Kuinka siistiä teillä on kotona?

  • Viestiketjun aloittaja siivous
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja siivous:
Meillä kaksi pientä lasta ja tulipa tänään siivoillessa mieleen että kuinka siistinä muilla pikkulapsiperheillä on koti, kun meillä tuntuu olevan aina enempi tai vähempi sekaisin.

Kuinka usein teillä imuroidaan, pyyhitään pölyjä, siivotaan vessat? Entä onko teillä miten paljon leluja lattioilla, lojuuko vaatteita tms tuoleilla? Entä mitä edellytätte lasten siivoavan, minkä ikäisenä odotatte että siivoovaat aina omat lelunsa pois leikkimisen jälkeen?
Meillä yksi lapsi, poika 3 v.

Meillä imuroidaan keskimäärin kaksi kertaa viikossa. Pölyt pyyhitään viikon-kahden välein, riippuu siitä, miten on aikaa. Sama koskee lattioiden pesua - tosin joskus pesen lattiat "mattojen välistä", ts. näkyvät tahrat pois. Vessa pestään kerran viikossa. Leluja on lattialla (paitsi ei koskaan keittiössä) silloin kun leikit on kesken, mutta esim. unien alla ja ulos lähdettäessä sekä illalla ne siivotaan. Poika osaa hoitaa lelujen keräyksen hienosti itse pois. Tietysti häntä siinä useimmiten vanhempi auttaa. Vaatteita ym. meillä ei juurikaan loju niille kuulumattomilla paikoilla, mutta kirja- ja lehtipinoja tuppaa kasaantumaan pöytien kulmille ym. Oon kyl koittanut niidenkin kanssa olla tarkkana, kun kaikki ylimääräinen tuo epäjärjestyksen tuntua, ja sit ahdistaa.

Kaiken kaikkiaan meillä on yllättävänkin siistiä, olin kuvitellut lapsiperhe-elämän paljon kaoottisemmaksi :).
 
siivoojaa odotellessa..
Meillä on tupa aika usein kuin pommin jäljiltä. Meidän perhettä ei oikein siivoushommat kiinnosta. Siivotaan vain, kun on pakko. Siivooja kyllä palkataan heti, kun tulot sen sallivat.
 
sädetikku harmaana
Meillä kolme lasta ja mies. Joka päivä tulee perussotkua, kun lasten kanssa ollaan kotona ( mies töissä ). Joka päivä myös yritä saada perussiistiä, ennen kuin mies tulee kotiin töistä. Eli tskity pois, pahimmat lelut olkkarista ja käytävästä pois, imurointi. Pyykkiä tuntuu kasautuvan, kun inhoan pyykkihuoltoa... Lattia pyyhitään kun siltä tuntuu.
 
kax lasta+mies, imuroin joka toinen päivä,pölyt 1 kahessa viikossa, lattian pesu tarvittaessa,matot kerran kuussa,vessojen pesu kerran viikossa. Ja vieraita voi tulla millon vain..tavarat pysyy omilla paikoillaan, ainut mitkä lojuu lattialla on lelut, ja nekin kerätää iltasin paikoilleen.

mä en ymmärrä mitenkä jonkun koti voi olla likainen, tiän tämmösenkin perheen, hyvä ystävä, en oo mitään ikinä puhunu mutta heillä on todella likaista, 3 lasta ja kotona kax yks koulussa..siis lattiat tosi likaset,keittiön pöydät hellat :x olkkarin pöytä matot, ja muutenkin epäsiistiä..

itse en pystyis elään kaaoksessa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
kax lasta+mies, imuroin joka toinen päivä,pölyt 1 kahessa viikossa, lattian pesu tarvittaessa,matot kerran kuussa,vessojen pesu kerran viikossa. Ja vieraita voi tulla millon vain..tavarat pysyy omilla paikoillaan, ainut mitkä lojuu lattialla on lelut, ja nekin kerätää iltasin paikoilleen.

mä en ymmärrä mitenkä jonkun koti voi olla likainen, tiän tämmösenkin perheen, hyvä ystävä, en oo mitään ikinä puhunu mutta heillä on todella likaista, 3 lasta ja kotona kax yks koulussa..siis lattiat tosi likaset,keittiön pöydät hellat :x olkkarin pöytä matot, ja muutenkin epäsiistiä..

itse en pystyis elään kaaoksessa!
Mun siskon kotona on just tuollaista. Ällöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siivous:
Kuinka usein teillä imuroidaan, pyyhitään pölyjä, siivotaan vessat? Entä onko teillä miten paljon leluja lattioilla, lojuuko vaatteita tms tuoleilla? Entä mitä edellytätte lasten siivoavan, minkä ikäisenä odotatte että siivoovaat aina omat lelunsa pois leikkimisen jälkeen?

Imuroidaan 1-2 kertaa viikossa, lattiat luututaan n. kerran kuussa, pölyjä tarpeen mukaan ehkä parin viikon välein, vessat suunnilleen yhtä usein. Leluja ei loju KOSKAAN muualla kuin lastenhuoneessa, molemmat siivoaa iltaisin lelut pois lattialta pyörimästä, ikää 2v ja kohta 5v. Päivän ajan siis leikit saa olla levällään, mutta iltaisin siivotaan pois. Vaatteita ei loju muualla kuin kodinhoitohuoneen pöydällä ja pyykkikorissa tai -telineessä. Mä olen hitleri yleisen siisteyden suhteen (tavarat paikallaan ja tasot siistit) ja mies taas pölyn ja roskien suhteen eli se imuroi ja luuttuaa. Mä en niihin puutu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siivous:
Kuinka usein teillä imuroidaan, pyyhitään pölyjä, siivotaan vessat? Entä onko teillä miten paljon leluja lattioilla, lojuuko vaatteita tms tuoleilla? Entä mitä edellytätte lasten siivoavan, minkä ikäisenä odotatte että siivoovaat aina omat lelunsa pois leikkimisen jälkeen?
Minä imuroin joka päivä ja pölyjä pyyhin sitä mukaa kun on tarvetta mutta ainakin sen kerran viikossa. Vessan siivoan pari kertaa viikossa.
Kyllähän niitä leluja ja vaatteita varmaan lojuisi jos minä en niitä pois keräisi, joten ei loju. Leikkiä toki lapset saa mutta ainakin olohuoneesta kerään ton kuopuksen lelut sit heti pois kun ei enää leiki niillä. Isompien lelut pysyy onneksi niiden omissa huoneissa.
Kuopus on nyt 3,5v ja osallistuu lelujen keräämiseen vaihtelevasti. Pölyjä kyllä tykkää pyyhkiä =)
Sit nuo 6v ja 9v siivoavat lelunsa lootiin silloin kun käsken. Oma huone pitää pystyä pitämään siistinä. Sama homma noilla tytöillä > 11v ja 13v.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Ootteko te tosissanne noitten siivoustenne kanssa? Miten ehditte käyttämään siivoukseen kaksi päivää viikosta?

Mäkin kyllä haluaisin, että kotona ois siistiä ja aina vois tulla yllätysvieraita, mutta meillä ei todellakaan ole siistiä, ei edes puhdasta! Stressaan epäsiivosta joka päivä, mutta mulla ei ole aikaa eikä tarmoa niin paljon, että pystyisin pitämään talon siistissä kunnossa! Kerran viikossa pyrin siivoamaan, jos vaan ehdin ja silloin siivouspäivänä on siistiä ja puhdasta. Heti seuraavana päivänä on jo p*skaista. Iso koira likastaa isoilla tassuillaan ja kuolallaan todella tehokkaasti kämpän.
Kun kerran teet sen isomman ja tarkemman siivouksen ja sen jälkeen käytät vaikka 20 minuuttia aamuin illoin paikkojen järjestyksen ylläpitämiseen, ja kerran viikkoon teet isomman siivouksen niin johan rupeaa lyyti kirjoittamaan. Kun se tapahtuu muiden askareiden ohessa niin kyllä ehtii. Ja tottakai miehenkin pitää osallistua.
 
Ei ole siitä kiinni siivoaminen onko töissä vai ei, kun se tapahtuu luonnostaan. Meillä olen minä ollut nyt kotona, mutta jo töissä ollessa oli siivoustahti sama. Nyt mies jää kotiin ja tiedän kotimme olevan yhtä siisti kuin minun ollessa päävastuussa. Sitten kun molemmat ovat töissä, ei sotkua edes synny päiväsaikaan, joten luultavasti on entistä siistimpää.

Mä en ole koskaan mennyt nukkumaan niin että tavarat olis levällään, pöydät pyyhkimättä, tiskit tiskaamatta jne.

Tiedän minäkin perheitä joissa nainen on kotona ja silti koti on kuin myrskyn jäljiltä! En käsitä miten sillä tavalla kykenee asumaan, saatika viihtymään. Yhdessä tutussa kodissa roskapussit eivät edes päädy jätelaatikkoon vaan jäävät portaiden pieleen, tavaraa on kaikki tasot ja pinnat väärällään, vaatteet lojuu lattioilla ja tuolien selkänojilla jne. Minä tulisin hulluksi.
 
nikitön
Tällä hetkellä joka nurkka kiiltää, huomenna pojan 1v synttärit.

Normaalisti perussiivous kerran kaksi viikossa sekaista saa, olla mutta ei likaista.

Vieraat on aina tervetulleita koti elää tavallaan ja vieraat käy ajallaan.
 
kummatkin töissä pari-kolmekrt viikossa imuroidaan ja kerran viikossa isompi siivous tavarat saattaa välillä olla väärissä paikoissa ja näin pienessä asunnossa se näkyy heti..kun pian pääsisis okt..
tytöt jo 9 ja 4
niin ja isompi tyttö tekee jonkin verran kotitöitä maksua vastaan :D
 
siivoojaa odotellessa..
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Ei ole siitä kiinni siivoaminen onko töissä vai ei, kun se tapahtuu luonnostaan. Meillä olen minä ollut nyt kotona, mutta jo töissä ollessa oli siivoustahti sama. Nyt mies jää kotiin ja tiedän kotimme olevan yhtä siisti kuin minun ollessa päävastuussa. Sitten kun molemmat ovat töissä, ei sotkua edes synny päiväsaikaan, joten luultavasti on entistä siistimpää.

Mä en ole koskaan mennyt nukkumaan niin että tavarat olis levällään, pöydät pyyhkimättä, tiskit tiskaamatta jne.

Tiedän minäkin perheitä joissa nainen on kotona ja silti koti on kuin myrskyn jäljiltä! En käsitä miten sillä tavalla kykenee asumaan, saatika viihtymään. Yhdessä tutussa kodissa roskapussit eivät edes päädy jätelaatikkoon vaan jäävät portaiden pieleen, tavaraa on kaikki tasot ja pinnat väärällään, vaatteet lojuu lattioilla ja tuolien selkänojilla jne. Minä tulisin hulluksi.
Niinpä. Melko helposti pystyn elämään kaaoksen keskellä. Joskus tietenkin rupeaa ahdistamaan, ja silloin siivotaan.
Mä taas en käsitä, miten joku jaksaa ja haluaa kuluttaa aikaa siivoukseen, kun maailmassa on niin paljon kivempaakin tekemistä! :) Me ihmiset olemme niin erilaisia!
 
mia
No meillä on kyllä pölyistä ja villakoiria lattialla ja lelut hujanhajan. Siivoan silloin kuin jaksan, ehkä kerran 3 viikossa. Imuroin n. 1-2 krt viikossa. Joskus voi nolottaa jos tulee yllärivieraita, mutta talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. 6 ja 2 vuotiaat lapset
 
sss
Meillä on yleensä boheemisti tavaroita jonkin verran sekaisin, myös heti siivouksen jälkeen. En jaksa pienestä sekasorrosta välittää, mutta jossain vaiheessa se raja aina tulee vastaan, ja silloin järjestellään.
Kyllä yleensä voi vieraat tulla koska vaan, tai 2 min voi antaa aikaa, niin keräilen vaatteet ja lehdet lattioilta ;)
 
Tällä hetkellä on pölystä, likasta ja sotkusta. Lattia vaihdettu eteiseen eilisen ja toissaillaan aikana, tänään mies listottaa vielä loppuun, kunhan tulee kotiin. Eli siis viikonloppuna siivotaan.Ja nyt ei kiitos vieraita meille!
 
Minä tykkään itse siivoamisesta. Se on hyvää hyötyliikuntaa ja kädenjäljen näkee heti. Minusta on ihana tulla siistiin kotiin, tullaanpa töistä, vieraisilta tai lomalta. Esim. kauppakassien purku on mukavaa siistiin kotiin ja järjestettyihin kaappeihin. Ja miten ihana on mennä aamulla puhtaaseen keittiöön aamiaista tekemään tai illalla avata pedattu sänky ja mennä puhtaisiin lakanoihin. Tai iltaisin olkkarissa löhöillessä katsoa siistiä ympäristöä. Voin olla turhamainen, mutta nämä on mm. niitä asioita joista minä normiarjessa nautin. =)
 

Yhteistyössä