KYS

Synnytin Kysissä 14kk sitten ja näillä näkymin pitäisi taas elokuussa 2010 taas mennä. Ensimmäisen synnytyksen peusteella en kuitenkaan meinaa jalallanikaan astua kyseiseen laitokseen, vaan yritän jossain välissä saada maksusitoumuksen Oulaskankaan sairaalaan, saa nähdä onnistuuko..Jos en sitä saa vaan joudun Kysiin, en rehellisesti sanottuna tiedä mitä siitä seuraa. Kysin touhusta jäi niin pahat traumat että pelkkä paikan ajatteleminen saa aikaan kauhunväristyksiä, saatika että tosipaikan tullen pitäisi siellä olla fyysisesti paikalla *huoh*.
 
Ensi kuussa pitäisi mennä, vajaa kaksi vuotta sitten synnytin KYS:ssä viimeksi. Kaikki sujui varmaankin niin kuin piti, yksi kätilö vain oli aivan työhönsä ja varmaan elämäänsäkin kyllästynyt ja olin tyytyväinen, että hänen vuoronsa loppui puoli tuntia sen jälkeen, kun me synnytyssaliin saavuimme. Miehelle olen sanonut, että sitä tätiä ei kyllä tällä kertaa saliin edes päästetä!
 
Naistenklinikasta kokemus v2000 oli kammottava. KYS v2002 meni loistavasti. Nyt olisi parin viikon sisällä seuraava KYS kokemus tulossa. Tällä kertaa jätän ukon hoitamaan vanhempia lapsia, koiria ja muuta sirkusta.
 
Syyskuussa täälläkin tarkotus ois KYSiin suunnata. Ja kerran siellä on jo synnytetty maaliskuussa 09. Hyvin henkilökunta mielestäni hoiti hommat, vaikka vaikeuksiakin oli. Tosin sitten osastolla vauvan kanssa ollessa joittenki työntekijöiden osalta jäi huono fiilis. Olin tosi huonossa kunnossa, mutta tämä kätilö vai mikä olikaan (ei muistikuvia) naureskeli vaan että etkö sinä muka vessaankaan ole yksin selvinny. Vaikka oikeasti oli lähellä taju lähteä jo istuiltaankin. Liekö hällä ollu huono päivä, vai luulko hän että minä vaan huvikseni apua pyydän, kun en yksikseni viiti vessaan mennä. Tiiä häntä. Vaan nykyään kyllä jo naurattaa lähinnä että kehtaskin kiukutella :D Mulla siis verenhukka ja muu semmonen teki olon aivan älyttömän heikoksi. Että ei alkuun jaloillaan pysyny. Mut positiivisin mielin sinne uudelleen olen menossa. :)
 
Kys'issä synnytyn minäkin eikä juuri valittamista. Tosin huoneeni oli naistentautien puolella ja oli välillä jopa vähän tylsääkin. Ekana yönä huonekaveri kuorsasi niin etten itse sitten nukkunutkaan. Mutta siis henkilökunta osasi hommansa.
Ainut ikävä puoli oli synnyttämättömien puolella kun supistukset oli kipeitä eikä saanut kunnon kivunlievitystä. Suihkussa viruin ja särkylääkettä antoi. Lapsiveden menon takia sisätutkimusta ei saanut tehdä kovin usein. Ja tuollakin synnyttämättömien osastolla yksi vanhempi hoitaja vaan piruili että sen kuuluukin sattua ja minä kankeena makasin sängyssä kun ei kävellä jaksanut. Salissa olo helpottui ja kivunlievitystä annettiin.
 
Juu la varmistui nt ultrassa 29.8.10 KYS olisi sitten suuntana :) Toivon mukaan menee kaikki hyvin. Saa epiduraalin. Ja jos vaan kaikki on kunnossa tahtoisin kotiutua jo seuraavana päivänä. Kolmas synnytys edessä.
 
Synnytin Kysissä viime syyskuussa ja ihan hyvät fiilikset jäi. Kovin oli kiirettä hoitajilla ja mua ei keritty tutkia ajoissa. Enkä saanut muuta kivunlievitystä ku ilokaasu ja suihku..sit ku tutkivat ni olin jo melkein auki ja jo piti ponnistaa..Eli muuten ihan ok mut hoitajat ei kerinnyt olla läsnä..Ja osastolla en tykännyt hoitajien "asenteesta"...ei ne oikein neuvonu eikä vastaillut kysymyksiin..Mut ihan hyvä fiilis kaikin puolin jäi.
 
Kyssiin minäkin kolmatta pyöräyttämään lokakuussa..
On hyviä ja huonoja kokemuksia.. Synnyttäneiden osastolla kannattaa pitää huoli itse siitä että neuvoovat asiassa kun asiassa.. Vuonna 2006 ainakin mun huonekaveri ei tiennyt mitään vauvanhoidosta eikä hänelle kukaan mitään edes kertonut. Itse sitten neuvoin ja sanoin hällekkin että kyselee hoitajilta vaikka joku kysymys tyhmälle tuntuiskin. Hänelle ei oltu edes neuvottu vaipanvaihtoa.. heillä siis ensimmäinen lapsi.. Ei röyhtyytystä eikä myöskään kerrottu että tuttia voi antaa koska vauvalla kova imemisen tarve..
Kätilöitä on moneen junaan, Ekassa raskaudessa todellakin elämäänsä väsynyt vanhempi kätilö jonka takia jäi huono maku suuhun.. Tokassa kätilö oli aivan mahtava, tuki, kehui neuvoi, rauhoitteli ja silitteli!! aivan mahtava kokemus!!! Ihana siellä oli synnyttää mutta mutta se osastolla olo vauvan kanssa sitten vähän vähemmän ihanaa.. Tsemppiä kaikille synnytyksiin!!!
 
Minä!

La 23.8.2010. Kuulostaa kertomusten mukaan paikalta, jossa hirveä kiire ja kätilöillä liikaa töitä. Kyllähän se varmasti vaikuttaa heidän työssään jaksamiseen ja osaston ilmapiiriin. Voivoi, toivottavasti nyt saisi edes kivunlievitystä. Ja kannustusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kr83:
Minä!

La 23.8.2010. Kuulostaa kertomusten mukaan paikalta, jossa hirveä kiire ja kätilöillä liikaa töitä. Kyllähän se varmasti vaikuttaa heidän työssään jaksamiseen ja osaston ilmapiiriin. Voivoi, toivottavasti nyt saisi edes kivunlievitystä. Ja kannustusta.
No pistetään sormet ristiin ja toivotaan että kummallakin menee kaikki hyvin siellä :hug:.
 
Olen synnyttänyt KYSissä marraskuussa -07, tammikuussa -09 ja huhtikuussa -10 eikä minulla ole mitään huona sanottavaa. Kivunlievitystä sain kuten halusin ja ystävällisiä kätilöitä minulle ainakin sattui (olin viimeisellä kerralla 2vrk synnärillä käynnistyksessä) Vauvan synnyttyä vaihtui vuoro ja silloin sattui ensimmäinen kätilö (nuori nainen) jolla tuntui olevan huono päivä tai ainakin huumorintaju oli jäänyt kotiin :whistle: mutta ei se enää siinä vaiheessa haitannut kun vauva oli jo syntynyt ja odoteltiin osastolle pääsyä. Osastolla henkilökunta oli todella mukavaa ja naapuripetillä ollut ensisynnyttäjä sai kyllä neuvoa kädestä pitäen sekä imetykseen että vauvan hoitamiseen. Ainahan joukkoon mahtuu niitä hapannaamoja jotka eivät osaa peitellä huonoa päiväänsä, mutta kyllä sellaiset hoitsut on minun kohdalla olleet poikkeus eikä sääntö :D Hyvillä mielin synnyttämään KYSiin ja onnea kaikille joilla se ponnistus on vielä edessä =)
 
Jouduin 4 viikkoa sitten KYS:iin, kun istukassa ilmeni ongelmia. Vaikka tilanne oli itselle rankka ja päättyi kiireelliseen sektioon, niin työntekijät olivat aivan ihania =) Yksi piti huolta minusta ja maha-asukista. Kääntymiseenkin tarvitsin apua, koska olin käyrillä 11 tuntia yhtä mittaa ennen sektiota. Kelloa siis soittelin usein. Tämä samainen hoitaja tuli mukana leikkasusaliin ja haki minut nyös heräämöstä osastolle (tietenkin kierrätti tehon kautta, että näin lapsen).
Vauva joutui teholle keskosuuden vuoksi. Samoin siellä työntekijät olivat todella mahtavia =)
 
KYS:ssä käyty. Eilen kotiuduttu.

Erittäin positiivinen kokemus :heart:. Kätilöt synnytyssalissa olivat todella mahtavia. Hienosti ottivat vastaan. Tiedustelivat omat toiveet. Tarjosivat eri mahdollisuuksia kivunlievitykselle. Kiirettä ei ollut. Joten kätilö oli käytännössä melkein koko ajan paikalla. Tai jos poistui kävi pienin väliajoin kurkistamassa ja tarkistamassa vointia.

Kannustavia olivat. Ja erittäin hyvin ohjaavia ponnistusvaiheessa. Joten suuren suuri kiitos minulta ainakin heille.

Osastolla myös kaikki kätilöt olivat todella ystävällisä ja mukavia. Yhtään ns. ikävää hetkeä tai henkilö ei ollut.

Joten teille jotka olette menossa tsemppiä. Ihana paikka ja mahtava henkilökunta sattui ainakin minun kohdalle.
 

Yhteistyössä