Kysy superlihavalta mitä vaan!

  • Viestiketjun aloittaja Iso, isompi, isoin
  • Ensimmäinen viesti
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="utelias";30674183]itse en ole ylipainoinen, mutta joskus huolestuttaa syomieni herkkujen maara. viikonloppuisin syodaan miehen kanssa yhdessa esim. pe suklaalevy ja iso limsapullo, la 400 g karkkipussi ja iso limsapullo, su roskaruokaa ja taas herkkuja. viikolla yritetaan pysya ilman herkkuja. kuinka paljon ja usein herkuttelet?

ja toinen kysymys. luuletko, etta ylipainolla on vaikutusta lapsettomuuteen vai onko syyt muualla?[/QUOTE]
No tuota, itse asiassa syön nykyään hyvin paljon vähemmän herkkuja kuin joskus aikaisemmin. Herkut (tai siis lähinnä sokeriset herkut) ovat minulle sen verran addiktoivia, että niitä menisi helposti vaikka joka päivä. Nyt olen melko menestyksekkäästi onnistunut rajoittamaan herkuttelun viikonloppuihin (max. 2 krt/vko). Tämä saattaa tarkoittaa esim. kotitekoista pizzaa ja jälkiruuaksi jäätelöä jonka päällä vaikka suklaakastiketta. Tai suklaalevyä. Tai paria Arnoldsin donitsia. Limsaa ja mehuja en juo, en pidä makeista juomista.

Ylipaino ja lapsettomuus. Kyllä, niillä on ihan selvä yhteys. Biologisesta puolesta en ole niin varma - minulla on lähes koko elämäni ollut säännölliset kuukautiset, jos ei oteta huomioon paria vuotta kun kuukautiset alkoivat mennä hieman epäsäännöllisiksi. Joten siltä kannalta saattaisi olla asia kunnossa. Toisaalta, en ole koskaan tullut raskaaksi, vaikka olen suojaamatonta seksiä silloin tällöin harrastanut.

Sen sijaan olen tietoisesti ehkäissyt ihan siitä syystä, että esim. tämän painoisena kuin nyt olen pidän raskautta liian suurena riskinä sekä itselleni että lapselle. Suuri osa aikuisikäni laihdutusyrityksistä onkin liittynyt siihen, että olen yrittänyt saada painoa alas jotta uskaltaisin yrittää raskautta.
 
Iso, isompi, isoin
Kauheeta! Luulisi olevan vaikeaa ja raskasta elämä. Turha edes haaveilla lapsista tuolla painolla - ei raskaudu, eikä olisi hoitajaksi.
Mitäänhän et kysynyt, mutta vastaan silti :) Ei, elämäni ei ole mitenkään kamalan vaikeaa ja raskasta. Miksi olisi? Ihan totta, niin kauan kuin ehkäisen, en ainakaan raskaudu. Mutta myös lihavat naiset saavat lapsia joka päivä. Eri asia sitten, haluaako raskautua näin lihavana :)

Mutta miten ihmeessä en jaksaisi hoitaa lapsia, olenhan minä sukulaislapsia hoitanut vaikka miten paljon. Esim. viime kesänä meillä oli kylässä neljän lapsen sarja, 4-10 -vuotiaita koko viikon, kun äitinsä oli työmatkalla. Tietenkin se oli raskasta välillä, mutta se ei niinkään johtunut mistään fyysisistä syistä, vaan vastuusta ja siitä että ikinä ei saanut olla rauhassa.
 
vie ras
Oletko ajatellut tulevaisuutta? Vaikka nyt olisitkin mielestäsi kunnossa, voi olla ettet enää 10 vuoden päästä ole. Jos ylipäätään olet hengissä. Anoppini on liikalihava, 60-vuotias. On kyllä surkeaa katsoa kuinka vaikea hänen on liikkua. Jalat ovat kipeät, eikä hän jaksa kävellä montaakaan kymmentä metriä. Miksi haluat olla samanlainen? Etkö pelkää kuolevasi ylipainon takia ennenaikaisesti? Se on aivan mahdollinen skenaario, ei kroppa kestä ikuisuuksiin tuollaista.
 
Iso, isompi, isoin
Oletko ajatellut tulevaisuutta? Vaikka nyt olisitkin mielestäsi kunnossa, voi olla ettet enää 10 vuoden päästä ole. Jos ylipäätään olet hengissä. Anoppini on liikalihava, 60-vuotias. On kyllä surkeaa katsoa kuinka vaikea hänen on liikkua. Jalat ovat kipeät, eikä hän jaksa kävellä montaakaan kymmentä metriä. Miksi haluat olla samanlainen? Etkö pelkää kuolevasi ylipainon takia ennenaikaisesti? Se on aivan mahdollinen skenaario, ei kroppa kestä ikuisuuksiin tuollaista.
Hei,
olet ihan oikeassa. Olen ajatellut tulevaisuutta, ja kyllähän se huolestuttaa. Minulla on käynyt hyvä tuuri, kun olen näinkin liikkuva ja hyväkuntoinen. On ollut aika pelottavaa nähdä, miten tutuilla ikäisilläni ihmisillä puhkeaa diabetesta ja muuta vaivaa. Kyllähän minä HALUAN laihtua... mutta en vaan ole siinä kovin hyvä. Reilut kolmekymmentä kiloa olen suurimmista päivistäni saanut pois, mutta ihan kamalaa tervanjuontia se on.
 
Hei, oletko kokeillut osanutrausta ?
Ei tarvitse luopua kaikista normaaleista ruuista eikä tarvitse nähdä nälkää.
 
Iso, isompi, isoin
Hei, oletko kokeillut osanutrausta ?
Ei tarvitse luopua kaikista normaaleista ruuista eikä tarvitse nähdä nälkää.
Hei! Täysnutrausta olen joskus kokeillut, ja aikamoista tuskaahan se oli. Osanutrausta en ole kokeillut, pitää kysellä terveydenhoitajalta olisiko se minulle sopiva menetelmä. Ongelmia saattaa tulla siitä, että olen soija-allergikko, ja aika moni näistä tämän tyyppisisitä tuotteista on soijapohjaisia. Pitää tutkia tarkemmin.
 
Hei! Täysnutrausta olen joskus kokeillut, ja aikamoista tuskaahan se oli. Osanutrausta en ole kokeillut, pitää kysellä terveydenhoitajalta olisiko se minulle sopiva menetelmä. Ongelmia saattaa tulla siitä, että olen soija-allergikko, ja aika moni näistä tämän tyyppisisitä tuotteista on soijapohjaisia. Pitää tutkia tarkemmin.
Ok, mie oon pari viikkoa osanutrannut ja sopii minulle paremmin, kokonutrausta en jaksaisi paria päivää enempää. :)
Osanutrauksessa ei ole tullut nälkää eikä hirveitä makeanhimoja ja painokin on alkanut mukavasti laskemaan.

Joo tietysti kannattaa ensin jutella terveydenhoitajan kanssa ja tutkia asiaa,ettei tule allergiaoireita jos kokeilee.

Tsemppiä sinulle elämänmuutokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Iso, isompi, isoin
Ok, mie oon pari viikkoa osanutrannut ja sopii minulle paremmin, kokonutrausta en jaksaisi paria päivää enempää. :)
Osanutrauksessa ei ole tullut nälkää eikä hirveitä makeanhimoja ja painokin on alkanut mukavasti laskemaan.

Joo tietysti kannattaa ensin jutella terveydenhoitajan kanssa ja tutkia asiaa,ettei tule allergiaoireita jos kokeilee.

Tsemppiä sinulle elämänmuutokseen.
Hienoa :) Tsemppiä sinnekin :flower:
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="höpöhöpö";30677918]Tätä emme usko, kätesi ei voi millään yltää reiälle jos tosiaan painat 160 kiloa![/QUOTE]
*haukotus * Keksi jotain uutta, tämä on niin vanha.
 
endis
Yksi tärkeä huomio tästä ketjusta: lihavuus ei tarkoita sitä, että on sairas tai että lihava sairastuu!

Tällä hetkellä noin 55% sairaanhoidon kuluista kohdistuu ylipainoisiin ja loput 45% normaalipainoisiin sekä laihoihin.

Lihavuus on todettu RISKITEKIJÄKSI moneen sairauteen, se on totta, mutta riski ei tarkoita sitä, että se toteutuu. Mikäli ylimääräinen rasva on "jenkkakahvoina" ihon alla, mutta ei sisäelimien päällä, niin lihava todennäköisesti elää pidemmän ja terveemmän elämän kuin hyvin laiha. Vanhemmalla iällä pelkästään lihavien luusto ja lihakset ovat paljon paremmassa kunnossa kuin hyvin laihoilla (koska lihava tekee paljon enemmän työtä lihaksillaan kuin laiha ponnistellessaan maan vetovoimaa vastaan). Nivelet ovat oma juttunsa, mutta näyttäisi niissäkin menevän siten, että monet "himokuntoilijat" ovat tuhonneet nivelensä kuntoilulla ja väärällä ruoalla, ei siis painolla.

Elämän pituudella pelotellaan myös lähes kaikkia. Vaikka lihavuus voikin korreloida elämän pituuteen siksi, että monet saiaraudet lihottavat (eli ensin tulee sairaus ja vasta sitten lihominen) ja siksi "lihavat kuolevat nuorempina", niin pitäisi nähdä asia myös siten, että lyhyt ja täysipainoinen elämä on parempi kuin pitkä ja kivulias. Tämä edellyttäisi muutosta yhteiskunnassa siihen suuntaan, että ihmiset, myös lihavat, hyväksyttäisiin sellaisina kuin on. Ennenhän lihavat nähtiin iloisina, nauravaisina, onnellisina ja nyt kiitos viranomaisten ja median, heistä on tehty rahastuskohde, jotka masentuvat "idoottimaisesti ajattelevien" kansalaisten toimesta. Kohtapuoleen jouduttaneen säätämään laki lihavien diskriminaation estämiseksi (ja muiden poikkeavuuksien estämiseksi) mikäli meno jatkuu tällaisena.
 
"paula"
Tiesitkö:
Punaiseksi värjätty tuote voi olla juuri sitä. Todellisuudessa ehkä kukaan ei ole valvonut, mitä ne pitää sisällään, sillä tämä uutinen, lue Kaari- lehdestä 3/2008:

"Hometoksiinilainsäädäntöä uudistettiin EU:ssa vuonna 2006, ja syksyn 2007 aikana kerättiin ensimmäiset valvontanäytteet kotimaisesta viljasta ja viljavalmisteista. Näytteiksi kerättiin vuosien 2006 ja 2007 viljaa. Ne ovat haitallisia terveydelle. Punahomeet tuottavat sekä ihmisen että eläimen terveydelle haitallisia homemyrkkyjä, eli toksiineja."

"Tärkeimpiin opportunistisiin sieni-infektioiden aiheuttajiin kuuluvat hiivoista Candida-lajit ja Cryptococcus neoformans sekä homeista Aspergillus-lajit. Mucorales-lahkon homeisiin kuuluvat sienet, Rhizopus-lajit, aiheuttavat vaikeita nekroottisia infektioita muun muassa huonossa tasapainossa olevaa diabetesta sairastaville potilaille." - Juha Salonen infektiotaudeista -

Koko ketjua en ehdi nyt lukea, sori.
 
vie ras
Yksi tärkeä huomio tästä ketjusta: lihavuus ei tarkoita sitä, että on sairas tai että lihava sairastuu!

Tällä hetkellä noin 55% sairaanhoidon kuluista kohdistuu ylipainoisiin ja loput 45% normaalipainoisiin sekä laihoihin.

Lihavuus on todettu RISKITEKIJÄKSI moneen sairauteen, se on totta, mutta riski ei tarkoita sitä, että se toteutuu. Mikäli ylimääräinen rasva on "jenkkakahvoina" ihon alla, mutta ei sisäelimien päällä, niin lihava todennäköisesti elää pidemmän ja terveemmän elämän kuin hyvin laiha. Vanhemmalla iällä pelkästään lihavien luusto ja lihakset ovat paljon paremmassa kunnossa kuin hyvin laihoilla (koska lihava tekee paljon enemmän työtä lihaksillaan kuin laiha ponnistellessaan maan vetovoimaa vastaan). Nivelet ovat oma juttunsa, mutta näyttäisi niissäkin menevän siten, että monet "himokuntoilijat" ovat tuhonneet nivelensä kuntoilulla ja väärällä ruoalla, ei siis painolla.

Elämän pituudella pelotellaan myös lähes kaikkia. Vaikka lihavuus voikin korreloida elämän pituuteen siksi, että monet saiaraudet lihottavat (eli ensin tulee sairaus ja vasta sitten lihominen) ja siksi "lihavat kuolevat nuorempina", niin pitäisi nähdä asia myös siten, että lyhyt ja täysipainoinen elämä on parempi kuin pitkä ja kivulias. Tämä edellyttäisi muutosta yhteiskunnassa siihen suuntaan, että ihmiset, myös lihavat, hyväksyttäisiin sellaisina kuin on. Ennenhän lihavat nähtiin iloisina, nauravaisina, onnellisina ja nyt kiitos viranomaisten ja median, heistä on tehty rahastuskohde, jotka masentuvat "idoottimaisesti ajattelevien" kansalaisten toimesta. Kohtapuoleen jouduttaneen säätämään laki lihavien diskriminaation estämiseksi (ja muiden poikkeavuuksien estämiseksi) mikäli meno jatkuu tällaisena.
Ei kai kukaan sanonutkaan, että laihuus olisi terveellistä tai tavoiteltavaa, kun näytät vertaavan lihavia "hyvin laihoihin". Totuushan on, ettei ääripäät missään ole hyväksi. Lievä ylipaino sen sijaan vaikuttaisi olevan paras vaihtoehto, jos tutkimuksiin on uskominen. Toisaalta, kaikenlaisia tutkimuksia löytyy, etsii vaan tarpeisiinsa sopivan.

Mä olen kyllä eri mieltä lihavien terveydestä. Lihavuus jo itsessään ei ole tervettä, siten liikalihavaa ei oikein terveeksi voi sanoa. Nuorempana ei välttämättä olekaan mitään ongelmia, mutta toisaalta käyvätkö tavalliset ihmiset miten usein lääkärissä tutkituttamassa veriarvonsa, keuhkojensa ja sydämensä kunnon? Jos joskus aikaisemmin on kolesteroli- ja maksa-arvot olleet kohdallaan, ne eivät välttämättä ole kohdallaan enää muutaman vuoden päästä. Lihavuuden lisääntyessä myös diabetes lisääntyy. Kyllä tämä selkeästi viittaa siihen, ettei lihavuus ole terveellistä.

Mutta kuten sanoit, jokainenhan päättää omalta kohdaltaan kuinka elämänsä elää. Jos omasta mielestä lyhyt elämä huonoilla elämäntavoilla on parempi, siitä vaan. Surettaa vaan millaista mallia tulevat sukupolvet saavat. Sekä kaikki liikalihavat lapset, jotka syövät juuri sitä roskaa mitä vanhemmatkin. Ja kuolevat kukaties nuorempina kui pitäisi.
 
endis
Mä olen kyllä eri mieltä lihavien terveydestä. Lihavuus jo itsessään ei ole tervettä, siten liikalihavaa ei oikein terveeksi voi sanoa. Nuorempana ei välttämättä olekaan mitään ongelmia, mutta toisaalta käyvätkö tavalliset ihmiset miten usein lääkärissä tutkituttamassa veriarvonsa, keuhkojensa ja sydämensä kunnon? Jos joskus aikaisemmin on kolesteroli- ja maksa-arvot olleet kohdallaan, ne eivät välttämättä ole kohdallaan enää muutaman vuoden päästä. Lihavuuden lisääntyessä myös diabetes lisääntyy. Kyllä tämä selkeästi viittaa siihen, ettei lihavuus ole terveellistä.

Mutta kuten sanoit, jokainenhan päättää omalta kohdaltaan kuinka elämänsä elää. Jos omasta mielestä lyhyt elämä huonoilla elämäntavoilla on parempi, siitä vaan. Surettaa vaan millaista mallia tulevat sukupolvet saavat. Sekä kaikki liikalihavat lapset, jotka syövät juuri sitä roskaa mitä vanhemmatkin. Ja kuolevat kukaties nuorempina kui pitäisi.
Mikäli lihavuus olisi epätervettä, miksi evoluutiossa sellainen kyky nisäkkäille olisi tullut? Ilman rasvakudosta kuolet välittömästi, koska rasvakudoksella on monta eri tehtävää energian taltioimisen lisäksi.

Kannattaa myös huomata se, että lihavat syövät enemmän kuin laihat. Usein vielä teollisesti tuotettua roskaruokaa (lihavuushan korreloi pitkälti tulotasoon ja tätä kautta myös ruoan laatuun). Tällä perusteella, onko sairauksien takana ruoka, vai lihavuus? Voisi kuvitella, että jos ruoassa on paljon ihmisen genetiikalle sopimatonta "kakkaa", niin lihavan elimistö antaa ennemmin periksi kuin laihan siksi, että ruoka on paskaa, eikä siksi, että on lihava.

Se, että ajattelet lihavien olevan sairaita on aivopesun tulosta. Mikäli opettelisit ihmisen fysiologiaa, niin tajuaisit, että kausaalisia syitä et tahdo löytää millään. Korreloida voidaan miten vain, mutta silloin tulee tämä "muna vai kana" asetelma: lisääntyykö diabetes siksi, että lihoo, vai onko ensin diabetes ja sitten lihoo? Itse väitän, että ensin tulee diabetes ja sitten lihoo. Miksi? Siksi, että normaalisti insuliiniherkät solut ottavat triglyseridit (ts. verensokerista -> ihmistärkkelykseksi -> triglyseredeiksi -> rasvasoluun) vastaan ja jostain syystä, osittain siksi, että solut tulevat täyteen tai muusta syystä, insuliinireseptorit tuhoutuvat/vähenevät jolloin insuliinitasot ovat tapissa (koska yritetään saada glukoosihomeostaasi kuntoon) ja täten aiheuttaa diabeteksen (siis tyyppi 2).

Kolesteroliarvoilla ei enää nykytutkimusten mukaan ole mitään merkitystä jos puhutaan perinteisistä LDL ja HDL arvoista. Maksa-arvot sen sijaan voivat olla pielessä laihoillakin mikäli on viskeraalista rasvaa. NAFLD eli alkoholiton rasvamaksa on hyvin usein myös laihojen ongelmana ja siitä voi seurata kirroossikin.

Kuolemalla pelottelu on edelleen turhaa. Pääasia olisi elää onnellinen elämä. Joka kolmas (ja kohta joka toinen) saa syövän. Heistä kuolee varmasti paljon useampi kuin muutama ihminen lihavuuteen. Mikäli syöpäherkkyys näkyisi päällepäin, pitäisikö sellaisia ihmisiä diskriminoida?
 
"Elviira"
Hei ihmiset, vähän suvaitsevaisuutta lihavia kohtaan. Itse kukin meistä kantaa omat läskinsä. Endiksellä hyviä pointteja tähän keskusteluun. Haluaisin kysyä superlihavalta, ärsyttääkö sinua normaalipainon rajoissa olevien ihmisten tuskailu läskeistään? Itse olen tällainen tuskailija, enkä todellakaan haluaisi pahoitaa kenenkään minua lihavamman mieltä. Mutta kun sitä vertaa itseään muistoissaan timmimmässä kunnossa olleeseen olomuotoon...toivottavasti ei ollut tyhmä kysymys mutta olet vastannut kyllä hyvin esitettyihin kysymyksiin.
 
Nautiskelija
Oletko sinut seksuaalisuutesi kanssa? Vaikuttavatko liikakilot nautintoosi? Itse huomaan heti, että muutaman kilon lisäyski saa puhdin pois pedissä, lähinnä siksi etten tunne oloani hyväksi. Kun maha ei ole turvoksissa, on paljon parempi olo. Sinulla ei taida olla tällaisia "pinnallisia" huolia?
 
Kunhan vaan
Mitä kaipaat eniten elämässä? Energisyyttä, lapsia, ystäviä, kauniita vaatteita, ulkona käymistä? Mitä tekisit toisin jos olisit normaalipainoinen?

Oletko katkeroitunut elämälle, murehditko olemustasi, inhoatko peilikuvaasi? Osaatko iloita toisten saavutuksista? Pidätkö hoikkia ihmisiä turhamaisena?

Koetko usein syrjintää? Huomaatko ihmisten "läski-inhon" usein? Oletko usein pirteä ja onnellinen? Oletko "sinut" itsesi kanssa? Heitätkö huumoria olemuksestasi?
Onko elämässäsi rakkautta?

Onko mielenterveytesi pysynyt kasassa, onko masennus syy vai seuraus? Oletko saanut psyykkistä apua koskaan painonpudotus yrityksissäsi?

Oletko "valo-herkkä"? Lihotko talvisin ja hautaudut sohvaan? Liikutko kesäisisin enemmän? Kehtaatko urheilla ja käydä ravintoloissa? Pelkäätkö äkkikuolemaa?

Siinä ajanviete-kysymyksiä ensi hätään ;)
 
Iso, isompi, isoin
[QUOTE="Elviira";30678703]Hei ihmiset, vähän suvaitsevaisuutta lihavia kohtaan. Itse kukin meistä kantaa omat läskinsä. Endiksellä hyviä pointteja tähän keskusteluun. Haluaisin kysyä superlihavalta, ärsyttääkö sinua normaalipainon rajoissa olevien ihmisten tuskailu läskeistään? Itse olen tällainen tuskailija, enkä todellakaan haluaisi pahoitaa kenenkään minua lihavamman mieltä. Mutta kun sitä vertaa itseään muistoissaan timmimmässä kunnossa olleeseen olomuotoon...toivottavasti ei ollut tyhmä kysymys mutta olet vastannut kyllä hyvin esitettyihin kysymyksiin.[/QUOTE]
Normaalipainoisten tuskailu läskeistään (usein kuvitteellisista) ärsytti nuorempana, kun otin sen enemmän itseeni. Enää en jaksa välittää, jos valittelua ei ole jotenkin erityisen selvästi tarkoitettu minun korviini. Jokaisella kun on ne omat ristinsä kannettavana, ja oma napa lähinnä... kukapa minä olisin sanomaan kenellä on jotenkin suurempi oikeus murehtia ulkonäköään kuin toisella? Onneksi lähipiirillä ja työpaikallakaan ei ihmisillä juuri ole tapana surkutella ulkonäköään.
 
Iso, isompi, isoin
Oletko sinut seksuaalisuutesi kanssa? Vaikuttavatko liikakilot nautintoosi? Itse huomaan heti, että muutaman kilon lisäyski saa puhdin pois pedissä, lähinnä siksi etten tunne oloani hyväksi. Kun maha ei ole turvoksissa, on paljon parempi olo. Sinulla ei taida olla tällaisia "pinnallisia" huolia?
Hmm. Sanotaanko näin, että ongelma voi olla enemmän kiinni logistiikasta kuin pään sisäisestä maailmasta. Eli sillä lailla vaikuttaa, että en esim. halua olla päällä, koska se on ensinnäkin aika raskasta, ja toisaalta pelkään satuttavani. Eli asennonvalintaan vaikuttaa jonkin verran, aikoinaan kun olin isompi niin enemmän kuin nykyään.

Ujostella en jaksa. Olen ollut mieheni kanssa niin kauan yhdessä, että hän tietää tasan tarkkaan miltä näytän joka suunnasta. Mutta jos nyt lähtisin tapailemaan uutta miestä, niin tilanne saattaisi tietenkin olla erilainen. Tosin, jos olisin sinkku ja kaipaisin irtoseksiä, niin suuntaisin hakuni varmaan suoraan isompia naisia suosivien miesten suunnalle.
 

Yhteistyössä