Kysyisin vielä epiduraalista + tatuoinnista

  • Viestiketjun aloittaja ellukka1
  • Ensimmäinen viesti
ellukka1
Hei!

itse olen saanut tästä vähän eriäviä vastauksia yleensä ihmiset joilla ei ole tatuointia alaselässä väittävät ettei epiduraalia saa,mutta taas parilla ystävlläni tatuointi on ollut alaselässä ja epiduraalin ovat saaneet, onko jollakin kokemusta tälläisestä? ja jos et saanut missä sairaalassa synnytit jos taas sait niin myöskin missä sairaalassa synnytit?

neuvolan tätikään ei varmaan tähän osaa sanoa mitään?

tatuointini siis tälläinen:

http://www.aijaa.com/v.php?i=958975.jpg

en saanut parempaa kuvaa äsken kun yritin kuvaa napsia.
 
ellukka1
tuo mun tatuointini on kuitenkin aika "repaleinen" että isoja aukkoja löytyy epiduraali piikin laittamiseksi, mistähän mä sitä voisin kysyä :/

tosiaan kun sitä epin laittajaakaan ei voi tietää ennen kuin synnytys salissa..
 
Kyllä mun tatskatut ystävät ovat saaneet epiduraalin.
Mulle on sitäpaitsi molemmissa synnytyksissä laitettu epiduraali ylemmäs, ei suinkaan alaselkään. Paljon ylemmäs kuin missä sulla on tatuointi.
Tulehtuneen tatuoinnin läpi ei kuulemma pistetä, mutta muuten ei pitäisi olla ongelmaa.
Mun alaselästä tatskatut ystäväni ovat synnyttäneet Tyksissä, Vaasassa, Oulussa ja pk-seudun eri sairaaloissa.
 
Mullekin monet tatuoiduttomat, jopa tuntemattomat ihmiset sano että et tule saamaan epiduraalia tatuoinnin takia. Kylläpä kuitenkin sain sen puudutuksen ja mielestäni piikki laitettiin myös ylemmäs mitä alaselässä oleva tatuointini on.
Synnytin kylläki USAssa, mutta luulis että siellä oltais vielä tarkempia oikeusjuttujen takia.
 
Eikö tatuoijat tiedeä tätä asiaa kun tekevät selkään tatuointeja?
Sellaisesta kohdasta ei voi pistää missä on väriä, mutta jos "väritön" kohta osuu pistoalueelle, sen voi pistää. Kuvasta vähän hankala hahmottaa, mutta mulla spinaali pistettiin suurinpiirtein noille alueille missä sulla on tatska.
 
vieras
Ymmärtääkseni riippuu tatuoinnin paikasta. Epiduraalia ei saa laittaa tatuoinnin läpi. Mutta jos vierestä löytyy paikka josta voi puudutuksen laittaa niin laitetaan. Näin olen ihan juuri oppinut, lääkäri olen vaikka en olekaan anestesialääkäri.
 
ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja tossu:
Eikö tatuoijat tiedeä tätä asiaa kun tekevät selkään tatuointeja?
Sellaisesta kohdasta ei voi pistää missä on väriä, mutta jos "väritön" kohta osuu pistoalueelle, sen voi pistää. Kuvasta vähän hankala hahmottaa, mutta mulla spinaali pistettiin suurinpiirtein noille alueille missä sulla on tatska.
ei mulle puhuneet mitään,en tosin hoksannut edes kysyä silloin.

itse muistelisin että epiduraali mulla laitettiin "paljonkin" ylemmäs kuin missä tatska mulla sijaitsee, tosin tuossa kuvassa tatska näyttää siltä että olisi ylempänä kuin oikeasti on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ymmärtääkseni riippuu tatuoinnin paikasta. Epiduraalia ei saa laittaa tatuoinnin läpi. Mutta jos vierestä löytyy paikka josta voi puudutuksen laittaa niin laitetaan. Näin olen ihan juuri oppinut, lääkäri olen vaikka en olekaan anestesialääkäri.
jatkoa edelliseen...vasta äsken katsoin kuvasi. Sen perusteella mitä siitä voi tulkita uskoisin että epiduraalille löytyy paikka. Todellakin laitetaan hieman ylemmäksi.
 

Yhteistyössä