kuka maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja voih
  • Ensimmäinen viesti
me maksettiin kyllä ihan itse häämme, eikös toi vanhemmilla maksattaminen oo jo aika vanhanaikainen juttu....

ja jos teillä ei oo rahaa niin jättäkää häät pitämättä tai järkätkää sellaset mihin on varaa...


:headwall: :headwall: :headwall:
 
No perinteisesti morsiamen vanhemmat, mutta se perinne taitaa olla niiltä ajoilta kun morsian "luovutettiin" vasta papin aamenen jälkeen ja yhteiselo sitä ennen oli suurta syntiä. Nykyisin hääpari yleensä itse maksaa kustannukset... näin ainakin meidän tuttavapiirissä. Tietysti jos vanhemmat haluaa osallistua, niin ei siinä mitään sitten, mutta ei siihen mikään heitä velvoita...
 
otus
ostettiin itse vaatteet yms koristelut juhlapaikalle jne. molempien vanhemmat halusivat maksaa ruoat ja paikanvuokrat jne. vaikka olimme ne kyllä itse varautuneet maksamaan.. maksoivat sitten puoliksi.
 
niin on täälläkin päin että vanhemmat maksaa mutta jos ei enää ihan nuori ja on jo yhteinen elämä takana niin kyllä se varmaan sit kuuluu morsiusparille vaikka toiset vanhemmat on sellaisia että haluavat auttaa =)
 
XXS
Varmaan aika monenlaista käytäntöä. Jos morsian ja sulhanen kovin nuoria eikä mahdollisuutta kustantaa itse häitä, on varmaan aika yleistä, että kummankin vanhemmat osallistuu kuluihin. Jos puolestaan pariskunta ollut jo pitkään yhdessä tai muuten taloudellinen tilanne sallii, maksavat itse.

Aikoinaan on ollut itsestään selvää, että morsian vanhemmat maksavat häät, mutta ei enää. Olenpa kuullut tapauksesta, että hääpari toivoi lahjaksi vain ja ainoastaan rahaa ja lahjarahoilla maksettiin hääkulut.
 
höh
Miks pitää olla niin pisteliäs jos vanhemmat maksavat? Minusta ihan ymmärrettävää ja perinteinen tapa, haluavat tukea paria yhteisen elämän alkuun.
Meillä muistaakseni maksettiin kolmeen osaan, joten kaikille jäi hyvä mieli eikä kenellekään kaatunut isot kustannukset.
 
no johan on
...kateellisia ihmisiä liikkeellä!! Hyvänen aika jos perhe ja suku haluaa pitää perinteistä kiinni ja ylpeät vanhemmat haluavat tyttärensä häät maksaa senkun!!!! Minun hääni aikanaan maksoi mun vanhemmat, oltiin opiskelijoita. Jos vanhemmilla on rahaa niin mikäs siinä? Mutta sitten jos tulee ero voi siitä tulla kyllä sanomista "niin ne kalliit häätkin silloin maksettiin". Toivottavasti ette eroa, onnea avioliittoonne =)
t. toisen kerran naimisiin mennyt omilla rahoilla pienimuotoisesti
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 21:40 äiti kirjoitti:
Siis onko oikeesti täällä ihmisiä jotka ei ole kuulleetkaan vanhaa tapaa että morsiamen vanhemmat maksaa.

Voi ei sentään.


Älkäämme unohtako kaikkia vanhoja hyviä tapoja ja asioita.
paino sanoille: ...VANHAA TAPAA...

joo olen kuullut ja edelleen olen sitä mieltä ettei moinen tapa ole NYKYAIKAA...

Ihan älytöntä, mulle ei olis tullu mieleenkään alkaa vanhemmilta kinuamaan rahaa meidän häiden järjestämiseen....

:headwall: :headwall:

meidänhän ne häät oli eli mun ajattelutavan mukaan kulut oli ihan meidän omia...
 
Meillä mun vanhemmat lupasivat maksaa kolmasosan hääsummasta, loput maksettiin itse (sulhon vanhemmilla ei ollut taloudellista mahdollisuutta auttaa). Mun vanhemmat on luvanneet maksaa kaikille tyttärilleen 1/3, joten se käy jo kalliiksi, kun siskoja on monta :)
 
Me oltiin miehen kanssa varauduttu maksamaan kaikki itse, mutta isäni halusi ostaa juomat ja äiti maksaa bändin (vanhempani siis ovat eronneet). Tarjoutuivat itse maksamaan, eikä tullut ruikutettua että maksakaa nyt..
 

Yhteistyössä