Kun 5-vuotis neuvolaan mennään yksin...

  • Viestiketjun aloittaja veiras
  • Ensimmäinen viesti
veiras
niin jääkö lapsi suoraan sinne hoitajan kanssa yksin, vai mennäänkö ensin yhdessä?

Voi olla vaikeaa meidän ujopiimällä muutenkin, saati sitten jos joutuu suoraan sinne kävelemään ja jäämään yksin.. mitä jos ei onnaa?
 
no
riippuu lapsesta...

Minä aina ensin kerron lapselle, että nyt olis niin, että tässä on äidille/isälle tällainen nippu omia tylsiä tehtäviä täytettäväksi. Ja kysyn sitten lasta mukaani siksi aikaa puuhailemaan mukavampia hommia sinne terkan huoneeseen. 99.9% lapsista tulee mielellään ihan yksikseen ja jättää vanhemman niihin "tylsiin" hommiin.

Usein tuntuu, että on vanhemmille huomattavasti kovempi paikka päästää lapsi itsekseen kuin mitä se lapsille todellisuudessa on...
 
5v liian pieni menemään yksiään
Alkuperäinen kirjoittaja veiras:
niin jääkö lapsi suoraan sinne hoitajan kanssa yksin, vai mennäänkö ensin yhdessä?

Voi olla vaikeaa meidän ujopiimällä muutenkin, saati sitten jos joutuu suoraan sinne kävelemään ja jäämään yksin.. mitä jos ei onnaa?
Ei lasta trvitse laittaa sinne yksin jos ei halua, lapsi tai vanhempi. Meillä neuvolassa katsottiin vähän karsastaen kun en halunnut lapen menevän yksin, mutta ei siinä sit sen kummempaa ollut.

Tätä samaa ne yritti kun kävi hammaslääkärissä tarkasuksessa. Tyttö huus ku syötävä ja silti olisi pitänyt aan mennä yksin. On kuulemma niiniso tyttö ettei tarvitsisi edes saattajaa vaan olisi voinut tulla autolta yksinkin. Sanainen arkkuni avautui siinä vaiheessa ja ei ollut hoitaja enään sitä mieltä että olisi tytön pitänyt mennä yksinään huoneeseen. Tyttö lopetti huuutonsa ja istui ihan nätisti paikallaa tarkastuksen ajan kun olin mukana huoneessa.
 
Meillä se täti kysyi odotushuoneessa lapselta, että tuletko mun kanssa tänne toiseen huoneeseen, niin äiti saa sillä aikaa täyttää rauhassa näitä papereita?
Lapsi suostui ja meni. Jos ei olisi suostunut, ei olisi pakotettu, vaan mä olisin mennyt mukaan.
Ja hetken päästä lapsi tuli itse sanomaan, että nyt on äiti sun vuoro tulla tänne.
 
pppppppppp
yleensä ensin jutellan yhdessä ja sit terkkari antaa äidille omat kaavakkeet täytettäviksi ja äiti menee odotustilaan niitä tekeen. Ovi terkkarin huoneeseen jätetään usein auki (ellei odotustila ole täynnä ja meluinen. Ja pakkohan lapsen ei ole yksin jäädä, mutta tosiaan yleensä se yksin jääminen on vaikeampaa vanhemmalle ;) Tällähän testataan osittain myös lapsen kypsyyttä...
 
vieras
meillä oltiin ens yhessä ja sit laps yksin ja sit kun lapsi ei suostunu tämän neuvolatätin kanssa kahdestaan tekemään yhtään mitään niin mentiin myöhemmin uudelleen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pppppppppp:
yleensä ensin jutellan yhdessä ja sit terkkari antaa äidille omat kaavakkeet täytettäviksi ja äiti menee odotustilaan niitä tekeen. Ovi terkkarin huoneeseen jätetään usein auki (ellei odotustila ole täynnä ja meluinen. Ja pakkohan lapsen ei ole yksin jäädä, mutta tosiaan yleensä se yksin jääminen on vaikeampaa vanhemmalle ;) Tällähän testataan osittain myös lapsen kypsyyttä...
Ok. Voi olla että jännään turhaan. Lapsi on vaan hitaasti lämpeävä ja alkuun hieman ujosteleva. Terkka on tosiaan kyllä mukava.

Luulisi lapsen oleva ns. kypsä siltä osin, kun kuitenkin joka arkipäivä jää hoitoon ihan hyvin.
 
vieras
Meillä tyttö ei suostunut mitään tekemään 5v neuvolassa. Ensin menin itse mukaan, mut tyttö vaan itki ja roikkui mussa. Oli kaiken lisäksi terkkari vaihtunut. Toisen kerran yritettiiin, muttei siitäkään tullut mitään. Kolmannella kerralla (parin kolmen kk:n jälkeen) luvattiin palkinto, jos on reipas ja isä vei tytön, niin kaikki sujui hyvin :)
 
minä
Meillä terkkari käski samantein tytön yksinään huoneeseen, ilman että olisi edes tervehtinyt tyttöä kunnolla. Sitten kun lapsi ei halunnut mennä yksinään, vänkäsi aikansa ja totesi että ei tästä mitään tule. Vaihtoehdoksi ei edes annettu yhdessä huoneeseen menoa tms. En yhtään ihmettele, että lapsella nousi karvat pystyyn tuollaisen käytöksen jälkeen, niin nousi minullakin.
 

Yhteistyössä