Kuopio vai Oulu?

  • Viestiketjun aloittaja joopk
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihan ensimmäiseksi kannattaisi kerrata äidinkielen perusteet. Opiskelupaikkaa lienee turha hakea - työpaikasta haaveilemisesta puhumattakaan - jos pelkkä kielenilmaisu tuottaa noin suuria vaikeuksia. Yhdys sanat ovat niinvaikeita ja lappeen rantalainen koulu tyttö meni linja autolla helsinkiin.
 
V
Molemmissa olen asunut, tosin silloin ei ole ollut lapsia. Kivoja kaupunkeja molemmat, Oulu on tietty isompi ja enemmän shoppailupaikkoja. Riippuu varmaan alasta ja koulusta, mutta Ouluun hakee opiskelemaan porukkaa koko pohjois-suomesta sekä lisäksi tietty ympäryskunnista. Eli voi olla vaikeampi päästä Ouluun kuin Kuopioon. Mutta noista vaihtoehdoista hakisin molempiin ja sitten vasta tekisin päätöksen.

Toki valintaani vaikuttaisi se, kuinka pitkä matka on sitten isovanhempien luo, etenkin jos he nykyään ovat paljon mukana lastenlastensa elämässä.

Vuokrat oli ainakin muinoin aika samoissa, en tiedä mikä nykyinen tilanne on.

Julkinen liikenne on molemmissa paikoissa ainakin tänne pk-seutuun verrattuna surkeaa, Oulussa taitaa olla vielä huonommin asiat kuin Kuopiossa. Tosin rattaiden kans taitaa Oulussa päästä ilmaiseksi, Kuopiossa muistaakseni ei, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
 
tiimarinvihko harmaana
Kuopiosta mulla ei ole kauheesti kokemusta, mutta Oulu on tosi ankea paikka mielestäni. Mutta toiset tykkää kovasti, ainakin syntyperäset oululaiset.
 
"Anna"
Kuopion kolutuksen taso on ainakin tosi korkea, Oulusta en osaa sanoa kun kokemusta ei ole.

Kaupunkina Kuopio on mukavampi, liikenne sujuvaa ja julkisetkin kulkee todella näpsästi (ainakin täällä meidän kaupungin osassa.)

Kaikki tarpeellinen ja paljon tarpeetonta Kuopiosta löytyy, tosin niin Oulustakin :D Ehkäpä siksi tämä Kuopio on mun hehkutus sulle, kun täällä on aivan mahtavia ihmisiä! Itse ollaan kotoisin muualta, mutta ihmiset on hirmu kivasti ottanut vastaan, heidän kanssaan on helppo tulla toimeen.
 
Kuopio-paska kaupunki
Itse aloitin opintoni Kuopiossa mutta en viihtynyt. Savolaiset ovat niin umpimielisiä ulkopaikkakunnilta tulleita kohtaan, että ei Kuopiossa kestänyt olla. Hankin siirron Ouluun vastaavaan oppilaitokseen ja Oulussa viihdyin, vaikka en Pohjois-Pohjanmaalta itse kotoisin olekaan.
 
"abc"
Tosin rattaiden kans taitaa Oulussa päästä ilmaiseksi, Kuopiossa muistaakseni ei, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Juu täällä Oulussa pääsee ilmaiseksi rattaiden kanssa.

Itse asun ja opiskelen Oulussa ja Kuopiossa olen asunut vuoden. Kuopio on paljon kauniimpi kaupunki, mutta muuten pidän Oulusta enemmän. Tietysti kun on lähikunnasta lähtöisin ja asunut täällä jo yli 10 vuotta niin tästä on tullut jo "koti". Lasten kanssa hyvä asua ja olla.

Mitä alaa ap haet opiskelemaan? Minä opiskelen sosiaali- ja terveysalalla.
 
"Oululainen"
Kuopioon hakisin. Oulu on ankea ja tyly kaupunki. Aina tuulee. Bussiyhteydet on huonot. Kaikkialle on pitkä matka. Liikenne on ruuhkaista. Ihmiset paskantärkeitä ja kiireisiä. Päättäjät tekevät huonoja päätöksiä. Oulussa ei ole edes kauppakeskusta. Terveyskeskuspalvelut eivät toimi.
 
itse opiskelen Kuopiossa kolmen lapsen kanssa. Olen tykännyt. Yliopistokampus on viihtyisä ja ainakin oman alani koulutus on korkeatasoista. Linja-autolla ei tosin pääse ilmaiseksi rattaiden kanssa (mikä on miinus Ouluun nähden) mutta jos ei tarvii julkisia (yliopisto aika lähellä keskustaa, että jos siihen tuntumaan muuttaa niin kävellen voi liikkua) niin se ei haittaa :)
 
:D en itsekään ole mikään sanaseppo ja kirjoitusvirheitä varmasti löytyy vaikka muille jakaa.. Äidinkieli on eräs heikoista oppiaineistani ja kas kummaa musta kuitenkin joskus valmistuu lääkäri (ja kuin ihmeen kaupalla päästivät vielä ensimmäisellä hakukerralla sisään!). ihmeellistä.

(tämä vastaus siis tämän ketjun kolmanteen kommentiin jossa arvosteltiin ap:n äidinkielen osaamista)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä;22961487:
Kyllä mä kuopiota voin kehua. Tämäkin kaupunki laajenee kokoajan ja uusia kauppakeskuksia tulee lisää. Koulut ovat keskustan läheisyydessä ja kulkeminen julkisilla on todella helppoa (rattaiden kanssa ilmaista). Joten Kuopioon vain!

oho! ihan totta, rattailla pääsee tämän vuoden alusta lähtien ilmaiseksi kuopiossakin :)
 

Yhteistyössä