Kuinka paljon teidän kissat syö?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Mä oon vähän huolissani tuosta meidän kollista (leikattu). On ulkokissa, mutta ei se siellä viihdy kuin kesällä. Talvisin käy muutaman kerran päivässä puolisen tuntia olemassa, yöt on sisällä.

Nyt kesän jälkeen se on lihonut ihan huomattavasti. Syö päivässä pienen kupillisen raksuja, sekä päivästä riippuen ½-1prk latz-purkkiruokaa. Onko se liikaa? Aloin jo miettimään, että voiko mahassa ollu joku (kasvain?), kun on pyöristynyt niin paljon. Vai johtuukohan vaan siitä, että kesällä juoksentelee pihalla paljon paljon enemmän?
 
vieras
Niissä ruuissa on suositusmäärät, kurkkaapa. Jos kissa lihoo, sen elinikä lyhenee :( Ainakin el-asemilla on myös light-ruokia. Meillä kisu syö raksuja 50-60 g päivässä Hills'in l/d eli maksaa ei-rasittavaa ruokaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niissä ruuissa on suositusmäärät, kurkkaapa. Jos kissa lihoo, sen elinikä lyhenee :( Ainakin el-asemilla on myös light-ruokia. Meillä kisu syö raksuja 50-60 g päivässä Hills'in l/d eli maksaa ei-rasittavaa ruokaa.
300g on suositus, purkissa on 400g. Eli ihan rajoissa kuitenkin. :/
Mä oon nähnyt myös noita light-ruokia, mutta pitääkö niitä antaa silloinkin, vaikka syömisessä ei ole mitään "ongelmaa"?
 
no
meillä 2 leikattua kollia ja yhteensä syövät purkillisen latsia.. ja kuimamuonaa vielä päälle,
eli n. puol purkkia ruokaa per kissa ja kuivaa murua ja vettä on aina saatavilla lisäksi.
ja kissat ovat molemmat aika hoikkia ja pieniä.
 
NH87
meillä kaksi kissaa, saavat päivässä n.3 annospussia ruokaa (85g/pss) ja lisäksi muutaman kymmenen grammaa eläinkaupan raksuja. Meillä tyttö ja poika, molemmat leikattu. Tytöllä on ylipainoa ja sitä on saatu nyt putoomaan syksyn aikana 0.5 kg. Poika tosin on innostunut syömään enemmän nykyään ja paino on noussut :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niissä ruuissa on suositusmäärät, kurkkaapa. Jos kissa lihoo, sen elinikä lyhenee :( Ainakin el-asemilla on myös light-ruokia. Meillä kisu syö raksuja 50-60 g päivässä Hills'in l/d eli maksaa ei-rasittavaa ruokaa.
Sisäkissa mutta ulkoilee valjaissa tai omassa ulkotarhassa. Nyt 8 v leikattu tyttökisu
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä varmaan käyttäsiin kisun lääkärissä, samallahan voisi tarkistaa rokotusten voimassaolon, loislääkityksen, korvapunkit ja tuon painoasian. :)
Ei ole ikinä saanut rokotuksia, matokuurit annetaan itse. Tuo paino on nyt ainoa mikä huolettaa. :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä varmaan käyttäsiin kisun lääkärissä, samallahan voisi tarkistaa rokotusten voimassaolon, loislääkityksen, korvapunkit ja tuon painoasian. :)
Ei ole ikinä saanut rokotuksia, matokuurit annetaan itse. Tuo paino on nyt ainoa mikä huolettaa. :/
Sit kannattaa kyllä viedä lekuriin. Rokotukset ja ns yleistarkistus ei maksa paljoa. Miksi hommata lemmikki jos siitä ei huolehdi _kunnolla_, rokotukset ym kuuluu mun mielestä perusasioihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Just punnitsin kollin, painaa 6,3kg. Onko se paljon?
On se aika reilu. Meillä on 6,1 kg kun suositus olisi 5-5,5 kg

Mutta kissaa ei saa pitää syömättä, sisäelimet vaurioituu tosi helposti. Dieettiohjeet lääkäristä.
 
Mei
Musta tuo määrä kuulostaa aika isolta, jos kissa ei juurikaan liiku.
Meillä kaks leikattua narttua ja syövät märkäruokaa yhteensä noin 400g päivässä. Toinen syö enemmän kuin toinen.
Jos on raksupäivä, niin kumpikin saa sellaset 40g/nokka, mikä on noiden suositus.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä varmaan käyttäsiin kisun lääkärissä, samallahan voisi tarkistaa rokotusten voimassaolon, loislääkityksen, korvapunkit ja tuon painoasian. :)
Ei ole ikinä saanut rokotuksia, matokuurit annetaan itse. Tuo paino on nyt ainoa mikä huolettaa. :/
Sit kannattaa kyllä viedä lekuriin. Rokotukset ja ns yleistarkistus ei maksa paljoa. Miksi hommata lemmikki jos siitä ei huolehdi _kunnolla_, rokotukset ym kuuluu mun mielestä perusasioihin.
On ennen ollut sisäkissa, sen vuoksi rokotuksia ei olla hommattu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä varmaan käyttäsiin kisun lääkärissä, samallahan voisi tarkistaa rokotusten voimassaolon, loislääkityksen, korvapunkit ja tuon painoasian. :)
Ei ole ikinä saanut rokotuksia, matokuurit annetaan itse. Tuo paino on nyt ainoa mikä huolettaa. :/
Sit kannattaa kyllä viedä lekuriin. Rokotukset ja ns yleistarkistus ei maksa paljoa. Miksi hommata lemmikki jos siitä ei huolehdi _kunnolla_, rokotukset ym kuuluu mun mielestä perusasioihin.
On ennen ollut sisäkissa, sen vuoksi rokotuksia ei olla hommattu.
Silti... Nythän on hyvä aika =)
 
Mulle sanoi eläinlääkäri kerran, että nuo Latzit sun muut on vähän sama kuin ihminen kävisi joka päivä syömässä roskaruokaa. Niistä on tehty ensisijaisesti kissalle maistuvia, mutta ravitsemuksellinen puoli ei sitten välttämättä ole kohdallaan. Suosittelisin eläinkaupan tai eläinlääkärin ruokaa. Ne maksaa enemmän, mutta niitä ei kulu läheskään niin paljon.
 

Yhteistyössä