Kumpi ekologisempaa, ostaa kunnollista uutta mikä kestää vai käytettyä?

  • Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vvieras"
Itse kannatan että ostetaan kunnon uutta, minkä voi kierrättää. PIdän uudesta ja kestävästä. Harmittaa, kun minut leimataan usein (keskusteluissa) suuria hiilijälkiä tekeväksi.
 
"tessa"
Käytetybn ostaminen on ekologisempaa, kyllähän sen itsekin tajuat. Jos itse teet mielestäsi ekologisia ratkaisuja ja olet niihin muutenkin tyytyväinen ei kannata juuttua lillukanvarsiin.
 
"vieras"
On sinä sekin puoli, että jos itse ostaa käytettyä, vaikka oli varaa ostaa kunnon uutta, niin se köyhempi joutuu ostamaan huonompaa uutta. Mielummin annan tälle toiselle mahdollisuusden ostaa sen käytetyn ja itse kierrätän parempilaatuisia vaatteita.
 
"Kuusipuu"
Itse ostettiin ensimmäiselle lapselle kaikki kunnollista ja uutta, siis vaunut, sängyt sun muut turvakaukalot, ja ovat kestäneet kaikki 4 lasta, nyt laitettiin kiertoon. Kaveripariskunta ostaa aina uutta käytettyä joka lapsen kohdalla, kun vanhat käytettynä ostetut ei kestä. Onhan se varmasti ekologisempaa ostaa käytettyä, mutta jos kukaan ei ostaisi mitään uutta, ei olisi muilla mahdollisuutta ostaa käytettyäkään... Ja mä en jaksa vääntää niissä kaupoissa aina etsimässä samoja kamoja uudelleen ja uudelleen... Tietenkään tämä ei aina mene näinkään, joskus uusikin tavara voi olla mätä ja joskus käytettynä ostettu kestää sata vuotta, joten mene ja tiedä...:)
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";22701626]On sinä sekin puoli, että jos itse ostaa käytettyä, vaikka oli varaa ostaa kunnon uutta, niin se köyhempi joutuu ostamaan huonompaa uutta. Mielummin annan tälle toiselle mahdollisuusden ostaa sen käytetyn ja itse kierrätän parempilaatuisia vaatteita.[/QUOTE]

Hieman selittelyn makua...
 
"höh"
[QUOTE="vieras";22701626] jos itse ostaa käytettyä, vaikka oli varaa ostaa kunnon uutta, niin se köyhempi joutuu ostamaan huonompaa uutta. Mielummin annan tälle toiselle mahdollisuusden ostaa sen käytetyn ja itse kierrätän parempilaatuisia vaatteita.[/QUOTE]

Aika mainio havainto, itselle ei olisi tullut mieleen:D
 
"mona"
No tietty ostaa käytettyä tietty!!!Todennäkösesti kaikki nää sun "kunnollista uutta" tavarat sä voisit ostaa myös käytettynä ja siis kestää yhtä hyvin. Joku toinen on vain käyttänyt niitä eka. Tsiisus!!
 
"mona"
[QUOTE="vieras";22701626]On sinä sekin puoli, että jos itse ostaa käytettyä, vaikka oli varaa ostaa kunnon uutta, niin se köyhempi joutuu ostamaan huonompaa uutta. Mielummin annan tälle toiselle mahdollisuusden ostaa sen käytetyn ja itse kierrätän parempilaatuisia vaatteita.[/QUOTE]

No mutta mitäs jos kukaan ei osta sitä ja se päätyy kaatopaikalle!?
 
"höh"
...siis olen ihan oikeasti tuota mieltä, että tuo on ihan hyvä näkökohta.

Ekologisessa maailmassa ei olisi ollenkaan krääsää eli halpistuotteita myynnissä ja köyhät joutuisivat hankkimaan tarvikkeensa käytettynä. Vaikka me ei olla rikkaita, niin koitetaan ostaa hyvälaatuisia tuotteita ja harkiten. Vauvanvaatteissa olen todennut, että kalliimmat vaatteet nukkaantuvat siinä missä halvemmatkin, joten vauvanvaatteita haen myös halpiskaupoista. Jos olisin oikein rikas, etsisin hyvän ompelijan ja teettäisin vaatteeni. Niinhän ennen tehtiin, että vaatteet ommeltiin itse tai ompelutettiin muualla ja ihmisillä oli muutamia sopivia ja hyvin istuvia vaatteita nykyisten vaateryökkiöiden sijasta. Olen lyhyt ja kun ostan kaupasta housut, joudun lyhentämään ne. Paidoista ja takeista joudun yleensä lyhentämään hihat, joskus myös helman, että näyttää sopusuhtaiselta. Ei ole paljon järkeä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22701626]On sinä sekin puoli, että jos itse ostaa käytettyä, vaikka oli varaa ostaa kunnon uutta, niin se köyhempi joutuu ostamaan huonompaa uutta. Mielummin annan tälle toiselle mahdollisuusden ostaa sen käytetyn ja itse kierrätän parempilaatuisia vaatteita.[/QUOTE]

Olen ollut tilanteessa, jossa olin ostanut hyvän, käytetyn ja kaverini (työtön) sanoi, että toivottavasti tekee yhtä hyvän löydön. Jotenkin tuntui ikävältä, kun olin "vienyt" se tarvitsevilta ja annoin tän sitten kaverille. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.
 
"vieras"
Eihän se ihan niin yksiselitteistä ole, vaan riippuu muistakin kulutustavoista. Me ostimme yhden yhdistelmävaunut, uudet, kalliit ja laadukkaat joita on käytetty kohta kolme vuotta erittäin paljon. Kaveri osti vastaavan tyyliset yhdistelmät käytettyinä ja lisäksi matkarattaat käytettyinä joihin saa kaukalon kiinni. Vaunuja on käytetty lähes pelkästään ulkonanukuttamiseen ja muualla on käyty matkarattaiden kanssa. Kun lapsi oli vuoden vaunut siirtyi varastoon ja matkarattaiden kaveriksi hankittiin toiset matkarattaat uutena, kun eräs lentoyhtiö ei huolinut kuin tiettyä mallia. Nyt meille molemmille on tulossa toinen lapsi. Me jatketaan noilla samoilla yhdistelmillä, ostetaan ehkä seisomalauta jos tuntuu että vielä tarvitaan. Kaveri meinaa myydä nuo kahdet aiemmat matkarattaat ja ostaa kolmannet. Enpä tiedä kummalla on tullut ekologisemmaksi tai halvemmaksikaan.

Me ostamme vaatteet suurimmaksi osaksi uutena, ostan mieluummin vähemmän ja laadukkaampaa. Serkku saa siskoltaan, jolla kaksi samaa sukupuolta olevaa lasta kuin serkulla itsellään, lastenvaatteita ja lisäksi ostaa jonkin verran itse kirppareilta ja uutena kaupoista. Vaatteita on niin paljon, ettei kaikkia kuulemma ehdi edes pitää ja vaatteiden mentyä pieneksi heittää roskiin, kun ovat jo olleet kolmella ja niin kuluneita.

Kaveri ostaa ainokaiselleen enimmäkseen käytettyjä uuden veroisia vaatteita. Kun vaatteet menee pieneksi säilöö ne varastoon kun ei jaksa laittaa kirpparille (kirpparille kyllä oikeastikin tosi pitkä matka) ja odottaa josko jollain muulla olisi niille käyttöä ja nyt isoimpia kokoja on alkanut heittää suoraan roskiin, kun heille ei toista koskaan tule. Toinen kaveri ostaa kaiken aina uutena ja kalliilla, mutta samat vaatteet kiertää kaikilla neljällä muksullaan.

Siis ihan vain muutama esimerkki, ettei se käytetty välttämättä ole aina ekologisin, jos ei sitä käytä myös ekologisesti.
 
Vauvan vaatteiden kierto menee noin 5 cm kohdalla.
Ymmärrän uuden ja laadun ostamisen leikki-ikäisen kohdalla, kun sama talvihaalari menee 2 talvea ja kenties seuraava käyttäjä on jo tiedossa. Mutta jos puhutaan esim. sisustuksesta, voin räikeästi väittää, että vanhat puusta valmistetut kalusteet ovat kestäneet jo vähintään 50v, ja kestävät vielä moninkertaisesti saman ajan.
 
"Vieras"
Siis hiilijalanjälkihän on kaikilla, jos ei naapuri yritä ekologista ajatusmallia niin se ei tarkoita etten mä yrittäisi.Hieno asia olisi jos kaikki siihen osallistuisi mutta kaikkia ei vaan kiinnosta.
 
kb
Miten te jaksatte näistä aina höpistä.. kun ei kukaan oiekasti tapojansa muuta vaikka muut sanois mitä. Ja tuommone pikkuseikka nyt ei oikeasti heilauta asiaa puoleen tai toiseen.
 
"vieras"
Musta homma riippuu vähän siitä, mitä ostaa.

Esim. astioissa suosin kotimaista laatua - uutena tai käytettynä, koska niitä ei vain heitä pois vaan arvo kenties lisääntyy ja ne saa aina "hyvään kotiin", jos ei tarvitse. "Tiimarin mukit" helposti heittää roskiin eikä niitä kukaan huoli edes ilmaiseksi myöhemmin.

Vauvanvaatteissa taas homma on toinen: niitä käytetään tyyliin kerran, joten mikä järkeä ostaa merkkivaatteita?

Esikoiselle taaperona talvihaalarit on ehkä ainoa, jossa on kannattanut satsata laatuun. Ovat nyt kolmannella ja varmasti joku huolii Reimat vielä vitosella kirpparilla ensi syksynä.
 

Yhteistyössä