kun valitsette lapsellenne nimeä....

  • Viestiketjun aloittaja kysymys tämäkin
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä
Vaikutti. Olin jo yli kymmenen vuotta tykännyt nimestä, joka aikoinaan oli harvinainen, mutta nyt joka toisella kastetulla toisena nimenä. Emme laittaneet sitä lapsellemme, vaan valitsimme yksilöllisemmän.
 
vieras
No esikon nimi oli päätettynä jo kauan ennen hänen syntymäänsä, pidin nimestä kovasti, eikä etunimi muuttunut missään vaiheessa.
Kakkosellekin nimi on jo valmiina ollut moooonta kuukautta ennen syntymää.
Esikon nimi on suht harvinainen, tän kakkosen kohdalla nimi on vieläkin harvinaisempi.

Kohdallani valintakriteereinä oli lyhyt ja simppeli nimi ja sisarusten nimien on noudatettava jollain tapaa "samaa kaavaa2, eli minun lasteni nimet eivät voisi olla tyyliini Aki ja Katriina :D.
 
halipupu
Itse en halunnu kovin yleisiä nimiä lapsille mutta en myöskään ihan uppo-outoja. Eli ainakin ne jotka rankataan 10 annetuimman nimen joukkoon sinä vuonna ja edellisinä vuosina jätettiin pois samoin kuin annat ja antit. Ja eipä ainakaan vielä kovin montaa kaimaa ole lapsille ilmaantunut lähipiirissä, päiväkodissa eikä puistoissa, mutta eipä noita poikien nimiä ihmeemmin kummastellakaan, joten mielestäni aika hyvät nimet on valittu.
 
KS
Ei vaikuttanut. Ekan nimen valinta oli niin vaikeaa, ettei haitannut vaikka nimi löytyi top 5 listalta.
Tokan kohdalla traaginen tilanne aiheutti sen, että "masuasukkinimi" jäi, vaikkakin taas löytyi top 5:ltä..
 
vieras
Ennen nimen antamista olisin sanonut, että emme halua ns. muotinimeä. Nimi kuitenkin tuli jo odotusaikana ja siihen oli tärkeä syy. Sitä ei siis "voinut" vaihtaa, vaikka huomasimme, että nimi on yleistymässä ja voi olla, että pian lapsella on kaimoja joka paikka täynnä. Toinen nimi on kuitenkin erittäin harvinainen, joten kokonimikaimoja ei ainakaan pitäisi tulla vastaan.
 
Kyllä vaikuttaa... tosin mulle riittää se että nimi ei oo top 10 annettujen nimien listalla. Musta on jotenkin kiva et nimee ei oo joka toisella... mut haluun kuitenkin et nimi on simppeli eikä varsinaisesti erikoinen.
 
Vaikuttaa. En missään nimessä halua mitään top-kymppi -nimeä. Ei tunnettu ketään pojan nimistä, siksi muunmuassa valittiin se.
Suretti vähän kun uudessa Vauvassa oli peräti 2 sen nimistä :xmas:

Mutta en kuitenkaan väenvängällä erikoisuuden tavoittelua ymmärrä.
 
KS
Alkuperäinen kirjoittaja Repa:
Kyllä vaikuttaa... tosin mulle riittää se että nimi ei oo top 10 annettujen nimien listalla. Musta on jotenkin kiva et nimee ei oo joka toisella... mut haluun kuitenkin et nimi on simppeli eikä varsinaisesti erikoinen.
Vaikka lastemme nimet on top 5 listalla, niin ei niitä ole yhtään meidän koko ystäväpiirillä, hoidossa tai tuttujen tutulla. Joten oikeasti jos nimi on toplistalla, niin ei se tarkoita sitä että se on sitten joka toisella ja koululuokassa on 5 saman nimistä..
 
en tykkää yhtään
Annettiin pojalle nimi, joka oli suht harvinainen. Nimi julkaistiin sitten kastetuissa (semmonen pitkä litania) nyt joka kuukausi on vähintään yksi samanniminen poikalapsi... että olis pitäny pitää visusti omana tietona ja kutsua lasta varuulta vielä toisella nimellä leikkikentällä... Poika siis nyt 10kk.
 
Meillä oli 2 vaihtoehtoa jäljellä,kun tyttö syntyi. Venla ja Annu. Annu nimeen tykästyttiin,heti kun kuultiin se eka kerran=) äitini puhui mukavasta työkaveristaan,jonka nimi olli Annu. Annuhan sitten meidän rinsessasta tuli.Kamalasti ei kaimoja oo ja vastaan ei oo tullut yhtään kaimaa. Monet kuulee nimen Hannuna...luulis tuosta nyt näkevän että on tyttö,tai sitten luullaan lempinimeksi =)
 
Yleisyys vaikuttaa tai oikeastaan harvinaisuus. Kriteereinä on ettei nimessä saa olla s- eikä r-kirjainta ja niitä saa olla vrk:n mukaan korkeintaan 100 :D Juu ei helppoa kun ei kaikki erikoiset nimetkään kovin kauniita ole, mutta itsepähän olen kriteerini jostain syystä kehittänyt.
 
vieras
Meidän lapsilla on ensimmäisinä niminä yleisimpien nimien listoilta löytyvät nimet mutta koska muut ovat antaneet nämä nimet toisena tai kolmantena nimenä niin kaimoja ei juuri näy. Voisi jopa väittää, että aika harvinaisia ovat nämä nimet ensimmäisinä.
 
en tykkää yhtään
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja en tykkää yhtään:
että olis pitäny pitää visusti omana tietona ja kutsua lasta varuulta vielä toisella nimellä leikkikentällä..
*reps*
ei kun ihan tosi. ottaa päähän kun nyt joka toinen vastaantulija on samanniminen. (no ok ei ny ihan joka toinen)
 
Mä tykästyin pojan nimeen kuullessani sen ekaa kertaa, olin vissiin vähän toisella kymmenellä. Tykkään harvinaisemmista ja tuokin on sellanen, perussuomalainen kuiten. Mieskin tykkäs ja muistuttaa miehen yhden edesmenneen sukulaisen nimeä, joten se oli sit siinä. Toisen nimen on poika periny isältään, papaltaan ja vaariltaan.

Jos joskus saadaan toinen poika, on toinen nimi valittuna. Etunimi onkin sit tosi vaikee, kun ei meinata löytää molemmille mieleistä. Tytön nimi on valmiina myös, joskin toiseks nimeks on kaks vaihtoehtoa.

Hylkään muotinimet vaikka kuin tykkäsin. Ei tarvi olla ihan harvinainen, mut liika on liikaa. Suvusta luulis joku kiva löytyvän, kunhan päästään loputki sukututkimuspaperit pläräämään. :)
 

Yhteistyössä