Kuntoplussan juoksuohjelma!

Onko kukaan käyttäny nuita ohjelmia? Jos niin onko tehonnu?
Itekseen oon aikasemmin juossu mitä oon jaksanu (nykyisin 5,5km lenkkejä) ja nyt aloitin sen kakkosvaiheen juoksuohjelman jota noudattaen pitäs päästä 3kk kuluttua juoksee 10km.
Tuntuu vaan nyt eka viikon jälkeen tois lepsulta tuo, pitäskö pompata pari viikkoo eteenpäin siinä ohjelmassa vaan sitkeesti vain juosta niitä lyhyitä pätkiä???

Mitäs mieltä juoksijat on? Tai onko kellää tiedossa tehokkaampaa ohjelmaa?
 
Itse aloitin muutama vuosi sitten sen 0->5km ohjelelman mukaan juoksentelun. Aloitin kyllä jostain viikolta 7 tai jotain, koska olin sentään muuta liikuntaa (aerobic & kävely) harrastanut jo useita vuosia. Jostain syystä tuo juoksukunto kuitenkin on heikonlainen...

Kyllä ohjelma itseäni ainakin auttoi. Jaksoin juosta sen 5km, seuraava tavoite olisi ollut 10km, mutta se sitten jäi kun tuli vauvauutisia :)

Idea niissä taitaa olla juurikin se että nivelet ym. "heikoimmat kohdat" pääsevät myös mukaan treeniin ja malttamalla edetä tuon ohjelman mukaan ei pitäisi tulla niitä inhottavia rasitusvammoja.

Nyt olen aloitellut uudestaan tuota 5km ohjelmaa, vaunut vain yleensä ovat mukana lenkillä niin on hiukan raskaampaa.. Todellisuudessa teen niin että juoksupätkät pidän ohjelman mukaisina, mutta alkuun ja loppuun tulee sitten pidemmät kävelyt, koirien kun täytyy samalla saada kunnon lenkki..

Eipä tästä apuja varmasti ollut, mutta mielestäni kannattaa malttaa edetä hitaasti, vaikka tuntuisikin turhanpäiväiseltä juosta niin lyhyesti, kun enemmänkin jaksaisi..

Voithan tehdä intervallityyppisesti joitain harjoituksia, tulee lisää rasittavuutta, jos tuntuu että pääsee liiankin helpolla :D
 
Kuinkas Kränällä etenee juoksut? Itse aloitin liian rajusti ja loikein useamman viikon yli, kun oletin, että kyllähän minä nyt jaksan :ashamed: Ensin tuli lonkan nivelpussin tulehdus, sitten sattui kantapää (huonot kengät!!!) ja lopulta sääriluuhun rasitusmurtuma :( Ai niin polvet - niistä en viitsi edes mainita... Hiljaa hyvää tulee =) Sen perkuleen sääriluun takia tuli yli kuukauden pakollinen tauko.
 

Yhteistyössä