Kysy vapaaehtoisesti lapsettomalta mieheltä

  • Viestiketjun aloittaja M32
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Onko niin että miehen vapaaehtoinen lapsettomuus ymmärretään jotenkin paremmin ja on hyväksytympää kuin naisen vapaaehtoinen lapsettomuus?

nimim. N38, lapseton ja steriloitu
 
M32
[QUOTE="vieras";28480685]Onko niin että miehen vapaaehtoinen lapsettomuus ymmärretään jotenkin paremmin ja on hyväksytympää kuin naisen vapaaehtoinen lapsettomuus?[/QUOTE]Mielestäni ehdottomasti on. En odota, että kukaan tulee surkuttelmaan kohtaloani samassa määrin kuin vaimoni kohtaloa mahdollisesti surkutellaan. Isyyden "menetystä" ei ilmeisesti pidetä yhtä suurena kuin äitiyden. Tunnetuista näyttelijöistä Helen Mirren, 68, saa edelleen perustella haastatteluissa, eikö hän nyt todellakaan koe jääneensä mistään paitsi, mutta George Clooneyn, 52, lapsettomuus ei tunnu olevan kenellekään ongelma, jos sitä edes mainitaan.
 
.....
Mitenkä jos eroatte? voisitko olla suhteessa naisen kanssa, jolla on lapsia? Itselläni uusio suhde miehen kanssa, joka on vela, tulee teini-ikäisten lasteni kanssa toimeen aikuisena, vaikka ei itse omia lapsia ole koskaan halunnut. Tätäkin asiaa jotkut jaksavat päivitellä, että kuinka voimme olla yhdessä, mutta ihan hyvin sujuu. Itsekkään en ole erityisesti koskaan varauksetta pitänyt lapsista, paitsi omistani.
 
M32
Mitenkä jos eroatte? voisitko olla suhteessa naisen kanssa, jolla on lapsia?
Riippuu siitä, minkä ikäisiä uuden kumppanini lapset olisivat. En alkaisi elää pikkulapsiperheen arkea, mutta jo pesästä lentäneet lapset olisivat tuskin mitään ongelma. Joka tapauksessa pidän aika epätodennäköisenä sitä, että ottaisin perheessä mitään varaisän roolia. Saan työssäni kasvattaa aivan riittävästi. Tiedän kuitenkin, että veloissa on myös paljon uusperheellisiä, ja se voi sopia joillekin erinomaisen hyvin.
 
Muistankohan oikein tutkimustuloksen, jonka mukaan vapaaehtoisesti lapsettomat ovat onnellisin kansanosa :) Helppo uskoa, vaikka itselläni onkin kolme lasta ja he ovat minulle tärkeimmät ihmiset maailmassa.

On hieno asia, että ihminen ei lisäänny jos ei aidosti itse halua. Lisääntyminen on kuitenkin niin vahva normi, että vaatii hieman rohkeutta poiketa siitä.
 
M32
Noihin aborttispekulaatioihin on mahdoton vastata, koska meillä ei tosiaankaan ole toimintasuunnitelmia kaikkiin mahdollisiin katastrofitilanteisiin. Jäisi elämä elämättä, jos yrittäisi kaikki epätodennäköisimmätkin onnettomuudet kelata mielessään etukäteen läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Viikate:
Muistankohan oikein tutkimustuloksen, jonka mukaan vapaaehtoisesti lapsettomat ovat onnellisin kansanosa
Tähän lopputulokseen on tultu kymmenissä onnellisuustutkimuksissa. Lasten saaminen heikentää parisuhdeonnea, vähentää mielihyvän kokemuksia, lisää stressiä ja kaventaa elämänpiiriä. Vaikka lapset tuovat useimmille vanhemmille merkityksen kokemuksia, lasten saaminen myös vähentää muiden onnellisuuden lähteiden määrää. Ennestään tiedämme, että ihmisten onnellisuus on pysyvintä ja varminta, kun sitä on mahdollisuus ammentaa useasta lähteestä yhden ison sijaan.
 
M32
Luuletko, että sinulla tulee lähempänä neljääkymppiä sellainen olo, että elämästäsi puuttuu jotakin?
Varmasti tulee. Elämässä on vähän väliä tilanteita, joissa tuntuu, että pitäisi ottaa "seuraava askel". Vanhat kuviot tuntuvat nähdyiltä, kaipaa uusia haasteita, haluaa kehittyä tai muuttua. Tällaiseen saumaan monet taitavat tehdä sen lapsen. Itse olen vaihtanut työpaikkaa, perustanut yrityksen, omistautunut uudelle harrastukselle, tavannut uusia ihmisiä ja ottanut erilaisia uusia rooleja (esim. luottamustehtäviä). Sellainen perustyytyväisyys minulla kyllä on säilynyt viimeiset vuodet erittäin hyvin. Tuntuu, että oppii pikku hiljaa elämään turhia höntyilemättä.
 
M32
Alkuperäinen kirjoittaja jos olet vielä linjoilla;28571188:
Mitkä on mielestäsi velauden parhaat puolet? Onko siinä huonoja puolia?
Top 5: vapaaehtoisen lapsettomuuden hyvät puolet

1. Saan elää itseni näköistä elämää omien arvojeni mukaisesti.

2. Minulla enemmän aikaa ja energiaa. Pystyn käyttämään joka päivä useita tunteja rentoutumiseen, kunnon ja hyvinvoinnin ylläpitoon, harrastuksiin, taiteen tekemiseen, oman toiminimen pyörittämiseen, vapaaehtoistyöhön tai ystävien tapaamiseen. Oma aika on minulle hyvin tärkeää. Lapsettomana ehdin ja jaksan elää rikasta elämää.

3. Minulla on enemmän rahaa. Taloudellinen tilanteemme on huomattavasti parempi kuin lapsiperheellä, jossa tienataan saman verran. Voin asua paremmin, matkustaa enemmän, ostaa kivampia asioita ja antaa useampiin hyviin tarkoituksiin. Lisäksi saan vapaasti päättää rahankäytöstäni ja olla siten taloudellisesti itseni herrana.

4. Parisuhteeni voi paremmin. Emme riitele, jaksamme selvittää asiat puhumalla huutamisen sijaan, harrastamme seksiä aina kun huvittaa ja ehdimme viettää paljon aikaa yhdessä. Spontaaniuteen säilyy hyvät mahdollisuudet. Olemme kumpikin toisillemme yksiselitteisesti maailman tärkeimmät ihmiset.

5. Koen paljon vähemmän stressiä. Olen helposti hermoilevaa sorttia ja tiedän, että lapsiperhearjessa pinna olisi huomattavasti kireämmällä kuin nyt. Nautin suuresti lapsettoman arkeni vakaudesta ja rauhallisuudesta. Minun ei tarvitse yrittää sovittaa yhteen työtä ja perhe-elämää ja saan jättää ns. ruuhkavuodet kokonaan välistä.

Huonoista puolista tulee mieleen lähinnä se, että on tosi vaikeaa olla etääntymättä eräistä lapsellisista kavereista. Joihinkin piireihin tuntuu olevan mahdotonta päästä ilman omaa lasta. Tämä tuntuu pahalta, mutta naisille kyseessä on varmaan vielä suurempi ongelma.
 
"vieras"
Ei abortteja, ei raskauksia. Nykyaikaiset ehkäisymenetelmät ovat huolellisesti käytettyinä luotettavia. Olemme kuitenkin sopineet, että ehkäisyn pettäessä turvautuisimme aborttiin. Kummallakaan meistä ei ole mitään moraalisia ongelmia abortin suhteen.
helppo se näin on sanoa. ei vaimosi tiedä mitä kokee kun yhtäkkiä raskaana olisikin. se voi kuule helposti mieli muuttua siinä vaiheessa. paras kun kävisitte operoitavana molemmat niin ei tarvi pitää aborttia kakkossuunnitelmana.
 
"Huokaus"
Luettelemasi syyt tuntuvat toissijaisilta kun niitä lapsia siinä on, mutta niistä asioista kannattaa kyllä nauttia!

Jokainen tekee valintansa itse. Lapsia ei kannata hankkia, jollei niitä halua. Tosin en vielä 32-vuotiaan miehen lapsettomuuspuheita ota hirveän vakavasti. Varsinkin jos sitä on tarve jauhaa päivätolkulla "mammapalstalla".
 
"hmh"
[QUOTE="Huokaus";28571527]Luettelemasi syyt tuntuvat toissijaisilta kun niitä lapsia siinä on, mutta niistä asioista kannattaa kyllä nauttia!

Jokainen tekee valintansa itse. Lapsia ei kannata hankkia, jollei niitä halua. Tosin en vielä 32-vuotiaan miehen lapsettomuuspuheita ota hirveän vakavasti. Varsinkin jos sitä on tarve jauhaa päivätolkulla "mammapalstalla".[/QUOTE]

Komppi tälle.
 
M32
[QUOTE="vieras";28571521]helppo se näin on sanoa. ei vaimosi tiedä mitä kokee kun yhtäkkiä raskaana olisikin. se voi kuule helposti mieli muuttua siinä vaiheessa. paras kun kävisitte operoitavana molemmat niin ei tarvi pitää aborttia kakkossuunnitelmana.[/QUOTE]On totta, ettei raskautumisen jälkeisiä tunteita voi varmasti ennustaa. Vakaumuksellisesti lapseton nainen, jonka sydämen raskaus sulattaa, kuuluu kuitenkin äitimyyttiin, enkä pidä tätä vaimoni kohdalla todennäköisimpänä vaihtoehtona. Monelle naiselle abortti on kuitenkin oikeasti suunnaton helpotus ja todella positiivinen juttu. Tämä kuuluu niihin vanhemmuustabuihin, joista ei pahemmin huudella. Mutta joka tapauksessa riittää, että toinen meistä (todennäköisesti minä) käy steriloitavana, molempien ei tarvitse.
 
lol
[QUOTE="Huokaus";28571527]Luettelemasi syyt tuntuvat toissijaisilta kun niitä lapsia siinä on, mutta niistä asioista kannattaa kyllä nauttia! [/QUOTE]ai se että elää sellaista elämää kuin itse haluaa on toissijainen asia? hei HALOO nyt!
 

Yhteistyössä