Kun minä olin lapsi oli normaalia, että:

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
-
- vanhemmat menivät päiväsaikaan terassille ja ottivat lapset sinne mukaan
- lapset olivat kaikissa juhlissa mukana, vaikka siellä nautittiin reilumminkin alkoholia
- lapset olivat keskenään pihalla pari vuotiaasta alkaen
- yläasteelle päässyt hoisi nuorempia sisaruksiaan yönkin yli
- vanhemmat polttivat tupakkaan autossa ja sisälläkin lasten lähettyvillä
- tukkapölyt, luunapit ja läpsäisyt olivat käytössä

Nykyään noista kaikista seuraisi lastensuojeluilmoitus. Ihme, että sukupolveni on säilynyt hengissä ja kasvanut suht normaaleiksi.
 
hjkkk
ai jaaa...mä olen syntynyt -74, eikä tuosta ap:n listalta mikään kyllä ainakaan meidän perheessä tai tuttavapiirissä pitänyt paikkaansa...

ja turvavöitä piti kyllä käyttää, mutta turvaistuimia ei oltu keksityttäkään.
 
mama the strange
No jaa. Meillä oli kyllä jo 80-luvun alussa turvaistuimet. Vanhemmat eivät koskaan polttaneet sisällä (eikä äiti muutenkaan), terassilla oltiin vanhempien kanssa vaan jäätelöllä eikä koskaan jouduttu hoitamaan pikkusisaruksia kauppareissuja pidempää aikaa (ja mulla on nuorimpaan siskoon ikäeroa sentään 12 vuotta).
Ikinä ei meillä myöskään käytetty väkivaltaa.

Mutta sen sijaan me kyllä juostiin ympäri pihoja isoina lapsilaumoina, pienimmät olivat 2-3-vuotiaita, me kiipeiltiin puihin ja kallioilla, tutkittiin ympäristöä keskenämme. Nykyajan yliholhoavaista otetta lapsiin en ymmärrä.
 
Mut pistettiin välillä bussiin yksin 5-vuotiaanakin kun menin Soukkaan serkulle kylään. Ja kouluun kuljin aina bussilla. Naureskeltiin kun nykyään jotkut veljenpoikien yli kymmenenvuotiaatkaan ei saa sählyharkkoihin mennä yksin vaikka alue on mitä rauhallisin eikä matkanvarrella ole edes mitään lähiötä.
Samoin junalla matkusteltiin ja lentsikallakin. Konnari piti huolen että oikea lapsi jää oikealla asemalla. Nykyään olis varmaan ihan törkeetä edes kysyä.
 
Viimeksi muokattu:
"jeps"
[QUOTE="jaa";26135914]eipä niitä turvavöitö -80luvun alussa juuri ollut mistä käyttää, ainakaan vanhemmissa autoissa.[/QUOTE]

Näin oli.Eikä jossain 70 luvulla ollut edes turvavyöpakkoa jos oikein muistan.Siskon kanssa hypeltiin pikku Fiatin takapenkillä ilman vöitä.
 
No meillä äitillä oli joku pikkuinen Fiat 127 ja se piti käydä katsastamassa, niin oli kuulemma katsastusmies varmaan säälistä päästänyt läpi kun autosta äitin lisäksi tuli ulos 5 pientä lasta. kolme oli omaa ja 2 meidän serkkuja...Ei ollu takapenkillä turvavöitä saati turvaistuimia. Vuosi oli 1980. Olin 3 v ja nuorin, vanhin oli 7 v. :)
Miten me ollaan edes mahduttu siihen autoon?? :D Turvallista matkaa vaan kaikille!

Mutta olihan se suhtautuminen tupakointiin ihan erilaista kuin nykyään ja myös tuohon kaljotteluun. Meillä ainakin taloyhtiössä oli paljon talkoita ja niissä oli alkoholia ihan eritavalla tarjolla mitä nykyään pidetään suotavana... Nythän olet surkea vanhempi jos satut joskus näyttäytymään humalassa lapsillesi..

Olihan ajat erilaiset, saatiin siinä reilu 10 vanhoina käydä isommassa kaupungissa bussilla, ilman kännykkää tms. Ilmoitettiin vaan vanhemmille että millä bussilla mentiin ja millä tullaan takaisin. Joskus myöhästyttiin ja tultiinkin seuraavalla eikä vanhemmat ollut ehtinyt järjestää suuretsintää vaan rauhallisena olivat odotelleet ja ajatelleet että tytöt tulevat varmaan seuraavalla...
 
Eipä tuolla listalla ollut mitään mulle tuttua myöskään. No isommat sisarukset taisivat hoitaa meitä kun äiti oli esimerkiksi synnyttämässä, mutta isoäiti asui myös saman katon alla, ettei ihan yksin vastuussa olleet. Tukkapölly.. no äiti otti joskus tukasta, jos ei suostuttu pysymään nurkassa. Ei kyllä varsin tukistanut. Turvavöitä ei meilläkään samaan tapaan ollut.
 
"vieras"
Oli ihan normaalia pyöräillä 12 vuotiaana kavereiden kanssa 10 km päähän kaupungille tivoliin.Eikä kellään ollut pyöräilykypärää. Sekin oli ihan normaalia, että ala-aste iässä käytiin kavereiden kanssa joessa uimassa ilman aikuisen valvontaa. Pikku veljen kanssa kuljettiin uimaharjoituksiin linja-autolla kaksistaan, odotettiin siellä sitten iltaan asti kun isosiskoilla oli myöhempi harjoitus vuoro.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja haisulin äiti;26136099:
kun minä olin lapsi, lapset kunnioittivat vanhempia ihmisiä mukaan lukien opettajia. Ei nykyajan lapsilla oo enää minkäänlaista kunnioitusta
Kun minä olin lapsi ei sitä kunnioitusta kyllä silloinkaan ollut, mutta keinot puuttua häiriköintiin olivat hieman erilaiset. Opettaja mm. nosti erään pojan rinnuksista pariin otteeseen seinälle ja läväyttikin kerran.
 
"vieras"
ai jaaa...mä olen syntynyt -74, eikä tuosta ap:n listalta mikään kyllä ainakaan meidän perheessä tai tuttavapiirissä pitänyt paikkaansa...

ja turvavöitä piti kyllä käyttää, mutta turvaistuimia ei oltu keksityttäkään.
Olen syntynyt muutaman vuoden myöhemmin, mutta en minäkään juuri mitään tuttua noista löytänyt. Ainoa minkä muistan oli, että isäni poltti autossa, mutta lopetti sen minun ollessani teini-ikäinen. Kyllä ne oli silloin 70- ja 80- lukujen vaihteessakin erikseen aikuisten ryyppyjuhlat ilman lapsia, turvavöitä käytettiin ja tukkapöllyä en muista koskaan saaneeni. Ikinä en ole yönyli vahtinut sisaruksiani, vaikka ikäeroa on 8- vuotta. Toisaalta edelleen tänäpäivänä on perheitä joissa vanhemmat polttavat sisällä, lapset otetaan mukaan ryyppyjuhliin, turvaistuinta ei käytetä yli kolmivuotiaalla kun ei siitä enää voi saada sakkoja ja sitä ennenkin käytettiin vain koroketta, lapset jätetään yöksi yksin kotiin ynnä muuta mihin olen ihan todellisessa elämässä törmännyt. ihan samalla tavalla nyt kuin 30-40- vuotta sitten eri perheissä oli omia käytäntöjä ja omia sääntöjä. Välinpitämättömyys on vain kasvanut mielestäni. Ennen väärintoimimisiin puututtiin naapureiden toimesta, nykyään tehdään nimetön lastensuojeluilmoitus, kun ei uskalleta puuttua suoraan.
 
- vanhemmat menivät päiväsaikaan terassille ja ottivat lapset sinne mukaan
- lapset olivat kaikissa juhlissa mukana, vaikka siellä nautittiin reilumminkin alkoholia
- lapset olivat keskenään pihalla pari vuotiaasta alkaen
- yläasteelle päässyt hoisi nuorempia sisaruksiaan yönkin yli
- vanhemmat polttivat tupakkaan autossa ja sisälläkin lasten lähettyvillä
- tukkapölyt, luunapit ja läpsäisyt olivat käytössä

Nykyään noista kaikista seuraisi lastensuojeluilmoitus. Ihme, että sukupolveni on säilynyt hengissä ja kasvanut suht normaaleiksi.

Miksi yleistät omat lapsuuden kokemuksesi koskemaan koko sukupolvea? Itse en tunnista yhtäkään noista kohdista - tosin en tiedä minkä ikäinen olet l. mihin sukupolveen viittaat. En kyllä tunnista noita vanhempienikaan kohdalta. Juhlissa olen ollut kyllä mukana, ja on siellä jotkin aikuiset varmasti juoneet alkoholia, mutta minulla ei ole lapsen muistoja humalaisista aikuisista. Meillä oli aina selviä aikuisia lasten kanssa toimimassa.
 
"vieras"
Kun minä olin lapsi:
- vanhemmat eivät käyneet terasseilla ja vain ongelmaihmiset käyttivät alkoholia. Juhlissa sai toki ryypyt ottaa, mutta kunnolliset perheet olivat muutoin raittiita.
- juhlat olivat perhejuhlia ja vain joku lapseton setä saattoi ottaa kaksi konjakkiryyppyä liikaa ja lauleskella sitten kovaäänisesti
- lapset olivat pihalla ja isommat katsoivat pienempien perään/yläasteikäiset hoisivat nuorempiaan - maailma oli turvallisempi, paljon turvallisempi: autoja oli paljon vähemmän, rikoksia ja rikollisia oli vähemmän ja humalaisia oli vain ns. laitapuolen kulkijat, joita oli ehkä yksi tai kaksi mun kotikaupungissani, huumeita oli vain jossain maailmalla, ei siellä kotikaupungissa. En mä edes tiennyt huumeiden olomassaolosta kuin joskus liki aikuisena. Mutta en mä tiennyt edes, että niitä Suomessa olisi :)
- sisällä poltettiin vieraiden aikana tai siis vieraat saivat poltaa, ikkunat vaan auki ja tuuletus
- oli tukkapöllyjä jne. Mutta mun äitini oli ehdottomasti ruumiillista kuritusta vastaan. Niin oli hänen isänsäkin ollut. Lasta ei kuulemma pahoinpidellä. Ja vain raukka koskee pienempäänsä. Se oli mun pappani mielipide.

Mä olen kasvanut hyvässä perheessä. Mun lapsuuteni oli onnellinen ja minusta on kasvanut täyspäinen ihminen. Mä en muista yhtään asiaa, mistä nykyisinkään saisi mitään lastensuojeluilmoitusta tehtyä.

Maailma oli tuohon aikaan erilainen. Mun mielestäni turvallisempi ja onnellisempi. :)

Vieras vuosimallia 1964 :)
 
1982
Ite kävelin kouluun ekaluokkalaisesta asti 4km. Vilkkaasti liikennöity tie, jossa nopeus 60km/h piti ylittää ilman suojatietä ja sitten pari pienempää tietä. Nyt ihmettelen kun vanhemmat ajaa hirveää rumbaa arki aamuisin kun kuskaavat lapsiaan kouluun... Hyötyliikuntaa lapsille, kiitos!
 
vaikka se olis ollu sillon joskus normaalia, onneks ei ole enää. mä en lapsena nauttinu ollenkaan siitä että meillä oli kotona naapureita yms muita aikuisia vetämässä päätä täyteen ja riitelemässä tai muuten vaan sössöttämässä.
 
"tosikko"
[QUOTE="vieras";26136247]
Maailma oli tuohon aikaan erilainen. Mun mielestäni turvallisempi ja onnellisempi. :)
[/QUOTE]

Jos puhutaan maailmasta, eikä vain sinun kokemuksistasi, niin olen vahvasti eri mieltä. Varsinkin tuosta turvallisuudesta.
 
"ilona"
Tutulta kuulostaa, olihan tuo 80-luvulla aika yleistä ainakin maalla. Onneksi itse sain elää lapsuuteni perheessä jossa ei alkoholia käytetty mutta tulihan noita humalaisia nähtyä kylän juhannusjuhlissa ja reissuilla.
 
[QUOTE="ilona";26136361]Tutulta kuulostaa, olihan tuo 80-luvulla aika yleistä ainakin maalla. Onneksi itse sain elää lapsuuteni perheessä jossa ei alkoholia käytetty mutta tulihan noita humalaisia nähtyä kylän juhannusjuhlissa ja reissuilla.[/QUOTE]

Olen kasvanut lapsuuteni maalla 80-luvulla, ja olen kanssasi vahvasti eri mieltä.
 
kaiken ton lisäks ei ollut mitään kieltoja tv:n kattelusta, sai hillua lähimetikössä ilman vanhempia kavereiden kesken ja myös niiden kavereiden kesken lähettiin läheiselle uimarannalle polskuttelemaan. ja siis ikää kaikilla alle 10v mikä tuntuu nykyään kaikista ihan hirveeltä jos esim. viisi 7v mukulaa olis rantsussa uimassa keskenään.

noista juhlista vielä, nykyäänhän on aika suosittu juttu että rajataan juhlat tarkasti mutta oltiin just viikonloppuna 50v juhlissa joissa kyllä kaikilla pienten lasten vanhemmilla oli lapset mukana, mukaan lukien me oltiin poika otettu mukaan. iteki muistan pienenä tän kaltasissa juhlissa olleeni, asia oli sit erikseen jos oli puhtaasti jotkut vanhempien mökki-känni-reissut. enpä itekään ottais lastani sellaiselle mukaan.
 

Yhteistyössä