimauksen, supistusten yms takia. :/

Heh, vauva tosiaan painaa yleensä sen alle 4 kiloa :D Mutta tuleehan sitä vähän muustakin... tää on ihan mielenkiintoinen:

" RASKAUDEN AIKAINEN PAINONNOUSU

Raskauden aikana paino nousee keskimäärin kymmenen kiloa. Tämä koostuu seuraavasti: sikiö 3 - 4 kg, lapsivesi 500 g - 1 kg, istukka 500 - 600 g ja verivolyymin kasvu 1,2 kg. Näiden lisäksi kehoon varastoituu rasvaa joka yleensä kuluu imetyksen aikana. Suurin osa raskauden aikaisesta painonnoususta tapahtuu 20. raskausviikon jälkeen.

Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää. " TERVEYSNETTI - Voimavarasuuntautunut terveysneuvonta huomattavasti ylipainoisten naisten raskauden aikana

Yksilöllistä siis kovinkin ja kaikkeen ei voi vaikuttaa..
 

1. raskaus: lähtöpaino 64.5 kg, 9.5 kg tuli painoa
2. raskaus: lähtöpaino 54.5 kg, 8 kg tuli painoa
3. raskaus: lähtöpaino 54.5 kg, 7 kg tuli painoa
4. raskaus: lähtöpaino 52 kg, nyt on tullut 8kg ja menossa rv 34+3.
Olen 167 cm pitkä. Oon laihtunut tässä muksujen teon oheesa, kun imetys ja liikkuminen pudottaneet painoa...
 

Yhteistyössä