Kuinka te toimisitte?

Elikkäs, naapurin poika tulee hakemaan meidän poikaa ulos. No vartin leikittyä hän jättää meidän pojan ku nallin kalliolle ja lähtee toisen naapurin kans leikkiin ja tottakai meidän pojalle tulee paha mieli. Tätä on jatkunut koko kevään ja muutenki naapurin poika on tehny kaikenlaista kolttosta meijän jäppiselle. Esim leikitään porukalla meijän pihalla ja sit mennään toiseen pihaan johon tää poika tuumaa ettei meijän poika saakkaan tulla heidän mukaan.. Mun mielestä tää ei ole oikein että "mää leikin sun pihalla mut sää et saa leikkiä meijän pihalla". Meijän poika 4v ja naapuri 5v.
Mä nään niin punasta jo tähän tilanteeseen |O |O |O Naapurin äitille kävin sanomassa ja hän tuumas ettei ketään voi pakottaa. No ok sen tiedän mut eikös tuollaseen käytökseen pitäis jo puuttua?
Vai mitä mieltä olette ja mitä tekisitte?

En ole ennen tälläseen tilanteeseen joutunut ja tiedän että näitä on vielä paljon edessä mutta olis kiva saada teiltä hyviä vinkkejä/kokemuksia että kuinka tällänen tilanteen voisi hoitaa asiallisesti..
 
Mä varmaan keskustelisin oman lapsen kanssa että haluaako hän varmasti leikkiä tämän naapurin kanssa. Jos tilanne olisi noin omilla lapsilla eli sisaruksilla, käyttäisin taktiikkana sitä että koska aina teet noin kurjan tempun kaverille, ei hän kohta enää halua olla seurassasi ollenkaan. Ja sitten ihan käytännössä kokeiltaisiin miltä tuntuu pyytää kaveria leikkimään kun tämä ei halua enää tullakaan.
 
En antaisi lapseni lähteä leikkimään tuollaisen kanssa ollenkaan vaan kutsuisin varmaan muita meille leikkimään ja tämä yksi kiusankappale ei sitten saisi tulla, että katsotaan heräiskö ne kiusankappaleen vanhemmat sitten näkemään tilanteen.
 
Kurjaa poikasi puolesta :(

Mä en osaa kyllä pahemmin neuvoa, mutta ihmettelen, ettei toisen pojan äiti puutu asiaan mitenkään, vaikka ketään ei sitten pakottaa voisikaan.
Meidän 4v esikoinen juskus puolipäiviksestä tultuaan sanoo, ettei se halua leikkiä sen ja sen kanssa, johon aina selitän, että kaikkien kaveri pitää olla ja että miltä tuntuisi, jos häntä itseään ei otettaisi leikkiin mukaan . Toivottavasti tämä toinen äiti nyt kumminkin älyäisi puhua pojalleen.
 
Niin no mitäs siinä paljoa oikeastaan tekee, kuten sanottua ketään ei voi pakottaa. Surullistahan tuo on sun pojan kannalta mutta kyl hänkin varmaan aika äkkii huomaa ettei toinen oo reilu kamu ja ei edes halua mennä hänen kanssaan leikkimään.
Ei tuo nyt epänormaalia käytöstä oo...isommatkin lapset tuollasta tekee. Voisit varmaan itse sille naapurin pojalle sanoa asiasta että ei ole reilua jättää toista yksin ja kieltää tulemasta mukaan leikkimään kun hänkin saa teidän pihalla leikkiä.
 
Juu siis ei silleen puututa mut kävin kysäseen naapurilta et onko hän tietonen mitä sen poika touhuilee. No en ole kyllä ainut sillä toinenki naapuri on asiasta sanonut tälle pojalle sekä sen äitille ja äiti vaan sanoo että on puhuttu. Mutta kun niitä kolttosia tulee kuitenki lisää kokoaika ja näyttää ettei puhe tehoa. Tiedän että itsellä on tämä aika edessä ja olen varmasti joskus samassa tilanteessa mut sikspä yritänki opettaa pojalleni sen mitä Estu jo mainitsikin. Musta alkaa tuntuu et tässä äitissä on se vika.. Kuten toissatalvena íhan kiusasivat meijän poikaa ja siitä mainitsin niin tää äiti vaan kyselee et millon mun mies pitää talviloman |O |O Juu ja tuo meijän poika on niin sitkee että hetken surkuttelee mut sit onjo menossa uudestaa leikkii vaikka olen sille sanonut ettei naapurin poika ollu ihan reilu sitä kohtaa. Ja kun meijän poika kerran oli sille sanonu että ei halua leikkiä sen kans niin tää naapurin poika tuli mulle sanoo ettei hän saa tulla leikkii... |O Mä kyllä sanoin suoraa takas että ethän sinäkään aina ota meijän poikaa leikkeihin niin tää ei sitä ymmärtäny...
Mulla niin ärsyttää... niin ärsyttää |O |O |O |O |O Uskotteko...

Niin ja kun toissapäivänä mainitsin sillo tälle äiteelle siitä asiasta niin hän ei ole sen jälkeen tervehtiny/jutellu mulle mitä yleensä aina tekee.. Voiko tollasesta suuttua?
 
vierailija
Aika pienetkin lapset ymmärtää kun puhutaan kaverin kohtelusta, oikeudenmukaisuudesta jne. Juttelisin omani kanssa asiasta ja sopisimme miten toimitaan. Kun kaveri tulee hakemaan ja oma on kuitenkin lähdössä mukaan kysyisin muistaako hän mistä juteltiin tai siltä hakijalta vois kysyä ihan suoraan että aikooko taas jättää kuin nallin kalliolle vai leikkivätkö yhdessä nätisti.. Jos on lusikalla saanut ei voi kauhalla vaatia.. taitaa päteä tässäkin asiassa. Opit lähtee kyllä kotoa ja usein vanhempien ajattelemattomuus heijastuu lapsessa, omaansa saa puolustaa.. Ja minä ainakin oikaisen omaani ja naapurin penskoja jos näen kasvatuksellisesti tarpeelliseksi. Teen sen myös heidän vanhempiensa läsnäollessa tai kohdistan kysymykseni suoraan lapsen vanhemmalle.. "oletko ajatellut puuttua..tai onko sinusta ihan oikein että.." Säväyttää kummasti ja pistää ajattelamaan...
 
Niinhän se on ja olenki pojalleni tästä sanonut ja jutellut mutku ongelma on sitte siinä et tää naapurinpoika on siellä missä kaikki muutkin luonnollisesti niin siinä tapauksessa poikani joutuisi olemaan ilman ketään jos sanoisin hälle ettei sen naapurin kans tarvitse leikkiä kun ei ole reilu.. joten kaikki tai ei mitään.. Kaikki muut naapurit leikkii hyvin keskenään ja kukaan muu ei tällästä pojalleni tee ku tämä yksi ainut kiusankappale joka tekis mieli repii kahtia |O ja vaikee on poikaa kieltää sit menemästä muitten kans leikkii ku tää yks inhokki on siellä.. Tässä ku leikkii kuuden talon lapset kaikki samassa porukas.. Ja mä olen kyllä kaikkia kans ojentanu ku olen sattunu jotain näkemään mut tää yks ku tekee sen sit salassa uudestaan.. ja sen äitille sanoin mut nyt on sit mulle suuttunu jostain.. Mä en kyllä näe sillä mitään oikeutta suuttua ku kävin ihan asiaa puhumassa... on kyllä herkkähipiäinen akka...

On inhottava tilanne ja jotenki tuntuu ettei tähän nyt löydy mitään järkevää ratkasua.. Ainut olis ku tää ilkee poika pistettäis kuriin ja sen vanhemmat pistäs kiellon ettei se saa leikkiä vähään aikaa ulkona.. Mut ku eihän tän äitee paskaakaan välitä |O
 

Yhteistyössä