Kv-adoptio biolapsiperheeseen

Olemme harkinneet perheeseemme kv-adoption kautta n.2-3 vuotiasta lasta. Meillä on 5-vuotias biolapsi (rankojen hoitojen avulla vihdoin saatu). Lapsi kaipaa sisarusta, me vanhemmat toista lasta. Onko kenelläkään kokemusta miten adoptio onnistuu kun perheessä on jo lapsi... Mikä olisi sopiva ikäero lapsille?
 
adoptiosta haave
Mielelläni kuulisin tästä myös ja varsinkin adoptiosta uusperheeseen. Mitehköhän sellaiseen suhtaudutaan. Minulla ennestään siis yksi lapsi edellisestä suhteesta, nykyisen miehen kanssa biolapsi tulossa. Milloinkahan voisi mennä adoptioneuvontaan. Kun toinen biolapsi on 1?
 
yx vaan
Meillä on sekä bio- että adolapsi, joten kyllä adoptio biolapsi perheeseen on aivan mahdollista (ja suosittelen!). Meillä pienempi on ollut kotona kohta 2 vuotta ja kaikki on sujunut paremmin kuin itse osasin odottaa. Tottakai alussa isompi oli mustasukkainen (niinkuin kuka tahansa isoveli kun kilpailija tulee taloon), mutta alusta asti he ovat olleet sisko ja veli, välillä tapellaan ja välillä ollaan kavereita. Ikäeroa heillä on 5 vuotta, joten leikit ei oikein onnistu yhdessä, joskus tosin pienempi pääsee mukaan isonveljen touhuihin. Toisaalta on hyvä, että ikäeroa on se 5 vuotta, adoptiolapsihan tulee aina perheen nuorimmaksi ja silloin vanhemmilla on enemmän aikaa huomioida ja huolehtia, koska isompi ei tarvitse enää niin paljon hoitamista, huomiota toki hänkin tarvitsee! Jos harkitsette adoptiota kannattaa pistää asia vireille mahdollisimman pian, adoptio on pitkä tie saada lapsi. Meillä koko prosessi kesti 2 1/2 vuotta, mutta joissain paikkakunnilla pelkkään adoptioneuvontaan joutuu jonottamaan jopa vuoden, joten nopea tapa "lisääntyä" tämä ei ole...

Uusperheistä en tiedä, mutta esim. Interpedian kysymys ja vastauspalstalta saattaa löytyä tietoa, sinne voi tietenkin lähettää myös omia kysymyksiä ja ainahan voi soittaa oman kaupungin sossuille (ketkä hoitaa adoptioasioita) tai Interpediaan, Pelaan tai Helsingin kaupungin perheasiantoimistoon. Sellainen mielikuva mulla on että uusperhe ei olisi este (eri maissa on sitten vielä omat vaatimuksensa, millainen perheen pitää olla, joten kaikki maat eivät välttämättä kelpuuta uusperhettä).
 

Yhteistyössä