Kuuluuko anoppisi/appesi sanavarastoon joitakin väärin sanottuja sanoja, jotka

  • Viestiketjun aloittaja La Paset
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Tiiu";26646287]Mun kaverini, 30-vee naisihminen taivuttaa hassusti sanoja. Hän sanoo "kakkalla", "pottalla", "mikkolla", "ukkilla" jne jne jne. Ei siis kakalla, potalla, mikolla, ukilla... Särähtää korvaan tosi pahasti :D[/QUOTE]

Meilläkin puhutaan noin, ihan piruuttaan, vaikka stadilaisia olemme :D Taivutamme myös kukkei (kukkia). Muuan Gigantin myyjä sanoin koko ajan "Sen on pakko oltava" ja eiköhän se jäänyt meillä päälle. Kielellä pelleily on hauskaa ja ah niin ärsyttävää.

Äitini nimittää kaikkia suteja, pensseleitä ja paperitolloja yms. TUSSUKOIKSI. Olen huomauttanut asiasta :D

Hän myös puhuu HALLISUDESTA kun tarkoittaa hallusinaatiota. Pienenä luulin pitkään että se on oikea sana.
 
[QUOTE="Tiiu";26646302]Ja muuten vaan ärsyttävä on appiukon tapa tehdä kaikesta LIPUKKAA. Maidonlipukkaa, piimänlipukkaa, kiisselinlipukkaa.. Kahvi on kahvinlirua. Ja karmeinta on, että mieheni on alkanu matkia isäänsä tässä. Yök kun nuori ihminen puhuu niinku vanha ukko. Ottaisin kiitos pelkkää kahvia, piimää, maitoa, kiisseliä... en mitään lipukoita, lapukoita, lussukoita, lässyköitä tai lepsukoita.[/QUOTE]

Onko appesi savolainen?
 
"minä"
Voi mun mummulla ja pappalla oli kaikkea outoja ja hauskoja sanoja en vaan enään muista kun toinen ollut mullan alla 5 ja toinen 10v :(

Mutta jahva oli yksi (jaffa)
ja vaikkei nyt oo hauska niin pikku tyttönä se oli kun mummu aina aloitti tänäpänä käytiin siellä ja tuolla (tänäpänä= tänäpäivänä)
 
"vieras"
En ymmärrä tuota seksiä keksin tilalla. Meidänkin suvussa sitä vanhempi polvi käyttää. Se ei ole millään lailla hauska tai uskalias vaan aika outo ja vähän nolo. Ihmettelen mistä se edes tulee! Ei hyllyäkään sanota pyllyksi ja hekotella.
Mun 60.v isä käyttää sitä myös hän sanoo sen tulleen spede pasasen pikkupojat elokuvasta, jossa pyydetään keksiä seksi sanalla ja vielä hilloo päälle?:D Mun pappa 90.v sanoo mansikkahilloo mansikkapilluksi ja mummo 93.v karjasee aina jos oot tiellä et perse pois luukulta heh :D
 
oksettavaa
erään ystäväni miesystävä, ns nuorehko ihminen ja puhui ihan omituisia..

Lämpölamppu- kuumemittari
Tästä meinasi kerran tulla ihan sota kun minä kysyin tyhmänä tältä ystävän silloiselta mieheltä mikä on lämpölamppu,kun ystävänikään ei tiennyt.
Hän sitten koetti selittää että se pitää ostaa apteekista ja on semmonen ja semmonen ettekö muka nyt tiedä mikä on lämpölamppu?
Lopulta arvasin ja sanoin että ai kuumemittari?
-no niinhän minä olen kokoajan sanonut että lämpölamppu :D

Toinen jota en tajunnut, kysyi onko suaputtaa?
Ihmettelin taas hetken että mitä hitsin suaputtaa?
Kunnes ystäväni selventi että saippua :D

Kolmas ihmetykseni :X
hän ei koskaan pumpannt pyttyä ei kylässä eikä ystävällänikään.
Kerran sitten hiukan valitin tästä ystävälleni niin sen takia ei pumppaa jos pytyn päällä ei erikseen lue
Muista pumpata pytty!
Silloin kuulemma säästetään jos tuota ei erikseen lue ja on kohteliasta jättää tarpeet pyttyyn ja säästää vettä :X
 
"vieras"
Anoppi kysy mieltä akivaattoria lainaan kun appi lähti pidemmälle autoreissulle. Lainattiin sitten navigaattoria ja opastin hartaasti sen käyttöäkin mutta ei se ollut hyvä akivaattori ollenkaan, ei sitä voinut käyttää, ihan väärinkin olisi neuvonut jos olisi käyttänyt.
 
no onhan näitä...
mun anoppi ja miehen veli puhuvat aina synkkäreistä kun on synttärit tulossa. mies sanoo mysteerio kun pitäis puhua mysteeristä. mun ex-anopilla oli näistä esimerkkejä vaikka kuinka ja paljon... ;)
 
"vieras"
Paljon oli ketjussa tuttuja sanoja :) Mun vanhemmat molemmat alle 60-vuotiaita, mutta kummallakin on näitä kummallisia sanoja vaikka kuinka. Esimerkiksi tulee nyt mieleen isän vaRelmat. Ja äidin maXda, ei suinkaan mazda :)
 
Urseele
Keski-Suomessa sukulaiset käyvät paarissa tai vielä 90-luvulla paarissa. Aina ei ollut selvää menivätkö Spariin vai baariin. Paari on se paikka, jossa käydään kahvitauolla, ei mikään yökerho.

Autoja meillä on ollut volksvaakkeni ja maksta ja servoletti.

Vauvan äitiyspakkauksessa on tietysti paljon vaippoja ja niitä vaippoja voi laittaa myös vaunujen suojaksi - harsoiksikin kutsutaan.

Joululahjaksi saan pikkupöksyjä, vaikka takamukseni ei enää pikkutytön mitoissa olekaan.

Yhtä mitä en ole ymmärtänyt, niin meillä isän suku puhuu aina takista puserona. Minulle mentiin ostamaan mm. uutta syystakkia, ja isän "maksoi puseron" kassalla. :)

Kävin myös muutama kesä sitten karjalaisen sukuseuran jumalanpalveluksessa. Menin yksin ja sain kirkon penkistä tilaa vanhalta mieheltä. Hän kysyi, missä se "kaveri" oli. Ennen naimisiinmenoa tai jopa sen jälkeenkin vastakkaista sukupuolta oleva avopuoliso on "kaveri".

Sairaalassa vierustoveria isovanhempi nimitti "petikaveriksi" :)
 
"qwer"
Yhtä mitä en ole ymmärtänyt, niin meillä isän suku puhuu aina takista puserona. Minulle mentiin ostamaan mm. uutta syystakkia, ja isän "maksoi puseron" kassalla. :)

Kävin myös muutama kesä sitten karjalaisen sukuseuran jumalanpalveluksessa. Menin yksin ja sain kirkon penkistä tilaa vanhalta mieheltä. Hän kysyi, missä se "kaveri" oli. Ennen naimisiinmenoa tai jopa sen jälkeenkin vastakkaista sukupuolta oleva avopuoliso on "kaveri".
Ei sentään "pusakka" niinkuin myös olen kuullut sanottavan.

Monet vanhat ihmiset tarkoittavat "kaverilla" poikaystävää tms (tai sitten yleensä nuorta miestä - esim. "se kaveri seisoskeli siinä kaupan edessä". Ei nuorena tyttönä kannattanut mainita kaverin tulevan kylään, tai ainakin oli täsmennettävä että "tyttökaveri".
 
Dddhgcr
Meillä käytetään paljon lasten sanoja :) Ts. sanoja, jotka lapset ovat pienenä sanoneet väärin. Ovat jääneet elämään meidän perheeseen :) Esim. lantontintonta maitoa (laktoositonta), nunutti (jogurtti), tatulointi (tatuointi), nuunamiäni (kultapieni), nunehniamöömi (puheterapeutti) jne :D Itse huvikseen sanon Coca Colaa sosa solaksi tai kookka koolaksi (joskus kuultu yhdessä suomalaisessa sarjassa) ja City marketia kity marketiksi. Omat lapset saa varmaan sitten myöhemmin hepuleita näistä :D Pitääpä keksiä lisää ihan kiusaksi... ;)
 

Yhteistyössä