Kysyn teiltä toisen lapsen saaneet

  • Viestiketjun aloittaja äitippä
  • Ensimmäinen viesti
äitippä
Kuinka toinen raskaus ja synnytys on sujunut?Onko ollu erilainen?Kipeämpi?Vaivoja odotusajalla enemmän?
Ittee pelottaa vähän toinen synnytys kun tässä edessä on :eek: Ensimmäinen meni kyl loistavasti mut mut.... :\|
 
äiti83 harmaana
Moi :D Mulla meni toinen raskaus aikalailla samoin ku ensimmäinenkin, mutta oli kyllä rankempi...Kroppa tuntui olevan aika kovalla rasituksella, johtuu varmaan siitä ku ekan ja tokan välille tuli vaan 1v6kk. Lisäksi kun oli touhukas taapero niin ei voinut levätäkkään niin paljon kuin ekan odotuksessa. Mutta synnytys oli paljon nopeampi ja meni mukavammin kuin eka. En ollut juurikaan kipeä synnytyksen jälkeen, siis pystyin istumaan jne. ja mieli oli pirteämpi kun taas esikon kanssa en voinut istua 3 viikkoon ja kärsin lievästä synnytys masennuksesta jne. Mutta onnellista odotusta ja tsemppiä synnytykseen :D
 
mulla oli toka raskaus tosi vaikee :headwall: koko raskauden oli tosi kipee,varmaan kaikki vaivat mitä saatto olla!mies oli töissä niin mun äitin ja isän piti ottaa kesälomat silleen vuoron perään niin että aina jompikumpi oli pahimpina aikoina mun ja esikoisen kans meillä... :ashamed: en voinu kävellä mihinkään,seistä pitkään,supisteli,paikat aukes,hirveet liitoskivut ym ym...viikolla 20 suurinpiirtein oli lääkäri ja sielä mulle sanottiin että "no niin,nyt ollaan onneksi voitonpuolella" :eek: se kyllä pelästytti... :( koko raskausajasta jäi kamala kammo ja sen takia ei enempää lapsia suunniteltu,onneksi kuitenkin tämä kolmas ilmoitti yllätyksenä tulostaan :heart: jotenki se kaks ei ollu vielä täydellinen määrä meille ku suuresta perhestä molemmat ollaan...
tokan synnytys oli kuitenki helppo ja nopea! :) 2tuntia sairaalassa,eikä mitään kipulääkkeitä keretty antaa(no ilokaasua kokeilin mutta ei ollu hyvä...),synnytys oli siis helppo ja siitä jäi hyvät muistot vaikka vauva oli yli 4kilonen ku raskaus meniki sitte melkeen 2viikkoo yli... :whistle:
nyt tää kolmas raskaus on ollu taas tosi helppo :) ei mitään närästystä kamalampaa oo ollu ja viikkoja jo 23+6,ihmettelen välillä itekin miten kaikki on nyt menny niiin helposti ja huomaamattomasti :heart: :)
niin ja lisään vielä että esikoisella ja tokalla on ikäeroo 2v4kk ja tokalle ja kolmannelle ikäeroo tulee 1v5kk,mutta tämän tokan lapsen jälkeen kuntouduin tosi nopeesti ja alotin terveelliset elämäntavat ja rupesin harrastaan paljo liikuntaa,olin siis ennen tätä kolmatta raskautta paremmassa fyysisessä kunnossa ja luulen että sen takia voin nyt niin paljon paremmin :)

 
vierailija8
Toka raskaus meni jopa helpommin kuin eka. Olin elämäni kunnossa aivan synnytykseen saakka. Synnytys sujui nopeasti, vain kolme tuntia lapsiveden menosta ja supistusten alkamisesta vauva syntyi. Toivuin synnytyksestä nopeasti ja kun kaikki ei ollut enää niin uutta, vauvasta pystyi nauttimaan erilailla :heart:
 
mussukka harmailee
Toinen raskaus oli helpompi kuin eka, ekassa oli lievä raskausmyrkytys. Synnytyskin oli helpompi.. oikeestaan PALJON helpompi, vaikka olinkin hiton kipeä, kun synnytys eteni rajusti/vauhdilla. Esikoista tehdessä olin synnytyssalissa 19 tuntia, toiselta 2 tuntia ;) Toivuinkin toisesta synnytyksestä tosi pian, ensimmäisen synnytyksen jälkeiseen toipumiseen verrattuna olo oli kuopuksen synnytyksen jälkeen seuraavana päivänä kuin en olisi edes synnyttänytkään :D Rauhallisin mielin odottele vain tulevaa. Usein toinen ja siitä seuraavat synnytykset sujuvat sutjakkaammin kuin esikoisen synnytys.
 
mammammaa
Mä sanon vielä vaan toisesta raskaudesta, eli tämä ollut normaalimpi kuin ensimmäinen, jossa ei supistellut ennen ku tippa pistettiin kämmenselkään. Ekassa ihan hirvittävä turvotus, nyt mahtuu tavalliset kengät jalkaan. Paremmin on siis päässyt nyt liikkumaankin. Ainakin odotan, että jospa tämä toinen tulisi sitten ihan luomuna ulos, kerran kroppakin on pysynyt "ajan tasalla" siittä, missä mennään :D
 
Adalmina

Mulla toka raskaus oli huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen.
Ensimmäisessä oli kipeitä supistuksia varhaisilta viikoilta asti ja kaamea pahoinvointi rv 20 asti. Herra syntyikin sitten jo rv 35+4 mutta kaikki meni onneksi todella hyvin, ennenaikaisuudesta ei ollut mitään ongelmia. Synnytys kesti vajaa 11h, josta ponnistusta 25min. Helpohko mutta kivulias synnytys samalla...

Toinen oli paljon helpompi, olin oikea hehkeä odottaja :D
Toki jotain vaivoja löytyi mutta olo oli kyllä suhtkoht hyvä läpi raskauden vaikka aloin odottamaan esikon ollessa vasta 4kk.
Neiti syntyi rv 37 + 2. Synnytys kesti reilu 2h, josta ponnistusta 1min.
Todella helppo ja nopea synnytys, ilman kivunlievitystä, tuntui kuin ei ois ollenkaan edes synnyttänyt.


Kyllä se synnytys hyvin sujuu sullakin, usko pois ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 10:49 jopoda kirjoitti:
Eka raskaus tosi helppo, tosin olin silloin 25v ja kunnossa. Toinen raskaus suhtkoht normaali mutta kaikenlaista lantionliitosvaivaa ja selkäkipua enempi, tosin siinä oli pohjana tietty vuotta aiempi venyminen... Eka synnytys sen sijaan hätäsektio ja toinen kuin oppikirjoista eli aivan ihana! Siis eipä voi juur verrata... ja nyt kolmas on sit ollukki rankkaa odotusta...mutta toisaalta ikäkin lähenee jo 34ää...
Huh, itse olin 32-v. ekaa odottaessa ja vointi mitä mainioin kun alun väsymyksestä pääsi. Ja salilla kävin viimeiselle viikolle asti, ja useamman kerran päivässä...Ja palautuminen oli nopeaa, myös mittoihin ja samat vaatteet menivät n. kk päälle ongelmitta.
 
Eka raskaus meni tosi hyvin, ei juuri mitään vaivoja kun alkuraskauden pahoinvoinnista pääsi... Synnytys sen sijaan kesti 27 tuntia, ja oli todella uuvuttava. Toista odottaessa taas kaikki mahdolliset vaivat tuli. Mä luulin että olin voinut esikoiselta pahoin mut sen oksentelun määrää ei voi edes sanoin kuvailla mikä oli kuopukselta. Keskiraskaus meni hyvin, vaikka kesä oli kuuma ja esikoisella ikää vasta 1v 4kk...ja tietysti pikkupoia halusi liikku mahdottomasti. Sitten alkoi se helvetti liitoskipujen kanssa ja yhtenä iltana kun sänkyyn meni, tuntui rusahdus ja seuraavana aamuna en päässyt enää sängystä ylös- häpyliitos repesi. Olin sairaalassa kolme viikkoa ennen kun vauva syntyi, olin ihan kamalassa lääketokkurassa. Jo vessaan kävely (vessa oli huoneessa) oli suoritus johon piti ottaa kamalat lääkkeet että sinne ylipäätään pääsi keppien kanssa horjumaan. Suihkussa käynnistä puhumattakaan. Synnytystä alettiin käynnistellä viikosta 36+0 eteenpäin mut sitäkin kesti puolitoista viikkoa... joten ei ihan pikku pillerillä lähteny mun synnytys käyntiin. Poika syntyi 37+4 ja synnytys oli tosi onnistunut. Epiduraali vei kivut myös revenneestä liitoksesta ja ensimmäistä kertaa kuukauteen mä nauroin (ja synnytin!). Synnytys oli helppo ja ihana. Poika joutui vielä kaksi kertaa valohoitoon ja synnytyksen jälkeenkin viikko meni vielä sairaalassa.

Nyt on tilanne ihana, poika on 4½kk vanha ja iloinen veijari ja oma olo on hyvä. Häpyliitos vaivasi kyllä vielä jonkun aikaa synnytyksen jälkeen, mut muuten kaikki on mennyt hyvin. Toisen lapsen saatuaan osasi keskittyä olennaiseen, eikä panikoida pienistä risauksista.
 
purnukka
Mulla toinen raskaus oli huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen. Massu oli paljon pienempi ja muutenkin olo oli loistava koko odotuksen ajan. Synnytys kesti n. 10 tuntia vähemmän kuin ensimmäinen ja oli kaikin puolin helppo "luomu"synnytys josta toivuin todella nopeasti. Vauvat olivat suunnilleen saman kokoisia syntyessään. Nyt tämä kolmas raskaus onkin ollut kaikkea muuta kuin helppo ja mielenkiinnolla odotan sitä synnytystä... :/
 
tuulituisku harmaana
Ensimmäistä odottaessa ei ollut mitään vaivoja,ei edes pahonvointia. Turvotus oli ainoa loppuraskaudessa, mutta se ei onneksi aiheuttanut mitään toimenpiteitä. Synnytys oli tuskallinen, koska jännitin ja en osannut rentoutua. Kamppailin luonnon lakia vastaan. Toisen lapsen kohdalla pieniä vaivoja oli koko raskauden aikana ja lopuvaiheessa olin kipeä. Nilkka turposi, suonikohjut meinasivat pullahtaa..jne. Synnytys taas oli nopea, helppo. Kroppa oli jotenkin valmiimpi ja olin vain, enkä jännittänyt. Toivuin synytyksestä nopeasti, sai juosta esikoisen perässä eikä voinut vain maata sängyssä väsyneenä.Voimia sinulle, kakki menee varmasti hyvin :hug:
 
Ensimmäisessä raskaudessa minulla oli kaikki mahdolliset vaivat mitä odottajalla voi olla! Lisäksi voin pahoin raskauden ensimmäisestä päivästä synnytykseen! Synnytys oli hirveä ja olin todella pitkään kipeä, lisäksi karsin masennuksesta ja vauva koliikista.
Toinen raskaus oli niin helppo, etten olisi edes tiennyt olevani raskaana ellei maha olisi kasvanut. Ei mitään vaivoja. Vauva oli isokokoinen syntyessään, mutta olin todella hyvässä kunnossa jo heti synnytyksen jälkeen ja viikon päästä en meinannut itsekään uskoa että olin juuri synnyttänyt. Toivuin tosi nopeasti, ei tullut masennusta eikä vauvalle koliikkia.
Lisää lapsia ei tule, nämä riittää.
 

Yhteistyössä