Labistettu napa vereslihalla - onko muille käynyt näin?

Meidän th on niin mulkero, etten hälle halua soittaa...Onko teidän vauvoilta napaa labistettu ja onko se mennyt vereslihalle??? Miten ootte sitä hoitaneet? Tämä meidän kuopuksen napa on muutenkin aiheuttanut keskustelua, jokaisella alan ammattilaisella oma eriävä mielipiteensä...

Sinuhe + Ukkeli 1vko 3 pvää
 
Moi !!

Just kirjoittelin napa juttuja toukokuisten pinoon!! Meidän tytyn navassa on infektio...labista sain kotiin sekä pitää laittaa antibioottivoidetta välipäivinä...napa on tosi ärtsyn punainen ja vuotava...se pitäisi saada pysymään kuivempana...että tulehdus paranisi...antibiootit ei kuulema tehoa tähän...enpä tiedä...toivottavasti meille annetuilla ohjeilla on jotain tehoa :kieh: !
 
ei oo menny laapistuksesta verelle,parantunu heti =)
Matamimimmi68 saitko todellakin laappiksen kotiin?me on kyllä metyleenisini saatu kotiin mutta neuvolassa on sanottu että laapistuksen tekee aina ammattilainen,sitä ei kuulema ikinä anneta kotiin.ja sitähän laitetaan vain kerran...!metyleenisineä useammin.näin meillä kaikkien 4 lapsen kohdalla.
 
Meillä tytöllä napasieni oli tosi sitkeä ja luultavimmin siksi, että se diagnosoitiin niin myöhään. Esikoisen äitinä ihmettelin kovin navan hidasta parantumista ja useammalta lääkäriltä siitä kysyin ja neuvolassa ihmettelin. Kaikkien mielestä oli ihan normaali, mutta sitten lopulta oma lääkäri totesi sen olevan napasientä ja aloitettiin neuvolassa laapistus. Mullakin oli ollut etukäteen käsitys, ettei sitä laapista saa laittaa kun pari kertaa, koska sisältää elohopeaa. No neidille sitä laitettiin useamman kerran, kun kuulemma siitä ei ollut mitään haittaa. Kun aineella ei sitten ollut mitään vaikutustakaan, meidät lähetettiin yliopistolliseen sairaalaan, jossa on vahvemmat aineet mitä neuvolan tätien rajan takaa raijaamat laapispuikot. Siellä sitten napaan laitettiin pari kertaa hopeaa sisältävää nestemäistä laapista ja se lopulta tehosi ja napa tuli kuntoon.

Tässä asiassa meitä palloteltiin aika lailla ja lopulta jäin siihen ymmärrykseen, että vain yliopistollisilla keskussairaaloilla on oikeus pitää varastoissaan tätä hopeaa sisältävää laapista. Aluesairaalasta sitä ei löytynyt. Sen jälkeen kun laapis on jossain kohtaa kielletty niin neuvolantädit ovat sitä tuoneet rajan takaa ja mahtaako tämä aine sitten sisältää sitä elohopeaa. En ole mitenkään varma tuosta. Tuota laapista tuovat, koska yleensä riittää kun sitä kerran laitetaan ja metyleenisini taas tehooa napasieneen usein huonosti. Meillä esim. ei ollenkaan.
 
Juu sain kotiin...apua eipä se lääkäri sanonut mitään, etteikö voisi laittaa useammin :eek: !! Sanoi vain, et muutaman päivän välei laittaisin...on kylläkin pätevä lääkäri...ollut paljon töissä neuvolassa...ja antoi tarkat ohjeet laittamiseen...olen itse töissä sairaalassa hoitaja...joten ehkä sain siksi lääkkeen kotiin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Matamimimmi68:
Juu sain kotiin...apua eipä se lääkäri sanonut mitään, etteikö voisi laittaa useammin :eek: !! Sanoi vain, et muutaman päivän välei laittaisin...on kylläkin pätevä lääkäri...ollut paljon töissä neuvolassa...ja antoi tarkat ohjeet laittamiseen...olen itse töissä sairaalassa hoitaja...joten ehkä sain siksi lääkkeen kotiin..
mulle on ainakin sanottu vaan et kerran vaan voi laittaa,on niin vahvaa ainetta.jos sekin vaihtelee sit eri paikois,niinkuin moni muukin asia...!tosiaan tolla voi olla vaikutusta kun olet hoitaja....

 
Mulla on muuten myös ollu käsitys, ettei tuota ainetta ole saanut enää käyttää. Mutta eilen se mamma vaan vetäs välineet kaapista, ja hoiti homman. Nähtävästi sit tuhraten, kun navan ympäristö on palanut vereslihalle..Voi pientä napa parkaa...Ceridal öljyä laitoin vereslihakohtiin, mut on tosiaan kyllä aika touhua! Ja enpä muuten ole minäkään kuullu, et laapista annettas kotiin saakka...
 
Meille kyllä kanssa tarjottiin neuvolasta sitä kotiin mukaan, kun piti tiheään laittaa, mutta mielummin kävin siellä, jotta ammattilainen sitä laittoi. Sen puikon kanssa tuhratessa ainetta meni sitten laajalle aluelle ja vaikkei itse vaivaan auttanut niin navan ympärille terveeseen ihoon teki kyllä ikävää jälkeä. Yliopistollisessa sairaalassa laitettu nestemäinen versio olikin sitten paljon enemmän myös täsmälääke ja reunaiho sai jäädä rauhaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Katrin83
Alkuperäinen kirjoittaja Lauralein:
Meille kyllä kanssa tarjottiin neuvolasta sitä kotiin mukaan, kun piti tiheään laittaa, mutta mielummin kävin siellä, jotta ammattilainen sitä laittoi. Sen puikon kanssa tuhratessa ainetta meni sitten laajalle aluelle ja vaikkei itse vaivaan auttanut niin navan ympärille terveeseen ihoon teki kyllä ikävää jälkeä. Yliopistollisessa sairaalassa laitettu nestemäinen versio olikin sitten paljon enemmän myös täsmälääke ja reunaiho sai jäädä rauhaan.
meille käytettiin viimeksi just tuota nestemäistä,ennen laitettu kynällä....
 
Alan itsekin kohta epäillä uskallanko laittaa...sitä ei saa mennä terveelle iholle yhtään...pitää olla tosi tarkka laittaessa...ja vauvat ei tunnetusti ole yhtään paikoillaan :( !! Olen samassa sairaalassa työskennellyt ja lääkäri on tuttu ;) ...mutta en ole kyseistä ainetta käyttänyt vauvoilla...
 
Meillä neidin napaan on laitettu muistaakseni kolmasti eikä kukaan ole sanonut, että vain kerran saisi laittaa.. Nyt onneksi napa on suht' ok, vaikkakin pikkuisen erittää. Siihen tosin sain ohjeeksi vain puhdistaa aamuin illoin ensin veteen ja sitten Septidiniin kastetulla vanupuikolla ja sitten kuivata navan. Pääasia kai on ettei jää kosteaksi, jossa sieni viihtyy muhimassa.
 

Yhteistyössä