Kuinka vanha saa valita itse vaatteensa?

Mä oon kohta helisemässä noiden pikkuneitien kanssa! Vanhempi neiti on 3v2kk ja kulkisi mieluiten koko ajan mekoissa. Verkkareita ei suostu pukemaan ja jos minä puen ne (esim. ohuen haalarin alle on pakko olla jotkut muut kun sukkahousut/legginsit) niin kiljuu puoli tuntia. Olen siis kyllä pukenut jos se on minun mielestäni välttämätöntä (en usko että kolmevuotias osaa pukeutua säänmukaisesti :D), mutta miten tässä nyt tulisi toimia? Aina pitäisi olla legginsit tai sukkikset ja mielellään vielä joku mekko päälle. Meillä on vaikka kuinka paljon (äidin mielestä) kivan näköisiä vaatteita, eivät varmasti ole ikävän tuntuisia päällä, mutta tyttö ei suostuisi niitä millään laittamaan. Ainoastaan tunikat ja mekot kelpaavat, niistäkin vain tietyn väriset....

Kuinka vanhat teillä päättää omat vaatteensa?

Nuorempi neiti (1,5v) on jo alkanut ottamaan mallia siskosta (tässäkin asiassa) ja vaatisi joka ilta Barbapapa-pyjaman. Viimeinen tikki oli muutama aamu sitten kun puin tytölle paidan ja housut "Ei paitaa! Metto!" Eli siis mekko.

HUOH! Laitanko siis vaan mekkoja? Meneekö tää vaihe ohi? Milloinka...? :D
 
jalmir harmaana
Kyllä aikuinen vielä päättää tuon ikäisten vaatetuksesta.Lapsi ei osaa miettiä mitään sään mukaista pukeutumista ja kevät on aika petollista aikaa,kun aurinko paistaa,mutta silti on koleaa.Voit perustella lapsillesi,miksi mekkoa ei voi laittaa päälle vielä ja yrittää päästä yhteisymmärrykseen vaatetuksesta,mutta sinä olet loppupeleissä se,joka vaatteet määrää,jos ei yhteisymmärrykseen perusteluista huolimatta päästä.
 
"mama"
Mulla 3v1kk ikäinen tyttö, ja tapellaan joka aamu siitä, kun tyttö haluaa MEKON JA SUKKAHOUSUT.

Aina. :D Meillä ei ole edes niitä niin paljoa että joka päivälle riittäisi :p On ihan sitä mieltä ettei tytöt käytä muita kun hameita ja mekkoja.

Sovitaan yleensä että kotona saa sitten vaihtaa jonkun kesämekon päällensä kun tullaan hoidosta. Ja annan valita esim. kahdesta paidasta tai kaksista housuista.
 
Niin siis selvennän vielä että toki ulos laitetaan just ne vaatteet jotka minun mielestäni ovat sinne sopivat. Kyse lähinnä sisävaatteista, tuon verkkariesimerkin otin vain sen takia kun niitä ei laittaisi jalkaan jostain syystä millään.
 
Meillä neiti ei käyty kuin mekkoja, ulos mentäessä laittaa sukkisten lisäksi housut jalkaan, mutta se mekko on edelleen päällä :D Meilläkin tää alko jossain 3vuoden iässä ja olen jo luovuttanu (nyt on 6v), pukeutukoot mekkoihin kunhan laittaa sit ne housut edes ulkoillessa sukkisten/leggareiden päälle.
Väreissä ei sinänsä ole kauhee tarkka, mutta välillä on lempimekko kausia, että tuntuu että ainoastaan yksi tai kaksi mekkoa käy ja kaikki muut on huonoja.

Ja meillä sisällä yleensä viel riisuu niin että on vaan se mekko päällä, eli ottaa puseron alta pois ja sukkiset pois. Hoidossa antaa niiden kuiten olla päällä, vaikka saattaa sielläkin joskus sukkikset ottaa pois. Ku hän on prisenssa omasta mielestään ja ne ei housuja käytä :D
 
Viimeksi muokattu:
040608
Meillä tyttö 4v on kyllä talvellakin pitänyt mekkoja ja tietää kyllä hyvin tarkasti itse mitä päällensä laittaa. Jos on hihaton mekko niin sen alle on laitettu pitkähihainen paita tai pitkähihaisen mekon alle t-paita. En mä ole kokenut hankalaksi mekkoja talvellakaan. Toisaalta mä kuljen itsekin vuoden ympäri mekossa/hameessa. Jos on kovin pitkä mekko niin sit haalarin alta se otetaan pois jotta saadaan villahaalari tms alle. Meillä lapset saa aika lailla itse päättää mitä laittaa päällensä, tyyliin valitsee paidan ja housut itse. Vanhemmat sit sanoo tarviiko sinne housujen alle pitkät kalsarit tai fleece-takki vielä päälle uloslähtiessä.
 
[QUOTE="mama";26079486]Mulla 3v1kk ikäinen tyttö, ja tapellaan joka aamu siitä, kun tyttö haluaa MEKON JA SUKKAHOUSUT.

Aina. :D Meillä ei ole edes niitä niin paljoa että joka päivälle riittäisi :p On ihan sitä mieltä ettei tytöt käytä muita kun hameita ja mekkoja.

Sovitaan yleensä että kotona saa sitten vaihtaa jonkun kesämekon päällensä kun tullaan hoidosta. Ja annan valita esim. kahdesta paidasta tai kaksista housuista.[/QUOTE]

Heh :D Eli ihan samassa ollaan. Meillä on lapset vielä kotihoidossa, mutta tää vanhempi käy kerhossa ja sinne kyllä olen antanut aina laittaa sen mekon kun tuntuu olevan niin tärkeää. Ja kotona saa myös olla kesämekossa.

Tuntuu vaan että aina saa vääntää noista vaatteista. Ja ihmettelen, että tää alkaa näin aikaisin! En mä ite oo välittänyt vaatteistani kun vasta joskus kouluiässä. Paitsi että toki ikävän tuntuisia vaatteita en halunnut pitää pienenäkään, mutta en muista että olis ollut mitään tälläistä mekkovillitystä... :)
 
Ekaluokkalainen päättää itse,tosin annan vähän ohjeistusta vaatteiden määrästa yms,ettei liian keveissä lähde.Hänelle iski vähän alle 2-vuotiaana mekkokausi ja siitä oikeastaan koulun alkuun sitä riitti.Nyt pukee mielellään housut,mutta monta vuotta housut olivat vain sukkahousujen päälle puettava ulkoilujuttu,sisällä kelpasi vain hame.
 
"kahden äiti"
4- ja 5-vuotiaat pukevat ne vaatteet, jotka minä olen valinnut. Joskus hövelillä tuulella annan valita kahdesta vaihtoehdosta (esim juhliin: laitatko liilan vai punaisen mekon / laitatko sinisen vai punaisen paidan).
 
[QUOTE="kahden äiti";26079869]4- ja 5-vuotiaat pukevat ne vaatteet, jotka minä olen valinnut. Joskus hövelillä tuulella annan valita kahdesta vaihtoehdosta (esim juhliin: laitatko liilan vai punaisen mekon / laitatko sinisen vai punaisen paidan).[/QUOTE]

Näin minäkin olen ajatellut että teen. Mutta kun ei sitä huutoa jaksa kukaan kuunnella, tuntuu että turhaa vääntää tuosta joka päivä. Mutta kaipa näitä lapsia vaan on erilaisia, kuten sanoin niin ei mua itseä ole mitkään mekot lapsena kiinnostaneet. Eli ehkä kaikki ei vaan ole niin tarkkoja :)
 
4v saa itse valita, kunhan vaatteet ovat säänmukaiset. Tärkeämpiäkin asioita löytyy taisteltavaksi aamuisin kuin se, sopivatko oranssit housut ja lila paita yhteen, tai voiko löysien velourhousujen päälle laittaa hametta ja koko komeuden päälle vielä tunikaa :D
 
"kahden äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26079880:
Näin minäkin olen ajatellut että teen. Mutta kun ei sitä huutoa jaksa kukaan kuunnella, tuntuu että turhaa vääntää tuosta joka päivä. Mutta kaipa näitä lapsia vaan on erilaisia, kuten sanoin niin ei mua itseä ole mitkään mekot lapsena kiinnostaneet. Eli ehkä kaikki ei vaan ole niin tarkkoja :)
Meilläkin erityisestä pienempi on tarkka vaatetuksestaan... mutta meidän avain tässä on se, että laitan seuraavan päivän vaatteet aina illalla valmiiksi pinoon odottamaan niin, ettei muita vaatteita aamulla edes näy valittavaksi.
 
ei ongelma
Miksei saisi pitää mekkkoja? Kunhan vaan ulos laittaa ulkovaatteet mekon päälle, niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa? Meillä on koululainenkin joka käyttää ainoastaan mekkoja, enkä näe tarpeelliseksi vääntää asiasta - miksei sais käyttää mekkoja jos haluaa?
 
[QUOTE="kahden äiti";26079907]mutta meidän avain tässä on se, että laitan seuraavan päivän vaatteet aina illalla valmiiksi pinoon odottamaan niin, ettei muita vaatteita aamulla edes näy valittavaksi.[/QUOTE]

En minäkään sitä kaappia auki pidä, mutta monesti heti herättyään kuuluu jo kommenttia että haluan puumekon..

Ja siis toki saa pitää mekkoja, ei siinä mitään. Mä olen vaan vähän yllättynyt, että noinkin pieni on NIIN tarkka vaatteistaan. Ja halusin kuulla, onko muillakin tuollaisia prinsessoita. Ja siis MINÄ tietenkin haluaisin, että tyttö käyttäisi niitä kivoja vaatteita, mitä olen ostanut :D Mutta oon toki sen verran aikuinen että en ala turhasta vääntämään, saa siis pitää mekkoja. Ja tästälähtien ostan vaan mekkoja, tunikoita, legginsejä ja sukkahousuja koska muita on jo tarpeeksi jos niitä ei ikinä suosiolla pueta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26079949:
Ja tästälähtien ostan vaan mekkoja, tunikoita, legginsejä ja sukkahousuja koska muita on jo tarpeeksi jos niitä ei ikinä suosiolla pueta.
Ja juuri kun saat koottua komean varaston näitä vaatteita, mekkokausi menee ohi ja tulee housukausi. :D
 
"moi"
Mulla on vaan poikia, mut toinen heistä on tosi tarkka vaatteistaan, nyt 4v. Tosin sitä ei ehkä voi verrata, ku poika nyt päällyhousuja käyttää eikä hameita. Mut sen verran puutun, et sanon jos tarvii kalsarit/pitkähihaisen paidan, enkä anna mennä shortseissa ulos. Sisällä päällä usein shortsit, muualla ehdottomasti farkut. Toinen poika taas ei farkkuja pue, vaikka itse miellän farkut esim. kaupunkivaatteiksi. Ollaan sit pehmeämpiä housuja/siistjä collegehousuja etitty "kaupunkikäyttöön" tälle 6v:lle.

Ja mä annan kaupassa tai kirpparilla lapsen ite päättää haluaako jonkun vaatteen vai ei. Jos ei halua, niin välttämättä ei mitään saa, mut en viiti kaapin täytteeksi sellastakaan ostaa mistä eivät tykkää. Aika hyvin tiedän kyllä mistä lapseni tykkää ja mistä ei, ei oo hutiostoja tullu vaikka yksin kirppiksiä kiertäisin.
 
Meillä 3v valitsee usein omat ja pikkuveljen vaatteet, jos tarkoitus hengailla vain kotona. Yhdistelmät eivät aina ole silmiä hiveleviä ja monesti päälle eksyy shortsit ja T-paita. Kai tuolle pojalle täytyy pitää jotain tyylikoulutusta :D

Jos ollaan menossa neuvolaan/kauppaan/kylään, niin todellakin äiti päättää mitä puetaan. Onneksi kukaan ei näissä tilanteissa yritä kapinoida.
 
rew
ai onko oikeesti tyttöjä, jotka tykkää käyttää mekkoja, mun tytöt ei tykänneet (eikä niillä montaa ollutkaan), varmaan hoidossa koskaan mekko päällä (paitsi jossain juhlissa)
 

Yhteistyössä