Kysymys tupakoivalle äidille

Mä olen miettinyt monesti samaa :) Tosin ystäväni on ollut raskauksien ja imetysten jälkeen "juhlapolttaja" ja hän selitti sitä sillä että nauttii tupakasta ja se kuuluu hänellä jollain tavalla siihen täysin omaan aikaan. Ehkä muillakin voi olla noin. Silti en tajua sellaista jokapäiväistä polttamista :)
 
Poltin 12veestä 22 veeksi asti. Olin jo kolme vee polttamatta ja repsahdin uudelleen. Tupakasta tulee kaveri. KAveri suruun,stressiin,iloon,uusien ihmisten tutustumiseen,yksinäisyyteen,tylsyyteen,aamukahville, ruuan päätteeksi, nukutus aineeksi (että saa unta) ja vaikka miksi! Vaikka nikotiinin tuska helpottaa, sosiaalinen tapa jää ja pysyy. Nyt taas viikon ilman. En halua polttaa, mutta mieli tekis koko ajan... Kun jotain oleellista puuttuu päivärytmistä..
 
"Nana"
Minua on pitkään mietityttänyt, miten joku EI pysty lopettamaan tupakointia raskauden ajaksi. Tietoisesti myrkytetään lasta ja selitellään eikä jakseta välittää?

Sen jälkeen kun lapsi on ulkona niin polttakoot, kunhan ei vaaranna lasta passiiviselle tupakoinnille.
 
"pop"
Passiivista tupakointia tulee välttämättä, ihminen hönkää sitä myrkkyä ulos vielä tunnin viimeisestä tupakasta. Monille silloin jo mennään taas uudelle tupakalle...

-Raskauden ajaksi lopettanut-
 
"xXx"
Mä lopetin kuin seinään samantien kun olin raskaana. Takana oli mooonta lopetusyritystä aiemmin, mutta mä en näköjään osaa ajatella omaa terveyttäni. Onneksi kuitenkin lapseni.. Polttamatta olin siis koko raskausajan ja imetysajan, mutta eipä tuossa kauan mennytimetyksen loputtua kun alotin uudelleen. Syy: lähes vuoden valvominen ja oman ajan tarve. Se oli helvetin vapauttavaa istua syysillassa takapihalla YKSIN, ilman että kukaan on vailla yhtään mitään. Polttelin aikani vain iltaisin muutaman kun lapsi oli mennyt nukkumaan, jokusen kuukauden jälkeen kuitenkin aloin polttaa ns. normaalisti. Koskaan en edelleenkään polta sisällä, ulkona lapsen läsnäollessa, rattaita työntäessä tms. Ja kiroan edelleen sitä väsymyksen ja v*tutuksen päivää kun sen ekan röökin menin polttamaan... :/
 
Lex
Minä pidän tupakasta. Ihan samalla tavalla kuin mä pidän myös esim. alkoholista.

Kumpikaan ei ole mulle hyväksi, mutta silloin kun se ei aiheuta haittaa muille annan itseni nauttia niistä.

Olen ollut myös vuosia polttamatta, lasten takia ja ihan itsenikin, kun sain siitä tarpeekseni.
 
"mama"
Mulle kävi niin että lopettaminen oli tosi helppoa raskauduttuani. Koko raskausaikana ei tehnyt mieli yhtään tupakkaa eikä tupakan hajukaan saanut aikaan mitään nikotiinintuskaoireita. Vauva syntyi, meni joitakin kuukausia niin kas, kroppa alkoi ilmoittelemaan itsestään samalla lailla kuin aiemmin tupakoidessani ja edellisestä tupakasta oli kulunut aikaa...nikotiinintuskaa siis. Yritin jonkun aikaa taistella tunnetta vastaan ja sitte sorruin ostamaan askin ja polttamaan pari, maistui ihan hiton pahalle ja siltikin se vaan jotenkin taas tuli tavaksi. Vituttaa.
 
Mä lopetin polttamisen ekan raskauden alussa. Olin yli kaksi vuotta polttamatta, paitsi silloin poltin kun join alkoholia...eli harvoin.
Sitten poltti joku ilta kun lapsi oli mennyt nukkumaan, sitten poltti kun meni totaalisesti hermot ja sitten.... Eli yhtäkkiä vaan huomas että sitä polttaa taas "ihan kunnolla".

En kerennyt kauaa kyllä polttamaan kun tulin uudestaan raskaaksi. Nyt aion pitää huolen etten milloinkaan muullon polta muuta kuin viihteellä (siitä en luovu :D ).
 
"vieras"
En tiedä, niin siinä vaan kävi. Ehkä silläkin on osuus tohon, että kun otan alkoholia niin silloin tupakoin.
Kun on raskaana ja imettää, ei ota yhtään alkoholia. Siitä se sitten taas lähtee, kun menee ekan kerran baariin.
 
tartsika
Mä lopetin tupakoinnin raskauden ajaksi, mutta myöhemmin aloitin uudestaan koska koin että se oli ainoa tapa jolla purkaa vitutusta ja stressiä. Kun en lapsen läsnäollessa halua huutaa, hakata seiniä tai paiskoa tavaroita tms, enkä keksinyt muuta tapaa helpottaa oloa kuin mennä hetkeksi rauhoittumaan ulos.

Sitten se jäi tavaksi taas. Mietin joka päivä että pitäisi lopettaa mutta en halua. Ehkä toista odottaessa lopetan lopullisesti, toivottavasti.
 
"niin"
kyllä ällötti kun kaupungilla näin äidin joka poltteli ja piteli tupakkaa siinä kädessä jolla työnsi rattaita.

Ja kun hetken päästä tulivat taas vastaan, kääri vain uutta sätkää. Sääliksi kävi lapsiparkaa!!
 
tartsika
[QUOTE="niin";26850820]kyllä ällötti kun kaupungilla näin äidin joka poltteli ja piteli tupakkaa siinä kädessä jolla työnsi rattaita.

Ja kun hetken päästä tulivat taas vastaan, kääri vain uutta sätkää. Sääliksi kävi lapsiparkaa!![/QUOTE]

Voin puolustaa tupakointiani sen verran että lapsen seurassa en tupakoi, en sisällä enkä ulkona. Vaikka itekin poltan niin kyllä mäkin katon kieroon raskaana ja lapsen vieressä polttavia.
 
"pop"
[QUOTE="niin";26850820]kyllä ällötti kun kaupungilla näin äidin joka poltteli ja piteli tupakkaa siinä kädessä jolla työnsi rattaita.

Ja kun hetken päästä tulivat taas vastaan, kääri vain uutta sätkää. Sääliksi kävi lapsiparkaa!![/QUOTE]

No sen verran on sanottava, että äiti altistaa lastaan kaikkein vähiten tupakansavulle, kun hän polttaa ulkona, etenkin jos liikkuu siinä samalla. Paljon enemmän lapsi saa myrkkyjä siitä kun äiti pysyy paikallaan omalla partsilla tai terassilla ja sitten menee siihen lapsen viereen hönkäämään. Myrkyt tarttuvat tällöin paremmin myös vaatteisiin ja hiuksiin.
Tämän ymmärrettyäni olen lakannut tuomitsemasta leikkikentän reunalla ja rattaiden kanssa lenkillä olevien tupakointia, ainakin silloin lapsi saa minimaalisen määrän myrkkyjä.
 
whooot?
[QUOTE="pop";26849975]Passiivista tupakointia tulee välttämättä, ihminen hönkää sitä myrkkyä ulos vielä tunnin viimeisestä tupakasta. [/QUOTE]

Ja mitä ihmeen myrkkyä? Tuo on kyllä täysin sun oma keksimäsi juttu. Tai no kerro sitten edes, että mikä myrkky on kyseessä.
 
.............................
[QUOTE="niin";26850820]kyllä ällötti kun kaupungilla näin äidin joka poltteli ja piteli tupakkaa siinä kädessä jolla työnsi rattaita.

Ja kun hetken päästä tulivat taas vastaan, kääri vain uutta sätkää. Sääliksi kävi lapsiparkaa!![/QUOTE]

Niin se ''paska'' äiti varmaan puhalteli sinne vaunuihin? Pitäiskö se lapsi jättää jonnekki sadan metrin päähän jos äiti on riippuvainen nikotiinista ja polttaa sen tupakan? Koska ihan sama se on jos käyt ulkona vaunujen kanssa niin aiiiiina joku tupakoitsija kävelee ohi tms... huhuh
 
[QUOTE="niin";26850820]kyllä ällötti kun kaupungilla näin äidin joka poltteli ja piteli tupakkaa siinä kädessä jolla työnsi rattaita.

Ja kun hetken päästä tulivat taas vastaan, kääri vain uutta sätkää. Sääliksi kävi lapsiparkaa!![/QUOTE]

Ei tuo niin paha ole kun kuitenkin liikutaan kokoajan, tupakin savu ei kulje "vasta tuuleen" eli lapsen päälle.
Paljon pahempi on se mitä miehen suvussa harrastetaan eli pidetään vauvaa/lasta sylissä kun poltellaan tai poltetaan sisällä "takan edessä"...

Itse olen ollut vuosia polttamatta, mutta silti sorrun jokakerta kun juon (n.1v/vuosi).. Tupakointi on ensisijaisesti sosiaalinen tapahtuma ja lisäksi tupakoitsia saa 5min. tauon joka tuntiin.
 
nojoo
Pikkasen menee överiks noi jotka moittii vaunuillessa tupakoivaa äitiä. Siinä kuitenkin liikutaan, on jonkun verran aina tuulta ja jos pitää varoajan ettei kähmälöi lasta "tupakkakäsillä" ja höngi ällöä hajua päin, niin so what?! Parempi se kuin sisäkllä röökaaminen. Eniten ällöttää ne jotka oikeesti vetää tunnin välein röökiä ja iho+vaatteet aina haisee röökille, sekä ne jotka vetää röökiä kuin korsteenit vauva masussa. HYI HELVETTI.
 
"pop"
Ja mitä ihmeen myrkkyä? Tuo on kyllä täysin sun oma keksimäsi juttu. Tai no kerro sitten edes, että mikä myrkky on kyseessä.
Siis ei mikään yksi myrkky vaan sitä savua, mitä sinne keuhkoihin vedettykin, siinähän on myrkkyjä vaikka millä mitalla. Ei ne keuhkot tyhjene kun henkäset ulos, vaan sieltä sitä hiljalleen tulee vielä tosiaan viimisiä tunnin päästä. Enpäs nyt löytänyt suomeksi asiasta mitään, mutta siis faktaahan tuo on. Pahinta siis on pienet tilat, kuten röökin vetäminen juuri ennen automatkaa vauvan kanssa, autossa pitoisuus pääsee vielä suuremmaksi.

Ja myrkyt tarttuvat myös vaatteisiin ja hiuksiin, sekä suun iholle jne. Katsopa joskus tupakoitsija sormia jotka ovat siitä tervasta värjäytyneet. Näillä samoilla suilla ja sormilla paijataan ja hoidetaan vauvaa ja sen paljasta ihoa.

Hyvä testi on puhaltaa talouspaperiin vaikka 15min röökin jälkeen, niin tiedät mistä puhun, varmaan sen pidemmälle menee pitosuudet niin pieniksi, ettei silmin näe. Vauvalle pitosuudet on kuitenkin suuria.

Otin tupakoinnista ja lapsista selvää lähes kaiken mahdollisen kun aloitin sen uudelleen kesken imetyksen. En siitä ylpeä ole, mutta en myöskään puhu paskaa lämpimikseni vain pelotellakseni ketään.
 
"äiti"
Jotenkin sitä ei yhtään ole riittänyt ymmärrystä eräälle tuttavalle, joka poltti puolenaskia kun poltti "vähän" loppuaikan ja askin ennen sitä. Lapsi oli syntyessään todella pieni, seuraavan lapsen kohdalla poltti vähemmän ja lapsi oli isompi. Enismmäinen lapsi on todella levoton, ja vaikeuksia keskittymisessä tupakkaa on väläytelty syyksi. Siis "hankala lapsi" vanhempien mielestä, mutta muistetaan aina mainostaa että ole korvatulehduksia ollut ainakaan hirveästi että eipä se rööki niin paha ole. Tuntuu aika jeesustelulta kun katsoo lasta nyt, kun neuvolassa raskausaikana sanottiin että lopettaminen lisää äidin stressiä ja on pahaksi vauvalle joten polta vaan. Viimeisessä ultrassa istukassa oli paljon kalkkeumaa yms. Ja molemmat vanhemmat polttavat autossa lapset kyydissä, ikkuna pienellä raollaan. Lapset haisevat todella usein tupakalle. Ei en ymmärrä, jos suunnittelee ja yrittää raskautta, olisi siinä ollut aikaa lopettaa. Niin ja lapset ovat syöneet tupakkaa vauvana, kun askeja on lojunut ulottuvilla. Jos olisi kyse alkoholista moni pitäisi sitä todella pahana, mutta sehän on vain tupakkaa. Ihan sama miten paljon aikuinen polttaa, mutta niille lapsille voi antaa savuttoman elämän.
 

Yhteistyössä