Kun suunnittelette lapsilukua niin mietittekö samalla millainen tukiverkosto teillä tulee olemaan, että saatteko lapset hoitoon ta

  • Viestiketjun aloittaja ruiskukka
  • Ensimmäinen viesti
ruiskukka
meillä kaksi lasta ja saamme heidät hoitoon sukulaisille, mutta jos tulisi kolmas niin olisi jo vaikeampaa saada hoitajaa yöksi. Ja kyllä, meille on tärkeää, että saamme n. kerran puolessatoista kuussa lapset yöksi muumulaan ja pääsemme yhdessä menemään. On se sellaista akkujen latautumista ja saa nukkua niin paljon kuin huvittaa.Välillä vaan ne joilla monta lasta valittelevat kuinka kukaan ei ota kerralla hoitoon kaikkia lapsia. Silloin vähän tuntuu, että sitä olisi kannattanut miettiä vähän aiemmin mihin voimavarat riittää ja saako sitä apua tarvittaessa.
Yhdellä tutulla on kolme lasta ja on yh, ei tukiverkkoa ollenkaan ja lasten isätkään(3kpl) ei ole yhteyksissä. Onneksi sossusta saivat lapset kukin oman tukiperheen, jonne sitten saa mennä kerran kuussa.
 
mii
odotan esikoistani ja mietin kyllä.. en usko, että itsekään yhtä lasta enempää haluaisin ottaa hoitoon päiväksi tai pariksi, joten en odota sitä muiltakaan. riippuu toki iästä, sanotaan vaikka karkeasti, että pitäisi lapsilla olla ikää jo muutama vuosi ennen kuin ottaisin kaksi tai useamman hoitoon.
 
Vieras
Tavallaan, joo. Meidän lapsiluvun (neljäs yhteinen tulossa, miehen 2 asuu meillä myös) on osittain huom! osittain mahdollistanut se, että apujoukkoja on saatavissa aina kun tarvitaan. Äkkiä laskien ainakin 5 ihmistä vartin päässä jotka voisin hyvin soittaa tänne vaikka keskellä yötä, jos joku esim sairastuu. Samoin hoitopaikkoja kymmenkunta helposti tässä ihan lähellä.

Ehkä lapsilukua olisi tullut automaattisesti vähemmän, jos arki olisi kovin hankalaa ts. minkäänlaisia tukiverkkoja ei olisi. Myönnetään. :)
 
Hmm... Lähinnä kai luotetaan siihen että saadaan asiat järjestymään. :D Esikoista kun tehtiin tukiverkosto oli 0. Tai no, toki se henkinen tukiverkosto oli olemassa, eli toisessa maassa asuvien sukulaisten kanssa oltiin yhteyksissä puhelimitse ja netin välityksellä. Onneksemme asutaan isossa kaupungissa minne on muuttanut paljon väkeä muualta, tutustuttiin helposti muihin nuoriin perheisiiin ja saatiin keskenämme kyhättyä tuollaista lastenhoitoverkostoa.

Toisen lapsen myötä tuo ei enää toiminut niin hyvin, koska meidän lapset olivat aika haastavia hoidettavia ihmisille joilla oli jo 1-2 omaa lasta siinä menossa mukana. Silloin löytyi sitten muita ihmisiä keneltä saatiin tarvittaessa apua, kavereita jotka silloin tällöin halusivat hoitaa lapsia ja palkattuja lastenhoitajia, päiväkoti on osoittautunut tärkeäksi osaksi tukiverkostoamme. =) Itseasiassa meille ilmoittautui tuossa kevättalvesta sellainen varamummokin jolta puuttuu ne omat lapsenlapset...

Kovin suurta tuo meidän avuntarpeemme ei ole ollut, silloin tällöin on kiva käydä vaikka ulkona syömässä tms, muuten arkisten asioiden hoitoa varten päiväkoti on se ykköstaho johon voidaan turvata. Nyt on kolmas lapsi tulossa ja ajatus siitä että joku ottaisi kaikki lapset kerralla hoitoon on täysin utopistinen. :D Siksi on järjestettävä asioita toisin, jos joskus tarvii sitä omaa aikaa.
 
En ole miettinyt nyt esikoista odottaessa ja suurperheestä haaveillessa. Molempien vanhemmat asuu toisella puolen Suomea enkä kyllä oikeen innostu tukiverkosta, kun haluan hoitaa lapset itse ellei jotain erityisen yllättävää tule. Voihan sitä aina lastenhoitajan palkata kotiin, tosin se pitäisi olla sitten todella luotetteva ja samoilla kasvatusperiaatteilla varusteltu mitä itse ajattelen. Toisaalta mulla on teini-ikäisiä siskoja, ehkä niistä voisi olla joskus lastenhoito apua :)
 
Kyllä, onhan tuollasta tullu mietittyä. Lähinnä nyt kun vielä opiskelen eikä ole varaa palkata ihan nuin vaa jotain hoitajaa. Olen huomannut, että erilaisissa kriisitilanteissa meidän perhe osaa olla varsin toimiva vaikka muuten olisivat tukkanuottasilla. Mun koulunkäynti olis mahdotonta ilman jotain apua, oli sitten suvulta tai ystävältä.


Lisäys: Olen itse aktiivisesti työskennellyt n 16-vuotiaasta sen eteen, että meillä olisi perheen kesken hoitoapu"vastuu", eli olen aktiivisesti tarjonnut apuani niin äidilleni ku siskollenikin lastenhoidossa. Paha heidän olis kieltäytyä ku ovat mulle niin paljon velkaa :LOL:
 
w
Emme oikeastaan ole miettineet ollenkaan tukiverkkoja, vaan sitä omaa jaksamista ja muita itseemme liittyviä resursseja (niin fyysisiä, psyykkisiä kuin taloudellisiakin). Meillä kolme lasta ja tähän jää. Hoitopaikkoja lapsille kyllä olisi tarvittaessa (eli tukiverkkokin löytyy), mutta todella harvoin käytämme niitä hyväksemme. Käymme miehen kanssa tosi harvoin keskenämme (ilman lapsia) missään, emme välttämättä edes joka vuosi. Otamme sen yhteisen ajan lasten mentyä nukkumaan.
 
vieras
Joo, ja uskon, että moni ajattelee asiaa, mutta ei huomaa ajattelevansa. Nimittäin sitä toista vaihtoehtoa (tukiverkkoa ei olisikaan meidän tapauksessa / toisinpäin jollain toisella) ei ikinä ajattele olemassaolevana vaihtoehtona, eikä tosissaan mieti, miten elämä menisi noin "äärikuvitteellisessa" tilanteessa.

Eli uskon, että useilla tukiverkko tai sen puuttuminen vaikuttaa, mutta sitä ei huomaa, koska vaihtoehtoa ei ole. Sen vaikutuksen ottaa itsestäänselvyytenä.

Meillä on niin hyvä tilanne verkon suhteen, että ensimmäisen jälkeen olemme jo miettineet toisen tekemistä hyvinkin äkkiä (esim. 1,5 v ikäerolla). Ennen lapsen syntymää ajattelimme, että vähintään 3 v, jottei ole kahta kovin pientä jne. Voi olla, että lapsiluku tulee olemaan keskiarvoa suurempi juuri tämän vuoksi.
 
no
En miettinyt hetkeäkään. Mä olen tehnyt lapsia, ja naisena se pitää ajatella jo ennen raskaaksituloa, että omat muksut pitää jaksaa hoitaa itse. Ei oo ollut vapaata mun vanhemmillakaan, tuo aikuisten oma aika ja nollaussysteemi on vaan sitä, kun elämästä pitäis saada enemmän irti. Perhe-elämän lisäksi sinkkuelämän hyvät puolet.

Siksi jotkut varmaan eroaakin, on viimeinkin omaa aikaa kun lapset menee toiselle vanhemmalle edes joskus, tai toisen vanhemman vanhemmille, jos vanhemmasta ei ole ottamaan vastuuta.
 
tirlii
Mun haavelapsiluku olisi 2 lasta (nyt on yksi, joka on 1v) ja ilman muuta tukiverkkoasiaa on mietitty ja erityisesti mä olen miettinyt. En muutenkaan haluaisi enempää lapsia luultavimmin mutta suurin syy siihen, etten haluaisi kahta enempää on juuri tuo tukiverkkoasia.

Mun mies tekee todella paljon töitä eikä tästä kertomansa mukaan pysty luopumaankaan vaikka itsekin tietää, että olisi parempi tehdä töitä vähemmän. On kuitenkin niin paineisessa työpaikassa, ettei asialle mitään voi. Mies kuitenkin on kotona osallistuva, mikä helpottaa kylllä tilannetta. Mullakin on vaativa työ ja olen olen etukäteen miettinyt paljon sitä, miten jaksetaan sitten kun ollaan kummatkin töissä. Vallankin kun en mitenkään rakasta kotitöitä ja huolimattomuuteni niissä on nytkin kun olen lapsen kanssa kotona meillä suurimpia riidanaiheita. Meillä asuu lapsen isovanhemmat toisella puolella Suomea eikä ketään sukulaisia ole muutenkaan lähellä. Isovanhemmat jonkin verran hoitavat lasta kun heillä vierailemme mutta sekään apu ei vallankaan anoppilassa ole sellaista, että ehdottaisivat hoitavansa vaan innoissaan kyllä puuhailevat lapsen kanssa mutta eivät ole oikein koskaan sanoneet, että voisimme ottaa miehen kanssa vähän yhteistä aikaa sillä aikaa kun ovat lapsen kanssa niin yleensä joko minä tai mies (useimmiten minä) on kuitenkin mukana näissä tilanteissa kun lasta hoitavat ja esim. vaippoja eivät ole vaihtaneet lapselle kertaakaan. Lähinnä siis vain leikkivät lapsen kanssa vanhempien nähden... Tietenkin tätä pitäisikin itse pyytää mutten oikein heiltä kehtaa toisin kuin omilta vanhemmiltani toki. Ja on tuo lapsikin vielä niin pieni, etten toki olisi häntä pitkäksi aikaa hoitoon jättänytkään. Jonkun kerran olemme siellä pääseet yhdessä saunassa käymään miehen kanssa ilman lasta. Omat vanhempani ovat auttaneet paljon esim. lapsen kastejuhlan ja synttäreiden järjestelyissä ja myös tekemällä remonttia meillä vierailujensa yhteydessä. Kuitenkaan juuri mitään ei voi oikein laskea tämän tukiverkon varaan. Oikein tiukassa tilanteessa olisin lähtenyt vauvani kanssa vanhempieni luokse pidemmäksikin ajaksi kun siellä sai pienen vauvan kanssa ihanasti levätä. Onneksi kuitenkin jaksamista on tähän asti riittänyt. Mutta siis vastaus kysymykseen on se, että ilman muuta mietitään. Musta on hyvä, että kotona voi olla siihen asti kun lapsi täyttää 3 v niin se helpottaa rumbaa edes jonkin verran.

Mulla olisi haaveena, että saisimme jonkinlaista tukiverkkoa vähitellen koottua ystäväpiiristä. Ottaisin ainakin itse jonkun kaverin lapsen oikein mielelläni välillä leikkimään meidän lapsen kanssa kun voisin sitten vastavuoroisesti viedä omani hetkeksi kaverille leikkimään niin, että saisin pienen oman ajan tai jonkun asian hoidettua. Tuntuu vaan, että on vaikea ystävystyä kenenkään kanssa niin hyvin, että tällainen onnistuisi (en haluaisi lastakaan jättää hoitoon ihmisille, joita hän ei muista ja vaikka meillä on useampia ystäväperheitä niin tapaamme niin säännöllisen epäsäännöllisesti, että tuskin lapsemme heitä varsinaisesti muistaa) ja meidänkin tuttavista kuitenkin melkein kaikilla on paikkakunnalla sukulaisia, jotka ovat heille tietenkin ensisijaisia hoitajia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
En miettinyt hetkeäkään. Mä olen tehnyt lapsia, ja naisena se pitää ajatella jo ennen raskaaksituloa, että omat muksut pitää jaksaa hoitaa itse. Ei oo ollut vapaata mun vanhemmillakaan, tuo aikuisten oma aika ja nollaussysteemi on vaan sitä, kun elämästä pitäis saada enemmän irti. Perhe-elämän lisäksi sinkkuelämän hyvät puolet.

Siksi jotkut varmaan eroaakin, on viimeinkin omaa aikaa kun lapset menee toiselle vanhemmalle edes joskus, tai toisen vanhemman vanhemmille, jos vanhemmasta ei ole ottamaan vastuuta.
Minulla on omat vanhemmat huonona esimerkkinä siitä kuinka eletään vain lasten kanssa ja lasten ehdoilla ilman mitään aikuisten omaa aikaa jne.

Lähtökohtaisesti tykkään siitä että lapsiasiat mietiin niin että tiukan paikan tullen pärjää yksinkin, mutta jos on mahdollista saada sitä apua jostain niin ei väkisin kannata tehdä elämästään tukalampaa mitä se on. Useimmat pariskunnat kuitenkin tykkäävät välillä saada kahdenkeskeistä aikaakin eikä lapsilla varmasti ole mitään sitä vastaan että pääsevät välillä jonnekin hoitoon tai saavat hoitajan kotiin. :)
 
minä
En ajatellut mitään tällasta, koska tulin raskaaksi yllättäen ja vielä juuri, kun oltiin muutettu uudelle paikkakunnalle. Ystäviä oon kyllä täältä saanu ihan kiitettävästi, mutta ne on kaikki mammapiireistä, eli kaikilla on se omakin vauva... eli hoitoapuja ei ole. Lähin sukulainen 90km päässä, ja ovat joskus tarjonneet että voivat ottaa lapsen hoitoon. Ei vaan ole vielä tullut tarvetta... nyt tosin on valvottu viimeiseti 3kk kun tyttö heräilee pitkin yötä ja nukkuu tosi levottomasti. Joten varmaan kohta tulee se hetki, kun haluan edes yhden yön nukkua kunnolla!
Mutta siis, tuskin kovin moni sitä lapsen tekoa tältä kantilta miettii, vaikka varmaan olisi hyvä ottaa huomioon tämäkin. Ja arjen rankkuus voi tulla niin yllättäin, en minäkään raskausaikana osannut ajatella, miten väsynyt voi välillä olla...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:
En miettinyt hetkeäkään. Mä olen tehnyt lapsia, ja naisena se pitää ajatella jo ennen raskaaksituloa, että omat muksut pitää jaksaa hoitaa itse. Ei oo ollut vapaata mun vanhemmillakaan, tuo aikuisten oma aika ja nollaussysteemi on vaan sitä, kun elämästä pitäis saada enemmän irti. Perhe-elämän lisäksi sinkkuelämän hyvät puolet.

Siksi jotkut varmaan eroaakin, on viimeinkin omaa aikaa kun lapset menee toiselle vanhemmalle edes joskus, tai toisen vanhemman vanhemmille, jos vanhemmasta ei ole ottamaan vastuuta.
Tämäkin on tapa elää ja nähdä maailma.

Toisten mielestä naisihmiselläkin voi olla oikeus nauttia elämästään. Ja arvo ihmisenä muutenkin, kuin synnyttäjänä.

Toivottavasti olet onnellinen. Ja tyytyväinen ja toisille katkeroitumaton vielä vanhemmalla iälläkin. Minä olen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:
En miettinyt hetkeäkään. Mä olen tehnyt lapsia, ja naisena se pitää ajatella jo ennen raskaaksituloa, että omat muksut pitää jaksaa hoitaa itse. Ei oo ollut vapaata mun vanhemmillakaan, tuo aikuisten oma aika ja nollaussysteemi on vaan sitä, kun elämästä pitäis saada enemmän irti. Perhe-elämän lisäksi sinkkuelämän hyvät puolet.

Siksi jotkut varmaan eroaakin, on viimeinkin omaa aikaa kun lapset menee toiselle vanhemmalle edes joskus, tai toisen vanhemman vanhemmille, jos vanhemmasta ei ole ottamaan vastuuta.
Miksei elämästä saisi saada "enemmän irti", jos siihen on mahdollisuus?
 
vieras
Tottakai mietin, meillä oli joetukäteen tiedossa ettei sukulaistukiverkkoja ole lainkaan ja vähän ystävistäkään (joilla melkein kaikilla pieniä lapsia eikä tarvetta vastavuoroiseen hoitoon). Siispä harkittiin jätetäänkä lapsiluku yhteen, päädyttiin kuitenkin kahteenja tämä on ehdoton maksimi meille. Tämä jaksetaan hoitaa keskenämme ja taloudellisestikin vielä pärjätään.
 
Totta kai mietittiin ja mietitään edelleen, mihin rahkeet riittää ja onko lähellä ihmisiä vaikkapa juuri hätätilanteita varten. Mietitään myös rahallista tilannetta ja toisen/kolmannen lapsen tekoa, että kannattaako se, joudutaanko pihistämään jostain jne.
 
n
ennen ekaa en miettinyt mitään järkevää ja haaveilin ainakn neljästä lapsesta. Sen jälkeen on tullut jaksamisrealiteetit, taloudelliset asiat jne. Kahteen on siis päädytty ja TÄYSIN puhtaasti järkisyistä.
 
4lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja w:
Emme oikeastaan ole miettineet ollenkaan tukiverkkoja, vaan sitä omaa jaksamista ja muita itseemme liittyviä resursseja (niin fyysisiä, psyykkisiä kuin taloudellisiakin). Meillä kolme lasta ja tähän jää. Hoitopaikkoja lapsille kyllä olisi tarvittaessa (eli tukiverkkokin löytyy), mutta todella harvoin käytämme niitä hyväksemme. Käymme miehen kanssa tosi harvoin keskenämme (ilman lapsia) missään, emme välttämättä edes joka vuosi. Otamme sen yhteisen ajan lasten mentyä nukkumaan.
peesi, kaikkeen paitsi meillä 4 lasta.
 
Eipä kyllä suunniteltu. Asuttiin tuolloin paikkakunnalla mihin muutin opiskelujen perässä ja oli avoinna mistäpäin Suomea löytäisimme töitä. Luotan että elämä kuljettaa. Onhan sitä aina suunnitelmia mutta niihin voi tulla muutoksia niin helposti syystä tai toisesta että turhan tarkkaa laskelmointia kyllä olen välttänyt. Monia asioita on tapahtunut mitä en olisi arvannut ja osannut varautua. Ehkä tilanne olisi ollut eri jos olis ollut siinä vaiheessa omakoti, talolaina ja vakityö.
 

Yhteistyössä