Kysymys Oululisästä (olen opiskelija)

  • Viestiketjun aloittaja oululainen
  • Ensimmäinen viesti
oululainen
Saako Oululisää, jos olen opiskelija ja saan opintotukea + kotihoidontukea?

Onko oulussa tarjolla jotain muuta tukea vähävaraisille vanhemmille, jos lapsi kotihoidossa? (en tarkoita sossun tukia yms)
 
oululainen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kai sen saat jos saat kotihoidontukea. Sitä ei vaan saa enää alle 3-vuotiaista vaan alle 1,5-vuotiaista, käsittääkseni.
Joo, meillä tenava täyttää kohta 9 kk ja jään siis opintotuelle ja kotihoidon tuelle.

Raja tosiaan oli alentunut, sen huomasin.

Mitenkähän kela/ jokin muu taho suhtautuu seuraavaan tilanteeseen:
Asutaan nyt miehen kans kimpassa ja muutetaan väliaikaisesti miehen kotiin asumaan noin puoleksi vuodeksi (kunnes oma talo valmistuu). Asutaan nyt Oulussa ja Oulu maksaa kuntalisää. Entä jos mies vain muuttaisi toiselle paikkakunnalle (siis vanhempiensa kotiin) ja minä siirtäisinkin kirjat äidin luokse, jolloin jäisin Oulun alueelle ja saisin sen lisän. Toisella paikkakunnalla ei saa kuntalisää. Pitäiskö meidän sit tehdä kaikki paperit jne että ollaan muka erottu vai kai me voidaan olla kimpassa vaikka asutaankin eri osoitteessa. 1 lapsi.

Vai oonko mä liian kiero?
 
oululainen
Alkuperäinen kirjoittaja oululainen:
Mitenkähän kela/ jokin muu taho suhtautuu seuraavaan tilanteeseen:
Asutaan nyt miehen kans kimpassa ja muutetaan väliaikaisesti miehen kotiin asumaan noin puoleksi vuodeksi (kunnes oma talo valmistuu). Asutaan nyt Oulussa ja Oulu maksaa kuntalisää. Entä jos mies vain muuttaisi toiselle paikkakunnalle (siis vanhempiensa kotiin) ja minä siirtäisinkin kirjat äidin luokse, jolloin jäisin Oulun alueelle ja saisin sen lisän. Toisella paikkakunnalla ei saa kuntalisää. Pitäiskö meidän sit tehdä kaikki paperit jne että ollaan muka erottu vai kai me voidaan olla kimpassa vaikka asutaankin eri osoitteessa. 1 lapsi.

Vai oonko mä liian kiero?
Nosto tähän asiaan liittyen.
Siis voidaanko me muuttaa miehen kanssa erilleen, vaikka ollaankin yhdessä. Pitääkö selitellä tai kirjoitella yhteisestä lapsesta jotain papereita, jos muutan vaan väliaikaisesti äitini luo kirjat, jotta saan tuota lisää?

 
.
Oletteko naimisissa? Meillä kela vaati käräjäoikeuteen jätetyn erohakemuksen kopion kun muutettiin erilleen. Oltiin tosin oikeesti eroamassa ja paperi löytyi. Myös elatusmaksuista vaativat sopimuksesta kopion. Tuota meillä ei ollu saatu aikaan mutta kirjoitin miehelle kuitin maksamistaan summista ja sen kopion kela hyväksyi alkuun.
 
oululainen
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Oletteko naimisissa? Meillä kela vaati käräjäoikeuteen jätetyn erohakemuksen kopion kun muutettiin erilleen. Oltiin tosin oikeesti eroamassa ja paperi löytyi. Myös elatusmaksuista vaativat sopimuksesta kopion. Tuota meillä ei ollu saatu aikaan mutta kirjoitin miehelle kuitin maksamistaan summista ja sen kopion kela hyväksyi alkuun.
Avoliitto. Mut kai oikeesti on sellaisia pareja, jotka on yhdessä ja asuvat silti erillään? Jotkuthan asuu just tukien vuoksi. En ole sossusta hakemassa mitään (on omaisuutta, ei ne mulle mitään ees antais), ainoastaan asuisin muka puolisen vuotta äitini luona sen minimiaalisen satasen vuoksi :D
 
oululainen
Alkuperäinen kirjoittaja oululainen:
Alkuperäinen kirjoittaja oululainen:
Mitenkähän kela/ jokin muu taho suhtautuu seuraavaan tilanteeseen:
Asutaan nyt miehen kans kimpassa ja muutetaan väliaikaisesti miehen kotiin asumaan noin puoleksi vuodeksi (kunnes oma talo valmistuu). Asutaan nyt Oulussa ja Oulu maksaa kuntalisää. Entä jos mies vain muuttaisi toiselle paikkakunnalle (siis vanhempiensa kotiin) ja minä siirtäisinkin kirjat äidin luokse, jolloin jäisin Oulun alueelle ja saisin sen lisän. Toisella paikkakunnalla ei saa kuntalisää. Pitäiskö meidän sit tehdä kaikki paperit jne että ollaan muka erottu vai kai me voidaan olla kimpassa vaikka asutaankin eri osoitteessa. 1 lapsi.

Vai oonko mä liian kiero?
Nosto tähän asiaan liittyen.
Siis voidaanko me muuttaa miehen kanssa erilleen, vaikka ollaankin yhdessä. Pitääkö selitellä tai kirjoitella yhteisestä lapsesta jotain papereita, jos muutan vaan väliaikaisesti äitini luo kirjat, jotta saan tuota lisää?
Nostelen vielä tähän asiaan liittyen.
 

Yhteistyössä