kuinka tavatonta on ettei repeä synnyksessä?

  • Viestiketjun aloittaja luojalle kiitos
  • Ensimmäinen viesti
Hei se eppari leikataan jos kätilö sen katsoo aiheelliseksi. EI rutiininomaisesti! Repeämä on aina pahempi kuin leikattu, kokoon parsimisen ja paranemisen kannalta!!! Eli jos yhtään näyttää ahtaalle tai vauvalla häikäkkää niin leikkaavat, imukupissa lastenlääkäri ja gynepaikalla.
 
Kahden ekan synnytyksessä tehtiin eppari. Kolmannessa ei epparia, enkä revennyt yhtään ja se oli ihan kätilön ansiota. Varmasti olis nuo kaksi ekaakin tullut ulos ilman mitään eppareita, jos olisin samalla lailla ponnistanut kuin tässä kolmannessa synnytyksessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
En taida itsekään tietää ketään itseni lisäksi, joka olisi ilman epparia tai repeämiä selvinnyt. Vaikka minun ekan 4 tikkiä 1. asteen repeämäksi luokiteltiinkin, se oli vain pintanirhauma, hyvä jos näin edes tikkejäkään, ei mitään muuta eriskummallista.

Eppareita taidetaan tehdä vielä aika paljon ja.. no, onhan se todettu mitkä repeämiä ja eppareitakin lisäävät, turhapa sitä on uudelleen taas kerrata.
On se sitten hienoo että tämänkin asian osaat vetää omaksi ansioksesi :LOL:

 
Villen äiti harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Eikös se eppari tehdä vähänniinkuin automaattisesti jokaiselle synnyttäjälle avittamaan ja ennakoimaan ettei repeäisi? Että voidaanko eppari sitten laskea "repeämäksi"?
Käsittääkseni eppari luokitellaan 2. asteen repeämäksi.

Valitettavasti usein tehdään automaattisesti, itse kielsin, onneksi.
Sinä kielsit ja minä pyysin. :) Mulla ei paikat oikeasti venynyt kummassakaan synnytyksessä niin paljoa että vauva olisi päässyt tulemaan ilman epparia. Esikoisen synnytyksessä en edes revennyt mutta pyysin( huusin) lopulta että leikkaavat sen epparin kun pikkumiehen pää oli ollut jo puolituntia hollilla eikä elettäkään että olisi mahtunut tulemaan. Oli väliliha kuulemma vaan tiukasti pingottunut päähän eikä alkanut edes repeämään. Kuopuksen synnytyksessä tiesin jo sanoa hyvissä ajoin että leikkaatte sitten ( eivät mielellään sitä tee) ja niinhän ne lopulta sen leikkasivat kun itkun ja huudon kanssa sain niille tehtyä selväksi ettei se tule. Ja eipä olisi tullutkaan jos ei olisi silloinkaan leikattu, pikkuneiti syntyi nimittäin vielä kasvot ylöspäin.

Mutta molemmilla kerroilla parani aika nopeasti se leikkaushaava, täytyy vaan todeta että Kyllä Joensuussa tekivät siistimpää jälkeä kun täällä Oulussa. :D
 
juuuu
esikoisesta leikattiin väliliha ja tuli myös repeymiä, nelikiloine harteikas lapsi jäi jumiin ja sydänäänet laski. Tokasta ei leikattu, mutta tuli repeämä, joka vaati nelisen tikkiä, muistaakseni.

En tiedä miksi toisilla leikataan ja toisilla ei, ehkä se sitten on kiinni kudosten venymisestä ja joustavuudesta, toisilla venyy enemmän kuin toisilla.
 

Yhteistyössä