Kukaan vehnättömällä ruokavaliolla?


Niin siis onko kukaan kokeillut, kun tänään luontaistuotekaupan myyjä heitti että vehnä voi olla syynä atoopisen ihon huonoon kuntoon. Mietin että kokeilisin ja kyselenkin nyt kokemuksia!
 
no mä olen pystyny syömään ihan puhdasta kauraa,ruista jne.
eli leipää syön 1-2palaa päivässä ja se on ihan 100% ruista. sitten syön puuroa,kasviksia,hedelmiä,kanaa,kalaa ja silleen ihan mitä nyt normaalistikin :) mun ruokavalioon ei hirveesti kuulu vehnä, mutta kuitenkin sen verran että pakko joskus saada subwaysta patonki :p
ja joskus saatan kahvin kans ottaa yhden gluteenittoman keksin.
 
pullamurmeli
No eikös siinä tapauksessa onnistu, jos käytät gluteenittomia tuotteita, ja tarkistat kaupassa asioidessa selosteista, ettei tuote sisällä vehnää eikä spelttiä. Nykyäänhän esim. gluteenittomia tuotteita on jo tosi laajasti ja ruokaa pystyy laittaan ja leipomaan hyvin, ja maukasta, vaikka käyttäisikin gluteenittomia. Kaura myös sopii monille keliaakikoille, eli varmaankin voit käyttää esim. kaura- maissi- yms. valmisteita, joissa ei ole vehnää.
 

Okei, eli täytyy vaan tarkkana olla että mitä ne leivätkin sisältää =) Luulen että samoilla linjoilla mennään, et joskus on saatava jotain luvatonta :LOL: Tuossa vaan tuota leipomista sumplin kun joulukin tulee että mitenkähän onnistuu..
 
....
Vehnätön ruokavalio tuli esikoisen parin ensimmäisen vuoden aikana tutksi allergian takia, nyt onneksi on eroon päästy. Se on aika hankala, nimittäin sitä vehnää tungetaan miltei kaikkiin valmisleipiinkin. Ruisleivätkin miltei kaikki sisältävät vehnää. Itse leivot niin helpottaa. Tuoteselostukset vaan tarkasti läpi. Gluteenittomat tuotteet käyttöön, ovat vehnättömiä.
 
vieras
Mun lapsella oli vehnäallergia ja välttää piti selkeän vehnän lisäksi mm vehnätärkkelystä, jota löytyi vaikka mistä tuoteselosteista mm lihaliemikuutioista ja jäätelelöstä. Että jos on kovin tarkkaa, niin lue tarkkaan kaikki tuoteselosteet
 
joo se leipä pitää olla sellasta missä lukee että on ihan 100% vehnää. näissä ruispuikuloissa ym on vehnää.
näkkileipä ja hapankorppu on yleensä vaan ruista.
mutta tosiaan sitä vehnää tungetaan vähän jokaväliin :/ ehkä se on halpa "täyteaine"... sitä on mm joissakin lihaliemikuutioissa,karkeissa jne. eli tarkkana saa olla jos meinaa täysin ilman olla. meillä on yksi lapsista allerginen vehnälle ja tuttuja nämä ruokajutut...

leipominen on ihan helppoa gluteenittomista jauhoista, ja lopputuloskin on yleensä parempi :p
 

Yhteistyössä