Lääkitesettekö vauvan/taaperon/lapsen kuumeen?

  • Viestiketjun aloittaja "miii"
  • Ensimmäinen viesti
Lääkitsen lapsiani voinnin (sairastamisen) mukaan, en pelkästään lämmönnousun takia. Joskus räkätaudissa kun ei ole kuumetta, mutta lapsi selvästi huonovointinen, kipeä---annan lääkettä.
Pääkipu, hammaskipu, korvakipu tms. tarvitsee lääkitystä mielestäni pienellä ja isommalla.
 
Kuumelääkkeitä saa molemmat pojat heti kun kuume havaitaan, ja tasaisin väliajoin kunnes alkaa kuume pysyä itsekseen poissa. Ja ihan sen takia, että molemmat (3,5v ja 11kk) saavat kuumekouristuksia. Ja ne ei todellakaan ole kivoja!
En jää odottamaan kuumelääke kourassa, että kuumetta on yli 38,5 ;)
Saavat panadolia ja pronaxenia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26375117]Olen jo moneen kertaan sanonut, että helpotan kyllä lapsen oloa lääkkeellä jos hänellä on kipuja, mutta pelkkään kuumeeseen en särkylääkettä anna, koska se on tarpeetonta. Kuumetta voi lievittää ja kuumeista olo helpottaa monella muullakin keinolla kuin kipulääkkeellä. Kipulääkkeiden turvallisuus on suhteellinen käsitys, itse kun olen allerginen eräälle lääkeaineelle tai oikeastaan täyteaineelle, jota hyvin usein kipulääkkeistä löytyy ja senkään vuoksi en lapselle mielellän lääkkeitä anna. Siitä on helpotus kaukana kun lääke aiheuttaa allergisen reaktion.[/QUOTE]

Kuume aiheuttaa nestehukkaa ja sitä kautta lapsi väsyy ja voipuu, miksi haluat sitä lapsellesi? Siksi, kun voi tulla jokin allerginen reaktio? Voi tsiisus, kuulostaa todella typerältä. Jos olet antanut aikaisemmin esim. Panadolia eikä siitä ole tullut mitään, niin voi antaa jatkossakin.
 
herkkä
Lääkettä annan jos lapsi on kipeä tai yli 38 asteen kuumeessa. Sisarusteni lapsilla on ollut kuumekouristuksia, enkä halua sellaisia omalle pojalleni.

Itse taas koitan pärjätä mahdollisimman vähällä lääkkeiden käytöllä, koska mahani ei tahdo kestää mitään lääkeaineita ja minulla ilmenee lähes aina sivuvaikutuksia. :/
 
tänään sitten kuulin, miksei kaverini anna kipulääkettä. "Minä en meidän lapsille anna kovin helposti lääkettä, koska kuume tappaa bakteereja. Mutta jos kuume nousee neljäänkymmeneen, niin sillon jo vähän pakko antaa."
jo kaksi viimestä kertaa on tämä äiti kertonut, että hänen vauvansa on huutanut kuumeessa läpi yön ja saanut kuumekouristuksia. TÄNÄÄN oli NIIN lähellä etten pamauttanut hänelle, että hitot se lääke sitä paranemista estä tai viivästytä... Tekee mieli ihan kirota, kun käy niin sääliksi sitä vauvaa ja hänen vanhempaa lasta! :( HUH HUH...
 
sh-äiti
Meillä ei tuijoteta kuumemittarin lukemaa vaan lapsen yleisvointia. harvoin edes mittaan lapselta kuumetta muuta kuin omalla poskellani, joka kyllä tuntee onko kuumeinen. kotioloissa ei meillä ole sillä merkitystä onko kuumetta 38.1 jai 39.1 astetta. Eli lääkitään aina kun lapsen vointi sitä vaatii.
 
sh
Kyllä lääkitsen heti kun lämpö alkaa nousta, niin lääkitsen myös itseni ja miehenikin ottaa kuumetta alentavaa kipulääkettä heti jos tarvetta on. Ei ne lääkkeet vaarallisia ole harvoin otettuna, helpottavat vaan muutenkin kurjaa oloa sairastaessa.
 
"vieras"
tänään sitten kuulin, miksei kaverini anna kipulääkettä. "Minä en meidän lapsille anna kovin helposti lääkettä, koska kuume tappaa bakteereja. Mutta jos kuume nousee neljäänkymmeneen, niin sillon jo vähän pakko antaa."
jo kaksi viimestä kertaa on tämä äiti kertonut, että hänen vauvansa on huutanut kuumeessa läpi yön ja saanut kuumekouristuksia. TÄNÄÄN oli NIIN lähellä etten pamauttanut hänelle, että hitot se lääke sitä paranemista estä tai viivästytä... Tekee mieli ihan kirota, kun käy niin sääliksi sitä vauvaa ja hänen vanhempaa lasta! :( HUH HUH...
No miksi ihmeessä et sanonut?? Olet ihan yhtä tyhmä kuin kaverisi, kun pysyt vaiti tollaisesta asiasta.
 
HippuTAR
Annan lääkettä jos lapsi on kipeän oloinen tai kuume lähentelee 39. Flunssaiselle annan yöksi lääkkeen vaikkei olisi kuumettakaan tai kivulias (jos nenä vuotaa kovin tai yskii paljon), olen todennut että se helpottaa öitä huomattavasti.
 
[QUOTE="vieras";26379509]No miksi ihmeessä et sanonut?? Olet ihan yhtä tyhmä kuin kaverisi, kun pysyt vaiti tollaisesta asiasta.[/QUOTE]

en jaksa puuttua, ei kumminkaan uskoisi minua vaikka sanoisin. Kuuntelisi varmaan, mutta käytännössä ei tekisi muutosta omiin tapoihinsa. Tällä kaverilla on muutenkin kova pätemisen tarve... Ei tietoisesti vertaa omia lapsiaan vaikka meidän lapsiin, mutta hänen puheistaan saa sen käsityksen, että he tekevät nyt kaiken oikein ja minä olen huono vanhempi kun annan herkästi lääkettä. Teki mieli kysyä, että mistä on tuon neuvon kuullut, varmaan omalta äidiltään. Hänen äidin sanomiset kun ovat tälle kaverille ihan kuin lääkärinlausuntoja, yhtä luotettavia... Joo no nyt menee jo ohi aiheen, ärsyttää hitosti, muuten mukava tyyppi kyllä...
 
2,5v:n äiti
Annan lääkettä jos lapsi on selkeästi kipeä oloinen. En edes mittaa kuumetta mittarilla vaan käsilläni. Kerran on taidettu 2,5v:la mitata kun oli muutaman päivän lämpöillyt.

Annan myös lääkettä vaikkei tuntuisi lämpöiseltä mutta on tosi ärtynyt ja kaivaa suutaan eli oletettavasti tulossa hampaita ja suu on kipeä.

Olen sitä miltä et jokainen vanhempi osaa arvioda milloin oma lapsi on särkylääkkeen tarpeessa.
 
niin ja mä sanoin kyllä kaverille, että suositus on 38,5astetta milloin kannattaa antaa kipulääkettä, että sillon voi jo lapsella olla kipuja ja muuten tuskainen. Kaveri sitten vetosi siihen, että kun heillä on niin usein tuota kuumetta helpostikkin yli 38,5 ja nousee herkästi siihen 40:neen, kun joidenkin lapsilla ei nouse ikinä edes 39:sään, niin sen takia ei ala pikku kuumeita lääkitsemään...TÄH? Niin tuota pointtia en kyllä tajunnut?!

että sillon ainoastaan lääkettä kun kuume 40??
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Alta kolmekuinen on tukkoinen, räkää vuotaa ja peppu sekä kainalolämpö on on max. jotain 37,3 en ole kuitenkaan vienyt mihinkään lääkäriin, että olisin saanut lääkitsemisluvan, koska tuon ikäisellä ja yleensäkin lapsilla vasta 38 astetta katsotaan kuumeeksi.
 

Yhteistyössä