kuinka paljon vapautta 5 vuotiaalle?

Asumme rivitalossa ja tässä ei juurikaan ole meidän 5v pojalle kavereita, joskus käy lapsia muilla asukkailla kylässä ja silloin leikkivät pihalla keskenään. Mutta nyt kesän tultua ovat alueen muut lapset huomanneet että meillä asustaa varsin kelpo leikkikaveri ja ovat useasti tulleet poikaamme hakemaan ulos leikkimään, ongelma on vaan siinä että kun lapset tekevät lähtöä kotiinsa niin meidän poika haluaisi lähteä mukaan, ja nyt onkin kaksi kertaa karannut kavereidensa luo leikkimään vaikka tietää että pihasta ei saisi lähteä.

Mietin vaan että olenko tiukkis, nämä lapset asuvat n. 100m päässä meistä ja ovat iältään n.5-7 vuotiaita, pitäisiköhän antaa pojan mennä kavereiden luo itsenäisesti, en vain oikein luota että tajuaa/muistaa säännöt mitä sovittaisiin että sieltä ei sitten lähdetä enää muualle, on nimittäin niin toisten vietävissä. Hmmm, mites teillä muilla, kuinka paljon liekaa olette löysänneet näillä 5 vuotiailla kun ulkona menevät.
 
Itse olen sitä mieltä, että 5-vuotias on vielä aika pieni enkä hetikään suitsisi ketään kovin itsenäiseen liikkumiseen vielä. Isommat leikkiverit saavat tehdä paljon enempi asioita eikä ole pitkä matka siihen, että kohta ette tosiaan tiedä, mitä lapsenne tekee ja missä. Nykyään tuntuu perusongelma olevan se, että lapset itsenäistetään niin varhain omien kavereidensa joukkoon ja usein vielä harmillisesti itseään vanhempien joukkoon. Paljon parempi olisi vielä viettää perheaikaa vanhempien kanssa, saada aikuisen läsnäoloa ja huomiota. Itse olen päiväkodissa töissä ja kyllä sen aika pienestä alkaa näkemään, että vanhemmat ei tiedä, missä mennään ja mitä touhutaan.
 
Peesaan edellistä. Itselläni ihan juuri 5vee neiti ja vaikkakin luotan häneen eikä ole koskaan karannut, eikä varmaan uskaltaisikaan, niin en anna yksin hipsiä ikkunan alta mihinkään. Rivarissa asutaan kans. Takapihalla saa olla siskonsa 3v kanssa, että näen heidät.
 

Yhteistyössä