Kysymys teille, jotka ulkoilette kahdesti päivässä, säällä kuin säällä.

Minkä ikäisiä lapsia teillä on ja mitä teette pihalla? Oletteko omassa pihassa vai puistossa? Jos sais jotain ideoita. Tunnen itteni niin huonoksi äidiksi, kun en jaksa ulkoilla joka päivä. Pihalla on niin tylsä vaan seisoskella eikä ole ketään kavereitakaan lähellä. 2v ja 3v muksut.
 
Täällä yks superhuono mutsi :wave: :ashamed: Me asutaan niin skutassa että täältä pitää mennä leikkipuistoonkin bussilla joten ei tule käytyä kuin pari kertaa viikossa :snotty: Onhan tossa pihalla pikku leikkipaikka mutta en näe järkeä olla siellä yksinään.Ja lapseni ovat 3v ja 5kk.
 
ulkoilua
Lapsi on pian kolme ja ulkona ollaan 1-3 kertaa päivässä, koska silloin mutsikin pääsee "helpommalla", saa raitista ilma ja kuntoilua. Puhumattakaan siitä, että lapsi nukkuu ja syö paremmin.

Voidaan olla omassa pihassa, puistossa, metsässä tms. retkellä, käydään hiihtämässä, luistelemassa, kävelyllä, laskettelemassa, pyöräilemässä, urheilukentillä, jalkapallokentällä, liikennepuistossa jne. vuoden ajasta ja vuorokauden ajasta riippuen.
 
vieras
minä taas en ymmärrä, miten joku jaksaa istua lasten kanssa koko päivän sisällä! mitä ihmettä te oikein teette, ettei lapset (ja äidit ;) ) kiipeile pitkin seiniä?

meillä lapset 5 v. ja 2 v., ja todellakin mennään joka päivä 2 krt ulos. aamupäivällä puistoon, kävellen kauppaan tms, ja iltapäivällä puistoon & omalle pihalle. talonyhtiössä on ihan kiva leikkipaikka ja puistokin lähellä.
 
Tuohon 2v asti olin tosi tarkka, että ulkoiltiin 2x pvässä. Sillä oli niin iso vaikutus yö- ja päiväuniin. Nyt joustan ja usein ollaan enää vaan kerran pvässä ulkona. >Kesällä toki yleensä kolmestikin. Ensi kesänä kun pienempi aloittaa puistossa rypemisen niin täytyy taas tsempata ja palata kahteen ulkoiluun.
 
vieras
Minä kyllä ihmettelen, missä ne kaikki ulkoilevat äidit luuraavaat. Hyvin harvoin on aamupäivällä puistoseuraa missään lähipuistossa. Illalla ei senkään vertaa. Sama tilanne myös viikonloppuisin. Joskus pitää bussiin hypätä ja mennä niihn pariin suosittuun puistoon, jotta näkisi edes joskus toisia lapsia. Ja kyseessä siis Tampere, ja kantakaupungin alueella asutaan.
 
vieras
lapset on 4v ja 1v4kk, omassa pihassa hiekkalaatikolla, leikkimökissä, hiihdellään ja lasketaan mäkeä, käydään puistossa, tehdään kävelylenkki jolloin voi poiketa kirjastossa, kaupassa yms. kesällä sit taas rannalle, omassa pihassa, puistossa, kyllähän sitä on tekemistä paljonkin! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä taas en ymmärrä, miten joku jaksaa istua lasten kanssa koko päivän sisällä! mitä ihmettä te oikein teette, ettei lapset (ja äidit ;) ) kiipeile pitkin seiniä?

meillä lapset 5 v. ja 2 v., ja todellakin mennään joka päivä 2 krt ulos. aamupäivällä puistoon, kävellen kauppaan tms, ja iltapäivällä puistoon & omalle pihalle. talonyhtiössä on ihan kiva leikkipaikka ja puistokin lähellä.
Ei mun muksut kiipeile pitkin seiniä, ihan rauhassa ne tuolla nytkin leikkii. Kyllä me vielä syksyllä ulkoiltiin joka päivä mutta enää ei jaksa. :ashamed: Tiedä sitten onko jotain kaamosmasennusta vai mitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä kyllä ihmettelen, missä ne kaikki ulkoilevat äidit luuraavaat. Hyvin harvoin on aamupäivällä puistoseuraa missään lähipuistossa. Illalla ei senkään vertaa. Sama tilanne myös viikonloppuisin. Joskus pitää bussiin hypätä ja mennä niihn pariin suosittuun puistoon, jotta näkisi edes joskus toisia lapsia. Ja kyseessä siis Tampere, ja kantakaupungin alueella asutaan.
me ollaan ainakin ns. väärään aikaan liikkeellä yleensä, kun nuorempi ipana on niin aamuvirkku. joskus kun ollaan oltu n. tunti jäljessä omasta aikataulusta, puisto onkin ollut täynnä porukkaa.
 
tutu
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
mutta en näe järkeä olla siellä yksinään.Ja lapseni ovat 3v ja 5kk.

YKSINÄÄN? Missä ne lapset sitten ovat jos sä olet yksinäsi?
Lapsella on mielikuvitusta ja osaa leikkiä yksinäänkin.. 5kk kanssa en ulkoillu vaan nukkui vaunuissa sillon..

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kävelevä katastrofi:
Ei mun muksut kiipeile pitkin seiniä, ihan rauhassa ne tuolla nytkin leikkii. Kyllä me vielä syksyllä ulkoiltiin joka päivä mutta enää ei jaksa. :ashamed: Tiedä sitten onko jotain kaamosmasennusta vai mitä.
ok, kaipa meilläkin olisi vähän vähemmän sotilaallinen kuri jos muksut leikkisivät yhdessä :D näillä tulee sisätiloissa sanaharkkaa joka ikisestä lelusta ja leikistä (ollaan uusperhe, eli veljeksillä on keskimääräistä enemmän totuttelemista toisiinsa). oman ja muiden mielenterveyden takia on lähdettävä pihalle, oli keli mikä hyvänsä. siellä kun riehuu niin saa energiaa kulutettua ihan hyvin...

 
vieras
Ja minä kun luulin, että minä olen huono äiti, kun en tuon 8kk vanhan kanssa jaksa joka päivä ulkoilla kun ei tuo vielä mitenkään leiki niin tuntuu hölmöltä vaan vaunuja lykkiä saatikka mennä jonnekki puistoon. Koiran kanssa kyllä ulkoillaan ja silloin kun mies ei ole kotona niin on tuo pikkuinenkin mukana. Nyt kun oli hetken lunta niin oli kiva vauvaa vetää pulkassa, nautti siitä ihan älyttömästi! Kyllä sitten kun tyttö osaa kävellä niin olen ajatellut että vähintään se kerran päivässä täytyy ulos viedä :)
 
Hörö
Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Täällä yks superhuono mutsi :wave: :ashamed: Me asutaan niin skutassa että täältä pitää mennä leikkipuistoonkin bussilla joten ei tule käytyä kuin pari kertaa viikossa :snotty: Onhan tossa pihalla pikku leikkipaikka mutta en näe järkeä olla siellä yksinään.Ja lapseni ovat 3v ja 5kk.
Itsekin olen superhuono äiti. Mutta silti särähti korvaan tuo, että asutte "skutassa" eli metsässä. Siis kommentoimasta ollenkaan, kuinka usein ulkoilet (itsekin sii tosi laiska..), ihmettelen, miksi menet ulkoilemaan erikseen johonkin kauemmaksi? Itse veisin lapsia metsään, tutkimaan luontoa, kiipeilemään kiville, kävelemään, leikkimään piilosta, tekemään majan risuista...Paitsi tietenki, jos pidät tärkeänä sitä muiden äitien ja lasten tapaamista.
 
Hörö
Alkuperäinen kirjoittaja Hörö:
Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Täällä yks superhuono mutsi :wave: :ashamed: Me asutaan niin skutassa että täältä pitää mennä leikkipuistoonkin bussilla joten ei tule käytyä kuin pari kertaa viikossa :snotty: Onhan tossa pihalla pikku leikkipaikka mutta en näe järkeä olla siellä yksinään.Ja lapseni ovat 3v ja 5kk.
Itsekin olen superhuono äiti. Mutta silti särähti korvaan tuo, että asutte "skutassa" eli metsässä. Siis kommentoimasta ollenkaan, kuinka usein ulkoilet (itsekin sii tosi laiska..), ihmettelen, miksi menet ulkoilemaan erikseen johonkin kauemmaksi? Itse veisin lapsia metsään, tutkimaan luontoa, kiipeilemään kiville, kävelemään, leikkimään piilosta, tekemään majan risuista...Paitsi tietenki, jos pidät tärkeänä sitä muiden äitien ja lasten tapaamista.
Ainiin, se vauva...vaunujen kanssa ei oikein pääse korpeen poluja pitkin koluamaan. Mutta kantoliinan kanssa kyllä! :)
 
Kun olin kotona lasten kanssa, niin ulkoiltiin kyllä kelillä kuin kelillä kaks kertaa päivässä... Enimmäkseen ihan omaa "laiskuuttani" :ashamed: Miun mielestä ulkona on paljon helpompi touhuta lasten kanssa (omalla pihalla, puistossa, metsässä...) kuin pyöriä neljän seinän sisällä... Meillä monta varsin vilkasta lasta ja etenkin nuo "pienet" pojat (nyt 4 ja 6v) tarvii sen ulkona juoksentelun... ja itekkii kyllä tarvii happea, niin jaksaa =)
 
Talvella pulkkamäessä,luistelemassa,lumilinnan tekoa ym, talvisin on yllättävän helppoa keksi tekemistä pihalla, tosin noi isommat osaa tossa omalla pihalla olla keskenäänkin mut mä nautin kyllä siitä et pääsen ulos!
Kolmonen saa nukuttuakin silloin.
Syksyisin retkeillään, samoillaan metsissä, tutkitaan luonta, rakennellaan käpylehmiä:D
Kesäisin ollaankin sitten aamusta iltaan melkeinpä ulkona..Rannalla, metsissä, kalassa, pihahommissa ym ym ym..
Kannattaa itse toki osallistua peuhaamiseen koska ei tule tylsää tai kylmä ja on ihan pirun hauskaa heittäytyä lapseksi hetkeksi edes :D
 
kerttuli
Alkuperäinen kirjoittaja vou:
Alkuperäinen kirjoittaja kerttuli:
lapset 4, 3 ja 1 vuotiaat.
ap:llä käydään puistossa ja kaupassa yms ja ip:llä ollaan omassa pihassa
Nostan hattua! Annappas omat vinkkisi miten sen teet?
aamupalan jälkeen n. klo 9 -9.30 eteiseen kolme kasaa vaatteita ja isoimmat osaa jo pukea itse suurimman osan, siinä kuopusta pukiessa itselle samalla vermeitä niskaan joten ollaan suurinpiirtein yhtäaikaa valmiit ja sit koko porukka ulos. Siinä 11.30 kotiudutaan, syödään ja sit 1 ja 3 v. päikyille. esikoisen kanssa "juodaan päiväkahvit" eli hän piirtää tms pikkuaskartelua ja mä luen päivän postin ja juon sen kahvin. sit valmistellaan päivällinen, luetaan tms.
pikkuväen herätessä syödään välipala ja sit sama pukurumba kun ap:llä. pihalla ollaan n. 15.30 - 17.00 eli kunnes iskä tulee töistä. ruoka on uunissa tai muuten hiljalleen kypsymässä.
omassa pihassa ulkoillaan ip:llä, vuodenajan mukaan temistä riittää kukkien kastelusta lumenluontiin
 
Tosi huono olen ulkoilemaan :/ :ashamed:
Varsinkaan talvella!! Nytkään kun ei lunta ole, niin mitä hittoa tuolla tekee? :eek:
Tarhassa onneksi ovat ulkona sään mukaan, joten pääsevät lähes joka päivä sen 1-2krt ulkoilemaan.Kesällä kyllä ollaan ulkona ja jos sitä lunta tänne sais niin viitsis lähteä mäenlaskuun jne
 
Meillä on 4v8kk ikäinen poitsu ja 1v8kk ikäinen poitsu ja ollaan ulkona 2 kertaa päivässä.Aamupäivisin käydään yleensä lenkillä vuodenajasta riippuen mennään kävellen,pyörillä jne.Koira täytyy lenkittää ja samalla saa itsekkin lenkin.Iltapäivisin voidaan olla ihan omassa pihassa tai leikkipuistossa tai sitten tehdään toinen lenkki.Poikkeuksia tulee silloin tällöin esim.niinä päivinä kun pojat ovat parkissa päiväkodissa tai ollaan avoimessa päiväkodissa tms.Meillä viihtyy kaikki ulkona.Teen joskus eväät mukaan ulos,ollaan ns.retkellä.,käydään luistelemassa,hiihdetään mitä nyt milloinkin.En voisi ajatella että olisin lasten kanssa sisällä koko päivän.
 

Yhteistyössä