Kysymys kahden pienellä ikäerolla varustetun lapsen äideille:

Meille on tulossa pian toinen lapsi, ikäeroa esikoiseen tulee 1 vuosi 9 kk.

Te, keillä on kokemusta vastaavasta ikäerosta, kertokaa ihan rehellisesti millainen ensimmäinen puoli vuotta/vuosi oli lasten kanssa? Oliko raskasta? jos, niin mitkä asiat erityisesti? Missä vaiheessa alkoi "helpottamaan"?

Olisi kiva tietää vähän etukäteen mitä tuleman ehkä pitää :)

Kiitos etukäteen :flower:

-sibrica
 
Meillä ikäero oli esikolla ja toisella 2v ja toisella sekä kuopuksella 1v. Mun mielestä tuo 2v ikäero oli helppo, meillä mustasukkaisuutta ei ollut. Väsynyt olin, koska molemmat heräilivät yöllä (ja herilevät edelleen :/ ), mutta olin varautunut siihen. Ulkoilut oli mielestäni vaikeimpia, kun vauva ei nukkunut kun liikkuvissa vaunuissa, joten en voinut juuri mitään esikoisen kanssa ulkona tehdä, kun vaunuja piti työntää kokoajan. Ja myös nukkumaanmeno+päiväuniajat haastavia. Onnea teille, hyvin se menee :)
 
Meillä juurikin tuo 1v9kk niin ihan jees on mennyt. Esikoinen on hieman mustis pikkuisesta vauvasta, mutta saa nähdä mitä tuleman vielä pitää.Vauva vasta 1kk. Rankkaahan tämä on, mutta kaikkeen tottuu ;)
 
myö
Aivan ihana ikäero! Meillä 1v8kk. Esikoinen ei ehtinyt uhmaikään vauvan syntyessä, joten rakastui välittömästi siskoonsa ja yhteiset leikit alkoi heti, kun toinen oppi konttaamaan. Tällainen vinkki: rytmitä vauva esikon mukaan mahdollisimman aikaisin. Mie sain päivällä pari tuntia omaa aikaa, kun molemmat nukkui päikät yhtä aikaa. Meidän elämää helpotti myös se, että esikko tuli päiväkuivaksi 1v10kk ikäisenä.
 
Meillä ikäeroa 1v4kk. Ainoo missä oli raskasta,oli vähäset unet, molemmat heräili öisin,isompi harvemmin kuitenkin. Päivällä tosi harvoin sattuivat nukkumaan yhtäaikaa että olis itsekin päässyt nukkumaan mutta muuten ei se kovin raskasta ollut vaikka pahempaa odotin =)
 
Ikäero iv3kk, ekasta noin 3-4 kk en muista mitään. Vauvall koliikki ja huuti 2 asti aamuyöllä ja esikko heräs sitten klo 6-7. eli pienillä unilla mentiin
Meillä ei ollu tuplia joten kannoin vauvaa liinassa ja esikko rattaissa. RANKKAAA!!!! HElpotti kun 3 kk iässä hommattiin tuplat ja maailma avartui

Eli, tuplat välttämättömät ainakin meillä kun miehellä oli aina auto työntakia. Ja pidä huoli että saat levättyä....

Hyv puoli oli että pieni ei osannu olla kovin mustis. ja tosi läheisiä on veljekset nyt, parhaita kaverieta :)
 
...
meillä vähän isompi ikäero eli 2v. 1kk (esikoiset on kaksoset). Tulokas otettiin hyvin vastaan ja haasteista huolimatta kuopuksen hoito oli helppoa. Nyt kolmikko on 2x4v ja 2v ja hyvin pelaa yksiin.
 
vieras
ikäeroa 1v 2kk, nuorempi nyt 3kk vanha. ei ole mitenkään raskasta. välillä tietysti ikävää ja vähän paha mieli kun isompi haluaisi syliin kesken nuoremman imetyksen enkä voi ottaa. yleensä mennäänkin sängylle kaikki kolme köllöttelemään ja syötän pienemmän siinä.
 
gytt
Meillä ikäeroa 11kk,ei se vaikeaa ole.Kun pitää saman rytmin kun esikoisen kanssa,hoitaa vauvan "siinä sivussa".Ekat pari kolme kuukautta voi olla rankkoja mutta sitten helpottaa.
 
Meillä nyt ei aivan tuollainen ikäero, mutta pieni joka tapauksessa. Meillä on pojilla ikäeroa himpun vajaa 1v 2kk. Itse ainakin olin valmistautunut paljon kovempaan pyöritykseen kuin mitä tämä nyt tässä on sitten ollut. Pakko on myöntää, että väsynythän tässä on ollut, mutta ei tämä nyt niin hurjaa ole ollut kun mitä pelkäsin.

Meillä kyllä ehkä tilannetta pelasti se, että esikoinen ei vielä tuossa iässä osannut olla mustasukkainen, joten vauva sai olla aika rauhassa. Tietenkin vauvan temperamenttikin vaikuttaa. Meillä tuntuisi kaikki temperamentti olevan esikoisella ja vauva on huomattavasti rauhallisempi ja maltillisempi - tämä varmasti myös auttanut paljon.

Mutta joo, hyvin on mennyt eikä ainakaan täällä ole varmasti ollut tylsää tai hiljaista. Kyllä päivät menee melkoisella tohinalla ja illalla maistuu uni ;)
 
1v5kk ikäerosta kokemusta.
Vauva itkuinen ja huonosti nukkuva.Isompi nukkui kyllä hyvin.Satunaisesti nukkuivat yhtäaikaa päiväunia.
Mustasukkaisuutta ei ilmennyt laisinkaan.
Nyt ovat hyviä kaverita ja riitapukareita keskenään.
Väsymys oli ajoittain itellä voimakas,mutta selvisin.
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja minddu:
Meillä ikäeroa 1v4kk. Ainoo missä oli raskasta,oli vähäset unet, molemmat heräili öisin,isompi harvemmin kuitenkin. Päivällä tosi harvoin sattuivat nukkumaan yhtäaikaa että olis itsekin päässyt nukkumaan mutta muuten ei se kovin raskasta ollut vaikka pahempaa odotin =)
Meillä sama ikäero. Tuo oli tosi ärsyttävää, ois kaivannut hetken omaa aikaa päivästä, eivät millään meinanneet nukkua yhtäaikaa :( Toki alkuun, vauva vaan nukkui ja söi.

Jos olisi toka vauva ollut "helppo" kuten esikoinen, olisi varmasti ollut helpompaa. Nukkui reiluun vuoteen asti huonosti yöt. Mutta sitkeesti vaan jaksettiin eka vuosi! Oli vielä TODELLA äitiriippuvainen, vieraiden syliin ei mennyt ollenkaan, samoin isälleen huusi vaikka joka päivä näki. Se oli kaikista rankinta. Mutta vauvat on erilaisia, meille sattui vaan tällainen vaikeasti hoidettava.

Nyt lapset vajaa 3v ja 1v5kk, tosi kivaa!! Leikkivät yhdessä ym =)
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja minddu:
Meillä ikäeroa 1v4kk. Ainoo missä oli raskasta,oli vähäset unet, molemmat heräili öisin,isompi harvemmin kuitenkin. Päivällä tosi harvoin sattuivat nukkumaan yhtäaikaa että olis itsekin päässyt nukkumaan mutta muuten ei se kovin raskasta ollut vaikka pahempaa odotin =)
Meillä sama ikäero. Tuo oli tosi ärsyttävää, ois kaivannut hetken omaa aikaa päivästä, eivät millään meinanneet nukkua yhtäaikaa :( Toki alkuun, vauva vaan nukkui ja söi.

Jos olisi toka vauva ollut "helppo" kuten esikoinen, olisi varmasti ollut helpompaa. Nukkui reiluun vuoteen asti huonosti yöt. Mutta sitkeesti vaan jaksettiin eka vuosi! Oli vielä TODELLA äitiriippuvainen, vieraiden syliin ei mennyt ollenkaan, samoin isälleen huusi vaikka joka päivä näki. Se oli kaikista rankinta. Mutta vauvat on erilaisia, meille sattui vaan tällainen vaikeasti hoidettava.

Nyt lapset vajaa 3v ja 1v5kk, tosi kivaa!! Leikkivät yhdessä ym =)
 
Pienellä ikäerolla
Mun lapsilla on tasan puolitoista vuotta ikäeroa ja alusta asti meni oikein hyvin. Elämä kahden pienen kanssa oli mukavaa, leppoisaa ja varmaan se on asiaan vaikuttanut että meillä on nukuttu yöt hyvin, ilman itkuja jne. Imetystä vauva-aikoina en ole myöskään kokenut rasittavaksi koska mulla on sellaiset unenlahjat, että imetettyäni kun olen laskenut pään tyynyyn olen nukahtanut saman tien.
 
1v10kk eroa
Aluksi oli hankalaa, sillä esikoinen tosi herkkä ja äitiriippuvainen lapsi. Sille oli kauheaa, että olin kuin vauvaan naulittu (imetys). Esikoisen oireilu uuteen vauvaan (ja äidin hermojen koettelu). Omat tunteet oli myös vaikea käsitellä. Vauva (luonnollisesti) tuntui niin helpolta, kun esikoinen vaan oli hankala (luonnollisesti:D). Lähtötilanteet vaikeita. Ja nukkumaan menot.
MUTTA huippu ikäero. Muksut on kuin paita ja peppu ja leikkiivät tosi mahtavasti keskenään. Juuri tuo vauvassa kiinni oleminen ja vielä hirmuisen pienen esikoisen äidin tarvitseminen oli se vaikein juttu.
 
vieras
Mun mielestä vauva-aika oli paljon helpompaa kuin nyt.Ei ollut mustasukkaisuutta ja vauva nukkui melko hyvin.
Nyt vaan tapellaan,kiusataan ja nahistellaan.Toinen toisessa kiinni koko ajan.
Nyt tytöt 5v ja 3v6kk
 
Meillä ikäeroa on lapsilla 1v5kk. Aluksi oli vähän sumplimista kun pienemmällä oli koliikki ja piti rauhotella sitä sillä lailla että isompi saisi nukkua eikä heräisi huutoon. Mustasukkaisuutta ei alussa ollut, oikeastaan vasta sitten oli vähän kun pienempi lähti liikkumaan.
Ensimmäiset 3 kuukautta olivat raskaat mutta nekin lähinnä sen koliikin takia ja omat unet jäi silloin lyhyeksi, sitten on vaan helpottanut. :) Paitsi nykyään saa välistä toimia erotuomarina kun just ne samat lelut kiinnostaisi molempia. :)
 
Rollolainen
meillä vanhemmila lapsilla ikäeroa 1v 1 vrk.
olihan se aika rankkaa kun oli kaksi vauvaa, isompi ei kävellyt kuin tukea vasten vielä, kummatkin oli yhtä aikaa vaipoissa jne. Usein kyllä tyttö kiusasi pikuveljeään ja snaoi että vauva muuttui punaiseksi. tyttö myös "hoiti" paljon pikkuveljeää. Kaikkein inhottavinta oli se kun sait ensi puettua isommalle päälle, pienemmälle piti vaihtaa vaippa, sit kun pienempi oli puettu , isompi paskansi housuun, riisut ja puet uudestaan sit on jo hiki valmiina ku lähdet ulos. AINA piti varata ainakin tunti ylimääräistä että ehti joka paikkaan

Ihanaa aikaa se oli silti
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
Meille on tulossa pian toinen lapsi, ikäeroa esikoiseen tulee 1 vuosi 9 kk.

Te, keillä on kokemusta vastaavasta ikäerosta, kertokaa ihan rehellisesti millainen ensimmäinen puoli vuotta/vuosi oli lasten kanssa? Oliko raskasta? jos, niin mitkä asiat erityisesti? Missä vaiheessa alkoi "helpottamaan"?

Olisi kiva tietää vähän etukäteen mitä tuleman ehkä pitää :)

Kiitos etukäteen :flower:

-sibrica
Mun mielestä kuulostaa aika normaalilta ikäerolta se n. parivuotta. En näe aisassa mitään ihmeellistä, meillä ikäeroa 12kk. Pahin vaihe siinä vaiheessa kun lapset 3 ja 2vuotiaat, uhmaa molemmilla. Mutta ei siltikääm mitenkään liian raskasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja gytt:
Meillä ikäeroa 11kk,ei se vaikeaa ole.Kun pitää saman rytmin kun esikoisen kanssa,hoitaa vauvan "siinä sivussa".Ekat pari kolme kuukautta voi olla rankkoja mutta sitten helpottaa.
Meillä on myös tuon verran ikäeroa, vähän vähemmänkin.
On omasta mielestäni helpompaa kun molemmat ovat vielä aika vauveleita ja tarpeet hyvin samankaltaiset.
Ap.lla esikoinen alkaa olla jo sellaisessa iässä että kaipaa kaikenlaista vipinää ja äiti on siinä mielessä kovemmilla että joutuu repeämään kahdelle lapselle joilla hyvinkin erilaisia tarpeita.

Itse antaisin neuvoiksi paljon ulkoilua ja aktiivista elämää niin pysyy mieli virkeänä ja arki monipuolisena. Ei pääse mökkihöperyys yllättämään.
 

Yhteistyössä