KUka hoitaa lapset, jos äiti sairaalassa ja sairaslomalla ?

  • Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
ymmällään
Elikäs. sairaslomaa tulossa noin 4 viikkoa. leikkauksen jälkeen ja nostella ei saa sinä aikana.

Onko teillä kokemuksia, haluaisin kuulla, miten ootte järkänneet lasten hoidon?!?

Voiko sair lääkäri kirjoitta tämän takia miehelle sair lomaa ?
Tai olettteko saaneet kotipalvelun apua, ja mitä maksoi??

Kiitos, kuka voisi vastata !
 
ymmällään
ja toimii käytännössä miten...? Voiko sen jo täll ä perusteella saada, juuri jostain luin, että tarvi äitillä olla vähintään mielenterv ongelma, jotta apua saisi kotiin...!
 
isä saa sairaslomaa vain lapsen sairauden takia. vaimon sairaus ei vaikuta. soitat perhetyönjohtajalle, sieltä hoituu ainaki joissain kunnissa apu nopeesti. eikä tosiaankaan tarvi olla mielenterveysongelmaa, meillä riittää se että mies on reissussa.
 
provo
perhetyöntekijän voi anoa sosiaalipuolelt;) tietysti yksi vaihtis on ottaa MLL kautta hitaja ne saa verovähennyksiin;)tosin itse en varmaan hoitajaa hankisi koko 4viikon jaksolle vaan hoitasin sitten itse kun siihen kykenen
 
Vieras
Eipä tuota kunnalta ole apua saanut vaikka ite on ollut siinä kunnossa ettei pystyssä pysy. Lääkärikin vain mulle sano että eipä hän voi sitten sairaslomaa kirjoittaa kerran kotona olet.
Eli ite ollaan jouduttu hommaamaan apua. Tutuilta ja sukulaisilta. Yleensä ollaan palkattu joku yläastre/lukio ikäinen avuksi sitten. Mutta eipä niistäkään näin kouluaikana kovin isoa apua ole.
Sitä on vaan jotenkin päin yritettävä pärjätä. Lapset joutuu kyllä koville kans. Aika pitkälle pystyy tuota nostelua välttämään jos ei muuta tarvi varoa.. Se on jo iso apu jos pysyy ite jalkeilla.
Ja siis ainakaan periaatteessa mies ei saa lomaa mutta käytäntö ehkä vaihtelee.
 
Meillä ois varmaan pakko miehen jäädä lomalle jos noin pitkäksi aikaa tarviis hoitajaa. Tällä kunnalla kun ei oikein noita hoitajia kotiin saa. Tai jos hyvin kävis niin vois olla että päiväkodista löytyis paikka, en tiijä. Alkuun varmaan mummo tulis meille kunnes mies sais järkättyä työnsä niin että vois lomalle jäädä.
 
ymmällään
Kiitos vastauksista! Nuorin on 1-vuotias, tarvii paljon nostelua ihan perushoidossa, tietty. Vanhemmat muksut menee ihan siinä siivellä, vaikka toinen ns. erityislapsi onkin.
 
nok
Minä olen käsittänyt, että äiti voi jotenkin katkaista hoitovapaansa pitkän sairasloman ajaksi (ja saada siis kelalta jotain rahaa sairaslomasta) ja isä voi silloin vastaavasti ottaa hoitovapaata töistä ko. ajaksi (ja saada siis kodinhoitotuen). Kyllähän tuokin taloudellisesti raskas vaihtoehto on, mutta jos perheellä tällaiseen varaa / ainoa vaihtoehto, niin kannattaa tuokin selvittää.
 
Ns. pakottava perhesyy
Kyllä saa isä lomaa!!! Laissa määritellään pakottava perhesyy, jonka turvin voi isäkin olla poissa töistä tarpeen mukaan. Työehtosopimus määrittää, maksetaanko palkkaa vai ei.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ns. pakottava perhesyy:
Kyllä saa isä lomaa!!! Laissa määritellään pakottava perhesyy, jonka turvin voi isäkin olla poissa töistä tarpeen mukaan. Työehtosopimus määrittää, maksetaanko palkkaa vai ei.
Näin.
 
Onko varma ettei mies saa saikkuu? Tk-lääkäri kyl kirjotti mun miehelle pari vuotta sitten sairaslomaa, kun mä olin saanu kauheen huimauskohtauksen ja lääkäri arveli isoimman syyn lötyvän minun väsymyksestä kun oli kaksi pientä. (En kyllä valittanut väsymystä enkä tuntenut olevani erityisen väsynyt)
 
vieras
Päiväkotiin lapset. Luulisin, että se on se ensisijainen vaihtoehto, jos ulkopuolista apua tarvii (siis ei mummoja tai muita sukulaisia auttamassa ). Miks miehen pitäs saada sairaslomaa työstään?
 
Nalletar
Mä jouduin olemaan yllättäen 1,5 viikkoa sairaalassa. Tai ei se nyt varsinainen yllätysreissu ollut kun synnyttämään menin, mutta siitä tuli oletettua pidempi reissu. Mies sai lääkärintodistuksen jolla pystyi olemaan 3 päivää pois töistä. Tältä ajalta ei välttämättä saa palkkaa, mutta pois voi olla. Me saatiin lapsenhoito järjestyyn sukulaisten avulla, mutta muuten olisikin ollut ongelma.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heinäsirkka:
Onko varma ettei mies saa saikkuu? Tk-lääkäri kyl kirjotti mun miehelle pari vuotta sitten sairaslomaa, kun mä olin saanu kauheen huimauskohtauksen ja lääkäri arveli isoimman syyn lötyvän minun väsymyksestä kun oli kaksi pientä. (En kyllä valittanut väsymystä enkä tuntenut olevani erityisen väsynyt)
Lain mukaan ainakaan ei ole syy kirjoittaa.

Jos lääkäri kirjoittaa niin aika jännä, kannattaa tarkistaa tuo koodipuoli ettei ole yllättäen pelkkä poissaoloperuste, palkanmaksuvelvoite on eri asia.
 
Nalletar
Jos hyvissä ajoin tietää, että on sairaslomalla niin silloin kannattaa hakea sitä päiväkotipaikkaa. Muuten sitä saattaa olla mahdoton saada muutamassa päivässä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä meni lapset päiväkotiin siksi aikaa kun toivuin leikkauksesta.... mies vei lapset aamulla ja haki töistä tullessaan...
Tätä taidan minäkin suositella, nyt kun laitat samantien hakemuksen sisään niin kunnalla/kaupungilla on jopa yli sen vaaditun "2 vko äkillisistä syistä" paikan osoittamiseen.
 
mun muistaakseni sen voi myös tehä niin että sää haet saikkua ja miehes hakee kodinhoidontukea eli sulta lakkautettas tuki ja olisi saikulla ja mies jäis ns koti-isäks....
kelalta joskus sanovat mulle kun kysyin että saisinko sairaslomarahaa sieltä mut olin ite niin lyhyen aikaa että olis menny karenssiin isoin osa ja olisin saanu vaan muutamasta päivästä sitä rahaa...
kannattaa kysyä kelalta!!
 

Yhteistyössä