Kun lapsi ei syö...

Meidän 2 vuotias on ollut koko ikänsä huono syömään.Siis aivan niinku oikeasti huono syömään.Päivässä menee ehken taistelun jälkeen yksi viili/jogurttipurkki ja noin puolikkaan purkin verran valmisruokaa/kotiruokaa.lisäksi ehkä nakertaa pienen määrän leipää.Maitoa ja mehuja juo kyllä...
Stressi iskee kun mikään ei uppoa ja lapsi huutaa heti ettei halua syödä kun edes ehdottaa syömistä tai näkee et ruoka-aika lähestyy.Hoidossakaan ei syö ja syyskuussa mennäänkin lastenlääkärille pienen koon vuoksi...Onko muilla samanlaista?
Tuntuu et monet vähättelee ongelmaamme ja eivät usko kuinka VÄHÄN lapsemme syö.Vieraat tosin alkavat uskoa kun meillä ollessaan näkevät mitä se todellisuudessa on... :(
 
meillä kuopus söi todella vähän ja kasvoi hitaasti koko ensimmäisen vuotensa ajan. Tämän jälkeen hänellä todettiin ruoka-aineallergia ja sopivan ruokavalion löydyttyä ruoka alkoi maistua ja poika kasvaa.
 
Milla magia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2006 klo 14:24 henna kirjoitti:
meillä kuopus söi todella vähän ja kasvoi hitaasti koko ensimmäisen vuotensa ajan. Tämän jälkeen hänellä todettiin ruoka-aineallergia ja sopivan ruokavalion löydyttyä ruoka alkoi maistua ja poika kasvaa.
Näin kävi myös meidän tytöllä...

ja ekaksi varmaan laittaavat tedät ruokaremonttiin, niinkuin meidätkin. Loppui maidon juonti ylenmääräisesti. Sillä tyttö nimittäin täytti itseään enemmän kuin ruoalla..
 
Mä olen vähän väärällä osastolla, mutta vastaan silti
Tyttö on nyt melkein seitsemän ja ensimmäiset 4 vuotta söi tosi huonosti ja valikoivasti, lautaselle laitoin aina kaikki erikseen että söi edes jotain. 4-5v söi jo vähän paremmin ehkä jopa yhden kokonaisen aterian päivässä - sitten kun viis v uli täyteen alkoi maistumaan ja nyt syö aivan kaikkea ja reipaasti, monipuolisesti ja ihan kunnon annoksia.

Odottelen innolla 4.v poikani seuraavaa syntymäpäivää, joskos sekin ihme vielä nähtäisiin että poika syö muutakin kuin näkkileipää ja makaroonia.

Meillä kyllä molemmat on kasvanut ihan hyvin "omilla" käyrillään, et kait ne sitten jostain on sitä ravintoa saanu
 
meillä on tytön kanssa sama ongelma.
hän on nyt 1v1kk ja on todella huono syömään. neuvolassa sanoivat että jotkut lapset vaan syö vähemmän.
reilu viikko sitten lopetti melkein kokonaan syömisen vain baanaani maistui ja jos antoi jotain omalta lautaselta.
syy löytyi lauantaina, oli molemmissa korvissa tulehdus.
nyt on jo parempi mutta ei millään syö ei edes lusikallista.
täytyy varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan ettei kuihdu kokonaan.
 
Hopsuli
Vajaa 2-vuotias poikani on myös ns. huono syömään. En kyllä pahemmin stressaa asialla, koska olin itse samanlainen lapsena. Joskus ei mene päivässä kuin puolikas hapankorppu ja teelusikallinen ruokaa.
Yhden hyvän neuvon sain jostain: lisää lapsen ruokaan hiukan rypsiöljyä. En tietenkään voi vannoa, että lapseni olisi rypsiöljyn ansiosta päässyt neuvolan miinuskäyriltä normaalikäyrille, kun näin kävi.
Edelleen poika on huono syömään, mutta minua on ainakin helpottanut kun kasvusta ei aina huomautella neuvolassa.
 
meillä 1 v 8 kk ja syöminen on yhtä tuskaa myös. Olen todella stressaantunut kun ihan totta mikään ei maistu paitsi maito ja banaani. Aivan käsittämätöntä kun hän on lisäksi todella vilkas tapaus ja koko ajan liikkeessä. Mulle tulee supernälkä kun juoksen perässä mutta poika ei tunne nälkää. meidän perheen isot lapset on olleet pienestä asti täysin kaikkiruokaisia ja nyt olenkin ihan sormi suussa tän tapauksen kanssa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 17:00 Hopsuli kirjoitti:
Vajaa 2-vuotias poikani on myös ns. huono syömään. En kyllä pahemmin stressaa asialla, koska olin itse samanlainen lapsena. Joskus ei mene päivässä kuin puolikas hapankorppu ja teelusikallinen ruokaa.
Yhden hyvän neuvon sain jostain: lisää lapsen ruokaan hiukan rypsiöljyä. En tietenkään voi vannoa, että lapseni olisi rypsiöljyn ansiosta päässyt neuvolan miinuskäyriltä normaalikäyrille, kun näin kävi.
Edelleen poika on huono syömään, mutta minua on ainakin helpottanut kun kasvusta ei aina huomautella neuvolassa.
Meidän tyttö on myös aina hampaiden puhjetessa huono syömänen jopa viikon-puolentoista ajan. Sain myös viimeksi neuvolassa ohjeeksi lisätä rypsiöljyä ruokiin yhteensä 1 rkl / päivä. Ruokalusikallisesta saa energiaa saman verran kuin isosta kaupan lihasosepurkista :eek: Toivottavasti seuraavassa neuvolassa ei meillekään enää huomauteltaisi painosta.

Tsemppiä kaikille ruoan kanssa taisteleville äideille! :wave:
 
jazu
meillä on aina syönyt hyvin, tuli vaan mieleen että kun sisko antaa lapsilleen kokoajan jotain pientä, niin nälkä lähtee, eikä syö kunnolla pääruokia. kannattaa olla tarkka ruoan suhteen, tiukat ajat, kyllä sit syö kun tosiaan nälkä tulee:)
 
meillä neiti kanss huonosyöjä ikää 1v5kk. aina on saanu taistella ruuana kanssa. nyt on sitten tullut sellaisia tuuripäiviä jolloin tuntuu ett kaikki uppoo ja koko ajan ja sitten taas tulee monta päivää ettei mikään mene alas. pienikokoinen muutenkin on,1½kk sitten 76cm ja 9600g.

yritän olla stressaamatta ruoka asioissa, iloinen ja reipas on kumminkin joten kai saa sen minkä tarvii =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 00:13 jazu kirjoitti:
meillä on aina syönyt hyvin, tuli vaan mieleen että kun sisko antaa lapsilleen kokoajan jotain pientä, niin nälkä lähtee, eikä syö kunnolla pääruokia. kannattaa olla tarkka ruoan suhteen, tiukat ajat, kyllä sit syö kun tosiaan nälkä tulee:)
Meillä ei ole kyllä annettu mitään "pientä" jatkuvasti vaan ainoastaan ruoka-aikoina eikä silti pienempänä syönyt hyvin, yritin joskus jopa pidentää ruokailuvälejä jos sitten olisi nälkä mutta ei toiminut. Nyt poika tasan vuoden ja voi sanoa, että nyt on noin kuukauden verran syönyt ihan "normaalisti" =)
 
Meillä on 1v8kk ikäinen poika joka on AINA syönyt tosi huonosti, ja kasvaa reilusti miinuksilla. Käytössä on rasvalisät että saataisiin siitä pienestä määrästä tehtyä energiapommi :)

Muttamutta... POIS ne mehut ja ylimääräiset maidot, ainoastaan ruuan kanssa maitoa ja janoon vettä. Sokerilitkut antavat energiaa, niin sitten ei "tarvitse" hakea sitä energiaa ruuasta, kun sitä tulee jo mehusta.
 
Hei
Yhtyisin edelliseen. Pois ylenmääräinen neste. Vie tilaa vatsasta. Ja kokeile olla antamtta sitä banaaniakaan tai näkkileipää ja istuta vaan kunnon ruoan eteen. Kukaan lapsi ei kuole Suomessa nälkään! lapset vainturhan usein ovat taitavia manipuloimaan vanhempiaan, jotka eivät uskalla tehdä omia päätöksiä. Siskoni lapset ovat kaikki samanlaisia. Syövät vain jugurttia ja täyttävät vatsansa sillä: sokerista ja vie tilan muulta ruoalta. Kun ruoka-aika on, ei varmasti ole nälkä. Oma poikani on myös yrittänyt. Kun nosta ruokapöytään, alkaa hutaa: en syö, ei maistu, banaania, jugurttia haluaa jne jne. Todella osaa pyytää varmasti! Olen pitänyt päni. En maanittele, en tee numeroa. Sanon vain, että sitten voit nousta pöydästä, ei ole pakko syödä. Useimmiten alkaa syödä, koska nälkä on. Jos taas ei syö, nousee pois niin varmasti kolmen tunnin päästä, kun seuraava ruoka-aika on, on kiljuva nälkä. Vanhemmat, älkää antako lasten pompotella! Laittakaa vakka ylös ne ruoat mitä lapsille annatte. Huomaate, miten paljon niistä ylimääräisistä banaaneista, mehuista ja maidoista tulee.Ei varmasti ole niiden jälkeen nälkä! Itse ainakin annan pojan mankumisesta huolimatta ruokailun väliajoilla vain vettä, vaikka huutaisi maitoa kuinka. Lujuutta!Ja tsemppiä kestääkseen huudon tarvtaan...Toisaalta jos yhtän lohduttaa, kun lapsi huomaa, kuka talossa määrää, loppuu yletön mankuminenkin. Mitä enempi saa periksi sen enempi saa myös pontta huutaa.
 
vierastan tätä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 12:22 Hei kirjoitti:
Yhtyisin edelliseen. Pois ylenmääräinen neste. Vie tilaa vatsasta. Ja kokeile olla antamtta sitä banaaniakaan tai näkkileipää ja istuta vaan kunnon ruoan eteen. Kukaan lapsi ei kuole Suomessa nälkään! lapset vainturhan usein ovat taitavia manipuloimaan vanhempiaan, jotka eivät uskalla tehdä omia päätöksiä. Siskoni lapset ovat kaikki samanlaisia. Syövät vain jugurttia ja täyttävät vatsansa sillä: sokerista ja vie tilan muulta ruoalta. Kun ruoka-aika on, ei varmasti ole nälkä. Oma poikani on myös yrittänyt. Kun nosta ruokapöytään, alkaa hutaa: en syö, ei maistu, banaania, jugurttia haluaa jne jne. Todella osaa pyytää varmasti! Olen pitänyt päni. En maanittele, en tee numeroa. Sanon vain, että sitten voit nousta pöydästä, ei ole pakko syödä. Useimmiten alkaa syödä, koska nälkä on. Jos taas ei syö, nousee pois niin varmasti kolmen tunnin päästä, kun seuraava ruoka-aika on, on kiljuva nälkä. Vanhemmat, älkää antako lasten pompotella! Laittakaa vakka ylös ne ruoat mitä lapsille annatte. Huomaate, miten paljon niistä ylimääräisistä banaaneista, mehuista ja maidoista tulee.Ei varmasti ole niiden jälkeen nälkä! Itse ainakin annan pojan mankumisesta huolimatta ruokailun väliajoilla vain vettä, vaikka huutaisi maitoa kuinka. Lujuutta!Ja tsemppiä kestääkseen huudon tarvtaan...Toisaalta jos yhtän lohduttaa, kun lapsi huomaa, kuka talossa määrää, loppuu yletön mankuminenkin. Mitä enempi saa periksi sen enempi saa myös pontta huutaa.
Olet aika kamalan kuuloinen diktaattori... huhhuh :headwall:
 
Kiltti äiti
Meillä kans löytyy tosi nirso lapsi ja hyvin ennakkoluuloinen ruuan suhteen. Puuro ei kelpaa, ei makaroniruaat, ei leipä jne. Ainoa ruoka mitä syö on keitto (jauhelihakeitto, lihakeitto, lihapullakeitto jne.). Olenkin sitten syöttänyt näitä keittoja vuoron perään. Aina kun kokeilen jotain muuta, tulee napakka kiitos pöydässä. Itse olen ollut huono syömään ja äidin mukaan kasvanutkin mannapuurolla :), joten ei omena ole kauas puusta puonnut.

Minulla ainakin on huoli pojan syömisestä niin, että kyllä me olemme sortuneet tuputtamaan välillä ruokaa/jogurtti/banaania ihan periaattella kunhan jotain edes syö. Itse en voi pakottaa lasta syömään (eikä tämä kyllä meidän pojalle onnistukkaan) enkä antaa lapsen kerätä vain nälkäänsä antamatta välipalaa.
 
heipä hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 12:22 Hei kirjoitti:
Yhtyisin edelliseen. Pois ylenmääräinen neste. Vie tilaa vatsasta. Ja kokeile olla antamtta sitä banaaniakaan tai näkkileipää ja istuta vaan kunnon ruoan eteen. Kukaan lapsi ei kuole Suomessa nälkään! lapset vainturhan usein ovat taitavia manipuloimaan vanhempiaan, jotka eivät uskalla tehdä omia päätöksiä. Siskoni lapset ovat kaikki samanlaisia. Syövät vain jugurttia ja täyttävät vatsansa sillä: sokerista ja vie tilan muulta ruoalta. Kun ruoka-aika on, ei varmasti ole nälkä. Oma poikani on myös yrittänyt. Kun nosta ruokapöytään, alkaa hutaa: en syö, ei maistu, banaania, jugurttia haluaa jne jne. Todella osaa pyytää varmasti! Olen pitänyt päni. En maanittele, en tee numeroa. Sanon vain, että sitten voit nousta pöydästä, ei ole pakko syödä. Useimmiten alkaa syödä, koska nälkä on. Jos taas ei syö, nousee pois niin varmasti kolmen tunnin päästä, kun seuraava ruoka-aika on, on kiljuva nälkä. Vanhemmat, älkää antako lasten pompotella! Laittakaa vakka ylös ne ruoat mitä lapsille annatte. Huomaate, miten paljon niistä ylimääräisistä banaaneista, mehuista ja maidoista tulee.Ei varmasti ole niiden jälkeen nälkä! Itse ainakin annan pojan mankumisesta huolimatta ruokailun väliajoilla vain vettä, vaikka huutaisi maitoa kuinka. Lujuutta!Ja tsemppiä kestääkseen huudon tarvtaan...Toisaalta jos yhtän lohduttaa, kun lapsi huomaa, kuka talossa määrää, loppuu yletön mankuminenkin. Mitä enempi saa periksi sen enempi saa myös pontta huutaa.
Aika jyrkänoloisesti kirjoitettu, mutta tavallaan olen samaa mieltä...
 
anu
Saas nähdä..meillä on 1,5 vuotis neuvola viikon päästä.. Yleensä syöminen on taistelua, että tekisi antaa periksi.. Toisinaan kyllä syö aika reippaasti, mutta paino on silti aika alhainen...tuskin vieläkään painaa kymmentä kiloa, mutta pituutta on selvästi tullut.

Tyttöä ei edes kiinnosta itse syöminen vaikka aikaa olen antanut, samalla kun itse syön annan tytön harjoitella, mutta haluaa vaan tilsiä lusikkaa ruuassa.. Pyrin olemaan tiukka ruoka-ajoissa, mutta apua, jos käymme kylässä esim. mummulassa, kahvilla sukulaisten huoltsikalla..hirveää karkin tms. tuputtamista.

Anopin mielipide: kun tyttö kerran syö niin vähän, pitäs olla koko ajan tarjoamassa jotain ruokaa..että näin..
 
kypy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 18:30 vierastan tätä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 12:22 Hei kirjoitti:
Yhtyisin edelliseen. Pois ylenmääräinen neste. Vie tilaa vatsasta. Ja kokeile olla antamtta sitä banaaniakaan tai näkkileipää ja istuta vaan kunnon ruoan eteen. Kukaan lapsi ei kuole Suomessa nälkään! lapset vainturhan usein ovat taitavia manipuloimaan vanhempiaan, jotka eivät uskalla tehdä omia päätöksiä. Siskoni lapset ovat kaikki samanlaisia. Syövät vain jugurttia ja täyttävät vatsansa sillä: sokerista ja vie tilan muulta ruoalta. Kun ruoka-aika on, ei varmasti ole nälkä. Oma poikani on myös yrittänyt. Kun nosta ruokapöytään, alkaa hutaa: en syö, ei maistu, banaania, jugurttia haluaa jne jne. Todella osaa pyytää varmasti! Olen pitänyt päni. En maanittele, en tee numeroa. Sanon vain, että sitten voit nousta pöydästä, ei ole pakko syödä. Useimmiten alkaa syödä, koska nälkä on. Jos taas ei syö, nousee pois niin varmasti kolmen tunnin päästä, kun seuraava ruoka-aika on, on kiljuva nälkä. Vanhemmat, älkää antako lasten pompotella! Laittakaa vakka ylös ne ruoat mitä lapsille annatte. Huomaate, miten paljon niistä ylimääräisistä banaaneista, mehuista ja maidoista tulee.Ei varmasti ole niiden jälkeen nälkä! Itse ainakin annan pojan mankumisesta huolimatta ruokailun väliajoilla vain vettä, vaikka huutaisi maitoa kuinka. Lujuutta!Ja tsemppiä kestääkseen huudon tarvtaan...Toisaalta jos yhtän lohduttaa, kun lapsi huomaa, kuka talossa määrää, loppuu yletön mankuminenkin. Mitä enempi saa periksi sen enempi saa myös pontta huutaa.
Olet aika kamalan kuuloinen diktaattori... huhhuh :headwall:
Eikä ole, kun on kerrankin joku oikeassa!! Aikuiset määrää, ei lapset. Lapselle on vanhempana pakko tehdä välillä paha mieli, kypykypy. Meillä ei ole lapset määränneet vaan syönbeet kiltisti.
 

Yhteistyössä