kuinka pian hoidot...?

eli täällä sellainen tilanne että tämä kierto päätettiin katsoa..ensi viikolla olisi aika menkoille, toivotaan loppuuna sti ettei ne ala, mutta varaudun kuitenkin pahimpaan..
olemme ehkäisyn jättäneet syksyllä 04

Eli jos tilanne tulee että ensi viikolla menkat alkaa ja otan yhteyttä lääkäriin, niin miten homma etenee....?

millä hoidoilla tai tutkimuksilla aloitetaan ja kauanko näihin menee...?
siis että onko esim niin että monta kuukautta menee vai hoidetaanko näitä ihan viikoissa...?

kertokaahan kaikki mahdollinen eka lääkärisoitosta asti rakkaat kohtalotoverit :hug:
 
Kerttiina
Heippa eliisa!
Me olemme olleet ilman ehkäisyä kesästä -04 asti. Lääkäriin otin yhteyttä syksyllä -05. Varasin ajan yksityiselle gynelle. Ensin tehtiin normaali sisätutkimus ja gyne kyseli elämäntilanteesta. Sitten miehen piti antaa spermanäyte ja minun piti käydä verikokeissa. Lääkäri varoitteli siemenlaboratoriossa olevan jopa parin kuukauden jonot, mutta mieheni sai ajan heti seuraavalle viikolle.
Minä marssin heti seuraavana päivänä labraan. Minun oli määrä varata uusi aika gyneltä sitten kun mieheni sperma-analyysin tulokset olivat tulleet postissa. Kun mieheni maksoi laskun, tulokset tulivat siitä parin viikon päästä. Pääsin siitä viikon päästä uudestaan gynelle. Lääkäri katsoi miehen spermatulokset ja minun verikokeideni tulokset. Kaikki oli normaalit, miehen sperma jopa loistavaa. Siispä keskityttiin minuun.

Ongelmana oli liian pitkä kierto. Kuukautiset tulivat vain joka toinen kuukausi. Sain siis terot ja clomit käyttöön ja lähetteen lapsettomuuspoliklinikalle. Elettiin lokakuuta ja lähete tuli tammikuun alkuun. Eli siis ensimmäisestä gynekäynnistäni lapsettomuuspoliklinikan aikaan oli kulunut viisi kuukautta. Olen ehtinyt yhden kerran käymään tuolla lapsettomuusklinikalla. Lääkäri antoi miehelle lähetteen verikokeisiin, joissa katsotaan onko infektioita. Samat kokeet otetaan minulta, plus joitain hormoonijuttuja vielä. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi. Teki vielä samalla kertaa munatorvien aukiolotutkimuksen vaikka yleensä siihen varataan aika myöhemmäksi. Minulle tehtiin se jostain syystä siinä samalla. Ei sattunut ollenkaan. Oikea torvi on auki, mutta vasemmasta ei näkynyt selvästi kulkiko vesi siellä. Lääkärin mukaan tutkimus saattaa olla kivulias jos torvet on tukossa. Jälkeen päin tuntui alavatsalla hieman menkkamasita kipua, mutta kaiken kaikkiaan ihan iisi tutkimus.

Jatkan edelleen terojen ja clomien syöntiä, koska menkat ei ala ja lääkäri epäilee, etten ovuloi. Nyt siis söin tero-kuurin ja odottelen menkkoja. Kp:n ollessa 3, aloitan clomit ja kp8 menen ultraan. Siellä katsotaan auttaako clomit, koska turhaan niitä ei kannata syödä. Lääkäri jo suunnitteli ivf-hoidon aloittamista tästä kierrosta, mutta jos clomit ovat auttaneet, yritämme varmaan muutaman kuukauden luomuna. Kun pääsin lapsettomuusklinikalle, asiat ovat sujuneet todella vauhdilla. Olemme kuitenkin yrittäneet lasta niin pitkään, että lääkäri sanoi, ettei kannata odotella.

Toivottavasti sepustukseni valaisi asiaa edes hiukan. Siitä vaan rohkeasti ottamaan yhteyttä lääkäriin. Minulta pääsi itku eka käynnin jälkeen kun olin niin helpottunut, että asiat alkavat etenemään ja tuntuu, että lääkäri ja varsinkin hoitaja todella välittävät ja haluavat auttaa.

Tsemppiä :flower:
 
Voi myös mennä ihan terveyskeskukseen, josta lääkäri kirjoittaa lähetteen lähimmälle lapsettomuuspoliklinikalle. Yksityisen kautta toki pääsee varmaan kivuttomammin, terveyskeskuslääkärit on tunnetusti vähän nihkeitä näiden kanssa (lapsettomuusklinikan jono on aivan sama, kumpaa kautta tahansa), mutta saa myös maksaa enemmän.

Me teetimme perusultrat ja simppatutkimuksen yksityisellä ja sitten saimme sieltä lähetteen julkiselle, lapsettomuutta tuolloin takana n 1.5 vuotta, lähetteestä ensimmäiseen aikaan meni noin 2 kk. Tavallaan oli turhaa nuo yksityisen tutkimukset, samat olisi tehty halvemmalla julkisellakin, simotutkimusta ei siellä nyt sitten tehty, mutta perusultrat tehtiin joka tapauksessa.
 
polle80
Endon takia olen käynyt kontrollissa n. 6 kk välein ja viime joulukuussa käynnillä löydettiin lisää endoa ja siitä monien muiden asioiden jälkeen kävi ilmi, etten luomusti tule raskaaksi.
Gyne kirjoitti lähetteen laps.polille, viikossa saatiin kutsu ja aika ensikäynnille kk:n päähän, joka on parin viikon päästä. Eli ilmeisesti minut on katsottu kiirreellisenä, koska kutsu tuli noin pian. Mies kävi tällä viikolla jo simppanäytteessä lähetteellä. Tuloksissa menee pari viikkoa.
Tulokset tulevat juuri tälle ensikäynnille laps.polille, missä otetaan hiv, hepatiitti-testit ja minut ultrataan.
Eli mielestäni suht nopeasti asiat on loppujenlopuksi edennyt, vaikka välillä odottaminen tuntuu mahdottomalta.
Julkisella on pitkät jonot itse lapsettomuushoitoihin, esim. Oyksiin pääsee vasta ensi syksynä. Jos emme saa aikaa aiemmin, siirryymme Väestöliittoon, jonne pääsee käsittääkseni parissa viikossa.
Alkutaipaleella siis ollaan...
 

Yhteistyössä